Olen katsonut formuloita Keken ajoista lähtien, nyt kun kukaan Suomalainen ei enään palkintosijoja hätyyttele, en jaksanut katsoa ainuttakaan kisaa kokonaan. En nyt mitenkään herännyt asiaan, vaan olen tämän tiedostanut jo aikoja sitten, kun teevee on mennyt kiinni kun Suomalainen on keskeyttänyt. Mielenkiintoista Formuloiden kohdalla on se että olen kymmeniä vuosia seurannut, mailman tylsintä "urheilua" ja jännittänyt Suomalaisten puolesta. Jalkapalloa pystyn hyvin katsomaan, vaikka pelissä ei olisi ainutakaan Suomalaista, toki joku syy pitää aina olla että asettuu toisen joukueen puolelle. Vankkumatta kannatan samoja joukueita ja jännitän heidän peleissään, saatan jopa nostaa käden ylös kun tulee maali. Tuossa ei olekkaan sitten enään kansallistunteesta kyse, vaan luullakseni pitää olla jonkun puolta että peli on jännää. Entä heimolaisuus asuin paikkan mukaan? Tavallaan aika jännään omalta osalta, että vaikka olen asunut 20V. poissa Helsingistä, niin koen olevan edeleen Helsinkiläinen. Muistan nuoruudessa että yhteenkuuluvuutta koettiin kaupungin osien mukaan, joskus jopa tapeltiin naapuri kaupungin osien kanssa. Vai onko kyse stauksesta? Kokisinko olevani Porvoolainen jos asuminen olisi toisin päin? Maailma laajeneen kokoajan, mutta miten käy heimolaisuuden kanssa?
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Heimolaisuus, tä? Mitä tämä sana oikein merkitsee, keksitkö sen itse? (Kielenhuolto OT. Näyttää muuten typerältä kun suomalainen kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Samoin varmasti löytyy niitä jotka tuntevat samoin ilmaisusta "tä".) Kieli pitää kansakunnan elossa. Sitä pitää vaalia. Tämä on laajempi aihe kuin yksityiskohdat joihin puutuin. Ei minulla muuta, koska formulakisoja pidän lähestulkoon ihmiskunnan typeryyden huippuna. edit. Tai jos sittenkin vähän muuta. Kyllä hyvä peli on joskus nautittavaa katsoa ja usein ei voi olla nauttimatta "vastustajankin" hyvistä esityksistä kuin lähemmän joukkueen. Mutta urheilun seuraaminen rajoittuu minulla lähinnä suuriin tapahtumiin, kuten olympialaisiin, ja silloinkin seuraaminen on sattumanvaraista. Kerran olin stadionilla yleisurheilukisoissa. Olin kai kymmenen vanha ja kaverin isä vei meidät Maailmankisoihin. Mieleenpainuvan huippuhetken sain siellä kokea, vaikka en ollut pienenäkään penkkiurheilija, ja se oli kun estejuoksussa oli ylivoimainen Henry Rono. Ei sillä ollut tekniikkakaan kunnossa, vaan esteet hidastivat tosi paljon, mutta tumma äijä oli varmaan puolen kentän verran ylivoimainen. Oli se huimaa ja koko stadikka kohisi ja hurrasi. Kisat taisivat olla muuten aika vaisut, ja tuo tapahtuma oli yleisestikin ainoa yleisön täysin mukaansa tempaava osuus. edit. Olin 12v. 1978: Juuri Maailmankisojen alla neljännen ME:nsä juossut kenialainen Henry Rono voitti varmasti 3000 metrin estejuoksun, vaikkei tällä kertaa ME:tä rikkonutkaan. GE Money Grand Prix - Historia http://fi.wikipedia.org/wiki/Henry_Rono Ronon estejuoksun maailmanennätys 8.05,4 säilyi rikkomattomana 11 vuoden ajan.
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Eiköhän heimolaisuus, ole kansallistunteen vastine laajemmin?
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Outo sana minulle, mutta se voisi tarkoittaa sukulaisuutta tai viitata heimoon kuulumiseen. http://www.google.fi/search?q=heimolaisuus&hl=fi&client=firefox-a&hs=hHL&rls=org.mozilla:fifficial&ei=fm57TPOEK8aAswbLq-iyDQ&start=20&sa=N esim. "Nykyään kalenji-heimolaisia on noin 4 miljoona, ja he muodostavat 12 % Kenian väestöstä. He puhuvat erilaisia kieliä, jotka kuuluvat kalenji-kielten ryhmään ..." tai Ruotsalais-suomalainen laki- ja virkakielen sanasto blodsband
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Mitä sä siinä saivartelet? Heimolaisuun on minusta se perusta, joka on perheen/suvun jälkeen. Minusta on mielenkiintoista miten se käsitetään, miten valitaan puoli. Meneekö se minä, perhe, suku, kaupunginosa, kaupunki, Suomi, skandinaavia, Eurooppa, Maapallo, Universumi Niin ei se mene
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Jotta pääset äkkiä vauhtiin ja paremmin ymmärrettäväksi. Ole hyvä! http://www.sanakirjani.fi/translation/kinship * Heimolaisuus * Heimous * Hengenheimolaisuus * Sukulaisuus
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Ehkä on kyse samaistumisesta, yhteenkuuluvuuden tunteesta, identiteetistä yms.? Miten teemme päätökset kenen puolella olemme? Muistan kun valokuvaaja löi matkustajaa jo moitti valokuvaamista junassa, minulla on tuntuma, että ainakin jotkut tunsivat valokuvaajaan "heimolaisuutta" ja muistan hämärästi mielipiteitä, että tuo matkustaja olisi tehnyt jotain mikä oikeutti valokuvaajaa lyömään tms. Tai valokuvauksen sisällä filmikuvaajien veljeys, me vastaan te henki. En seuraa tällä kuin tätä ja kuvat osiota, mutta en ainakaan näillä ole kovasti nähnyt Canon vs Nikon vääntöjä, toisin kuin DC-netissä, mutta minusta olisi tosi kiva tietää mikä synnyttää kamera merkin liimaavan me hengen.
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Käden ylös nostaminen tuo mieleen natsit, joten oli myös poliittisesti korrektia arvella yhteys kansallistunteeseen olemattomaksi. (Oli asia sinun suhteesi sitten miten vain, siitähän en tiedä.) Nykyajan natseista tuli hyvä ja huolestuttava dokumentti juuri muutama päivä sitten TV:stä. Tämä liittyy hyvin juuri siihen aiheeseesi, missä maailma pienenee matkustamisen ja netin vaikutuksesta. Näitten ryhmien toiminnasta on tullut kansainvälistä ja siten myös on helppo kiertää sellaisten maitten lakeja, joissa natsien toiminnalle on esteitä. Pyydän anteeksi tämän kohdan kaivamista esille kirjoittamastasi. Se on kuitenkin mielestäni niin mielenkiintoinen, että sitä pitää käsitellä. Natseille on tyypillistä käsittää maailmaa me ja ne -erottelulla väkivaltaisin ratkaisuin ja kannatusta haetaan usein juuri kansallistunteen avulla.
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Niinku kysyttiin Vormuloista...Mulle on aikalailla sama kuka on kuskina, se on auto ja sen tekniikka joka ratkaisee. Olen Rellufani, ja se on helppo olla ja kuiteski fiilikset on huipussa. Kato: rellukausi alkoi kun ranskalaiset neropatit kävi USA:ssa AirReserchin pajalla katsomassa miten turboilla loihditaan 1500 cc moottorista yli 1000 heppaa. Turbot kiellettiin, mutta rellu väsäs 3000cc vapaastihengittävän jossa oli hydrauliset venttiilit ja joka kiersi yli 10.000 rpm. Williams, Benetton, Renault. sitten sanoi Rellun pomot STOP, no myllythän siirty Red Bullille, eli ihan eturivin kamaa edelleen. Katsotaan jospa Heikki saa fiksattua Rellun myllyn Lotukselle, sitten sekin alkaa kulkea.Muukin Formulatekniikka kiinnostaa: Mun kaverin kanssa aikoinaan ihmeteltiin että Mikan MCLarenin etusiipi väpätti TV kuvassa. samaan aikaan ne valitteli ettei ole etupään pitoa, no eihän tietenkään ole jos etusiipi sakkaa "flutterissa". Jo kohta ne miljoonan euron tuulitunnelissa sai todettua että Etusiipi on liian ohut, se muuttaa muotoaan ajon aikana, ja se vahvistettiin. Todettiin vaan frendin kanssa että Hehe... eivät osaa katsoa selviä asioita. On se Formula 1 Teknologian "state of the art" hemmetin mielenkiintoista kun osaa seurata oikeita asioita. Seuraava mielenkiinnon kohde on KERS=Kinetic Energy Recovery System ja tulevaisuuden Sähköformula. Sähködragsteri pyörät hätyyttelee jo Nitrodragstereiden aikoja. Sähkömoottorin etu on juuri tuossa tolkuttomassa väännössä ja jarruenergian talteenotossa. Ei mennä kovin pitkälle, mutta silloin kun mennään, sitten mennään todella haipakkaa...
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Siis haluat keskustella natseista? Minun käteni ei siis kuitenkaan nouse natsi tervehdykseen, maalin tullessa, kyse on kanssa elämisestä. Natzismi ja muukin uusfasismi on kyllä sinänsä mielenkiintoista, vaikkakin surullista. Oikeastaan on järkyttävää että puhutaan äärioikiestosta, vaikka oikeistolaisella politiikalla ja tällä mitä nimitetään äärioikiestoksi ei ole mitään tekemistä keskenään. Päin vastoin äärioikeisto nousee työväestöstä useimmiten. Henkilökohtaisesti olen todella kaukana äärioikeistosta, mutta tavallaan on mielenkiintoista, miten sanan vapaus ja mielipiteen vapaus toimii noiden kohdalla. On myös mielenkiintoista miten jenkkilässä hapuillaan perustuslain ja ääri-ilmiöiden kanssa, en suinkaan olisi onnellinen jos Suomessa uusnazit marssisivat Mannerheimintiellä, huudellen nazi huutoja. Mutta mutta....
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) ^ Tämä riittää minulle keskusteluksi natseista. Kiitän vastauksestasi ja olen iloinen että sinäkin olet huolestunut niistä. (Kun janan kääntää ympyräksi, äärioikeisto voidaan nähdä lähellä äärivasemmistoa.)
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Hih, natseja. Missä niitä on? Eikös sille liikkeelle pantu jonkilainen piste 65 v. sitten. Menneen talven lumia niin kuin patriisit ja plebeijit? K.
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) "Natsit" ovat vähän niinkuin semmosia navetta / sauna / koti -tonttuja ja ne Irlannin skidit vihreet ukot ; Jotkut tarvii oudoksi kokemalleen maailmalla selityksiksi satuolentoja. "Natsit" hirtettiin jo ajat sitten... (Huuhuu ... natsit ... hahaha ...) Älkää enää pelätkö niitä - onhan noita uudempiakin satuhahmoja : "Terroristit, katuvalokuvaajat, humanoidit jne ... pelätkää vaikka niitä, jos välttämättä haluatte skagata. ______________________________ Formuloita en enää tsiigaa ; Perseestä koko typerä laji. Pitäisi lopettaa koko saastuttava paskatouhu. Myös rellut pitäisi polkea ruttuun ja tehdä pelleistä vaikka taidelehmiä ... Edit : Hahaha ... Edit2 : ... hah ...
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Angulex. Ikävästi myös kielletty houkuttaa tiettyjä nuoria ihmisiä, ja tällainen kapina on osasyy uusnatsien suosioon. Nykyaika on tuonut välineet pienien ryhmien yhdistymiselle ympäri maapallon. Se mikä on ollut ennen marginaalista sekopäitten pikku puuhastelua, saa vaaralliset piirteet kun alkaa näkyä pieniä ryhmiä yhdistäviä johtajia ja kokouksia jonne saapuu väkeä ympäri maailman. Ja kun näillä johtajilla on myös yhteytensä tiettyihin vallan kahvassakin oleviin puolueisiin, eri maissa.. Työnnän pääni puskaan. Eihän se dokumentti ollut järkevä ja todellinen, eihän...
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) "Natsit" ja "fasistit" diggaa perinteisesti formuloista. Ferrari VS Mersu. Kivaa kun autot menee kovaa ja gaso fleggaa ? (Isokorvaiset kommarit skrabaa vaan lahoja puubotskejaan ... HAHAHA !)
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) Itseasiassa äärieläinoikeusaktivisteilla ja nazeilla on paljon yhteistä tekemistä.
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) En minäkään hyväksy eläinten kiduttamista, tekeekö se musta nastyn - no ei ... Ihmisetkin on fyysisesti elikoita - en hyväksy niidenkään kiduttamista. Nastyt, komut ja muut fasgut - haistakoot kaikki puolestani perse. ( Ja formulat myös )
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) No missä ne uusnatsit vaikuttavat ja missä niiden suosio näkyy? Eduskunnassa, kunnanvaltuustossa, seurakunnassa, tiedotusvälineissä, työpaikoilla, julkishallinnossa, seuraavissa vaaleissa? Tied. Koo.
Vs: Katsoitko tänä kesänä formuloita? (heimolaisuus) "Natsit" ilmestyvät ultratajuntageneraattoriensa avulla painajaisiimme. Niillä on tukikohtia maankuoren alla. - Siellä ne ajelee formuloilla ja lentävillä lautasilla... Mitä nyt luonnonsuojelultaan kerkiävät ... HAHAHA !