Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Karhu

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Sampo, 4 Tammikuu 2006.

1. Sampo

Sampo

48
    0
    0
    Kesän kuvia esille.

2. Kävitkö karhuturistina pyörähtämässä itärajalla vai tuliko lähimetässä vastaan. :)

Nämä otsokuvat ovat kärsineet aikamoisesta inflaatiosta, joten aika hurja pitää kuvan olla, että jaksaa todella säväytää. Tämä olisi ollut 70-luv. varmaan kovaa kamaa. Mutta ihan mallikas kuvahan tämä on.
    On se hurja otus. Sen tuhinaa olis kyllä kiva käydä joskus kuuntelemassa...

3. Elukkaa ihan selvästi huvittaa jokin =) Vähän kyllä häiritsee toi etualan mänty mutt minkäs teet...

4. vn

vn

1 464
    0
    0
    Nostetaan kuvasta esille hyvinkin kiva valo tuossa otson otsassa ja hartioissa.

Vesku

5. Oletan, että tämä on karhuturistitsyydeemillä kuvattu. Jos on, niin melko siististi on saatu häivytettyä tallattua maata. Välillähän ne näyttää melkein eläintarhakuvilta. Etumäntykin ehkä vielä tukee tätä "peittelyä".

6. Anonymous

Anonymous Guest

Karhun ohjaaminen mallina.
    Itse kun olen karhu kuviani ottanut, olen usein käyttänyt prinssinakkeja karhun asetteluun kuva alalle.
    Liian suurten nakkien tai jopa lenkin käyttäminen ei ole suotavaa koska karhu saattaa käydä ruoka levolle kesken kuvausten. Sitten itse prinssinakkien antamiseen karhulle olen usein käyttänyt vasenta kättäni, sillä silloin jää oikea kivasti vapaaksi kameraa varten. ( jos olet vasenkätinen niin tietysti toisin päin.

Sitten itse sommittelusta
    Nimittäin kun karhulla on kuitenkin etu ja usein myös takapää, niin niiden suhde kuva alaan on oleellista.

Karhu ilmeen saa muikeaksi kun puhaltelee karhua nenään ja huutaa samalla karhu karhu.

No joo olisi makee päästä karhua kuvaamaan.
    Olitko jollain safarilla?

7. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Tuttu kontio, ja hyvin olet saanut maaston poljetut kohdat häivytettyä. Ei meinaan oo ihan helppoa saada tuolla kuvaa jossa maa on ehjä.

Mites, oliko "kojussa" määrätty paikka jossa kykit koko yön, vai saitko vaihtaa kuvauspaikkaa. Onhan se senverran leveä koppi, että paikallakin on merkitystä millaiseksi saa taustat ja maaston näkymään. Toisaalta noit nalleja on kans aika läjä, ja suht hajallaan, joten saahan niistä erilaisiakin kuvia jos vain jaksaa seuraa herkeämättä.

8. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Itse lähtisin tämän suuntaisen kuvan rakentamaan väljemmin, koettaen saaha sitä metsämaata enemmän kuvaan. Tuo etualan puu ei silloin haittaisi tai nousisi niin isoon rooliin kuin tässä tiukassa rajauksessa. Muuten ihan asiallinen kuva mutta kuten Jollila totesi kuvat on kärsinyt inflaation. Mutta kuvana asiallinen joka olisi parempi väljemmin tehtynä.

9. Ai, minuako sotketaan jo Jollilaan. Kunnialla otan tämän vastaan. :)

10. Anonymous

Anonymous Guest

Mitä noi safarit maksaa?

11. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Sorke. Nimi sekaannus siis. :)

12. Sampo

Sampo

48
    0
    0
    Vastauksia kysyjille:

Kojustahan tämä, Martinselkosen eräkeskuksessa heinäkuun loppupuolella. Olin paikalla yhden yön. Kävi tuuri, oli brittituristien vaihtopäivä, joten retkelle lähti minun ja oppaan lisäksi vain yksi henkilö, luontokuvaaja Mike Lane (Mike Lane Wildlife Photography) Mike meni suolle pieneen yhden hengen kojuun joten olin ensikertalaisena isossa 9 hengen kojussa oppaan kanssa kahden, tilaa siis riitti. Kojussa olisi voinut liikkua vapaasti mutta en vaihtanut paikkaa montaakaan kertaa. Moottoripyörän kuljetuskyky on rajallinen, siksi pisin lasi mukanani oli 200millinen. Eipä kojussa hirveitä putkia tarvita, vaikka eihän niistä haittaakaan ole. Lähimmillään arvioisin karhujen olleen selvästi alle 5metrin päässä. Paikalla vieraili yön aikana n. 15 eri karhua. Samaan aikaan kojun ikkunoista nähtävissä niitä oli parhaimmillaan 11. Tällöin oli tosin jo niin hämärää, että olin kuvaamisen lopettanut. Kojulle mentiin ennen viittä, ja takaisin tultiin kahdeksan aikaan aamulla. Nukuin kojussa hyvät kuuden tunnin yöunetkin.

Itse kuvasta: omasta mielestäni ilman etualan mäntyä kolmiulotteisuus katoaisi taivaan tuuliin.
    Hyviä kuvia tuolla ei ole kovin helppoa saada, juuri siksi koska alue on niin puhkitallottu. Laitan tähän toisen kuvan, josta maaston olemus ehkä hieman selviää.

Edit: Jarille, hinnastot löytyvät eräkeskuksen sivuilta, Spare Tyres: How to Protect and Maintain Your Wheels

13. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Asento on hyvä mutta tuo ei toimi kertakaikkiaan pystykuvana. Häiritseviä elementtejä tulee tuon kukan liiallisesta kasvusta turkistta ja sitten katseen suuntaisesta ahtaudesta mutta sitten ylhäältä tulee liikaa tilaa. Toisaalta voihan kuvan katsoa että karhu on kukkapenkki, jos ilkeillään? Valo on ollut hyvä kummassakin kuvassa ja miellyttävä. Värimaailma siis toimii hyvin. Ja mukavan skarppeja myöskin. Melkein tuo alin kuva vaatisi että karhunpentu ryömisi selän yli jolloin tuo rajaus toimisi. Nyt näin tiukkaa tekstiä.