Tuollaisen onnettoman kuvasin. Ekaa kerta, tein Rob Grayn suosituksien mukaan ISO/2 ja kehitys 70%, ja siitä sitten parantamaan. Ongelma on että kaapista löytyy vain Rodinalia jolle en löytänyt valmistajan ohjearvoa. Mahdollisuus olisi ostaa paikallisesta Tmax deviä tai sitten kokeilla Rodinalilla massive devchartin mukaan. Onko jollain joka näitä on käpistellyt heittää jotain mutua mikä olisi oikea tapa lähestyä asiaa?
ISO/2 ? Juuri itse hankin rodinalia ja tri-x:ää ja minä ajattelin tehdä ihan tuon digital truthin mukaan. Jos et luota siihen, niin kokeile kysyä www.apug.org tai photo.netin kehitys/filmi keskusteluista. Niiden arkistoistakin löytyy varmasti monia ihan vastaavia kysymyksiä.
Rob Grayn ohje perustuu siihen että kaikki filmit on speksattu liian nopeiksi ja kehitys liian "suureksi". ISO/2 ja 70% kehitys valmistajan ilmoittamasta on lähtökohta, mutta tätä lähtökohtaa en tälle yhdistelmälle löydä. Digitaltruthissa ei tiedä miten mihinkin ratkaisuun on päädytty. Muita forumeja en kerkeä/jaksa alkaa nyt selaamaan. Täältä pitää löytyä kokemusta tai sitten suoritan testit oman intuition mukaan. Olen myös ****kari filmipuolella, eli optimaaliset filmi/kehite yhdistelmät kiinnostavat jonkinverran, jos jotain havaittavaa eroa on rakeessa/terävyydessä/ym saavutettavissa esim tmax vs rodinal.
Yleensä ISO/2 on aika pätevä nyrkkisääntö ja siihen noin 70-80% ohjekehityksestä. Jatkossa sitten tarvittavat hienosäädöt jos haluaa. Eli wanha "valotetaan varjojen ja kehitetään huippuvalojen" mukaan -sääntö. Varjokohdathan kehittyvät hyvin nopeasti verrattuna huippuvaloihin, joten kehitysajan lyhennys vaikuttaa etupäässä huippuvaloihin - eivät kehity niin paksuksi. Tri-X:lle omat kokemukset toistaiseksi: kehitys 75% ohjeajasta (kehitteenä oli D76 1:1). Herkkyyspiste löytyi arvolle EI200, eli juuri ISO/2, kuinka ollakaan. Jälki tosin tällä 75%:lla hieman loivaa normikäyttöön, vastaa zone systemin N-1 -kehitystä (eli 9 aukkoa teksturoitua ja 11 aukkoa jotka eroavat mustasta ja puhkipalaneesta). Tämä nyrkkisääntö ISO/2 perustuu nimenomaan varjodetaljien tallentamiseen. Nehän ovat negafilmille se kompastuskivi - kuten dialle/digille huippuvalot. Rodinalia en itse ole ko. filmiin kokeillut, mutta tietysti se tuotta rakeisempaa kuin d-76 ja äkkiseltään olettaen t-max myöskin (pitäis tarkastaa kirjallisuudesta t-max...)
Minä en todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta sain käsiini tiedon, että jos normaali kehitysaika on muuten hyvä, mutta kirkkaat ovat liian rajut niin ajan lyhentämisen sijasta vähennetään purkin ravistelua. Esim. kodakhan suosittelee tmax kehitteille puolen minuutin välein 5 sekunnin kunnon ravistelua kun taas fiksumpaa olisi vaikka sen viiden sekunnin aikana kevyesti kääntää purkkia ylösalaisin vaikka 3-4 kertaa. Viimeksi tein kaksi muutosta - laskin lämpötilan 24 asteesta 21:een ja ravistelun sijasta käänsin purkkia - paljon miellyttävämpi lopputulos. Nyt pitäis valokuva-nettiläisten löytää tänne foorumille! Ja tässäkin auttaisi jos olisi oma osasto näille analogi jutuille (kohta tämä ketju hukkuu tuonne jonnekin...).
Tässä linkki Rob Grayn järjestelmään. En löytänyt linkkia alkup. dokumenttiin joten laitoin sen omalle sivulleni.
Ei ole tarkoitus tehdä tästä mitään vk.net kloonia, eli digi ja filmipuoli saavat täällä kulkea käsi kädessä yhdellä alueella. Alueen nimi ja kuvaus tulee kyllä vaihtumaan kunhan keksin jonkun järkevän nimen.
Filmi-kehiteyhdistelmien optimaalisuus on pitkälti korvien välissä. Joku pitää mahdollisimman pienirakeisesta ja jopa loivasta negasta toinen suurirakeisesta ja jyrkästä, joku kolmas taas jostain muusta. Kokeilemalla itse sen selvität mikä on hyvä. Sen verran eri kehitteistä, että: Rodinal tuottaa kohtuullista raetta, vallankin Ilfordin filmeille. Pienintä raetta Rodinalista saat APX-filmeillä ja "vanhoilla" yksikerrosemulsiollisilla filmeillä, mm. EFKE ja Foma. Rodinalin etuna on kuvan terävyys. Samansuuntaisia tuloksia saat mm. monilla Pyrokallolikehitteillä ja muilla vanhoilla resepteillä tehdyillä kehitteillä. TMax kehite pehmentää raetta kemiallisesti, josta seurauksena on pienirakeinen, mutta samalla myös aavistuksen pehmeämpi nega. Eli minkä rakeen koossa "voitat" sen terävyydessä "häviät". Tätä väitettä eivät kylläkään kaikki mv-harrastajat allekirjoita. ID-11/D-76 on jossain noiden kahden välissä. Rae on pienempää ja pehmeämpää kuin Rodinalilla, mutta kuitenkin kuva on terävempi ja rakeisempi kuin TMaxilla. Liuosta laimentamalla rae terävöityy. Tämä on suuntaa antavaa informaatiota, joka perustuu minun henkilökohtaisiin huomioihin, ei mihinkään tieteellisesti todistettuihin faktoihin. Jokainen filmi käyttäytyy erilailla eri kehitteissä. Periaatteessa kohtuullisen varmasti tasasävyiseen ja siistirakeiseen lopputulokseen pääset käyttämällä sitä kehitettä, minkä valmistaja suosittelee, sillä filmiemulsiot ovat suunnitellut näille kehitteille. Henkilökohtaisesti olen päätynyt pitäväni eniten lähinnä Itä-Euroopassa tuotettavista "vanhanmallisista" filmeistä ja samalta ajalta peräisin olevista kehitteistä. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
Niiden arvostus on korvien välissä, erot sentään ovat todellisia. Rakaisuus ja terävyys ovat ominaisuuksia joita arvostan tällähetkellä. Kiitoksia kommenteista.
B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart tuolta löytyy ratkaisu moneen filmi + kehite pulmaan
Siinä tapauksessa Rodinal ei ole huono vaihtoehto ollenkaan, itse asiassa, ainakin mielestäni, valtamerkeistä paras, mikäli nimenomaan kaipaa rakeisuutta ja terävyyttä. Rakeisuutta voi tietty kasvattaa millä tahansa kehitteellä lämpötilaa nostamalla, mutta terävyys ei välttämättä ainakaan parane. Jotkin Pyro-kehitteet saattaisivat sopia vieläkin paremmin, hieman heikko saatavuus vain hankaloittaa. Hopeavedos myy Lux Eterna merkillä pyro-kehitteitä. Muitakin toki llöytynee ja tietty itse sotkemalla saa vaikka mitä.
Taisi originaalissa viestissä olla vaihtoehtona tmax kehite? No, en tiedä onko tmax rs kovin erilaista, mutta kovinkaan terävää jälkeä se ei tee. Kun taas juuri roudinäl on nettijuttujen mukaan "the" kehite tri-x filmille - varsinkin kun halutaan raetta ja terävyyttä! Ja isommille herkkyyksille luuk ät this: TX @3200 w/Rodinal