Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kansallismaisema

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana nomad, 9 Kesäkuu 2013.

1. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Vs: Kansallismaisema

Otan palautteet nöyränä vastaan. Koska olin lähinnä tulevaa kuvauskohdetta katsastamassa, niin tiesin ettei sää tarjoa mahdollisuuksia kovinkaan dramaattisiin maisemakuviin. Piti siis valita tämä postikorttityyli ("kansallismaisema"). Toisaalta olen alkanut pitää konstailemattomista maisemakuvista. ND-filttereillä fiilistelyä, rajuja digistä tehtyjä mv-käännöksiä sekä kuvankäsittelyssä voimistettuja pilviä on nähty jo liian paljon, ja itsekin olen noihin syyllistynyt.

Kiva kun huomasitte, että on tässä vaivaa nähty. Kuvahan oli oikeastaan valon puolesta aika hankala. Säätelin sävyjä ja valkotasapainoa varmaan toista tuntia, että sain mielestäni luonnollisen oloisen, mutta edes vähän tunnelmallisen kuvan. Käytin myös kahta Lightroomin liukufiltteriä, vai mitä ne ovat. Siis yllättävän monimutkainen kuva, eikä missään tapauksessa suoraan kamerasta.

Myös tarkennus oli haastava. Tämähän on 35 millisellä otettu aukolla f/11. f/16 kävi mielessä, mutta diffraktio pelotti. Vaikka kuva näyttääkin helpolta, niin oli vaikea saada aikaan sellaista terävyysaluetta, että terävyys riittää kohtuullisen kivasti etualan puista aina horisonttiin. Minulla kuvasta 2-3 muutakin versiota, mutta tässä tarkennusetäisyyden valinta onnistui parhaiten.

Täytyy palata samalle paikalle kun sää on vähän kiinnostavampi.

2. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Kansallismaisema

Oikein mainio postikortti.