Oon menossa tällä viikolla ottamaan kalakuvia Kotkan Maretariumiin, ihan 350D:n kitin putkella. Mulla on siihen uv-suodin, riittääkö vai oisko joku muu parempi tällaiseen tarkoitukseen, jottei heijastumia lasista tulisi? Muutenkin vikkejä otetaan vastaan miten tämän tyyppisistä kuvista tulisi parhaita? Nää kuvat tulee kirjaan ja en jaksais montaa kertaa reissata - edes Fangion isoa vehjettä jälleen nähdäkseni - Kotkaan, joten paree ois kuvien onnistua yhellä keikalla.
Polarisaatiosuodin. Se valitettavasti vie noissa pimeissä oloissa niin tarpeellista valoa pari aukkoa. Pimeydellä en viittaa Fangioon, vaan fisuallasvalaistukseen.
Kannattaa varmaankin pyrkiä mahdollisimman lähelle lasia, mieluiten vaikkapa aivan kiinni siihen, tällöin lasista heijastuu mahdollisimman vähän kuvaajan takana olevia häiriötekijöitä, lisäksi lasin pinnassa olevat tahrat sun muut ikävät asiat jäävät mahdollisimman kauas syväterävyysalueesta. Heijastumiin auttaa myös suuren aukon käyttäminen, lyhyt syväterävyys kun sattuu olemaan hyvä ystävämme. Ja kannattaa muistaa olla käyttämättä suoraa salamaa, se heijastuu melko varmasti jos sitä käytät.
Kuminen vastavalosuoja on kätevä. Sen kun painaa lasia vasten, niin ei pitäis liikoja heijastuksia tulla.
Quiquern jo vastailikin suodattimesta, minä hiukan OT vihjeenä salaman käytöstä: toivon että otat huomioon, että monet lajit eivät siedä salamavaloa, etenkin merihevoset ovat erittäin herkkiä, säikkyjä ja voivat jopa kuolla pelästyessään välähdystä :-( En ole vielä käynyt Kotkan Maretariumissa mutta oletan, että sielläkin nämä altaat on merkitty selvillä varoituksilla/kielloilla kuten Linnanmäellä, jossa näillä kilvillä ei ole mitään vaikutusta ilmeisesti lukutaidottomalle yleisölle... valitettavasti. Kaloissa on myös paljon suoranaisia linssiluteita kuten aikoinaan omat monnini. Nämä viiksivallut tulivat usein etulasille poseeraamaan etenkin kun tunnistivat hoitajansa (tai sitten kerjäämään ruokaa). ystävällisesti, nim. Entinen akvaarioharrastaja
Oskun ehdotus on nappiin se.. Myös siltä osalta, että polarisaatio vie valoa ainakin aukon ja edes jalusta ei auta kalojen liikkeen takia. Lainaat joltakulta 50/1.4 opiskan ja siihen polarisaation, niin onnistuu On sekin keino, että otat mustaa lakanakangasta ja assarin mukaan, jolla assari peittää häiritseviä heijastuksia taustalta.. päävalo on kuitenkin akvarion sisällä oleva. Ottaa Fangion assariksi, tuskin hän kauniin hymyn edessä pystyy sanomaan ei (noin mää tekisin jos olisin nainen! Varsinkin kun Fangiolla on vehkeitä enemmänkin, siltä voi pyytää lainaan (heh heh, elä Juha suutu!!)
Jees, mä aattelin improvisoida jälleen kerraan (aiemmin tullut rakennultua heijastimia ja softboxeja). Polarisaatiosuodin ihan kamerakaupasta ja siihen ympärille vaikka K-raudasta eristekumi, jos niitä sattuu löytymään sopivan kokoisia tai edes sinnepäin, jotta pääsen lasiin kiinni. Mihis heijastan salaman? Kattoon? Siellä on muistaakseni molemmin puolin akvaarioita eikä valkoista seinää josta heijastaa valoa esim. takaapäin. Salamaa lienee pakko käyttää, koska kalat on aika vikkeliä otuksia. Mites fangio? Oisko sulla vehjettä tarjolla jos kauniisti hymyilen? Tai jollet vehjettäsi uskalla antaa käsittelyyni niin assariks edes?
Salama pitäisi myös saada siihen lasiin kiinni, koska et pääse sen kanssa lasiseinän yläpuolelle. Ei sitä lasin "väärää puolta" kannata juuri valaista, mutta tämä on mutua..
Kamera-lehdessä 10-11/2005 (uusin?) on juttu kuvaajasta, joka kuvaili kaloja akvaariossa. Kylläkin siis ihan pienessä ja ilmeisesti kotonaan. Juttua lukematta uskoisin, että siitä jotain vinkkejä saa. Sen salman saattaa kyllä joutua unohtamaan. Pelkään. Edit: Oskuhan jo ehtikin tuota salamaongelmaa selventämään. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon tuo aiemmin esitetty kalojen säikyttely näkökulma.
Lukaisin sitten nopeasti läpi tuon mainitsemani Kamera-lehden artikkelin. Ei varsinaisesti keskittynyt lasin läpi kuvaamisen tekniikkaan, mutta kyllä siellä loppupuolella jotain vinkkejä oli. Kannattaa lukea. Ihan hauska juttu muutenkin.
Akvaariosta kaloja kuvatessa tarttee valovoimaista objektiivia... ja sitä salamaa ei kande laukoo salalla puolella lasia miltä kuvaat. Aiheuttaa vaan turhaa heijastelua. Kotioloissa akvaariokaloja kuvatessa, laitan salaman/t akvaarion päälle ja kuvaan siten että salamat lyö ylhäältä, suoraan lasin toiselle puolelle. Siten on mahdollista salamalla kuvata, muuten ei paljoa kannata. Valovoima ja kuminen vastavalosuoja on yksinkertaisin juttu. Varsin jos kalat on kauempana akvaariossa... ja makrosta on hyötyä kuvatessa likempänä uiskentelevia kaloja. Ja ainakaan meidän kalat ei oo saaneet hepulia salamoista. Mutta on varmasti lajikkeita jotka ei siitä tykkää, joten kandee miettiä sitä salamatonta vaihtoehtoa yleisessä "akvaariossa" kuvatessa.
Jaahas, eli pitääkö mun tulla vehkeineni tähänkin säätämään. Joo, asun ihan lähellä tota Maretariumia. Periaatteessa voisin ehkä tulla kurkkimaan/lainaamaan varusteita. 50 1.4 ja 85 1.8 voisi kumpikin aika kovia tuolla. Ehkä myös joku laajis. 24 2.8 löytyy ja tietty fisu, mikä varmaan olisi keskeinen fisukuvauksessa. Monopod on myös, millä koko hässäkkää voisi ehkä nojata lasia vasten ja näin valotusaikoja pidentää tosi reilusti. Joku kuminen vv-suoja tai joku voisi olla kova (tai siis pehmeä) lasin ja lasin välissä. Kaikki mainitsemani opukat ovat halkaisijaltaa 58, milliä, joten jos jonkun systeemin hommaat tai kehität, niin se käy ehkä kaikkiin.
Mulla on 58 mm pyöröpola, jos tahdot Milla niin se mukaan ja fangion valovoimasella 50 tai 85 mm lasilla saat kuvat aikaiseksi ilman salamaa tai jopa ilman polaa.. eli tarviitko polaa riippuu kuinka paljon muuta käytävävaloa siellä on. Jos ei jollain kankaalla tai pahvilla saa heijastumia assari estettyä!! Älä ajattele salamalla ottavasi, tai teet sinne uuden reissun
Kotkan Maretariumissa en ole käynyt, joten en tunne valaistusta. Muualla olen kuvannut 400 ISO dialle 1.4/50 objektiivilla ilman salamaa ja filttereitä. Putkessa oli kuminen vastavalosuoja ja apuna oli myös tumma kaulaliina, joilla estettiin valon pääsy kameran ja akvaarion lasin väliin. Suurempi herkkyys olisi ollut parempi, osa kuvista meni pieleen joko kameran tai kalan liikkeen vuoksi. Paikallaan olevia kaloja kuvatessa monopodi voisi olla hyvä. Lainaa mieluummin isovalovoimainen putki ja monopodi, kuin käytät salamaa.
Enköhän mä tyydy Fangion tarjoukseen lainaa kunnon vehkeitä. Käväsen tänään hankkimassa 58 millisen polarisaatiosuotimen.
Ei se monopodikaan ole kovin kriittinen. Saattaa melkein olla jopa riesana kun vähän väliä joutuu kuitenkin etsimään parempaa paikkaa altaan edessä. Ellei käsivarakuvaus onnistu peruspolttoväleillä niin kalankaan liike ei pysähdy. Ne liikkuvat yllättävän ripeästi ja valitettavan harvoin tuo liike tuo "dynaamista vauhtia" otokseen . Yleisöaltaiden lasit ovat myös katselupuolelta usein tosi rapaisia. Nenän- ja kielenjälkiä on vähintään yhtä paljon kuin sormien. Jos olisi olemassa anti-metvurstitahra -filtteri, niin suosittelisin sitä... Salaman kotiin jättäminen on hyvästä. Eipähän tule sitten edes mieleen käyttää sitä. Monessa paikassa salamakuvaus on nimittäin kielletty. Ei ole minullakaan kokemusta Maretariumista, mutta Sealifessa olen koittanut kuvata pari kertaa. Siellä on melko hyvät valot spektrillisesti ja vesi on kirkasta, mutta ei sitä valoa kyllä paljoa ole. Silloin oli D30 runkona, ISO1600 ja zoomin maksimi f2,8 mahdollistivat jotenkuten kuvaamisen vaan paljon oli tärähtänyttäkin ja liike-epäterävää. 350D:ssä on siinäkin ISO1600 maksimiherkkyys (ja 3200 on jo oikeasti tosi kohisevaa), mutta aukko-pari lisää valovoimaa toivottavasti pelastaa. Ja toivottavasti Maretariumin valot ovat hyvät. Minun vinkkini noin koottuna olisivat ehkä ISO1600, aukko hyvin auki vaikka syvyysterävyys onkin pieni. Jos Fangio tulee tarjoamaan vehkeensä avuksi niin erinomaista, saat aukoksi 1.4-2 alueella liikkuvaa. Valota manuaalisesti ja etsi histogrammista oikean valotus, jotteivat vahingossa terävät ja hyvin sommitellut otokset olisi alivalottuneita ja siksi toivottoman kohinaisia. Sitten vain Neat Image, Noise Ninja tms. kohinanpoistosofta käyttöön niin ISO1600-otoksista saa ihan kauniita kunhan ei yritä liian isoina käyttää (eikä se oikein valotettuna muutenkaan ole pahan näköistä - HUOM! oikein valotettuna). Kirjan sivulle riittävät varmaan ihan mainiosti, ellei koko ole sellainen, että sivua kääntää aina kaksi ihmistä yhteisvoimin . Ai niin, se vielä, että joku 50-millistä laajempi ei olisi pahitteeksi. Osta äkkiä kamera-arpa ja kuluta voitot vaikka Sigman 20/1.8 ja 30/1.4 -tötteröihin.
Olematta mikään akvaarioekspertti uskallan suositella liikkuvaisten kalojen kuvaamiseen 50/1.4 keulilla aikaa ja kärsivällisyyttä vaativaa kyttäystaktiikkaa. Sommittelet ympäristön (kivi/ kasvi/ koralli jne.) sopivaksi ja valotussäätöjen ohella tarkennat valmiiksi. Sitten vain odottelemaan...
On mulla tietenkin pyöröpola noihin. Älä osta, ellet muuten tarvi. Semmoinen tuli mieleen, että pyörän sisäkumi saattaisi olla hyvä opukan ja lasin välissä. Vastavalosuojia mulla ei ole. Kuminen vastavalosuoja 58-milliseen olisi tietty kaikkein paras. Monopod on huippulaatua Gitzolta ja siinä kiinni tälläkin hetkellä sidekick, joten se saattaa olla varsin hyödyllinen. Jos taas sitä ei tarvi, niin tuo Maretarium on niin pieni paikka, että autoon on matkaa koko ajan alle 50 metriä. Toisaalta monopod voi olla aika turha, jos lasin päähän saa viritettyä esim tuota sisäkumia ja sillä voi nojata akvaarion seinään. 85-millisessä ja 24-millisessä tarkennus on sisällä, joten näillä ainakin onnistunee hyvin. 50-millinen tarvisi vastavalosuojan. Mutta jos Milla käyt esim Telefotossa tai Riisto-Rajalassa, niin voisit kyllä tuoda mulle vv-suoja 50-milliseen. Välillä aina semmoista kaipailen.