Kuinka paljon enemmän annatte arvostustanne erinlaisille formaateille? Onko niin että filmikuvaus saa enemmän arvostusta kun digikuvaus? Onko niin että polaroid kuva on parempi kun hipsu? Onko niin että Leicalla kuvattu on parempi kun Canonilla kuvattu? Saako ammatikseen 30 vuotta kuvannut kuvaaja enemmän arvostusta kun noviisi? Saako vieraskielinen nimi arvostusta enemmän kun suomalainen nimi? Vaikuttaako nämä seikat?
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Vaikuttaa... Ensin tulee ärtymys, sitten torjunta, kun siitä selvitään, tulee mollaus ja kateus... vähitellen päästään kuvien arvosteluun ja realismiin...
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Totta kai vaikuttaa, mutta onneksi sen tietää ja täten pystyy "palautumaan" nopeammin. Ja sitten vielä sekoittaa noi pahuksen hasselblaadi ym kuvaajat jotka tekee upeita kuvia ja itse digimaterialistina kattelee 40D:tänsä ja puhisee materialistista alemmuudentuntoa Mutta kaikki lähtee siitä pohjakäsityksestä että ilman täyskennoa sitä on rupuamatööri. Ja samalla sen ostoa viivyttää ja viivyttää, koska ei uskalla siirtyä "kovisten" sarjaan. Polaroidia en onneksi osaa arvostaa, toisaalta en hipusujakaan osaa arvostaa - paitsi jos hipsu on jotenkin tehty täyskennolla. Pää kertoo, että Canon 5D Mark II:sella kuvattu kuva on noin miljoona kertaa parempi kuva kuin esim 40D:llä joka on noin satakertaa parempi kuin joku 100-sarjalainen, vaikka 100-sarjalainen olisi uudempi ja niitä eri erottais muuta kuin tiivisteet rungossa. Vaikka olisi 30 vuotta istunut vaikka baarissa ja kamera olisi ollut kanissa sen aikaa, niin silti se on parempi kuin noviisi, joka ei voi olla hyvä kuin vahingossa joka ei toistu vaikka harjoittelisi 35 vuotta. Että tälläistä. Ei oo helppoo.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Minusta ei ole mitään lisäarvoa sillä millä on kuva tuotettu.. Kiinnostus kalustosta herää kun kuva on seinällä pirun suurena, terävänä ja hyvin hallittuna, mutta silloinkin vain uteliaisuutta. Jotkut palkkikameralla kuvatut erottuvat menneeltä ajalta, mutta nykyään eroaja ei käytännössä huomaa/kiinnitä niihin huomiota.. Miksi pitäisi edes olla kiinnostunut toisarvoisista asioista, ennemmin minua kiinnostaa tilanne ja kertomus kuinka kuva syntyi, siis olosuhteet/ihmiset ja kuvaajana havainnot hetkestä jonka ikuisti, sekä tavoitteet mitä kuvatessa oli.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? ^olipa hyvä pointti. Nyt ihan tukistus itselle että ei tullut ensimmäisenä näitä mieleen. Tai sitten kirjoitin liian totta.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Kaikki vaikuttaa kaikeen, kuten esim. kryptoniitti Cark Kenttiin. Mutta tosi kivaa kun tulee kuvaa pelillä kuin pelillä.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Filmikamera ei anna mulle enää mitään lisäarvoa. Aluksi pyristelin vastaan, mutta hetken sekakäyttö vei digiin aikalailla nopeasti. Lisäarvoa saa, kun todella ihasteltava kuva on otettu jollain tavallisella harrastekameralla. Pokkari ja hipsukuvat....parempi kun ei mulle sanota millä on otettu
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Tieto välineestä tuo joskus lisäarvoa. Kyllä mä esim. nostan hattua neulanreikäkameralla otetulle kukkamakrolle enemmän kuin perinteiselle =) Tai laakafilmille otetulle hyvälle elukkakuvalle. Itse kuvaa nuo eivät tietenkään tee paremmaksi, jos sisältö on sutta niin se on sitä. Mutta jos sisältö on kunnossa niin aina sitä arvostaa enemmän sellaista joka on todella satsannut hommaan, vaikka satsaus olisi perse edellä puuhun kiipeämistä.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Mjooo. Kun tämä mulla ainakin tuppaa lipsahtamaan valokuvausharrastuksen puolelta kameraharrastuksen puolelle niin tunnustan, että nostan hattua, kun pereinteisellä tekniikalla onnistututaan ylittämään itsensä ja välineen händicäpit. Kun hommasta vielä paistaa aito innostus kokeilla niin kyllä, minulta lähtee pipo päästä ja kumarruskin on syvä. Viimeaikaisista mieleen tulee jäsen "Kimon" postaama "Isä ja Tytär" kuvajuonne. Kun siinä kerrottiin, miten 8x10:llä on omakuva otettu ja melkein nappiin niin respektit multa ainakin. EDIT: Tykkään silti minua mielyttävistä kuvista, on ne otettu millä ja kuka vaan.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Itse olen noi arvostusympyrät kiertänyt ja joskus olen antanut arvoa suuntaan jos toiseen formaatin kameran tai kuvaaja taustan mukaan. Nykyään mikään noista määreistä ei anna kuvalle lisäarvoa eikä myöskään kuvakaan saa armoa määreiden vuoksi. Kaikki kuvat on samalla viivalla. Jos ei kuva ole hyvä formaatin, kuvaajan tai kameran vuoksi, ei se minuun katsojana vaikuta suuntaan jos toiseen. Oikeastaan ainut asia jolle annan armoa on se että uusille kuvausta alottaville on syytä antaa hiukan armoa aivan aluksi. Sen jälkeen kun rupee kuvaa tulemaan niin kun sudelta sontaa, on sekin armo syytä riisua pois. Itse arvostan kuvan sisältöä enemmän kun mitään edellisistä näkemyksistä. Mitä kuva kertoo ja kuinka se sen tekee on merkittävämpää. Kalusto ei aina pysty siihen mitä haluaa. Tämä tosiasia pitää osata vain soveltaa oli kamerana sitten mikä tahansa. Siinä puhuu silloin LUOVUUS.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? No.laitetaanpa uusiksi: Nettikuvassa on yks ja hailee.. Sitten gallerian seinällä kyllä hyvä printti hyvin toteutettuna pysäyttää. Siteeraan Ralph Gibsonia:"I have to say: A good PHOTOGRAPH done with digital media, has yet to be seen. To me a PHOTOGRAPH, visually and culturally, is still made by traditional technique"
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Joo, niin on. Kyl määki tapasi Kitumarketi parkkipaikal täs taano mummon (tul potkukelkal), jok iha kysymätä sanos, et kyl vaa filmil kuvattu paree o. Kuva siis. Ja uskottavaha se sit o. Saatto kyl toisaalt puhhuu röntgenkuvist, lääkärist hää oli tulos.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Joskus lisäarvoa tulee jopa siitä, että perusvehkeellä on saatu hienoa tulosta .... vrt. kännykkäkuvat ketjussa ja "Kimon" hienot ....Sisältö aina. Kohteen valinta.... Mutta tooooisaaaalta taas meillä on taustatietoa näistä otoksista.... mitenkä lie jos foorumi olisi joku avoin. Ammattilaisten kohdalla varmaan lisäarvoa tulee loppuun asti harkitusta ja viimeistellystä työstä ja siitä että kameran ja laitteiden ominaisuudet on maksimoitu käyttöön.... sisällön mielenkiintoisuus ja varmasti nimi vrt. Gursky.
Vs: Mikä antaa lisäarvoa? Olemme harrastajia. Meitä ei rajoita työnantaja eikä asiakas. Sen vuoksi on oikeutettua tehdä myös epärationaalisia valintoja välineiden suhteen. Ainakin minusta on kiva käyttää erilaisia kameroita ja objektiiveja ja kokeilla miltä niitä tuntuu käyttää, mukaanluetta filmi- ja kännykkäkuvaus. Tämä siis ihan vain valokuvaamisen aktin kannalta. On tietysti vielä hienompaa jos valittu väline palvelee ja edesauttaa myös toivottua lopputulosta.