Vs: fins at strobist Valkoinen ruutu? Korjaus: tarpeeks monesti kun yritti niin yuutuubia sieltä tuli.
Vs: fins at strobist Mitä se on toi mitä sulle "tuli" ? - The Proud Pro Mongoloid Mongol Man From Mongolia Edit: Sattuiko se kun se tuli ?
Vs: fins at strobist Olihan se aika ... ameriikkalaista. Linkissä olevan videon aukeaminen kesti alle kolmasosa sekunnin. - The Proud, Beautiful & Pro Mongol Man From Mongolia
Vs: fins at strobist Joo, amerikkalaista tuli Ja sattuiko, en tiiä mut kello voi mennä rikki... En tiiä mikä mulla jumitti. ehkä tää kuulu internet vaan köhi. Mulla tuo video herätti kysymyksen että mikä on tän modernin 'strobismin' ideologia? Valmistelut ja vehkeiden määrä vastaa kuitenkin likimain varsinaisilla studiosalamoilla tehtävää hommaa. Aluksi pointteina oli halpuus, kaluston keveys ja pienuus jne.. Mutta kun noita erilaisia valonmuokkaimia ja adaptereita niihin hankitaan niin rahaa palaa... Salama-jalkoja, adaptereita niihin, ... Tulee fiilis että mopo lähtenyt vähän käsistä tossa hommassa ja tehdään ihan sitä samaa pro-american-fashion -jutskaa mitä on tehty iät ajat.
Vs: fins at strobist Aiheellinen, älykäs ja hyvä kysymys. Toivottavasti saamme myös yhtä korkeatasoisia ja valaiseviakin vastauksia. Nykyään näytetään päätyvän aina kaikessa touhuissa ihan samaan: Helvetisti tavaraa ja tuotokset aivan samaa - tavaraa toistensa kanssa. Toisenlainen asenne voisi olla joskus omaperäisempi tuloksiltaan. Nyt tuo touhu näyttää lähinnä leikkisältä kamoilla pullistelulta ja kekkeröinniltä, tulee melkeinpä mieleen ne juppiaikakauden mainostoimistojen pippalot (jouduin, silloin, sellaisiin joskus)... se oli kauheaa. Kovasti oli paljon roinaa ja rekvisiitta joo ... melkein kuin Hollywood-elokuvan kuvauksissa. - The Proud & Beautiful Pro Mongol Man From Mongolia
Vs: fins at strobist Meinasin sanoa alkuperäiseen kysymykseen jotakin, mutta kun tuli luettua ketju loppuun niin tyydyn olemaan hiljaa.
Vs: fins at strobist En ymmärrä tätä stroboilua. Paljon valoja, paljon lisälaitteita, jumputus-musaa, mukamas dynaamisuutta, valoa vähän sieltä täältä, kuvien viimeistely muistuttaa enemmän sarjakuvaa kuin valokuvaa, ei kyllä mitenkään mene ymmärykseen. Video oli sekava, vastenmielinen, vahvisti sitä ennakkokäsitystä , mikä itselläni on. Sama asia kuin Rukalla käydessäni totesin turistien täydellisen välinpitämättömyyden ympäristöä kohtaan. Sitä kun harvoin käy, niin saa näemmä tehdä mitä huvittaa. T Jukka
Vs: fins at strobist Strobist = learn how to light sanoo bannerissakin. Ei mitään muuta. Ei mitenkään rajoittunut vaan pikkutuikkuihin. Toki 'asiaan vihkiytyneillä' tuppaa valot löytämään vähän eri kulmia kuin oppikirjassa. Muutoin aika surullista luettavaa tämä ketju. Suomalaista kyräilyä. Onneksi strobist-yheistö suomessa on ollut tuosta melko innoissaan.
Vs: fins at strobist No mutta Jussi ! Eihän se ole "kyräilyä", jos esittää jostain mielipiteensä ja perusteleekin vielä. Sen sijaan kaikesta itselleen hieman epämielyttävästä kommentoinnista haavoittuminen on melko epäamerikkalaista ja osoittaa heikko vitaliteettia ja itsetuntoa. Miksi kaikkeen, mistä ei pidä, liitetän "suomalaisuus". kyllä Amazonin sademetsissäkin on aina osattu "kyräillä" ? On mukavaa että olette innoissanne, ulkopuoliset näkevät asiat, kuitenkin, kuten näkevät, hyväksy vain se. Ei tämä nyt niin murskaavaa ja "surullista" ollut että kyräilemään kannattaisi ruveta, eihän ? Varmasti kiva harrastus, toi. - The Proud ...
Vs: fins at strobist Kiitos. Olin miitissä ja videokin oli minun tekemä. Kyllä se oli ihan kotimaista Strobismin ideologia on aina ollut saada omistamistaan välineistä mahdollisimman paljon irti. Suora lainaus itse David Hobbylta Strobistin toiseksi viimeisestä postista "It's all light. Same thought process, same physics. The people who whine that an AB "isn't Strobist" don't get it. The tutorial modules on this site are not about just restricting yourself to small flashes. It is about learning to think about your small flashes as if they were studio strobes." Miitissä käytetyt välineet olivat kuitenkin valtaosaltaan hyvin edullisia. Melko tyypillinen setuppi sisälsi valaisinjalustan (20 e) + edullisen salaman (minulla sb-24 n.70 euroa @huuto.net) sateenvarjo-pitimen (12 e),sateenvarjo (12 e) ja radiolähettimen tai orjakennon (cactus/youngnuo ~30 e). Yhteensä n. 140 euroa on vielä aika kaukana varteenotettavista studiolaitteista, varsinkin valonmuokkainten kanssa. Itselleni riippumattomuus verkkovirrasta on kuitenkin hyvin tärkeää, joten studiosalama erillisillä virtalähteellä on vielä paljon kalliimpi. Videossa näyttää varmasti siltä, että valoja on todella paljon, mutta kuvassa näkyy kuitenkin monen ihmisen valaistukset kerralla . Yhdestä tilanteesta saattoi kolme ihmistä ottaa kuvaa kolmella eri valaisulla. Tosin tunnustan, että yhdessä minun kuvassa oli todella paljon valoja kun kaappasin kahden muun ihmisen salamat käyttööni kun omat eivät riittäneet. "Rahaa palaa" Minkä verran maksoit uusimmasta objektiivistasi? Studiovalaistustakaan vastaan minulla ei ole mitään. Päinvastoin, kuvaisin todella usein mieluummiin tehokkaammilla studiovaloilla, mutta minulla ei vielä sellaiseen ole ollut varaa/pakottavaa tarvetta. Koitan vielä valistaa 'stroboilua' . Salamalla voit luoda juuri sellaisen valon kuin haluat. Voit tehdä päivästä yön ja yöstä päivän. Voit ottaa keskellä päivää kuvan, joka näyttää siltä kuin se olisi otettu kultaisena tuntina, juuri ennen auringonlaskua. Se on työkalu toteuttaa juuri sellainen kuva kuin haluat ja usein myös silloin kuin haluat. Sen sijaat, että odotat täydellistä valoa voit tehdä sen. Itse tykkään hienoista, sarja-/elokuvamaisista kohtauksista ja oma jälkikäsittelyni ja valaisuni heijastelee sitä. Jos pidät luonnollisesta, hiljaisesta, hienovaraisesta ilmaisusta, et varmaankaan pidä kuvistani, mutta löydät varmasti valaisijoiden kuvista mieluisia. Ehkä et edes tiennyt, että auringon säde tulikin valoständin päästä. En ymmärtänyt yhteyttä välinpitämättömyyteen ympäristöstä. Jätimme Jarkon autohallin varsin hyvään kuntoon, emmekä roskanneet ympäristöä. Välineet eivät ole mitään kertakäyttökamaa vaikka edullisia ovatkin. Omat SB-24:ni ovat olleet jonkun muun käytössä toistakymmentä vuotta ja varmaan palvelevat minuakin vielä pitkään. Harmi, että et pidä videosta, mutta suosittelen unohtamaan ennakkokäsitykset ja perehtymään valaisuun. Valaisijayhteisö on todella avoin, ystävällinen ja valmis auttamaan aloittelijoita. Sekä Suomessa, että ulkomailla ihmiset ovat valmiita jakamaan salaisuutensa muiden kanssa ja antavat usein hyödyllistä ja rakentavaa palautetta.
Vs: fins at strobist Ei kai tässä mitään kyräillä. Jos katsoo mitä hakusanalla strobist löytyy google-kuvahaulla, flickr-kuvahaulla niin kyllä se ilmiö tuntuu olevan juuri kamerasalamoiden käyttämistä. Itse terminä strobist taas kai tarkoittaa "tutkailijaa" tai "vilkkujaa". Tietysti kaikkien muoti-ilmiöksi nousevien juttujen kohdalla on sama; se pieni originaalia ajatusta vaaliva jää suuren massan luoman käsityksen ulkopuolelle. Minkä nyt vetäis esimerkkinä - no vaikka Bomberit. Kun siitä tuli muotia niin jokaisella moposkootteriteinilläkin oli lieskahihainen Bomber-huppari päällä. Vaan myönnän että omaan näkemykseeni jenkkimenosta varmasti vaikuttaa vahvasti se, että en itse keksi mitä hienoa on porukalla kokoontua yhteiseen tilaan valokuvaamaan ellei kyseessä ole joku kurssi tai tietyn asian harjoittelu. Tai yhden kohteen kuvaaminen ja halu nähdä kuinka kukin jäsen tulkitsee kohteen kuvaksi. Mut kai meitä on moneen junaan.
Vs: fins at strobist Hyeenus vastasi vaivojaan säästelemättä ja aikas kauniilla tavoin. Sellaisesta Erska-setä antaa mojovan tunnustuspusun - otsaan. Hyvä. " Valaisijayhteisö on todella avoin, ystävällinen ja valmis auttamaan aloittelijoita " - voiko kauniimpaa olla. Lähes uskonnollisia sävyjä. Hieman pelottavaakin ... tekee heti mieli liittyä poppooseen kun noin ihanasti värvätään (no ei toki, vitsi vitsi ...). Itse kiitän vaivannnäöstäsi vastauksesi laatimisessa meille "kyräilijöille" ja viime aikojen kirjoituksiin verraten (täällä) mitä asiallisimmasta asenteesta ja oikeasta hengestä siinä. Mukavaa että nuoriso strobaa - eikä vaan dogaa, tai käytä jotain vielä rankempia heiluja. Hyvä harrastus - jolle annan täyden henkisen tukeni. Kun se noin suloistakin ... - Erska Edit: Tämä oli valaisevaa.
Vs: fins at strobist Itse asiassa keksit jo saman tien, ihan vielä kirjoittaessasi, kolme vastausta esittämääsi "en ymmärrä"-ongelmaan. Muutaman minuutin miettimisellä keksit varmaankin ainakin toiset kolme. Kimpassa kuvaaminen on joskus ihan kivaa. Ja opettavaista - näkee, miten toinen/toiset tekevät homman. Täytyisi oikein keskittyneesti vältellä, ettei vaan oppisi mitään....
Vs: fins at strobist Sääli että annoin pois Profoto kirjan missä mennään flässinkäytön perusteisiin. Siinä yksinkertaisin esimerkein näytettiin perusasiat: Valopään valo ilman mitään moddausta/heijastinta: Muistuttaa suoraa auringonvaloa, suoraviivaista, kovat varjot Täytyy muistaa yksi fakta: valon määrä vähenee etäisyyden neliössä. Tämä tarkoittaa: Kun aurinko on niin kaukana kirkkaalla ilmalla, ei valon"häipymistä" ole huomattavissa. Heti kun mennään heijastuvaan valoon, alkaa tällä kaavalla olemaan vaikutusta, sillä valolähde on se heijastava pinta. Toinen perusasia: varjojen terävyys on suoraan verrannollinen valolähteen kokoon. kaikki ymmärtää että pilvisellä säällä ei ole selkeitä varjoja, mutta kuka havannoi tosiasian että lähellä olevan pintavalon varjo on "pienempi" kuin kaukana olevan, vaikka kohteen kontrastierot ovat suuremmat. Kolmas perusasia: Kiiltävästä pinnasta heijastuva valo on "terävämpää" kuin mattapinnasta. Tästä syystä hopeavarjoilla saadaan parempi "saturaatio" Neljäs perusasia:valo heijastuessaan polarisoituu. Käyttämällä polarisaatiofiltteriä Flässin edessä saadaan sama vaikutelma kuin heijastamalla softaavan pinnan kautta. Toinen polarisoiva lisäke on hunajakenno Grid. Aivan super juttu kunhan osaa käyttää-vaatii hillittömästi flässitehoa jotta päästäisiin pienin aukkoihin. Nää on ne muutamat perusasiat. Sitten on vielä spotit, aurinko/teatterispotit ja fokusióivat spotit. rengas salamat, isot hopeoidut heijastimet , lämmittävät heijastimet. mustat pinnat heijastuvan valon "tappamiseen"jne. Joskus vielä pidän kunnollisen studiovalaisun workshopin, jossa EI NÄPERRELLÄ muutaman sontsan tai softboksin kanssa, vaan käydään läpi koko kirjo. kaikki nää kamat on nimittäin vielä jäljellä...
Vs: fins at strobist NÄmähän ovat peruasiat-Kyllä nämä tiedetään. Mielenkiintoisempaa olisi nähdä käytännön esimerkkejä, MILLÄ PERUSTEELA HYVÄ KUVAAJA VALITAWW VAON JA LÄHTEET PÄÄIDEANSA TOTEUTTAMISEKSI - SIIS MIKSI VALITSEE TIETYNLAISEN IDEAN?