Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 3 Lokakuu 2010.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Ainakin täällä Turussa olen huomannut, että varsinaiset kuvateos-kirjat (mikä lie oikea termi?) ovat kovaa vauhtia kadonneet kirjakaupoista.
    Pk-seutulaisena muistan kuinka ei vielä niin montaa vuotta sitten, suomalaisessa, akateemisesta puhumattakaan, oli läjäpäin erilaisia valokuvateoksia joista valita ja joita plärätä inspiraatiota hakien.
    Vaan ei noita enään oikein näy.
    Täällä liikkuu näitä asioista paremmin perillä olevia, joten onko syynä lama, vai ovatko kustantajat tiukentaneet linjaansa huomattavasti, onko myynti painunut alas vai tekevätkö kuvaajat enenevässä määrin kirjansa omakustanteena mm. Blurb:n kautta?
    Eivätkö kirjat enää kiinnosta kun kuvia löytyy selattavaksi internetistäkin?

PS. Kirjojen hintataso kyllä on sykähdyttävä, näytti tulleen Jussi Aallolta uusi versio kohteena ihminen-kirjasta. Hintaa vaatimattomat 48€ ja rapiat päälle. Huh!

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Sitä en usko. Kirjoista tuli mieleen että Helsingissä kannattaa poiketa Luovaan Albertinkadulla.  Kirjakauppa, kahvila, galleria. LUOVA|KEHYSTYS VEDOKSET TULOSTUS POHJUSTUS STUDIO PROSEC KIRJAT

3. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Toivottavasti ei kuole, kuvateokset sekä lukukirjat. Mutta niinkuin kirjoitit noiden kirjojen hinnat on älyttömiä täällä kotimaassa, vrt englanti, muu eurooppa ja usa. Odottelen taas seuraavaa kirja alea.

4. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Nykyään kirjan elinkaari on kustantajan kannalta aika lyhyt. Suurin osa kirjoista päätyy nopeimmillaan vuodessa ale-laariin, mikä kai liittyy paljon kalliiseen varastointiin. Veikkaan ettei Akateemisella tai Suomalaisellakaan ole varaa pitää paljon mainstreamista poikkeavaa tarjontaa hyllyssä. Jengi tilaa kirjoja varmaan nettifirmojenkin kautta paljon.

Suomessa ei paljon tunnuta valokuvakirjoja julkaistavan. Bändikirjoja tulee silloin tällöin, mutta yleisemmin taidekirjoja ei kustantajien katalogeissa paljon näy. Sääli, koska sen perusteella että vanhemmat kotimaiset valokuvakirjat tuntuu liikkuvan divareissa hyvin, olisi kysyntää uusillekin.

5. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Voishan sitä itsekin joskus tulevaisuudessa tehdä kuvateos kirjan.

Tiedän yhden kustantamonkin joka julkaisee tuntemattomien teoksia.

Itseasiassa olen nyt tänään aloittanut romaani/proosateoksen kirjoittamista.

6. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Mä uskon kovin tuohon omakustannejuttuun. Nykyiset kuvakirjat on aivan törkeissä hinnoissa, ei mulla ainakaan olisi tuommoisiin varaa. Ei ainakaan kun hinnat pyörivät parhaimmillaan satasessa. Suunnittelin pari vuotta sitten, että ostan hyllyyn aina kerran kuussa jonkun kuvakirjan, mutta ei ole uutta ilmestynyt ainakaan vuoteen. Musta taide nyt on kohtuu hyvä sijoitus kun viidelläkympillä saa jo useamman kirjaa.

Mä olen aina katsonut asiaa siltä kantilta, että kuvakirja on kuvaajan mainos ja sen kelvollinen hinta on painokulut. Alkaa aloittelevan kuvaajan kirjasta jo kolmekymppiäkin olemaan melko suolainen hinta. Ehkäpä noi Sammalahden yli satasen kirjat on hankitun nimen perusteella ymmärrettävässä hinnassa, mutta en kuitenkaan itse tuollaisia ostaisi.

7. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Anteeks nyt vaan mut mä olen jo useemman vuoden vakavammin kuvannut.

Ja se mun mahdollinen kuvakirja projekti siintää vielä kaukana tulevaisuudessa, kuhan tuon proosa teoksenkin saan ensin tehtyä siihenkin menee aikaa.

8. kb

kb

2 235
    0
    0

En mä kyllä maksais edes painokuluja mainoksista...

9. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Joo, kyllä mäkin olen muutamia vakavia kuvia joskus ottanut. Ne on vaan niin angstisia, ettei oikein tykkää, muistuttaa liikaa minua.

Vaan eihän sitä tosiaan mainoksesta viitsisi mitään maksaa, mutta kyllä ne vaan kaupassakin muovikassista, paperipussista puhumattakaan, verottavat jopa ylihintaa. Pahalaiset! Vaan eipä taida pienpainosta alle kolmenkympin oikein mistään saada.

Totta kuitenkin on, että pitäähän kuvia saada myytyä. Taitelija Liekki (muistaakseni) totesi eräässä haastattelussaan, että hyvän taiteilijan tunnistaa siitä, että sillä ei ole paljon tauluja autotallissaan.

10. kb

kb

2 235
    0
    0

No emmä nyt tiijä... voihan sitä oikeitakin töitä tehdä leipänsä eteen.

11. kb

kb

2 235
    0
    0

"It's about time we started to take photography seriously and treat it as a hobby." - Elliott Erwitt

12. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

On valokuvaus ja kirjailukin oikeita töitä ja valokuvauksesta jopa saan muutaman roposen kuussa.

13. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Toi on niin totta. Mulla on yksi kaveri, joka töissä sanoo olevansa web-designer, baarissa naisille graafinen suunnittelija ja kotona äidille valehtelee tekevänsä oikeita töitä.

^^btw. Elokuvamies Erwitt oli vähän kerettiläinen, kun puheli tuollaisia ja itse ansaitsi jokaisen penninsä kuvista.

14. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Kirjakauppa kokonaisuudessaan on siirtynyt paljon nettiin, mikä on tällaiselle vanhan liiton miehelle sääli - pakko saada hypistellä jos jotain aikoo ostaa. Johtunee siitä, että kirjojen makuuttaminen varastossa on kallista. Helsingin Akateemisessa on kyllä edelleen suhteellisen pitkä rivi kirjoja, joilla on suhteellisen kova hinta. Selasin taannoin Galen Rowellin Inner Game of Outdoor Photography -kirjaa Akateemisessa, hinta 43.90. Sekin on toki kipurajan sisäpuolella, mutta saman kirjan sai Suomalaisesta hintaan 26 euroa, AbLibris olisi voinut olla vielä muutaman euron halvempi. Hyllyssä sitä ei tietenkään ollut, mutta alle viikossa tuli. No, kyse ei toki ole kuvateoksesta sinänsä. Pientä huvittuneisuutta itsessäni herätti, kun taannoin etsin eBaysta Sammallahden kirjoja. Archipelago olisi kiinnostanut, ja senhän olisi saanut Amerikasta kohtuulliseen 850 dollarin hintaan...

Luulisin, että kustantamisen suhteen tuossa pätee sama kuin proosapuolellakin - kirjan saa julki, jos on TV:stä tuttu (näyttelijä/juontaja/laulaja/jääkiekkovalmentaja/entinen sisäministeri tms.) jolloin jonkinlainen myynti on taattu, ja suurin osa markkinoinnistakin hoidettu ilmaiseksi, etukäteen. Kuvateoksen kustantaminen on samansorttinen kulttuuriteko kuin runokirjan kustantaminen, harvoilla on siihen varaa markkinavoimien hallitsemassa maailmassa.

Olen pyrkinyt siihen, että jos jotain ostan suoraan hyllystä, ostan Luovasta, ihan vaan kannatuksen vuoksi.

15. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

Pienet painokset ovat kalliita. Jos painattaisi 10 000 kirjaa omia kuviaan, niin kappalehinta olisi aikas halpa ;-)
    Ja mitä tulee kuvakirjan kuolemaan noin filosoffisella tasollaniin mihin se kuolee jos se on jo ostettu. Ei kai koko ajan tarvita uutta? Vaikka yhtään kirjaa ei mailmassa enää painettaisi, niin kirjallisuus voisi hyvin. Ei tosin kirjailijat. ;-D

16. kb

kb

2 235
    0
    0

Valintakysymys. Tai voi valita, että ne eivät ole töitä. Henk. koht. olen kokenut paremmaksi vaihtoehdoksi pitää valokuvaus (ja "kirjailu") harrastuksena. Syitä on kaksi: haluan tehdä sitä mitä haluan tehdä, en sitä mitä asiakas haluaisi minun tekevän. Toiseksi en juuri ole kiinnostunut valokuvauksen niistä osa-alueista joista (minun luonteella ja kyvyillä) saattaisi saada rahaa sen verran että tulisi toimeen (olettaen että tulisi toimeen ollenkaan).
    Edit: kolmas syy: Pystyn tekemään jotain projektia just niin pitkään ja perfektionistisesti kuin haluan kun ei tartte miettä rahanansaintia.

Mainitaanko vielä, että olen ostanut aika paljon kuvakirjoja, joten kun sanon, että en maksaisi mainoksista niin se tarkoittaa että olen melko jyrkästi eri mieltä nimim. JRabbit:n kanssa siitä että yleisemmin kuvakirjojen yksi pääasiallisista merkityksistä olisi olla mainos. Tietysti oma lehmäkin on ojassa...

Oliks molemmat kova- tai pehmeäkantisia? Selittää joskus eron. www.bookdepository.co.uk:sta muuten saa 20.40 eurolla kotiin asti.

17. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mäkin tykkään selailla ja katsella kirjaa ennen ostopäätöstä. Mutta nettimyynnissä se ei ole mahdollista.

Omakustanne on tietyllä tavalla hyvä juttu, noilla em. Blurbin tapaisilla palveluilla saa suht halvallakin kirjaa ulos.
    Vaan entäpä se kirjan markkinointi sitten? Omakustanne ei päätyne ainakaan sinne kirjakauppojen hyllyille tai edes kirjastoihin ihmisten nähtäväksi.

Kuitenkin uskoisin että aika pieni osa kuvateostenkin ostajakunnasta liikkuu netissä niitä etsimässä.

Mulle tuon hypistelyn suoma yksi tärkeä seikka on painolaadun näkeminen ja yleensä se, millainen fiilis kuvissa kirjana on.
    Suomessa nyt on kovin vähän mitään mainittavaa kuvateosta - omaan mieleen on jäänyt pari Luukkolan kirjaa j a sitten Mikko Savolaisen kirjoja (näin uudemmista).
    Vanhempien uusiotuotannosta löytyy helmiä, kuten Signe Branderin kuvakirjat.

18. Vs: Tekevätkö kuvateos-kirjat kuolemaa?

No lievennettäköön, että kuvaajilla, jotka ovat kannuksensa jo ansainneet, nuo voivat olla ns. teoksia. Mutta kuitenkin itse pidän, että jos kyseessä on kuvaaja, joka ei nyt niin mitään kummallista ole tuottanut, niin kyllä se on  lähinnä promotioa.
    Esimerkkinä Blurbissa on kuvaaja Johnny Flamethrower No Safe Word nevöhöörd, mutta kirjasta, mihin on kuvaillut kivoja kimuleita kiiltävässä lateksissa, tuo pyytää 135 taalaa. Toinen on nuo urheilu- ja musakirjat, mitkä toimivat promona sekä kuvaajalle, että artistille/urheilijalle. Jotenkin tökkii maksaa tuollaisista maltaita.

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Valitettasti uskon, että osittain tekevät kuolemaa.
    Mitenköhän paljon uusia edes ilmestyy?
    Ja kuten kuikuri totesi, vanhoja hyviä kirjoja on olemassa
    JTUkka

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jokunen vuosi sitten kävelin Akateemisessa hyllyjä silmäillen, ja piiiitkän pitkän pöydän päässä intouduin laskemaan, paljonko siinä oli luontokuvakirjoja levällään.  Yli 50.  Hienoja luontokuvia laidasta laitaan.

Suomessa ei voi olla markkinoita sellaiselle julkaisumäärälle, kannattavia markkinoita ei monellekaan, 2-3 kirjalle vuodessa parhaimmillaan.  Muut ovat tekijän markkinointia (kuten edellä todettu) tai sitten harrastustoimintaa.  Erilaiset apurahajärjestelmät mahdollistavat julkaisun sikäli, että tekijän itsensä maksettavaksi jäävät vain tuotannon oheiskulut, siis matkat, filkat, kamerat jne. 

Niin kauan kuin suomalainen apurahoitusjärjestelmä rullaa, on tulevaisuuskin turvattu.  Kyllä hienoja kovakantisia värikuvajulkaisuja markkinoille pukkaa.  Painotyö on halpaa, kun ei yksittäisiä kappaleita paineta.