Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miksi softbox?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 11 Marraskuu 2014.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Olen taas kokeillut softboxeilua, mutta jotenkin siitä ei tunnu irtoavan mitään isoa vautsi-efektiä verrattuna vaikka sateenvarjoihin.

Joskus aikaisemminkin havaitsin saman ja softboxi jäi pölyyntymään. Kuitenkin softboxista on tullut sellainen defacto. Kaikki puhuvat niistä, kaikki aloittelijatkin haluavat ensimmäiseksi softboxin..

Eli mitä nyt olen missannut? Onko softboxin ylimaallisuus kuitenkin vain sitä, ettei valoa karkaa heijastelemaan seinien kautta vai pitäisikö siitä oikeasti saada irti jotakin maagista enkä vain osaa?

Neuvokaa tyhmää :)

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Miksi softbox?

Softboxilla ohivalaisten löytyy aika kivoja valojuttuja. Kun kääntää sen suoraan kuvattavaan niin se on niinkuin mikätahansa sateenvarjo.

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Kyllä tilalla on merkitystä. Pienessä tilassa sateenvarjo valasee kaikkialla varsinkin jos seinät ja katto ei ole mattamustia.

Pienessä studiossani yritän rajoittaa softboxin käyttöä. Hunajakennot 10 ja 30 asteiset on varsin kivat. Mutta jos pitää saada isompi kuva tai usempi henkilö on softbox hyvä vaihtoehto.

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Et niin mitään.  Eihän siinbä ole kyse kuin tasaisesta valosta, jota saa kymmenellä muullakin virityksellä ihan samanlaista, noin käytännön kuvausta ajatellen.

Softrboksi on lähinnä niitä varten, jotka eivät osaa valaista.  Simppeli aloittelijan vimpain.

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Tervetuloa vaan ratkomaan mestaruuksia lattavalon maailmanmestaruuskisoihin :)  Mun mielestäni olet nyt liian ehdoton - tosin viitaten kutsuun, uskon arvaavani miksi, mutta softboksin tarkoitus on tuottaa tasaista (suuri valaisimen pinta-ala) suunnattua valoa. Vastaavaa valaistusefektiä on vaikea tuottaa muilla valonmuokkausvälineillä.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Nyt Sakke saat multa turpaan. Onks tähän laitettava hymiö?

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mahdotonta.
    Ei ihmisellä ole turpaa, hevosella on.

Minä pidin softboxista, jossi gridi edessä.
    Antoin paremmin suunnattua valoa.

8. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

En ymmärrä kuinka sateenvarjo vois olla boxia parempi. Boxista voi ottaa halutessaan  kankaat pois niin tulee vähän luonnetta valoon.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, elincrhomen rotalux on monikäyttöinen.
    saa pehmeetä ja kovaa ja vissiin siltä väliltäkin.

10. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mutta harmivaan,  sen välähdysputki on syvällä montussa. Onneksi on saunanappo putken eteen.

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Sellainen punainen?

Kapa

12. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Värin voi valita itte.

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ei saunassa saa mitään punaista olla, ettei jäykisty.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Anything goes....  Taisit missata testin, jonka tein jokin aika sitten:  5 softboxkuvaa ja 5 ikkunan pielessä kuvattua.  Kukaan ei pystynyt erottamaan.

Tai juu, onhan se tietysti täällä.  Poistinpa oikean rivin, tosin tarpeeksi arvauksia selaamalla sen kait saa laskettua :)

http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 780.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,78780.0.html

Mutta;  saa arvata kuvia katsomalla.  5 ja 5.

Saman voisin tehdä styroxlevystä heijastamalla, kuultopaperiarkin läpi valaisemalla, sideharsokappaleen läpi valaisemalla, valkoiseksi maalatusta seinästä heijastamalla, läpivalaisevalla sateenvarjolla, heijastavalla mattavalkoisella sateenvarjolla, kapalevyn kappaleesta heijastamalla, talouspaperiarkeista teipatun arkin läpi valaisemalla tai siitä heijastamalla, diaheijastuskankaasta heijastamalla,.......  No, siinä tuli jo 12 eri vaihtoehtoa.  Valaisisinpa millä hyvänsä noista (ja useimpia olen jossain elämän vaiheessa käyttänytkin)  jää asiantuntijoilta  sanomatta, mikä on milläkin.  (Täällä oli tosin jokin aika sitten x-ammattikuvaaja, joka tunnisti vastaavassa tehtävässä ikkunavalon niissä kuvissa, missä pokat näkyivät.....)

(Pieni disclaimer:  kaikki tuo siis mattamustaksi maalatussa studiossamme.  Kuten Juke ja joku muukin edellä mainitsi, eroa syntyy himpun verran kiertävästä valosta, kun tavallisessa huoneessa kuvataan.)

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Juu, semmoinen on fiksu juttu.  Useimmista bokseista puuttuu reunakin, jopa superkallista Profoton bokseista. Broncolor on minulla ollut ainoa asiallinen.

Siis noin:
    http://www.photoicon.com/system/shop/pr ... 1341229822"]http://www.photoicon.com/system/shop/products/product_images/21/detail/broncolor_products_light-shapers_softboxes_pulsoflex-EM-35x60cm.jpg?1341229822

Selittele siinä nyt sitten, että boksi estää valon kiertoa huoneessa, jos jopa reunakin puuttuu.

Kunnon gridi on tietysti vielä parempi, saa oikeasti sitä suunnattua valoa.

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tuohon vielä se huomautus, että ilman gridiä softbox ei tuota mitenkään erityisesti suunnattua valoa. Kangashan säteilee joka suuntaan, tosin tietysti eniten  pintaan nähden kohtisuoraan.

17. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, minulla oli Henselin 60*120 boxi, johon oli gridi, jossa oli myös reunat, esim. tämä on valaistu sillä

Liitetyt tiedostot:

• Malli4.jpg
      Malli4.jpg
      Tiedostokoko:
      230,1 KB
      Katsottu:
      2 425
  18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Muuten oon kyllä sitä mieltä, että perinteinen softbox on aika turha härpäke.
    Heijastava sateenvarjo on paljon monipuolisempi - kun ei aukaise kokonaan, niin saa rajattua valoa kohtuullisen hyvin.
    Ja kun ei ole kiinteää studiota, niin kumpi on nopeampi pystyttää- sateenvarjo vai softbox.
    Lisäksi sateenvarjolla saa lapset nauramaan, softboxilla en ole saanut.
    T Jukka

19. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla oli metrisessä Elinkan octassa itsetehty kennosysteemi edessä, kyllähän se suuntasi valoa melko mukavasti, mutta heitin sen menemään ja en sitä kaipaa. Yhdessä pikkuteltassa on semmonen tehdastekoinen, mutta ihan ensiksi en sitä käyttöön ota.
    Ohi suunnaten ja reunalla valaisten on mukavampi juttu.
    Mulla on pari halpaa strippiä korkovaloina, niistä vuotaa valo taustalle typerän rakenteensa takia, pitää tehdä talvenmittaan asialle jotakin.

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Se on kyllä hyvä.  Yhden ihmisen valaisussa wokkipannu on vielä kivempi, mutta esim. hääparille toi sun tapa toimii varmasti hyvin.