Vs: Kauha Jos tiedetään, että näyttö on mitä on, niin miksi ehdottaa asiaa mistä ei ehkä ole edes varma? Kun käytte näyttelyissä kattomassa valokuvia, niin ajatteletteko kuvien edessä, että oi voi, olispa tää kontrastisempi, oi voi, minä kyllä rajaisin tuolta ja täältä vai katsotteko sitä kuvaa mikä on silmienne edessä arvostelematta kyseisiä asioita? Entä voisko kuvitella täällä katsovansa kuvaa, ainakin sellaisen ottamaa, josta tiedätte että perusasiat lienee hallinnassa, että kuvaaja tarkoitti kuvansa sellaiseksi kuin se on? Tää on taas vain kysymys uteliaisuudesta.
Vs: Kauha Useammin kuin kerran olen eri näyttelyissä leikilläni pohtinut, minkälaisia kommentteja vedoksista saisi missä tahansa valokuva-aiheisella keskustelupalstalla. Minkkinen olisi saanut huutia ainakin tumman pään tukkoisuudesta ja joissain kuvissa epäterävyydestä, toisissa kohinasta. Hän tuskin olisi korvaansa lotkauttanut asialle. Omista kuvatuksistani olen saanut samantyyppisiä kommentteja. Usein tulee kokeiltua, miltä kuva niiden perusteella näyttäisi. Joskus ehdotukset ovat olleet paikallaan, toisinaan olen pitänyt oman pääni. Makuja on erilaisia (ja näyttöjä). Minä katselen ja kommentoin niistä lähtökohdista. MInusta tässä junteen kuvassa sävyt olivat ihan hyvät tai en osannut kuvitella, miten niitä voisi parantaa.
Vs: Kauha Oma kompetenssi ei riitä kuin mutu-tuntuma arvosteluun. Kuitenkin näkisin, että tänne laitetaan kuvia osittain sitä varten, että ihmiset niistä sanovat mielipiteensä. Monesti valitettavasti kommentointi menee ohi kuvasta ja kohdistuu asioihin, joihin kuvaaja ei välttämättä voi vaikuttaa. Se, että välittääkö niistä kommenteista onkin sitten eri asia. Omista esille laittamistani kuvista toivon saavani palautetta, jotta jotain niistä voisin oppia. Matka on pitkä ja pidemmälle päässeiden neuvoista on apua. Tästä kuvasta tykkäsin, kuten useimmista muistakin ottamistasi. Oletko tämän kuvan "lavastanut" vai osuiko vain silmään? Uteliaisuudesta tämäkin kysymys.
Vs: Kauha En ole lavastanut. Tää on ihan yhden autiotalon kellarikerroksessa kuvattu. Siinä se kauha seisoi ja pyysi ottamaan kuvan itsestään
Vs: Kauha Jokainen varmaan itse tietää miten se näyttö on säädetty ja toisilla se on ihan kalibroitu, jolloin on perusteltua varmaankin ehdottaa säätämään kontrastia (ja näyttöä) jos kuvien kontrastit on vähän miten sattuu. On paha kontrolloida, miltä kuva keskimäärin näyttää toisten näytöllä, jos oman näytön säädöt on miten sattuu. Valitettavaa internetin ja tietokoneajan todellisuutta. Taidenäyttelyissä tilanne on aika eri, koska sen nyt jotakuinkin samalla tavalla eri ihmisetkin näkee silmillään. Tai ainakin se fyysinen kuva on samanlainen katsojasta riippumatta. Siksipä ehkä internetissä törmää näihin ehdotuksiin useammin kuin näyttelyn vieraskirjassa?
Vs: Kauha Mä hiukan vielä hämmennän....oisko niin että jos ei itellä ole mielikuvitusta katsojana suhteessa valokuvaan on helppo antaa kommentteja teknisistä toteuksista. Mutta Heli äskönhän sä kerroit tuosta kauhasta jotakin kun sanoit sen odottaneen että joku ottaa kuvan. Tässä on jo pieni tarina joka antaa kuvalle merkitystä. Tätä mä hain kun edellisessä kommentissani kyselin sitä tarinaa.