Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Katuvalokuvausta salamalla

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana antti10, 30 Heinäkuu 2013.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Kelpo kuvia mutta tykkään että mustavalkoisena monesta noista voisi löytyä vielä melkoisesti lisää voimaa.

Millaisia kuvattavien reaktiot olivat salamin välähdettyä?

2. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

En tykännyt.

3. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Suurin osa ei edes tajunnut, että otin kuvan (luulivat että otin kuvan jostain muusta). Loput vaan hymähti ja jatkoi matkaa.

4. markku55

markku55 Active Member

Tykkäsin osasta, osa turhia.
    Jos salama on liian voimakas kuten porkkanatukkaisessa tyttökuvassa, niin minusta kuva on pilalla, jos ei sitten kirkkaan pään valoisuuden vähentämisellä saa korjattua.
    Mustavalkoisesta en niin tiedä kun en ole varsinaisesti mv "fani" :)

5. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Onko se salaman vika, jos jollain on liian vaaleat vaatteet päällä? :D

6. markku55

markku55 Active Member

Ei valkoisiakaan vaatteita tarvitse puhki polttaa, jos siellä on sävyjä poimittavissa, niin ok, mutta tuossa kuvassa mekko on kuin salamavalo itse ;)

Ps. Ja vielä, jos ymmärsit väärin, niin pidin suurimmasta osasta kuviasi :)

7. baader

baader Active Member

392
    135
    43

Tykkäsin kyllä, mutta minusta valkotasapaino oli vähän punaiseen liikaa. Toki MV toimii aina paremmin kuin väri.
    Ymmärrettävästi joutuu Gildeniin vertaamaan.

8. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kyllähän nämä ovat erinomaisen piristävää katsottavaa. Monta hienoa värikuvaa ja komeata Parr sävymaailmaa! Tähän tyyliin mv ei minusta sopisi.

9. D3nso

D3nso

197
    0
    0

Ihan perusräpsyjä.

10. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Lokkikuva on ylitse muiden! Tämä kuvaustapa on oma taiteenlajinsa, joka vaatii kuvaajaltakin paljon. Monessa kuvassa on onnistuttu.

11. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Huumorillahan minäkin, jos ymmärsit väärin. :) Mutta "sävyjen poimiminen" ei ole mun mielestä tässä tyylilajissa se juttu. Kuvauskin on noin puoli sekuntia kestävä tapahtuma (tarkennus, valotus, salaman teho asetettu kaikki etukäteen) ja mahdollisuutta uusimiseen ei ole. Kuvankäsittelyynkin käytän aikaa noin minuutin per kuva. Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että porkkanatyttö kuva olisi hyvä. Voit olla ihan oikeassa, että se on roskiskamaa..

Noin yleisesti: olen kyllä laittanut ihan liikaa kuvia ihan liian vähässä ajassa. Esim. 9 uusinta kuvaa on kaikki peräisin eiliseltä 3h "reissulta". Koitan kiinnittää jatkossa enemmän huomiota itsekriittisyyteen. :) Toisaalta kuvathan on netissä sitä varten, että niitä tuomaroidaan.

Mustavalkostakin alkaa tulemaan, kävin tänään hakemassa xtol pussukan ja ekat filkat (moneen vuoteen) kehitän tänä iltana.

Bruce Gilden on mun ykkös suosikki.

Kiitos kommenteista. Projekti jatkuu...

12. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Minusta ongelma on juuri tuo salama, se sotii kaikkea minun arvostamaa katukuvausta vastaan.
    Katukuvauksen pitäisi olla minusta hienovaraista ja häiriötä tuottamatonta.
    Salama menee minusta liian silmille/iholle häiriten kuvattavia, pahoittelen mutta näin koen.

Mukana on kyllä pari valokuvana hienoa, mutta en toivo tämän tapaisen katukuvauksen lisääntyvän.

13. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

(Suomessa tämä tapa oli uutinen ja jossain määrin keskustelussa joitakin vuosia sitten, kun netissä levisi video tyylin pioneerista Bruce Milleristä . Silloin moni piti tuollaista tyyliä kovin ongelmallisena eettisesti: kuka ******* antaa kuvaajalle luvan häiritä ihmisiä tuolla tavalla? Sen luvan puuttuessa ei taiteellisia perustelujakaan ole kauhean mielekästä pohtia.)

14. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Joo, super-vanha ja kulunut puheenaihe. Itse taas en ymmärrä miksi salamaTTa (diskreetimmin, jopa salaa) kuvaaminen olisi sen oikeutetumpaa. Salama ei tapa, eikä juuri häiritsekään päivänvalossa. Itse haluan kuvata rehdisti ja näkvyästi niin, että jokaisella kuvattavalla on mahdollisuus tulla juttelemaan tai vaikka vaatimaan etten käytä kuvaa. (jota pyyntöä tod näk kunnioittaisin)

Koitin googlettaa Bruce Milleriä. Löyty vaan joku fudispelaaja San Fransiscosta.

15. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Jos ihmisestä otetaan hänen tietämättään kuva kadulla, niin se ei häiritse, mutta kun mennään liian iholle niin kuvatava voi päivä mennä pilalle.
    Ja koska ei ole ilmeisesti ole kovin merkittävästä taiteesta kyse, niin voidaan perustellusti kysyä millä oikeudella?

16. Tilus

Tilus

237
    0
    0

Tuli heti mieleen Mischa Ciarabellini, josta oli Photo RAW-lehden numerossa 16 juttu. Kertoo mm. ihmisten reaktioista salamaan ja omista tuntemuksista. Sattumoisin juuri kyseinen lehti löytyy myös issuusta.

http://issuu.com/photoraw/docs/photo-raw-magazine-16-sample-issue

Niin ja ihan tyylikästä kuvaa kyllä. Mielipiteet jakava tekniikka. Ite en myöskään niin salaman käytöstä kadulla innostu, mutta en nyt lähde isommin tuomitsemaankaan. Kun sitten toisaalta se on vähän sellainen first world problems-meininki kuitenkin, että miten paljon se yks salama nyt hyvinvoivaa länsimaista ihmistä häiritsee :)

17. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Kiitos super paljon linkistä, tosi hienoja kuvia. Menny ihan ohi vaikka oon lehden tilaaja. Täytyy kaivella tuo numero hyllystä. Ja oot ihan oikeassa tosta länsimaalaisuus asiasta. Muutama on jääny jopa poseeraamaan kuvan oton jälkeen. Oon vaan sanonut että kiitos, otin jo kuvan. :) Oon koittanut pitää sellasta linjaa, että otan kuvia vain "voimissaan olevista" ihmisistä, vai miten sen nyt muotolisi hienosti.. Kerjäläiset, sokeat tms. "helpot" kohteet ei ole mun juttu.

18. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Salama ja katukuvaus eivät oikein sovi yhteen, kuten tässäkin todistetaan...

1. Pelotellaan ihmisiä.
    2. Ihmisistä kalvakkaita haamuja eli kuvat karseita...

Sorry, Higg

19. Vs: Katuvalokuvausta salamalla

Minusta katukuvakusen suurin moraalinen ongelma on salaa kuvaaminen. Salamalla kuvaus on siten reilua, kuvattava melko varmasti ymmärtää tulleensa kuvatuksi.
    Salama korostaa lähellä olevaa, joten sillä ilman muuta on mahdollisuus ilmaisun laajennukseen, kuviin, joita ei muuten saisi.
    Näissä kuvissa salamaa on käytetty melko voimakkaana efektinä, osassa varmasti liiankin voimakkaana. Pidän monista.

20. alsalus

alsalus

5
    0
    0

Loistavaa valokuvaa. Teknisesti heikkoa, mutta lyhyt polttoväli tekee näistä intiimejä ja salama korostaa aivan vastustamattomasti kohdetta ympäristöstään. Älä missään nimessä vahingossakaan mieti mitään mv-käännöstaidekuvapelleilyä. Nämä kuvat elävät väreistään.