Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kapan, no Ratamon takapihalla

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Olli Knuuttila, 5 Marraskuu 2017.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Jyväskylässä, Ratamon kulmalla...

Liitetyt tiedostot:

2. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Melkein sama pose...

Liitetyt tiedostot:

3. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Melkein sama pose...

Liitetyt tiedostot:

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Oikein hyvät. Aivan klassiset.

Mukavasti tiiliseinä mikä on jopa ihan kiinni mallissa pehmenee. Tai malli irtoaa.

Terävöitystä on makuuni kuitenkin liikaa näin kovaan valoon.

5. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Miksi nämä on koko ajan vinossa? Taustan tiiliseinä kiinnittää huomion kaikenlaiseen epäoleelliseen...

6. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Ne on osa Lightroomissa käännetty, osa kuvattu vinossa, en nyt noista osaa näin töissä sanoa kummasta on missäkin tapauksessa kyse. Ei tietenkään tiililinjaa ensisijaisesti kääntäen. Mulla on koko ajan tarkoitus saada malli (ja hänen mahdollinen oleellinen rekvisiittansa) kuvaan jossakin haluamassani suhteessa kuvan kokonaisuuteen, en mä jostain tiiliseinän suunnasta yleensä piittaa tuon taivaallista tai sitten haen sillä jotain erikoisempaa linjaa tai dynamiikkaa kuviin, harvemmin toki. En toki tarkoita, etteikö tuolle linjojen suoruudelle voisi hyvinkin antaa merkitystä, monet varmaan tekevät niin, mulle se vaan ei ole oikein oleellinen asia ollut koskaan, paitsi ihan oikea horisontti joskus tulee laitettua joko tarkoituksella suoraan tai sitten ihan ilmiselvästi vinoon. Tyylikysymys varmaan, niinkuin tuo terävöityskin, joku tykkää, joku ei... ( :) vastaus ei siis ole "se on tarkoitettu niin" vaan "se voi jossain olla tarkoitettu, useimmiten tietenkään ei, mutta sillä ei ole minulle yleensä väliä" :) :) )

Alla samasta sarjasta esimerkkki, jossa taustan linja on sitten ainakin tarkoituksella käännetty vinoon, se on kyllä kuvattu horisontti suorassa... :) (se on facesta pienenä kopioitu tähän)

Liitetyt tiedostot:

7. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113
    Pitäis varmaan siellä takapihalla luuhailla enemmän, kuin printterin kanssa sisällä.

Kapa

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=858649 time=1509963893 user_id=17614]
    Alla samasta sarjasta esimerkkki, jossa taustan linja on sitten ainakin tarkoituksella käännetty vinoon, se on kyllä kuvattu horisontti suorassa... :) (se on facesta pienenä kopioitu tähän)
    [/quote]

En minä näiden perusteella terävöityksestä osaa juuri mitään sanoa. Liian monta väliin tulevaa muuttujaa... Mielestäni kuvasi ovat käsittelyltään erittäin normaaleja.

Mutta tuosta taustasta... En oikein ymmärrä miksi sen pitää olla systemaattisesti vinossa - ja vieläpä aina toiseen suuntaan. Semmoinen pistää katsojan miettimään aivan epäoleellisuuksia. Tai mistäs minä kuvan perusteella tiedän, että onko kyseessä epäoleellisuudesta? Samaten tuo mv-kuvan taustaustalla lähes terävyysalueella (jälleen vasemmalle vinossa) oleva portti on voimakas viesti. En tiedä mitä se viestii, mutta kait siinä joku syy on kun kuva noin on otettu.

Sori kun nipotan, mutta tämän tyypin kuvassa tausta yksi niistä asioista joihin kuvaaja voi vaikuttaa kaikkein eniten.

9. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Ei mitään sori, sitä vartenhan nämä täällä ovat, että niistä voi keskustella. Osasta kommentteja otetaan varteen, niistä jotka sopivat omiin ajatuksiin ja toiset jäävät ehkä pienemmälle huomiolle, mutta kaikkia kommentteja on hyvä kuulla, on hyvä tietää miten toiset mitäkin näkevät, siinä voi sitten katsoa miten suhtautuu...

EDIT: Niin, ja sitten sellainen huomio, että mallien kuvauksessa on hieman sama asia kuin lintukuvauksessa, niistä linnuista on jo joka tyypistä miljoona kuvaa maailmassa. Jotain, vaikka pientäkin, on aina joskus tehtävä toisin, jotta kuva yhtään nousee. Se ei aina ole ihan helppo rasti, jos vielä samalla yrittää edes pienen ajatuksen mallin olemuksestakin tavoittaa kuvaan. Takaan, että enemmän malleja tai yksittäisiä ihmisiä yleensä kuvaavia se mietityttää, varmaan täälläkin monia, vaikka eipä täällä kauhean montaa tämän genren kuvaajaa olekaan...