Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kaukolaukaisin asiaa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana tonilehto, 6 Joulukuu 2011.

  1. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    olen hankkimassa kaukoaukaisinta lähinnä bilb tilassa käytettäväksi.. kysymys kuuluu että hyödynkö mitään jostakin 100 euron kaukolaukaisimesta jonka voi ohjelmoida vai riittääkkö tullainen perus langaton jolla esim eka painalluksella alkaa valottamaan kuvaa ja 2 painalluksella lopettaa kuvauksen. tuo on oikeastaan ainoa oiminto mitä osaan kaivata harrastelijana laukaisimelta sillä en jaksa alkaa pitkiin kuviin mitään pyyhekumia teippaamaan kapulaan kiinni. kertokaa mieli pitetä ja ehdotelkaa omienkokemusten pohjalta millaista kannattee laittaa.. kiitos
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    No kiinasta tilasin timelapse laukasimen alle 20€ hintaan. Sillä on muitakin ominaisuuksia kun pelkkä laukaasu. On mulla 65€ maksannut trikkerilaukaisinkin mutta sitä tulee enemmän käytettyä salamoiden kanssa. Joskus omakuvia otettaessa se on pätevä omistaa.

    Omat tarpeethan sen määrittelee minkälaista tarttee. Rahasta ei tollaset enään ole kiinni.

    Täältä niitä saa
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    Bilb tilalla tarkoittaneu bulb tilaa?

    Minulla on kuvaamasi kaltainen langaton kaukolaukaisin. Maksoi Ebayssä luokkaa 10e (mukaanlukien postit ja paristot). Systeemi toimii erittäin hyvin niin kauan kuin kameran päässä olevassa salamakenkään kiinnittyvässä laatissa paristo kestää (kerran loppui kun olin jättänyt vempeleen kuvaamisen jälkeen päälle).

    Johdon avulla toimiva kaukolaukaisin ajaisin minulla ihan saman asian. Saattaisi olla luotettavampi jos on vaikkapa kuvaamassa tähtiä -20C pakkasessa.
     
  4. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    Mulla on kanssa radiolaukaisin, johon sitten on Nikoniin sopiva johto.
    En ole kokeillut pakkasessa, mutta epäilen kyllä pattereiden riittävyyttä esim -16 asteen pakkasissa, jos valotusaika on useita minuutteja.
    T Jukka
     
  6. Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    sulla on näköjään tarvetta saada studiosalamatin laukastua joten tässä voisi olla sellanen kohta jossa 2 asiaa voisi yhdistää.. joku muu saattaa tietää nykyhilppeistä mua enempi.
     
  7. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu 2019
  8. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    juu tuossa tuli mieleen.. kun sanoitta että olen myös hankkimassa studio salamoita pari kappaletta että miten onkohn tällainen trikkeri yhdistelmä hökötys ajankohtainen vai puhunko aivan sivu suuni
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    On niitä triggereiden yhteyteen.
    Mulla on microsync merkkinen radiolaukaisin, johon myydään johtoja esim. canoniin ja nikoniin.
    Silloin sitä voi käyttää kamerankin kaukolaukaisijana.
    Sitä en tiedä, toimiiko b-asennossa, mikseipä toimisi?T
    Jukka
     
  10. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=3064

    Mitä mieltä olisitte tuosta setistä mitä digi tarvike myy.. siihen vaan salama kyytipojaksi muistaaksen sai cyberfotosta 90 eurolla jo.. saa ehottaa myös salamoita mutta lähinnä tuota settiä että olisiko järkeä?
     
  11. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
  12. Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    tarvit jonkun jolla laukaista salamat.
    salamoiden mukana tulee synkkapiuha ja synkka piuha laitetaan kameran pc-sync reikään joka on tälläinen : http://a.img-dpreview.com/reviews/canoneos1ds/Images/connections.jpg
    sun kamerassa reikää ei ole ja sellainen joudutaan siihen hommaamaan. tuo haman 12 euron sokeripala on sellainen. salama kengästä tulee "hep" joka ohjataan synkkapiuhaan sokeripalan kautta ja salamat välähtää.
    mikä muu systeemi tahansa kelpaa kunhan kamerasta siirtyy tieto salamoille että "hep". esim. tuolla verkkokaupassa myydään esim. ir-laukasinta jonka voisi kuvitella suunnitellun laukaisemaan nuo saman valmistajan salamat. sitä tietoa vaan ei ole kerrottu eikä kaikkien merkkisten Triggereitten ja erisalamakombinaatiot ole oikein hanskassa. onhan langattomat tietysti kivat salamoiden kanssa. mutta mieti ite.
    mun ehdotuksen neekerimallin kaukolaukasin ja haman sokeripala käy minkä salamoiden kanssa vaan.
     
  13. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    okei hyvä homma kun autetaan miestä hädässä.. sinänsä jännä että jonkin verran vuosien varrella olen jo kamera hommista oppinut mutta tuo studio puoli ei ole hallussa yhtään. huomasin tuossa selaillessa että tuolta verkko kaupan sivuilta löytyi tuollainen valmis studio setti jossa ilmeisesti ir- lähetin joka tulee suoraan kameran salama kenkään kiinni ja "hep" alkaa toimimaan... laitan vielä linkin tästä että onko tuo niin "heti valmis" kuin kuvaus antaa ymmärtää

    http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10492/ckjnm/Falcon-Eyes-SSK-3150F-studiopaketti
     
  14. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
  15. Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    juu. radiolähettimet mukana. ja heti valmis on joo muutenkin. eikö sulla toni ole kameraseuraa siellä missä asut? niillä on yleensä studiosalamat ja niitä saa lainata. oisko se viksu tapa lähestyä tätä aihealuetta. ei olisi niin hoppu, eikä tarvisi tehdä spekulatiivisia ostoja vaan kohta jo tietäisi mitä haluaa/tarvii?
     
  16. Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    Laitetaan oma ehdotus mukaan..

    Suosittelen ostamaan kaikki roppeet erillisinä nippuina (jalustat,sateevarjot, triggerit jne..)
    Näin ainakin tiedät mitä tulee ostettua ja saat itse ne myös valita.

    Jos kuvaa "speedlighteilla" niin kevyet jalustat menemät ihan hyvin - ainakin sisätiloissa.
    Itsellä aiheesta kokemusta sillä hankin salamasetin juuri.

    Tässä ostoslistani (ne tuotteet mitä hankin):
    2 kpl salamajalustoja (n.2m) - yht 40€
    2 kpl salamakenkä/sateenvarjopidikkeitä jalustoille - yht 7€
    2 kpl Westcottin 43" sateenvarjoja irroitettavalla päällyksellä - yht 50€
    4 kpl Cactus V5 radiotriggeireitä + suljinkaapeli - yht 130€

    Tykkään paketista ja kaikki palikat pelaavat hyvin keskenään :)
     
  17. Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    Kun ton rimpulasetin olet hommannut noin viikon päästä tarvitset kunnon studiotuikkuset.... Pistä tuokin raha säästöön ja osta kunnon merkkiä kerrasta jossa huolto pelaa jne...

    Edit: Tai niinkuin Teemu sanoo lainaa ensin jostain tuikut jonka jälkeen tiedät tarpeesi.
     
  18. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Vs: Kaukolaukaisin asiaa

    okkei.. pitää alkaa rovaniemeltä metsästämään harraasaatko täällä kukaan.. aika hiljasta on mutta totta täältä joku koti studio löytyy tai seura.. kiitos vastauksista...