Pitäisi hankkia 20x30 cm vedoksille sopiva kansio. Ei mitään albumia, vaan siisti kansio, jossa kuvat eivät mene pilalle, niitä olisi helppo katsella ja kansio olisi helppo ottaa mukaan. Vinkit ja linkit otetaan kiitollisena vastaan!
Tässä yksi esimerkki: Photo Archival Supplies | Archival Methods | Acid Free Storage Löytyykö tuollaisia Suomesta tai edes Euroopasta?
Olen myös kiinnostunut moisesta. Kerro sitten jos löydät foorumien ulkopuolelta vastauksen tuohon. Olen aiemmin saanut vastukseksi, että kannattaa käydä kehystysliikkeistä katsomassa (tai pikemminkin eräästä tietystä kehystysliikkeestä Jyväskylässä, varmaan pätee myös muihin kaupunkeihin ja liikkeisiin). Sieltä kuulemma saa sellaisen kallilla. Linkkaamasi tuote näyttää erittäin fiksulta. Jos tuon tyyppisiä tuotteita ei meinaa löytyä Suomesta, niin voisi yrittää kysellä, että josko esim. Telefoto suostuisi ottamaan jotain vastaavaa tuotevalikoimaansa. Niitä kun haluaisi saada tarpeen vaatiessa (esim. nyt) helposti, nopeasti ja järkevällä hinnalla jostain.
Varsin toimivia kansioita moneen lähtöön. Private Case Oy | Korkealaatuisia stationery -tuotteita uusiomateriaaleista Esim. salkut/classic-line... malli 007 tai 109. Ja hintakin aika kohtuullinen. Itsellä kulkenut mukana tollanen A2 kokoinen salkku jo liki 20 vuotta, joten voisi aika kestäväksikin pahvisalkuksi sanoa.
Jes! Kiitti simos. Tuolta löytyi sopivia salkkuja ja kansioita mun tarpeisiin. Tollanen portfolio-salkku 20:lle kuvalle näyttäisi olevan juuri se, mitä etsin.
Omaan käyttöön (ei siis portfolioksi) olen hankkinut sellaisia mustia A4 -rengaskansioita ja niihin läpinäkyviä ja ohuita muovisia taskuja. Noin puolet perinteisen arkistomapin paksuudesta oleva kansio vetää kymmeniä kuvia kun laittaa ne muovitaskuihin, kaksi kuhunkin. Jotkut A4 -koon muovitaskut ovat liian pieniä mutta Suomalaisesta Kirjakaupasta löysin pari vuotta sitten oikean kokoisia ja halpoja sellaisia. Ovat pahukset nyt loppuneet sieltä, täytyypä tiedustella muualta...
Posti kantoi äsken kotiovelle kaksi Pivatecasen portfolio-salkkua. Salkussa on 20 kuvalle tilaa muovitaskuissa tai 40 kuvalle, jos laittaa kaksi kuvaa per muovitasku. Erittäin näppärää! Siis tällainen (A4 mallia Classic): http://www.privatecase.fi/fi/products.php?g1=ba0279
Kerropa, tuleeko siitä "korkealaatuinen" tunnelma (tai ehkä "asiallinen" on riittävä)? Noin rakenteen ja muovin laadun puolesta. Itseäni askarruttaa se, että miltä kuvat näyttävät muovin läpi. Ainakaan se ei saisi tarjota liian muovista fiilistä kuviin. Entä ne 20x30 kuvat (ei A4 siis), onko kansio tarkoituksenmukainen sellaisten esittelyyn?
Ei tuosta portfolio-salkusta mitenkään ylellinen tai korkealaatuinen tule ekana mieleen. Asiallinen ja käytännöllinen pikemminkin. Salkun kuorethan on Privat Casen tyyliin ilmeisesti jonkinlaista kovaa ja vahvaa pahvia. Muovitaskut on laadukkaat, mutta tietysti ne hiukan sumentaa eli kiiltävistä kuvista tulee ikäänkuin mattapintaisia. Helppohan ne kuvat on ottaa noista taskuista esille. 20 x 30 cm kuva mahtuu tuohon A4 muovitaskuun juuri ja juuri pidemmän sivun mukaan. Eli erittäin asiallinen ja käytännöllinen salkku.