Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kegon no taki

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana J.Vuokko, 8 Maaliskuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Kegon-vesiputous, Chuzenji, Nikkon kansallispuisto. Japani. 97 metriä.
    22.2.2008

Edellisenä päivänä koko putous oli jäätynyt yhdeksi jäävirraksi, vahinko ettei sitä tullut nähtyä.

Kuriositeettina voisi mainita, että putous on traditionaalisesti itsemurhapaikka rakastuneille pariskunnille, joilla ei ole mahdollisuutta mennä naimisiin.

EXIF: 6x6cm Delta 100@80, N-kehitys DiXactolissa, 80mm f8 1/30s #15-suodin.

2. zenig

zenig Member

997
    0
    16
    Vs: Kegon no taki

tästä ei käy kyllä mittakaava ilmi ollenkaan. Yhtä hyvin voisi olla 9,7 metriä korkea. Muuten tekstuurit ja sävyt on hienoja

3. Vao

Vao

185
    0
    0

Tai paremminkin. Itse ainakin näin tämän ensin pienemmän mittakaavan putouksena, kunnes kuvan tarkastelun jälkeen aloin lukemaan jo pohjatekstiäkin... Kieltämättä kuvassa kyllä on hienoja pintoja jotka on saatu näkymäänkin hyvin. Tuo V-mäinen kallion muoto voisi olla vahvakin kuvaelementti, tässä sitä ei vaan ole tuotu esiin.
    Ideoita vaan.

4. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ahaa. Jos ajatellaan, että puut ovat "luonnonvaraisessa luonnossa", niiden korkeuden voi maallikko arvella olevan ainakin viitisen metriä. Kallion pintarakenne sopi samaan ajatukseen. Suuruusluokan pitäisi siis olla jokseenkin selvä, ainakin siinä määrin, että se ei tuota ongelmia kuvan ymmärtämiselle.

Mainio kuva. Talvisena se on äärimmäisen karu ja ihmisten vainajoitumispyrkimyksiin luonteva.

5. Yellow

Yellow

23
    0
    1

Pidän kuvanlukutaitoani ihan tyydyttävänä, mutta minulle tuli kyllä virheitä tätä kuvaa lukiessani. En monenkaan katselukerran jälkeen saa kunnolla otetta suuruusluokasta. Viitteitä tuosta suomalaisittain suuresta korkeuserosta on, mutta ne eivät ole niin vahvoja että se johtaisi oikean mittaluokan sisäistämiseen.

"Lukuvirhe" taitaa syntyä siitä että tuo kallion pinta näyttää ainakin minun silmiini enemmän maakerrostumilta. Ja sadan metrin maakerrokset on ehkä sellaista mitä ei osaa kuvitella. Jos minulle olisi sanottu että kuva on otettu Kokemäenjoen rantapenkalta jostain Nakkilan kohdilta, olisi melkein täydestä mennyt.

Nettikoossa tämä kuva ei oikein pääsee oikeuksiinsa, tällaisena ei ainakaan minua säväytä.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Häiritsee hieman se, että kuvassa on paljon muutakin kuin putous.
    Eli siis reunoilta pois, etenkin vasemmalta. Jäljelle jää enemmän putous.
    T Jukka

7. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Jukkis näköjään ehti ensin ehdottaa samaa joka itsellenikin tuli mieleen. Tästä löytyy monia mielenkiintoisia rajausvaihtoehtoja, joista yksi voisi olla pystypanoraama.

8. Vao

Vao

185
    0
    0

Ei noita voi ihan varmasti puiksi luokitella näin pienen nettikuvan perusteella; lisäksi kyseessä voisivat olla vähän harvinaisemmat puulajikkeet, jotka eivät kasva kuin vaikkapa metrin korkuisiksi.

9. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mites tällainen laajemmalla linssillä otettu versio. Siinä näkyy kyllä puut ja mittakaava, mutta omasta mielestä ongelmana on valaistus. Kun olin paikalla, niin valo oli osittaista vastavaloa, valaisten oikean puolen rinteen melko kirkkaaksi.

Rajauksen pyrin heittämään ulkomuistista tämän kesäkuvan kaltaiseksi.

10. zenig

zenig Member

997
    0
    16

noniin! Tästä toisesta aistii jo massiivisuuden. Puutkin ymmärtää nopeasti puiksi, sillä niiden latvoja ei ole katkaistu. Minusta parempi, kirkkauserot, eli siis kontrasti, ei häiritse.

11. Vao

Vao

185
    0
    0

Mikäli näistä kahdesta pitäisi valita, menisi ääni laajemmalle versiolle.