Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

"Kapalevyn" tukemisesta?

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana temirhan, 24 Helmikuu 2014.

Tarvisin vinkkejä miten saisin 5mm(kapalevy)./60cm.x40cm. 15kpl. tauluja jäykisteltyä niin etteivät vääntyilisi(lämmönvaihtelu) seinällä kun joissain tiloissa joutuisivat roikkumaan pitkälläkin vaijerilla, niin ja lisäpaino sopivasti myös rauhoittaa liikehtimistä ilmavirroissa.?

Itse ajattelin jotain (kova)levyä(3mm) liimailla taakse, mutta onko jotain muuta keinoa olemassa??
    Halpuus ei haittaa!

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113
    Vs: "Kapalevyn" tukemisesta?

Vaikka on hieno nimi levyllä, niin unohtaisin sen käytön. Millä olet liimannut kuvasi? Ainoa tietämäni keino tuolle levylle on liimata taustalle samasta materiaalista oleva "kuva" ja samalla liimalla, kuin se varsinainen.

Kapa

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Minulla on ollut 5 mm kapalle limattuna vaikka kuinka paljon kuvia, satamäärin eri yhteisöjen näyttelyissä.  Eivät ole vääntyilleet.  Vaihteleeko kosteus paljon säilytystilassa? Vääntyvätkö ne nimenomaan ripustettuina?

3. Vs: "Kapalevyn" tukemisesta?

Olivat eräässä suuressa eteishallissa ja kuvat vääntyili ja liikehti ilmavirrassa, joten haen nyt tukevuutta taustaan/takapuolelle, ja painon lisäyshän rauhoittaa myös.

Kyllä vääntyilee, vääntyilee niin itseliimatut kapafixille ja niin vääntyilee kehystämön liimaamat, ja myöskään kapan paksuudella ei ole ollut vaikutusta.

Näissä minun tulee ottaa huomioon, että aina ei voi/saa pultata taulua seinään, jolloin niitä ongelmia tulee!

Joten jos on kokemuksia tilanteen korjaamiseksi?

4. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 321
    113

Olen liimannut kapalevyn taakse kaksi alumiinista U-kiskoa pituussuuntaan. Ja isommissa myös pystyyn. Kiskot myös irroittavat levyt seinästä.

Ja ripustuksen heilumisen saa estettyä käyttämällä kahta vaijeria/siimaa kuvaa kohden. Kun U-kiskon liimaa siten, että avoin puoli on alaspäin, niin se helpottaa vaijereiden kiinnitystä. Toki painon lisäys auttaa vielä lisää.

Mahdollista on myös liimata kapalevyn reunoihin metalliset profiilistat. Näitä saanee samasta paikasta kuin kapalevyäkin.

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ne reinalistat ovat aika ohuita, eivätkä estäne kuvan menemistä kieroon, taipumista varmaankin kyllä.

Mikä hyvänsä jäykkä levy  taakse liimattuna tietysti jäykistää. Toi mainittu U-kisko on varmasti käytetyin.

6. markku55

markku55 Active Member

Millä liimalla U-profiili liimataan kapa-levyyn?
    Millaiset on profiilin mitat?
    Käytetäänkö profiileja uudestaan, vai onko tällainen taulu lopullinen, sitä ei siis pureta?

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Mä vedin kaksipuoleisella teipillä sen u-profiilin kiinni. Levykaiman mielestä varmaankin liian brutaali toimenpide. =)

8. Vs: "Kapalevyn" tukemisesta?

Jeps, heitin kehystäjälle vinkkiä tuosta alu-uu profiilista, mietimme ja testailemme!

9. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 321
    113

Muistaakseni U-kiskoni on olllut 12*16 mm, alle 10 mm kanttiinsa on liian ohutta.

Mä oon käyttänyt normaaleja rakennusliimoja (sikaflex, tyypiä en nyt muista). Ehkä ne voi purkaa ja käyttää uudelleen, mutta itse en ole sitä tehnyt.

10. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Ohjeeni on kokemuspohjainen. Ihan museotasolla. Tuolla yllä kerroin.
    U-kiskot ovat sitten jo eri juttu.

Kapa

11. Vs: "Kapalevyn" tukemisesta?

Tarkoittaako kokemuksesi "museotasolla" aikamäärettä(kauan kauan sitten) vai laatua?
    No joo, en ole näitä liimaillut itse, enkä ehkä enää liimailekkaan, vaan tilaan virosta jatkossakin, koska työn jäljessä eikä yleensäkään laadussa ole mitään moittimista ja hinta on vain pieni osa Suomen hinnoista.
    En väitä neuvojasi vääräksi, mutta tähän tilanteeseen ne ei ehkä sovi.