Opaskirjojen mukaan kuvaan pitää jättää tilaa katseen suuntaan. Olisi kai sitten pitänyt hiukan väljentää rajausta, kun tuossa taitaa olla neljä eri suuntaa... Tilassa oli vain melko paljon krääsää joka suunnassa.
Entäs jos ko lady olis katsonut mieheen joko suoraan tai peilin kautta? Edit: Tai katsoohan hän tässäkin kuvaajaan.
Minusta tämä on ihan hyvä näin. Tulee tunne, että eloton kuva taustalla on alkanut elämään, ja mielenkiintoa herättävä nainen saanut taulun miehen kääntämään katseensa. Se, että tilaa pitää olla katseen suuntaan, pätee kyllä tavanomaisessa muotokuvassa, jossa ei ole henkilön ja tasaisen taustan lisäksi muuta katsottavaa. Kun mukana on muitakin kohteita (tässä mm. useampia kasvoja), ne vaikuttavat tasapainoon. Kun tässä pääkohde on kuvan nainen, hänen kasvonsa osuvat nyt aika hienoisti pysty- ja vaakasuuntaisten kultaisen leikkauksen linjojen risteykseen, joka 4:3 suhteen kuvassa on jokseenkin myös lävistäjälinjalla. Itse käytän aika paljon yhtenä sommittelun nyrkkisääntönä "lävistäjätasapainoa", eli kuvaa sommitellessa tarkkailen kuvan objektien ja erityisesti pääkohteen sijoittumista kuva-alan lävistäjän suhteen. Silloin kun käyttää 1:1 suhdetta, on lävistäjä hyvinkin tärkeä, joskus melkeinpä ainoa toimiva, ja toisaalta helppo sääntö.
Tässähän hyvin elementit tiivistyvät oikealta vasemmalle huipentuen peiliin, jossa molemmat pääkohteey tiivistyvät siten, että mies silittää naisen päätä