Tälle vanhalle nikonille (D700) olis tarkoitus etsiä toimiva kuvankäsittely ohjelma raw kuvaukselle.Voisin harjoitella tätäkin aluetta. Suositelkaa jotain T kimo
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) No se kaikkialle oikea ja paras vastaus on tietysti aina se Lightroom, mutta mikäs estää kokeilemasta vaikka tätä Capture Nx-D:tä, on ainakin vaikkakin rajoittunut niin Nikonin oma tuote ja ilmainen: http://www.nikon.fi/fi_FI/product/software/capture-nx-d
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) RawTherapee. Ilmainen, usein päivittyvä ja koko ajan kehittyvä. Monille alustoille. Nykyään myös Windowsilla stabiili. Monipuolisin raw-muunnin mitä olen koskaan edes kokeillut. Jälki (minun mielestäni) niin värien kuin valöörien säädön ja terävöityksen suhteen parempaa kuin LR:ssa. En enää vähään aikaan ole käyttänyt LR:a raw-ohjelmana ollenkaan. Muunnokset menevät poikkeuksetta RT:n kautta. Haittapuolena voi pitää: ei tasoja, ei kuva-alan "fyysistä" korjailua (siis tuollaista spottikorjaus / kloonaava leimasin juttua). RT siis on koko kuva-alan raw-ohjelma. Vain ja ainoastaan mutta sellaisena minun kokemukseni mukaan ylivoimainen. Siinä on kyllä jonkinlainen opettelukynnys, toisaalta se on myös poikkeuksellisen hyvin dokumentoitu erillisellä manuaalilla ( http://50.87.144.65/~rt/w/index.php?title= ) jonka voi myös ladata. EDIT foorumi on tuolla https://discuss.pixls.us/c/software/rawtherapee ja lataukset tuolla http://rawtherapee.com/downloads
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Asiassa on kaksi puolta. On hyvä olla oikeat työkalut eri asioihin. Ennenvanhaan oli ihan ok, että oli "kehitin", jolla laitettiin dynamiikka ja valkotasapaino hollilleen ja saatiin aikaan kuva, jota käsiteltiin "kuvankäsittelyohjelmalla". Monien mielestä se on edelleen vähintään yhtä järkevää kuin yhden puolivillaisen ohjelman käyttäminen kaikkeen.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Näin itsekin ajattelen ja siksi kirjoitinkin "haittapuolena _voi_ pitää..."
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) NX-D on yllättävän syvä ja monipuolinen. Kyllähän ne sitä aika ajoin kehittää, joten sen voi stekata joskus uudelleenkin vaikkei joskus ole maistunut.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Ennen vanhaan, silloin kun oli vielä talvikin, oli ok kulkea heikoilla jäillä kun kulke puolivillaista siltaa pitkin.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Miten niin "tieysti". Minulla on Adoben CC 2015. Pakettiin kuuluu Photari ja Lightroom. Lightroomia olen kokeillut muutaman kerran, sitten poistin koneelta. Photarilla mennään ja Bridgellä. Raw-muunninhan noissa kahdessa on identtinen. Kapa
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Olen aika lailla samaa mieltä. Oikeastaan täysin. LR on kiva, tavallaan, mutta ei oikein sovellu minun tapaani. Otan käsittelyyn aika pienen osan kuvatuista ruuduista, ja niihin sitten joka tapauksessa tarvitaan Photaria, ei LR:n jäljiltä mikään olisi valmis. LR edellyttää tavallaan, että importoin ja sitten deletoin ne 380 käyttämättä jäävää saadakseni ne 20 säilytettävää valittua (no, ei välttämättä, mutta käytännössä). Olen aloittanut LR:n käytön monesti, eri versioilla, mutta aina se on jäänyt. Bridge soveltuu minulle. Jos esim. jostain tapahtumasta tarvitaan paljon kuvia samanlaisella muokkauksella, on LR tietysti lyömätön. Minä vain en tee sellaista kovin usein.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Niin, enhän mä vaittänytkään, että kaikki sitä käyttää, sanoin vaan sen olevan (tietysti) paras vaihtoehto. Yleisesti ottaen näin varmasti onkin, toki löytyy poikeuksia(kin). Sehän on nimenomaan valokuvaajalle lähtökohtaisesti tehty, Photoshopin kohderyhmä on hieman tavallaan laajempi mutta ainakin toisella tapaa rakentuva. Jos tarkoitus on ottaa yksi tai muutama kuva ja säätää se, ei Lightroom tietenkäään tuo paljonkaan etua. Niin, silloin kun se Lightroom on täydessä käytössä kuvat kamerasta koneelle tuodaan suoraan Lightroomiin, tuonti-ikkunassa voi suorittaa esikarsinnan ja homma on minun mielestäni käytännössä kätevämpi kuin millään muulla tavalla tehtynä, samalla on jo annettu keywordsit ryhmälle. Arkistointi hoituu samalla kuin importtaus kamerasta. Ratingin käsittelyn pohjaksi saa tehtyä ensiselailulla numeronäppäimillä. Perussäätöjä voi valita tuonnissa koko ryhmälle ja esim mallikuvissa saa yhden säädettyään vetäistyä saman säädön koko setille. Sen jälkeen tietysti tarvitaan yksityiskohtaisempaa käsistä pääseville kuville, mutta hyvä pohja on jo olemassa kun tarkempaa valintaa tekee. Sittten Photoshoppiin (tai esimerkiksi Dfineen) exporttaus toimii suoraan ohjelmasta niille toimenpiteille, joihin sitä tarvitaan. Kyllä minun tapaani tehdä tuo on ehdoton, mikään ei pääse kätevyydessään lähellekään... Näinhän se olisi, mikäli olisi pakko käyttää jotain puolivillaista viritystä...
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Minulle Lightroom on ennen kaikkea pikamuokkaus ja arkistonhallinta - ja jakosofta. Minulla kun ei ole ammoisia juuttuneita tapoja, paitsi käyttää lightroomia ja muistella ammoista bridgen toimimattomuutta. Toki varsinkin filmikuvat käyvät ensin photarissa. Aloitin ja opettelin Lightroomin kun sen hankin nii tuttuus on aina plussaa ja kaikki kuvat on siellä. Rawtherapee oli joskus win-koneella (muut pääasiallisesti macilla) mutta oliko se nyt rajauksenpuutos joka siitä jätti pois. MV-kuvissa kun ei yleensä ole muuta säädettävää kuin koko ja rajaus kun menen aika pitkälle luomulinjalla. Toki välillä tulee väsyneenä säädettyä lightroomissa kuvia niin että ne näyttävät siltä miksi digistä luovuin. Käytän siis PS6 ja LR5 versioita, en CC.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Aikanani ihmettelin pitkään että mihin kummaan ihmiset joilla on Photari (Bridge) oikein LR:n käyttävät kun eikös Bridgellä käytännössä tee samat asiat. Sitten uteliaisuuttani aloin vähän perusteellisemmin LR:n opetella ja nyt en enää Bridgeä käytä. Kyllähän niissä pitkälti on samat omiaisuudet, mutta LR:n luettelopohjaisuus (mikä aika pitkään tuntui pelkältä käyttäjän kiusaamiselta) loppujen lopuksi tekee siitä kuvien hallinnan kannalta paremman. Silti RawTherapee on omassa työssään niin ylivoimainen, että käytännössä käytän kaikkia kolmea, LR kuvien hallintaan, RT raakakuviin ja Photari sitten tarvittaessa reittiin tiff-psd-jpg. Usein kyllä RT:n jäljiltä kuva on jo valmis.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Ammoisen RT keskusteluketjun aikoihin en saanut sitä toimimaan.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Jos Bridge/Photoshop kiinnostaa: http://www.leuku.fi/kuvaohje/pdf_ym/BRIDGE-CS4-CC.pdf Kapa
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Kyllä photoshoppia todennäköisesti tarvitsee. Silloin ACR on kyllä erinomainen valinta.
Vs: Kuvankäsittely ohjelma raw kuville(d 700) Joku Martin Eveningin kirja ihan vaan lukemistona alkaa kummasti valaisemaan Lightroomin mahdollisuuksia ja tarkoituksen mukaista työnkulkua. http://www.peachpit.com/promotions/adobe-photoshop-lightroom-cc-2015-release-lightroom-140586 Itse näissä oppaissa suosin nykyään vain e-kirjoja. Sen voi ottaa kätevästi sohvalle lukemistoksi tabletilla ja tietokoneella avata kakkosnäytöllä selattavaksi.