Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Karmeita kameroita

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ossi Asikainen, 29 Lokakuu 2009.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Karmeita kameroita

Täytyypä tarkistaa kunhan pääsen kotio, kiitos infosta.

2. massee

massee Member

420
    0
    16

Olympus OM-707 + 35-70mm.

Ensimmäinen järkkärini, kauhea kapistus. Tarkennus ampumapuoleisen käden peukalolla sivusuunnassa liikkuvalla liukukytkimellä. AF toimi jotenkuten.

Muovihärveli pysyi peltiruuveilla ja lätkämailateipillä kasassa, taitaa vieläkin lojua jossain kaapin perällä.

Edit: tällä tuli silti kuvattua omassa mittakaavassani todella paljon.

3. Vs: Karmeita kameroita

Ossi: Se meni näin: Mulla on sekä kievejä että aitoja contaxeja. lahjoin kaken fiksaamaan mulle muutaman timmin contaxin silleen että käytti viimeiset suljin nauhat niihin, mitä sillä vielä oli, sit laitto kaikki kohdalleen. No mä olin ostanu E-P:ltä niitä kilotavarana ja kaikki paremmat rankannu talteen, niistä sai tarpeeksi varaosia. sit ku jässet täällä haikaili neukkukamaa mä muutamia lätkin kasaan. siinä tais sitten mennä jossakin zeissin takakansi mukana, no siitä vaan. kyllä toi sulattamo/ sekoittamo ihan kalevankadulla sijaitsi.
    Rdahl: Kyllähän sä voit sen parillasadalla dollarilla Ebayssa myydä neukkuharvinaisuutena, sulla on Suomalaisen Museon todistus aitoudesta, mä pidän turpani kiinni...

4. Vs: Karmeita kameroita

No tässä olis yhden Kiev/Contax jutun paikka, vaikka saattaa olla että olen sen kertonut jo aiemmin.
    Kake Tanner, toi legendaarinen fiksaaja kerto että silloin alkuaikoina, kun neukut painoi menemään  noita "No Name Contaxeja" eli pelleissä ei olluna Kievin eikä Contaxin logoa, whatsoever, ne yritti niillä saada vähän hegemoniaa aikaiseksi jenkeissä. testeihin silleen rangefinder ajan loppumetreillä. Eihän niitä kukaan ottanut todesta, kun muotit ja työkalut oli kyypattu 1945/46 ja painettiin jo pitkällä 50-luvulla ja toleranssit oli mitä oli.
    No neukkulan lähetystöstä vai oliks se feximasta, otettiin yhteyttä että mitens olis, tekisittekö sellaisen huoltotoimen että timmiin huoltaisitte SA:int Contaxeja muutaman, ja samassa yhteydessä siirtäisitte "No Name" pellit niitten päälle jossa lukee kuiteski CCCP aika snadilla. me kyllä korvaamme...  No ei oikeen Kake lämmenny ajatukselle. sano kyllä samassa yhteydessä että jos Nikonin pojat olis kysyny, että minkälainen rangefinder pitäis olla olis kyllä sanonu että leican suljin, niinkuin oli mutta heittäkää hemmettiin se Contaxin linssibajonetti.
    Sit vähän myöhemmin tuli M3 ja se oli suurinpiirtein siinä. Ois kandennu kuiteski Wezlarissa apinoida toi titaaniverho, mullakin on ainaski kaksi kangasverhoa palanut reijälle, Yksi SP ja Yksi leica... Just tasan kaks liian monta...

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Saattaa olla ettei menis läpi, vuosi kamerassa on -57 :)

6. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Karmeat kamerat... Yks pahimmista on se Hasselbladin kopio, Kiev 80/88. Ei sen velikään kuulemma mikään aatelinen ole, siis tämä Kiev 60. Nämä perkeleet on tietääkseni saanut eniten huomiota pelkästään epäluotettavuutensa takia. Itsekin tein sen virheen että ostin yhden 88:n ilman kokeilua. Oli niin jumissa että se on nyt ensimmäisen kuvausrullan jälkeen istunut laukussaan tuolla vaatekomerossa yli vuoden. Harmi että nämä Araxin huoltamat ja modaamat versiot näistä on tyyriimpiä kun Hasselbladit.

7. Vs: Karmeita kameroita

Kiev/ Contaxit on myytävänä... seuraa kyseistä palstaa.

8. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

9. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Kiitoksia tästä. Sitä mä vaan että opin kyllä kantapään kautta ton "halvalla ei saa hyvää". Onhan noi jokseenkin halpoja, ainakin lasit. Mutta ite oon erittäin tyytyväinen siitä että jätin noi Kievit sun muut rimpulat omaan arvoonsa ja hankin ton Hasselin. Toimiipahan ainakin.

10. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Ohessa taannoin löytämäni toistaiseksi uskottavimman ja parhaiten selitetyn oloinen Kiev 2/Contax 2-historiikki:
    Russian Zeiss Contax Copy Kiev

Lyhyestä virsi kaunis, sotakorvauksina neukut käskivät Zeissiä rakentamaan kolme Contax II-tuotantolinjaa joista kaksi siirrettäisiin valmistuttuaan Ukrainaan ja yksi jäisi Jenaan. No neukku sitten tietysti vei kaikki kolme Ukrainaan. Joten tämän valossa oikeastaan ei voi sanoa edes, että ekoja Kiev II:ia olisi valmistettu edes Contaxin varaosasista, vaan saksalaisten nimenomaan neukkuja varten valmistamista Contaxin osista. Ekoissa Kieveissä jopa raaputettiin nimikyltistä pois Contax ja päälle kaiverrettiin Kiev!

11. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

12. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Niin no... Kai sitä on kaikilla omat kokemuksensa kameroista. Useammin sitä kuitenkin kuulee että Kievi on pettänyt kun että Hasselblad olis hajonnu. En epäile yhtään että oma hasse hajois parin vuoden sisällä.

Nyt oikein rupes kiinnostamaan toi Kiev. Ei oo oikein selvinny että korjaako joku noita täällä kotimaassa ja mihin hintaan? Oma ei suostu ottamaan kuvaa tietyillä suljinnopeuksilla ja tekee vielä sellastakin että välillä kun ottaa kuvan ja virittää niin se päättää ottaa heti uuden kuvan. Kyseessä ekoja 88-malleja.

13. Vs: Karmeita kameroita

Mutta ei kai tuo vielä riitä että moittisit kameraasi? Tuossahan oli vasta ominaisuuksia? ;-D

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ei noita Kievejä kovin mielellään korjattavaks oteta, kun ovat semmosia "rotanloukkuja" (tämän on sanonu joku kamerakorjaaja). Toinen käytetty sitäpaitsi tuskin paljoa korjausta enempää maksaa.

Kannattaa ostaa ehjä =). Kiev 88 on oikein hyvä ja mukava kamera käytelläkin, kunhan se ei ole rikki.

15. Vs: Karmeita kameroita

Haa, osaanpa arvata kuka on sanonut ja pystynpä kuvittelemaan sekä ilmeen että äänen. Taisi olla nimimerkkimme Himmennin?

T. K.

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

On hänkin tainnu noista jotain sanoa, mutta ei tuota ;). Kuulemma siellä on joku jousi tai vastaava joka usein väsähtää ja se on vaikea korvata.

Jos en nyt ihan väärin muista niin saattoi olla toi Mustonen&Laine joka sano, että eivät viitti ottaa noita Kievejä huoltoon. Niitä rattaita siellä riittääkin sitten...

17. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Horizon (panoraama), sellainen uudempi Manfrotto-muotoilulla. Manfrottohan oli mukana tuossa jonkun aikaa. Jos sitä viritti liian nopeasti, niin ei metalli kestänyt, rattaat "sulivat". Kerran vein huoltoon ja huoltomies sanoi sen korjattuaan ettei ole koskaan ennen nähnyt kameran sisällä kyläsepän takomaa pehmorautaista rattaistoa.

kapa

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Nikon D700 on karmea.
    On niin vittumaista, ettei kameraa voi enää syyttää paskoista kuvista.
    TJukka

19. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Entäs objektiivit? Syytä niitä.

kapa

20. Vs: Karmeita kameroita

Minä olen oikeastaan täysin aloittelija mutta vähän on kokemusta kahdesta 50luvun saksalaisesta
    filmikamerasta ekana on Dacora Digna ja toisena Agfa Isola 1. Dacoralla oli aivan kamalaa kuvata!
    Yksikään kuva ei tahtonut onnistua , milloin oli "zoomi" pielessä ja milloin kuva taas tärähti!
    Ja Dacorasta puuttui oikeastaan kaikki säädöt ei ollut kunnon objektiivia ja suljin temppuili silloin
    tällöin. Agfa oli vähän parempi mutta ei paljon sillä kumpiakin yhdisti "Guess O Matic" ominaisuus
    eli tarkennus oli täysin arvailun varassa! Siksi kyllästyin niihin ja laitoin myyntiin ja ostin Zorkin.
    Kyselkää jos nämä Dacorat tai Agfat kiinnostavat sillä ne ovat edelleen myynnissä.
    Niissä ei ole mitään vikaa en vaan pidä niistä.