Onko niin, että värikuvien hallinta on sen verran vaikeaa, että kuvat muutetaan MV kuviksi ihan vain jotta ne kelpaisi esiteltäviksi. Miksi suurin osa tämän saitin kuvista on MV kuviksi muutettuja?
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Taisi tulla mutu. Esimerkiksi omista kuvista on oikeesti 85-90 % mv negoja ja on muitakin samalla linjalla olevia.Totta,paskan kuvan voi pelastaa jollakin tavalla mv versiolla.
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Mä en ainakaan osaa yhtään ajatella enkä käyttää värejä hyväksi sommittelussa. Ei ole värisilmää. Kun kääntää digitiedostonkin mv:ksi, niin ei tarvitse niin tarkkaan säätää valkotasapainoa oikeaksi kuin jos lopullinen kuva olisi värillinen. Kyllähän se mustavalkokäännöksen lopputulokseenkin vaikuttaa, muttei niin paljoa. T Jukka
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Itellä on se lähtökohta omissa kuvissa että ajattelen ne aina ilman värejä, tilauskuvat ja varsinkin tuotekuvat on sitten asia erikseen jotka on muutenkin niin vastenmielisiä hommia että niihin voi vähän väriäkin lispahtaa mukaan
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Tuohan oli multa lähinnä vitsi. Mustavalkokuvassa on oma viehätyksensä, mitä sitä sen kummemmin selittelemään. Mustavalkokuviin tulee tietoisemmin etsittyä geometrisuutta enemmän kuin värikuviin. Olen nähnyt liian paljon kivoja värejä kivoissa värikuvissa. Värit vähän sokaisevat monesti kuvaajaa.Siitä johtuen kivan väristen kivojen värikuvien sisältö on useimmiten täyttä paskaa. T Jukka
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Valkosatasapaino ja värit vaikuttavat valtavasti mv-kuvan sävykkyyteen. En osaa asettaa mv- ja värikuvaa "paremmuusjärjestykseen". Tykkään kaikesta
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Niin ja lisätään vielä että on huomattavasti mukavampi katsella pimiövalon hartaudessa altaiden loisketta ja syntyvää kuvaa kuin räplätä digiraakiletta välilevytpullistellen...
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? ...eikä kylmässä tarvitse välittää akun kestosta tai varavirrasta. eikä tarvitse käännellä ja hiplata eri valikkoja ja miettiä optiikan suorituskykyä ja olla kateellinen kaverille, jolla on uudempi kameramalli. Kateellinen ollaan vain siksi, jos kaverilla on vanhempi kameramalli. eikä tarvi ottaa varmuuskopiota kaikesta, varalamppu suurennuskoneeseen sen sijaan on hyvä olla, niin ei tarvitse tekemistä keskeyttää, jos palaa lamppu. adoxin paperi on halpaa ja hyvää. kamerassa on kunnollinen iso etsin. optiikat ovat edullisia ja kestäviä. Kuten kameratkin.
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? ja on ihan käsittämättömän ihmeellistä ja hienoa, että suomestakin löytyy varaosia tuollaisiin 50 vuotta vanhoihin kameroihin ja loppujen lopuksi yllättävän monta ammattitaitoista ihmistä, jotka niitä osaavat korjata. Digikameran korjaaminen on niin kallista, ettei kannata muutaman vuoden vanhaa kameraa enää korjauttaa. T Jukka
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Mulla on suurin osa värikuvia, joten olen syytön. Kunnollinen MV-kuva on vaativampi kuin värillinen, harmaalla mössökuvalla ei tee mitään, värit pelastaa vähän.
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Mitä sitten, millaista ja väristä kuvaa kukin laittaa näytille? Onko sulla tosiaan tullut uusi kysely kausi? Näytäs nyt piruuta somaa värikuvien hallintaa ja laita kuva framille
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Noku lähes kaikki digittimen omistajat on löytänyt ensimmäisenä karkkiväri säätimet, jolloin kuvat alkaa yököttämään! Ja onhan mv ajatonta tässä saturaatio maailmassa.
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Entäs low-saturation. Kun kerran värejä ja mv:täkin olisi tarjolla. Kysyn vaan.
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Ennen kun tein mv-käännoksiä pelkästään Lightroomilla, säätelin väritasapainoin usein aluksi siten, että histogrammi näytti mahdollisimman pulskalta ja tasapainoiselta. Ihan sama miltä näyttää kun väreissä katsoo, tuo tuottaa usein parhaan lähtökohdan sävykkäälle mv-kuvalle. Karkeistaen - kun säätelee digikennolta tulevan informaation värejä, niin se on aika sama kuin jos mv-filmillä kuvatessa käyttää värisuotimia. (NIK:n Silver Efexisissä onkin tavallaan ne suotimet.)
Vs: Miksi lähes vain MV kuvia??? Kuvaan mielelläni sekä väriä että mustavalkoa, digitaalista ja anlogista, järkkärillä, pokkarilla ja kännykällä. Harrastelijana olen hiljalleen elvyttänyt varsinkin mv-filmikuvausta, kehittelen ja skannaan mitä huvittaa omaksi iloksi ja ajanvietteeksi. Silläkin on hauska leikitellä miten kuvan luonne muuttuu värillisestä mustavalkoiseen. Jonkun kuvan saatan pistää joskus tännekin. Minusta on hyvä, että foorumeilla on erilaisia kuvia. Kyllä niitä tänne mahtuu monenlaisia. En ole itse huomannut, että niitä olisi mustavalkoiseksi käännetty sillä tavoin kuin ketjun alussa on pohdittu. Eiköhän se kuvaaja yritä välittää kokemaansa muille käyttäen hyväkseen kaikkia keinoja repustaan. Joskus onnistuu hyvin, joskus taas ei. Lisää vaan mustavalkoisia ja värillisiä kuvia ja rakentavaa sparrausta kehiin! Olen ainakin itse löytänyt täältä muutamia vinkkejä ja saanut muutenkin pohdittavaa omalle harrastukselle.