Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kaupankäyntiongelmia foorumin kautta

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana JLN, 2 Toukokuu 2016.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Kaupankäyntiongelmia foorumin kautta

Hyvä pitää sovitusta kiinni, myytävä vastaa kuvausta jne. Huono toimii päin vastoin

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Näin sitä luulisi,  todennäköisesti. On ihan mahdollista että kuulemme vielä totuudenmukaisen selityksen ja kaupat korjataan.  Mielikuvitukseni ainakin kertoo sellaisen tilanteen, jossa tyyppi on vakavasti sairastunut ja sairaalassa sekä samaan aikaan yrittää tällaisessä käytössä oudolla älykännykällään päästä tänne, mutta toistaiseksi ei ole kuin onnistunut kirjautumaan.  Itselleni ainakin  kövi niin, kun olin reissussa ja ekaa kertaa suffailin kännykällä niin oli kyllä hankalaa vaikken ollut edes sairas.

Mutta kuten sanoin: todennäköisesti.

3. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113

Tuollaisessa toiminnassa on kyllä sellainen ongelma, että jos epärehellinen kauppakumppani onkin kirjoitellut foorumille muutoin ja jopa käynyt foorumin sisällä sovituissa tapaamisissa, niin rajanveto yksityisyydensuojan suhteen on häilyvä. Varovaisuusperiaatetta siis nimimerkkienkin julkaisemisessa noudattaisin, jos kyse on negatiivisesta asiasta.

Ylläpitäjien linja tietojen säilyttämisestä mahdollista viranomaispyyntöä varten on hyvä. Ja herkät korvat/silmät ylläpitäjillä/moderaattoreilla, jos joltain isommalta petokselta vaikuttaa. Mä itse ostin tätä kautta tavaraa noin vuosi sitten ja pari kuukautta sitten huomasin kaapissa paketin, josta ei ollut mitään hajua siitä, kuinka sinne päätynyt. Paketin käteen ottaessani ja lähettäjän nimen nähtyä muistin. Mutta siis, mulla saattaisi itselläni hyvinkin unohtua jonkun myymäni tavaran lähettäminen. Ja kun päivittäin tulee kahdelle eri henk.koht. sähköpostiosoitteelle yli kymmenen viestiä, niin aina saattaa jäädä joku viesti lukematta, ja sitä myöten unohtua.

Jos kauppakumppaneita halutaan listata, niin fiksumpaa olisi ehkä listata hyvät kauppakumppanit.

4. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 305
    393
    83

Minä olen elämässäni tehnyt myös huonoja kauppoja. Siitä ei voi syyttää kuin itseään ja hyvää kauppakumppania. Joskin olen tehnyt myös erinomaisia kauppoja ja siitä kiitos huonolle kauppakumppanille.

On olemassa rehellisiä ja epärehellisiä kauppakumppaneita. Siinä ei jää paljon tulkinnanvaraa.

5. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Ei ole hyvä idea perustaa säiettä "Varokaa huijaria!"

Sen sijaan foorumilaisia hyödyttäisi vaikka "Epäselviä kauppoja" tyyppinen säienimi. Se ei suoraan tuomitse ketään huijariksi.
    Ja itse viesteissä olisi syytä pitäytyä faktoissa, kuten mitä ostettu, milloin, mitä kommunikoitu ja milloin maksettu jne. Jos faktat on todistettavasti oikein, on aika vaikea saada aikaan kunnianloukkaussyytteitä.

Jos kuitenkaan epäselvyyden takana ei ole epärehellisyyttä, niin asiahan on pihvi ja voidaan oikaista.

6. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
  7. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113

No niin kuiin totesin. Multa saattaisi hyvinkin jäädä muistamatta joku kauppa. Kyllä mua ainakin vituttaisi, jos kuulisin noin suunnilleen jokaiselta uudelta tuttavuudelta, että olen epärehellinen kauppakumppani. Olen vielä sellainen, että en itse kovin helposti rikosilmoituksia lähde rustaamaan. Enkä tappelemaan, vaikka minusta joku rikosilmoituksen tekisikin. Vituttaisi silti jonkin verran kuunnella. Tai enemmän vielä, jos kauppakumppanit katoaisi ensimmäisen viestin jälkeen. Ja enemmän itseäni vituttaisi se, että olen unohtanut, kuin se että kauppakumppani on päättänyt viedä asian eteen päin muutoin kuin minun kauttani. Sellainen söisi ihan saatanasti. Kun en vaan halua riidellä tai sotkea enempää.

Kyllä kaikki huijarit pitää saada edesvastuuseen. Tuskin siitä kenelläkään eriävää mielipidettä. Mutta niin kuin totesin. Varovaisuusperiaate hyvä pitää mielessä. Vaikka ei sinällään kunnianloukkaukseen syyllistyisi, niin kyllä se kai sinuakin -hyvä käyttäjä Jaava- vituttaisi törmätä googlella pariin sivuun negaatiota sinusta, vaikka kunniaasi ei olisikaan loukattu.

Niin kuin sanoin. Foorumilla on erittäin hyvä linja tämän suhteen.

8. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Onko foorumin linja tuo säie "Varokaa huijaria!"?
    Eikö tässäkin keskustelussa tullut jo esille, ettei nimimerkit, joiden kanssa on ongelmia, meinaa tulla esiin (ajoissa) ja potentiaalit ostajat/myyjät osaa sitten olla varuillaan.

Minulla on oikein hyvää kokemusta "parista" sivusta negaatioita, enkä edes ymmärrä mistä ne kaikki kumpusivat. Retoriikka ei ole kaikilta osin ollut kovin kunnioittavaa. Millaista yhteistyötä, vertaistukea, harrastamista voi ajatella ilman ihmisten välistä kunnioitusta.

Kuinka usein sitten kaupankäynnissä tulee tilanne, jossa myyjä ei vastaa, eikä lähetä maksettua tavaraa?
    Eikö silloin olisi hyväksi varoittaa mahdollisia muitakin kauppakumppaneita.
    Jos kysymyksessä on kuitenkin sairaus, väärinkäsitys yms. syy, niin tokihan moderaattoreilta voi pyytää ao. viestien poistoakin, jos asianosaisille ei riitä pelkkä hyvien ja ymmärrettävien syiden tuleminen esiin.

Se mitä kaikkea Googlella voi löytää nimimerkeistä, on sitten asia erikseen. Myös niitä poistettuja kirjoituksia. Ei netissä kauppaa tarvitse käydä, saadakseen kaikenlaista arviota.

9. Vs: Kaupankäyntiongelmia foorumin kautta

Ei tää paasaaminen paljon JLN:nää auta, vai meinaatko, että jätkä oitis palauttaa fyrkat?

10. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

+1

11. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Kai se on tavaraa saamattoman, ostoksen maksaneen ostajan kannalta ihan sama onko
    a) myyjä tietoisesti huijari
    tai
    b) että ei sen vertaa kiinnosta, että pariin viikkoon ei mitään vastausta saa maksetusta kaupasta tai siihen lähetetystä tiedustelusta...

painetta vaan, julkista, tällaisten paikkojen on pysyttävä luotettavina kauppapaikkoina.

12. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Ihan muuta meinaan (vastaushan oli motrikselle). Toivottavasti tällainen sivuhaara sallitaan, kun aihe on kuitenkin sama, vaikka ote yleisempi.

JLN:lle toivon tietysti positiivista lopputulemaa. Toivottavasti tapaus ei ole huijarijuttuja.

13. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

No tällä Tuomas Kalliolla on nyt kaksi viikkoa, pe 20.5 asti aikaa hoitaa tämä asia kuntoon. Sitten katson omaa kalenteriani, että milloin olen seuraavan kerran pohjanmaan reissulla tai muuta vastaavaa.

14. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Onks tää sama tyyppi kuin Timo Lassy?    .. oli ihan pakko...  ::)

----------------------------

Mutta kaupankäynti-intoa tällainen avoin tapaus vähän hillitsee, kun ei ole tietoa jaettu juuri mitään.  Onko nimimerkillä tavaroita myynnissä edelleen?  Mitä tavaraa oli myynnissä?  Onko asuinpaikka todennetusti Pohjanmaalla, sillä eikö paketin voi aivan helposti lähettää tekaistulla nimellä ja osoitteella?  Tilisiirtokin menee perille tietääkseni ihan millä nimellä vain ja tilinumero ratkaisee.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Mikähän nimimerkki on kyseessä?

16. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63