Vastaus katso elokuvia kuin valokuvia, seillä on ne parhaimmat kyvyt rajaamassa ja somittelemassa mitä mailmasta löytyy. Toisaalta näin tänään videon eräästä bändistä kelle olen kuvannut kannet yms. promo matskua ja siitä näki että kuvaaja ei osannut rajata volokuvaajan silmin. Siis katsomalla elokuvia sillä silmällä voi oppia huippu ohjaajien ja kameramiesten rajauksista kuvakulmista ja somiteluista itsekkin hieman paremmaksi?
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Ensin kerrot vastauksen ja sitten kysyt... Jos näin on, miksiköhän kaikkien elokuvien kuvauksissa on aina joku valokuvaajakin paikalla. Miksiköhän videkuvaajan olisi pitänyt osata rajata valokuvaajan silmin. Hän kuvasi videota eikä ottanut valokuvia. Miksiköhän omenoita ei kutsuta appelsiineiksi. (Kohta kerrot varmaan taas, että et oikeasti ajattele niin kuin kerrot ajattelevasi, mutta tykkäät provosoida.)
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Jari, en oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi, sillä ensiksi esität kysymyksen otsikossa johon vastaat jo itse varsinaisessa kirjoituksessa - vain kumotaksesi tämän vastauksen kirjoituksen jälkimmäisessä osassa? Eiks kannattais fokusoida sitä kysymystä kunnolla, eikä vaan heittää ilmoille sitä mitä sylki suuhun tuo? Ja mitä itse rajaamiseen/sommittelemiseen tulee; eikös sommittelu ja rajaus ole aika subjektiivinen käsite? On varmasti olemassa rajauksia ja sommitelmia, mitkä miellyttävät suurta osaa kuvan (tai elokuvan, jopa ruudun) katsojia - mutta ovatko nämä rajaukset sitten jotenkin absoluuttisesti parempia? Monesti itse kuvaa ottaessa en ainakaan perusta omia sommitelmiani mihinkään valmiiks nähtyyn tai opittuun vaan toimin puhtaasti oman intuition pohjalta. Eikä elokuviakaan tule seurattua "sillä silmällä". Perssilmällä ehkä.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Oho:O Ei tässä ole mitään provosointia!!! Siis heitin ajatuksen ilmaan että katsomalla mestareiden töitä voi oppia? Sekä että mielestäni visuaalisesti lahjakkaimmat on elokuvapuolle työlistyneet. En edes ymmärrä miten tästä voi joku provosoitua?
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Nämä on kuitenkin aika vahvasti mielipideasioita ja riippuu varmaan todella paljon leffasta, miten hyvin se on kuvattu? Itse suosittelen kyllä katsomaan valokuvan mestareita, jos valokuvaus kiinnostaa. Toki leffoistakin saa inspiraatiota, myös visuaaliseen ilmaisuun, mutta ei elokuvista kyllä valokuvausta opetella. Elokuvissa yksittäinen hetki harvoin on samalla tavalla merkityksellinen kuin valokuvassa.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Olenko menettänyt täydellisesti järkeni? Mulla ei ole mitää hajua mistä valitat? Tarkoitan siis että kun osaat katsoa elokuvia "silläsilmällä" niin siitä on pirusti apua valokuvauksessa. En tietenkään tarkoita että liikuvan kuvan ja valokuvan rajaukset on yksi yhteen, mutta jos osaat katsoa ja ymmärät nerokasta elokuvaamista niin siitä voi oppia. Se kenen mielestä tämä on puppua, ottaa hyväksi tunustettuja elokuvia käsiinsä ja laitaa kohtausten alkuun varsinkin ja vähän väliä pysäytyksen (pause) pääle ja katsoo sitä valokuvana. Sitten kun alkaa tämän tajuamaan, voi samalla miettiä kuvaajien ratkaisuita kun katsoo elokuvaa. Helmiä sioille ?
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? On ne pysäytyskuvat varmaan useinkin teknisesti hyviä, mutta en usko että ihan kamalan moni pysäytyskuva toimisi kuitenkaan oikeasti valokuvana samalla mestaritasolla, kuin jonkun mestarillisen elokuvan tietty kohtaus. Kannattaisi erottaa tekninen osaaminen ja kerronnallinen anti jne.. Otsikosta tuli mieleen se, mikä ehkä olisi jollain tapaa oikea ja/tai paras tapa oppia rajaamaan ja sommittelemaan, mutta keskustelu olikin sitten vain pikku vinkki siitä, mistä ehkä voisi saada ideoita?
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Samaa kantaa edustan. Lisäksi pitää muistaa että leffassa rajaukset ja kuvakulmat eivät saa liiaksi viedä huomiota muulta ilmaisulta. Kyllä mä silti aina nautin, kun huomaan ohjaajan/kuvaajan olevan erityisen taitavan ja tuovan esiin sommittelu- ja rajaustaitojaan.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Jokaisella aikakaudella todelliset visuuuliset mestarit on ollut siellä missä raha = elokuvissa, tämä on minun mielipide eikä siitä täysjärkinen provosoidu!!!! Jokainen jolla ymmärystä voi katsoa Wanhojen mestareiden töitä ja huomata että nykyisellä perusteidolla noi ottaisi huomattavasti paremmin. Joku hyvä muistinen voisi linkittää tämän hauskan jutun missä arivioidaan foorumi kielellä noita vanhoja mestareita. He olivat aikakautensa kuninkaita, mutta seuraavilla sukupolvilla on ollut heidän oivaluksensa ja löytönsä perustana + kyseisen sukupolven itsensä löydöt. Minusta vain waanabee ymmärtämättömät eivät halua uskoa tätä faktaa.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Tässä ja tässä <SIZE size="70"](edit: lisätty toinen linkki)</SIZE>
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Alansa parhaat varmaan samalla logiikalla olisivat aina sielä, missä rahakin? Ovatko kaikki lahjakkuudet siis rahanahneita? Wanhojen mestareiden töitä on aika vaikea nykyään ottaa uusiksi, jos maailma ei ole sama. Mennyttä aikaa ei saa takaisin. Tekniikka ei ratkaise näidenkään mestareiden töissä, vaikka se joissakin on nykytasollakun huippulaatua. Harvassa se lahjakkuus tuntuu nykyäänkin olevan, kun hyvät kuva on tosiaankin kuin kiven alla . Todista siinä sitten, että nykyvälineillä kyllä "<SIZE size="120"]voittaa</SIZE>" kenet tahansa wanhan mestarin? Teetköhän itse juuri samaa kuin nämä arvioijat? . Ymmärsitkö siis sivuston pointin? <SIZE size="80"]P.S. Se että sanot, ettet provosoi, ei tarkoita välttämättä sitä, että et provosoi.</SIZE>
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Ymmärrän pointin ja .... Se että provosoituu romattisen vakaumuksensa vastaisita sanoista ei tarkoita sitä että provosoidaan vittu!
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Mikähän se romattinen vakaumukseni on? Siis ymmärsitkö itse, että noiden linkkien tarkoitus oli nauraa tälle nykyajan foorumien kuvakritiikille, eikä mestareiden kuville?
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Kun katselee nykyisiä kuvaajia, erityisesti hyvin menestyneitä sellaisia, niin aika harvalla lienee ammattina leffakuvaaja...
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Hyvä vastaus. Et siis halua keskustella asiasta ja kuittaat juttuni tällaisilla ylimielisillä vähättelyillä.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Valokuvauksen perusteet opiskelemalla oppii helposti yksinkertaisimmat säännöt, jotka ovat toimivia. Toisten kuviakin kannattaa katsella, mutta minusta rajaamaan oppii kuvaamalla, ajattelemalla ja rajaamalla eli yksinkertaisesti sanottuna harjoittelemalla. Aika monessa hommassa toimii sama logiikka. Elokuvien katsominen tässä mielessä on mielestäni kovin turhaa. Elokuvan tekijähän on sidottu moneen asiaan, mistä valokuvaaja on vapaa. Elokuvissa esimerkiksi kuva on koko ajan vaaka. Valokuvaaja voi helposti siirtyä pystykuvaan tai neliöformaattiin. Tämä raha on mielestäni myös rajaava tekijä. Suurella rahalla pusketussa elokuvassa ei taatusti pyritä rohkeisiin luoviin ratkaisuihin, vaan niihin, minkä oletetaan myyvän hyvin.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Niin elokuva ja valokuva ovat aivan erilaisia formaatteja, valokuvassa on vain se yksi pieni hetki jonka valokuvaaja on ainakin parhaansa mukaan yrittänyt vangita kameralla (en ala erittelemään miten, ettei tule sotaa digi/filmi). Kun taas elokuvassa on mielestäni kyse aika monien asioiden summasta, on ääni (ainakin tänä päivänä useimmiten) ja mikä tärkeämpää, on liikkuva kuva, monta perättäistä hetkeä, tai ainakin illuusio siitä. Mutta kyllä se sama pätee myös elokuvassa kuin valokuvassa, mestareita oli ja tulee olemaan myös sillä saralla. Ei esim. Chaplin tarvinnut ääntä, mutta silti leffoissa on sitä jotain maagista. Kuten joku jo sanoi, ettei yksi still kuva elokuvasta ole välttäättä yhtälailla vangitseva kuvana kuin koonaisuutena. Kiitos jos jakoit lukea tänne saakka ja vielä ymmärsit mitä yritin sanoa.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Olen samaa mieltä Jarin kanssa, että elokuvasta voi oppia myös valokuvaajat. Taitavasti tehdyt elokuvat sisältävät valtavan määrän "valokuvia". Kuvan sisällölliset ja kerronnalliset ideat kannattaa laittaa korvan taakse. Myös valaisua ja valoajattelua voi oppia elokuvista, vaikka elokuvan valaisu on periaatteiltaan hiukan erilaista kuin valokuvan, mutta ideoita voi poimia. Elokuvan kuvakulmat ym. ovat sellaisia joita kannattaa katsella. Elokuvien katselu sillä silmällä kehittää yleistä käsitystä kuvasta, jota sitten voi joko tietoisesti tai alitajuisesti ammentaa omiin kuviinsa. Minusta monet parhaista valokuvista ovat kuin leffan stillejä, kuten monet elokuvan kohtaukset kuin valokuvia. Aika monet valokuvaajat tekevät myös liikkuvaa kuvaa, usein musiikivideoita, mutta osa ihan elokuviakin. Viimeisin esimerkki on Anton Corbijn ja elokuva Control. En toisin tiedä kuinka moni elokuvantekijä on tehnyt menetyksekkäästi valokuvaa. Varmaan niitäkin löytyy.
Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan? Ei asiassa ole mitään keskusteltavaa, kerroin hyvän vinkin joka parantaisi monen kuvia, jokainen voi käyttää vinkkiä hyväksi tai olla käyttämättä, kyllä mailmaan mahtuu lisääkin paskoja kuvia?