Työyhteisössäni on ilmennyt kanta, että ottamani (digi)kuvat ovatkin yrityksen omaisuutta, koska olen ne pyynnöstä työaikana ottanut. Väitän vastaan. Ainakin ne olisivat, jos olisin ottanut ne työnantajan työkaluilla. Väitän edelleen vastaan. 'Arkistoon', siis vain talteen ottamiani kuvia saa työnantaja omia aikojaan julkaista vaikka netissä. Taas väitän vastaan. Kaikki tämä ilman kuvaajan nimeä. Vaikka olisin kuvannut ne Kekkosen tädin siskon kameralla copyright on minun! Kuvasin ne sitten pyynnöstä työajalla tai muuten vain. En väitä itseäni miksikään huippukuvaajaksi, mutta kelvollista jälkeä osaan kuvata. Toivon kannanottoja.
Vs: Tekijänoikeus - copyright Automaattisesti työnantaja ei omista kuviesi oikeuksia. Kaikki riippuu minkälaisella työsopimuksella olet töissä (jos muita sopimuksia ei etukäteen ole laadittu). Jos olet valokuvaaja tai tehtäviisi kuuluu myös valokuvaaminen, niin silloin työnantaja ei omista oikeuksia, mutta sillä on oikeus tehtävän laadun huomioiden käyttää kuvia omaan tarkoitukseensa.. Jos olet vaikka perusinsinööri ja kuvaat töissä mitä huvittaa, ja kuvaamisesta ei ole mitään puhetta sopimuksessa, niin ne kuvat, jotka olet suostunut pyynnöstä kuvaamaan ovat firmasi käytettävissä, mutta mitkään muut eivät. Firmasikaan ei voi käyttää kuvia muualla kuin omassa tarkoituksessa, heillä ei ole oikeutta myydä tai antaa niitä kolmansille osapuolille.. siis niitäkään kuvia, jotka kuvasit pyynnöstä, ellei muuta sovittu. Muita työajalla ottamiasi kuvia, joita ei erikseen ole sinua pyydetty tuottamaan ei firmasi voi ilman lupaasi käyttää mitenkään. Jos käyttää, niin sinulla on oikeus vaatia korvauksia "kohtuullisen" verran. Vaikka työnantaja omistaa työaikasi, niin jos työtehtäväsi ei esty ja kuvaaminen on ns. "hiljaa hyväksytty", ei jälkikäteenkään ole oikeutettua sanoa, että kuvasit luvatta, eikä oikeudet ole kenenkään muun kuin sinun. Helposti asia on vaikea ja voi vaikeuttaa työtä firmassa, eli jos voit, sovi asia mieluummin. tekijänoikeuslakia muutettiin muistaakseni vuonna 1995 siten, ettei työnantajat nykyään omista oikeuksia kuviin, ellei niin erikseen ole sovittu. Lue laki FINLEX:istä tarkemmin ja erityisesti pykälä 49 a § Klikkaa tästä: Tekijänoikeuslaki
Vs: Tekijänoikeus - copyright Aiheesta lisää vielä täältä: kuvastory.fi - Suomen tekijänoikeuslaki taiteessa Kannattaa lukea ajatuksella
Vs: Tekijänoikeus - copyright JPU tuossa jo tärkeimmät sanoikin. Valokuvaajan tekijänoikeusopas on toinen hyvä teos, josta on myöskin tullut juuri uusittu painos ja ainakin minulle ollut paljon hyötyä. Minulla oli tarvetta tarkistaa vastaava asia toisinpäin. Eli minut oli palkattu valokuvaajaksi (jatkuva sopimus) tuli myöhemmin irtisanouduttuani tarvetta käyttää kuvia, jotka olin ottanut töissä. Kuviin minulla siis on edelleen oikeus ja tekijänoikeus on minulla, vaikkka kuinka otin työnantajan kalustolla ja työnantajan studiossa. Toisaalta työnantajallakin on oikeus käyttää kuvia "työn vaatimiin tarkoituksiin."
Vs: Tekijänoikeus - copyright Tulee vaan mieleen sellanen asia että onko syytä tehdä kärpäsestä härkänen. Jos on kuvannut työnantajan pyynnöstä silloinhan on tehnyt palveluksen josta on saannut palkkaa. Minusta ei kannata tälläsestä asiasta tehdä sellasta joka on työntekijän ja antajan välissä oleva kisma ja jos sitä oikein puimaan alkaa saattaa olla että kohta ei ole mitään hommia. Onko se asia sen arvoinen? Itse olen kuvannut työnanatajalle, työnantajan kameralla jonka olen itse työaikana käynnyt työnantajalle ostamassa. Ja niitä kuvia on niin sanotussa kuvapankissa ja niitä saa käyttää meillä kuka vaan. Tässä muutamavuosi sitten työnantaja teki esitteen jossa laskelmien mukaan tais 6 minun ottamaa valokuvaa olla. Olin tyytyväinen että kelpasi. Olen harrastaja ja käyttäytyminenkin pitää olla sen mukaista. Ammattikuvaajat on eri asia.
Vs: Tekijänoikeus - copyright Sen verran kommentoitava, että ihan kaikkeen töissä kuvattavaan materiaalin ei tekijänoikeuslakia voi noin vain soveltaa. Kuvien tarkoitus ja sisältö määrää myös. Jos kuvat on dokumentointia vaikkapa johonkin sisäiseen ohjeeseen tms., niihin ei välttämättä sovelletakaan tekijänoikeuslakia. Mutta. Niihin voidaan soveltaa lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, mikäli kuvaaja päättää julkaista kuvia ilman työnantajan lupaa.
Vs: Tekijänoikeus - copyright Aika kinkkinen juttu... oma kamera, oletko saanut korvauksen sen käytöstä ? Toi nimittäin on IMHO aika merkittävä seikka, kun kuvia ruvetaan julkaisemaan jollain tapaa.
Vs: Tekijänoikeus - copyright Itsekin pohdin tätä juttua vielä tänään. Oman kameran käytössäkin on vielä se, että jos työntekijä on itse suostunut tai ehdottanut kuvaamaan omalla kamerallaan ilman eri korvausta... Alasta ja asemasta riippuen toki. Tekijänoikeudellisesti asiaan vaikuttaisi varmaankin paljon myös se, onko työsopimuksessa mainintaa valokuvaustehtävistä. Tai jos kuvaamisesta on sovittu myöhemmin esim. suullisesti, niin onko se näkynyt palkkaa tarkistettaessa. Jos työntekijä itse pitää kuvaamista "vasemmalla kädellä tekemisenä" tai teknisenä dokumentointina sopimusta tehtäessä, niin aika vaikea sitä on jälkeen päin kääntää muuksi. Käräjille baskeria on enää turha hankkia. Kinkkinen juttu. Monta asiaa, jotka vaikuttaa. Jo pelkkä asema vaikuttaa riita-asioissa paljon. Jos työnantaja on korkeakoulu tms., sekin voi vaikuttaa. Kannattaa sopia asiat ennakkoon.
Vs: Tekijänoikeus - copyright Olen kuullut, että Museovirastossakin olisi joku sellainen tulkinta, että kaikki viraston työntekijöiden työaikana ottamat kuvat (esim. kaivauksilta löydöistä otetut tms.) olisi viraston, vaikka sitä olisi kuinka kuvannut omalla kalustolla ja filmillä. Tämän takia siellä ei kauhean paljon kuvailla noin niin ku muuten vaan. No onhan siellä jokunen erillinen valokuvaajakin sinne palkattu, joka ei kyl ihan kaikkialle kerkiä. Asiaan liittyi muistaakseni jotain kummallisia selityksiä, että kun ne on kansallisomaisuutta, ja kun kansalaisilla ei ole tasapuolista mahdollisuutta tutustua niihin, tai jotain. Jotkut viraston työntekijöistä (aktiiviset valokuvailijat) eivät kait ole olleet kovin mielissään tulkinnasta.
Vs: Tekijänoikeus - copyright Kiitos kaikille kantaa ottaneille! Vapaiden jälkeen jo hattu kourassa ilmoitettiin, että olin oikeassa ja asia tullaan talossa linjaamaan asianmukaisesti, koskien kaikkia. Jopa lisäkorvaustakin on luvassa, riippuen tietenkin käyttötavasta. Kevättä kaikille