Olen filmikuvaaja, joten kysymystä voidaan tulkita jopa provona, mutta olisin silti kiinnostunut tietämään, missä mennään tulostinmarkkinoilla. Ja etenkin väritulosteet kiinnostavat. Eli, millaisilla vehkeillä teette esim. 30x40 (A3) kokoon arkistokelpoiset digiprintit? Ulkoiset palvelut ei nyt kelpaa, vaan haluaisin pigmenttiväreillä kuitupaperille - jotain josta perikunta harmistuu. Millä? K ps. Olisin erityisen kiinnostunut omista kokemuksista. [/provo päälle] Kaikkien uutuuksien ja megapikselikisan jälkeen kiinnostaa, miten tuota hyödynnetään, miten printit tulostetaan... [/provo pois]
Vs: Digille tulostin, mikä? No, aloitetaan motkotuksella. Minulla on Epson R1800, hyvää jälkeä Archival matte -paperille. Valokuvataiteilija Kapalla on Epson R2400, tokuttoman kaunista jälkeä Archival matte -paperille. Mutta p*#Xeleen Epson sählää musteitten kanssa niin tehokkaasti ettemme kumpikaan ole saaneet musteita tulostimiimme kun viimeksi TOUKOKUUSSA! Kapasia jos ette minua usko. Seli seliä kyllä tulee joka tuutista, mutta ei oota myyvät. Kuulemma milloin maahantuojille on ongelmia, millon Epson uusii pakkauksia musteisiinsa. Yhtäkaikki, tulostelu on ainakin mulla mimimissään, pelkät laskut että rahaliikenne toimii. Hyvää jälkeähän tuo tosiaan tekee, minä kovertoin kuvan (kalibroidun) näytön profiiliin ja tulostan sitten. Taisi olla Lauri Sippu, joka joskus käski niin..
Vs: Digille tulostin, mikä? HP Photosmart Pro B9180. Kallis, mutta toistaiseksi hyvä.... tekee A3+ kokoiset kuvat (32,9x48,3cm) Ilfordin papereille sellaisella laadulla että olen todella tyytyväinen Ostin sen paketin, jossa mukana tuli Eye-Onin kalibraattori HP:n logoilla varustettuna. Toimii loistavasti. Kun vaihdoin vielä työhuoneen valot Bauhausista löytyneisiin päivänvalo pienloisteputkiin, niin värit ovat näytön ja tulosteen välillä kohdallaan minun silmilleni. Musteet on outo juttu. Tilasin Verkkokaupasta jo aikaa sitten koko setin. Muut ovat heille jo tulleet, mutta toista mustaa odotellaan vielä yli kuukauden kuluttuakin. Olisi pitänyt tilata siitä vaasalaisputiikista joka kertoi niiden olevan heillä varastossa. Ilöfordin paperit ostan Herteliltä Tampereen keskustasta, heillä niitä on suoraan hyllyssä niin ettei tartte odotella. Sitä on oppinut taas arvostamaan parin euron säästön sijaan. edit. korjattu kiriotuis vihre 9150->9180
Vs: Digille tulostin, mikä? Niin meinasiks B9180:ta? Itse surffailin tuota ja melkein tilasin, mutta tulin järkiini (taas yksi iso laite kotiin josta pitää pitää huolta, aaargh . Vakuutin itseni ennen melkein-ostamistani siitä, että sillä olisi saanut hintaluokassaan parasta jälkeä ja lisäksi viehätti näennäinen reiluus: kaikki musteet ja tulostuspäät olivat erikseen vaihdettavissa, ikään kuin tulostaminen ei olisikaan vedätystä.
Vs: Digille tulostin, mikä? Tulostaminen on älytöntä. Kymppikuvia on naurettava tulostella itse, kolmosia ei kannata, ja kakkosia nyhveeraamaanpäästäkseen pitäisi maksaa ihan naurettavasti. Palveluita vaan, halvalla pääsee. Eikä tarvitse leipuroida iltoja kaikenmaailman melkein toimivien vempaimien kanssa.
Vs: Digille tulostin, mikä? Niin onkiii älytömtä, sitähä miekii meinasi... Minustakin mukavampaa antaa filut jollekin toiselle joka tekaisee niistä pikapäissään pyydetynkokoiset sutut... mutta halvalla saa... eikä oikeastaan edes halvalla... viimeiset pröö-palvelun viisi vedosta maksoi 1/6 tuosta printteristä.... En viime joulunaluksen jälkeen ole teettänyt isoja vedoksia enää missään. Otti niin kupoliin erään paikallisen Pröö-liikkeen tekeleet jotka oli tarkoitettu joululahjoiksi. Uusia ei ollut aikaa tilata, ja nekin olisivat voineet olla taas samaa sutta ja sekundaa... päätin pyhästi ottaa koko prosessin omiin käsiin niin ei voi syyttää kuin itseään. Sama kai syytääkö ne rahat laitevalmistajille vai sekundaa suoltaville asiakaspalvelijoille.... meni tämän vuoden kesän alkuun ennenkuin tuo pyhä päätös oli varaa toteuttaa, enkä ole katunut sekuntiakaan.
Vs: Digille tulostin, mikä? Eikö missään oo vaan silkkaa tulostuspalvelua, joka ei kajoa tiedostoon, vaan sen on voinu ite käsitellä halutunlaiseksi? Vai riippuuko lopputulos aina tulostimesta niin paljon?
Vs: Digille tulostin, mikä? Olen minä ollut tyytyväinen saamiini tulosteisiin, ennemminkin kehystäjät jurppivat. Jos haluasin itse ähkiä 50x75 koon tulosteita niin niihinhän menisi rahaa pelkkiin papereihin ja väreihin -veikkaan: huomattavasti enemmän kuin tulostettuina (riippuen toki paikasta) ja tulostamisvaiva -ja tulostinkin vielä pitäisi hankkia -ja sille pöytä. Ja mitä vielä narisisin? ;-)
Vs: Digille tulostin, mikä? Kiitokset toistaiseksi. Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys, että muualta saa yleensä ihan karmeita "tulosteita". Ehkä pitää tutkia lisää ja unohdin mm. lambda-tulosteet yms. Toisaalta olen nähnyt - tosin harvoja - hienoja nykyajan mustesuihkutulosteita ja etenkin nuo pigmenttivärit kiinnostaa säilyvyyden takia. Jotenkin tuntuisi hienolta, jos perikunta joutuu älppäreiden ja negojen lisäksi säilömään sata vuotta mun tuherruksia. Ja itse tekemällä voisi löytää samalta istumalta ne kaikkein taiteellisimmat sävyt. Ei ollut mikään yllätys, mutta Epson vaikuttaa aika kiinnostavalta. Eikös ne ole nimenomaan tehty tietohallinnon käyttöön? Seuraavaksi sitten Imacon....
Vs: Digille tulostin, mikä? Tuppaa vaikuttaa koneet aika paljon. Tosin itselläni menee kyllä kanssa pääsääntöisesti 0-arvoilla koneen läpi kuvat, eli kone ei niitä tiedostoja muuttele, mutta vaatii kuitenkin sen että profiili on muutettu ko. vehkeisiin sopivaksi, näin tulee sitä ulos koneen muuttelematta kuin on tarkoituskin. Käytän paikallista fujilabbista pääasiassa kuviini, tosin joskus käyn harrastamassa Epsonin vanhalla 4000:lla, mutten asiakaskuvia vaan omia juttuja, silläkin tulee sitä mitä haluaa kun on tarkistanut tulostimen profiilin vastaamaan sitä mitä pitääkin (oman koneen säätöjä). Kotona en viitsi enää muuta printtailla kuin laserilla tekstijuttuja ja romppuja kenties mustesuihkarilla välillä ;o)
Vs: Digille tulostin, mikä? Jos olisi halpa A2 -tulostin, jossa olisi halvat värit ja halpa paperi, kone olisi nopea, ajurit eivät sekoile ja vehje ei tekisi raitaa, värivirheitä jne. aina joutessaan niin mikä ettei. Mutta koska näin ei ole, annan muiden tehdä tulostuksen, poislukien pinnaakiristävät A4:t joita tulee vielä tehtyä...
Vs: Digille tulostin, mikä? mulla oli joskus myynnissä tukossa oleva epson harmaaliukumapigmenttimusteilla. kai se on myynnissä vieläkin jos jotain kiinnostaa..tulostin päät saa auki kun jaksaa väkertää.
Vs: Digille tulostin, mikä? Kirjoitan tämän nyt tähän viestiketjuun (mutta ehkä pitäisi siirtyä "Myydään" -palstalle?) Studio vaihtoi Epsonin A2:een. Myyntiin tulee R1800 eli pigmenttimusteita (8 kpl) käyttävä A3+ tulostin. Voi läpisyöttää myös isompia, valmiiksi pohjustettuja papereita. Mukana ihan hervoton määrä varastoon ostettuja värikasetteja. Heittäkää yv:llä aiheesta kiinnostuneet.
Vs: Digille tulostin, mikä? Suosittelen tuota R1800sta vilipittömästi herra KTOlle. Mutta varmista vaan luukuttajaksi joku joka tosiaan saa myytyä kaikkia musteita..
Vs: Digille tulostin, mikä? Mutta kun on diaprojektoriprojektikin kesken... Ja kun ei ole yhtään digitaalista "originaaliakaan" vielä olemassa... Pitää pitää jäitä lasissa, koska aikanaan mun joku Epson Photo Stylus ei tykännyt parin vuoden säilytyksestä...
Vs: Digille tulostin, mikä? Vaikka filmille kuvaattekin, niin skannaus ja siitä printti. Ja pigmentimusteilla kunnon paperille. Ei ole ihan ilmaista, mutta jälki, se jälki, kun itse tekee. Hahnemuehlen Photo Rag on maailmalla ykkönen. Sen verran on kallista, että olen tyytynyt Somerset Enhance-paperiin. Saa Temperasta netinkin kautta tilattua. Hieno on sekin, Satin ja Velvet pinnat suosikkiani. Epsonin R2400 on printterini. Tänään printtasin toistakymmentä A3+ vedosta. Säilyvyys parempaa, kuin noilla perinteisillä väripapereilla ja paperien pintavalikoima laajempi. 70-luvun puolivälissä Kodakilla oli mustavalkopaperia 16 erilaista vaihtoehtoa, nyt noita on jo enemmän noille musteruiskuille. Elämme taas hyviä aikoja. Pigmenttimusteita, kavahtakaa niitä muita. K.
Vs: Digille tulostin, mikä? Erikoista kuulla, että Epsonin r1800 musteista olisi ollut pulaa. Itse olen viimeisen kahden kuun aikana hommannut kaksi täyttä settiä omaani ja aina on hyllystä löytynyt (Tampereella) vaikka olenkin molemmilla kerroilla asioinut eri liikkeissä. Ei ole tullut edes mieleen, että tarvitsisi varastoon hommata. Niin ja itse tulostimesta sen verran, että olen ollut hyvinkin tyytyväinen vaikka pigmentit onkin aina lopussa ja viikon käyttämättä olon jälkeen saa aina vetää puhdistuksen print headeille. Jälki on ainakin minulle ollut tyydyttävää ja yllättävänkin kestävää. Kummipoika koittu muutamaa tulostetta "raaputella" ja kuva on tallessa, mutta paperista löytyy painaumat aikaisemmalla HP:n designjetillä sain itsekin naarmutettua kuvia jopa ihan vahingossa. Jos jotain huonoa pitää sanoa, niin ilman profiilia tuo ei täysin tyydyttävä ole. Tuohon varmaan joutuu varautumaan jokaisen tulostimen kohdalla. Minusta tässä r1800 mallissa keltaista joutuu vähän hakemaan ja taitaa vieläkin olla vähän ongelma minun printeissä. edit: Tampereella mustepiste lupaa täyttääkin originaali purnukat ko. laitteelle
Vs: Digille tulostin, mikä? Suosittelen epsonin r2400 tulostinta,tosin nyt ostaisin 3800. Itselläni on ollut kohta kaksi vuotta r2400 ja olen erittäin tyytyväinen tuloksiin.Olen itsekin vääntänyt mv-kuvia hyvillä laitteilla. Vaikea sanoa, kummalla saa parempia. Digillä saa ainakin nopeammin kuvia. Olen käyttänyt vain epsonin papereita ja ollut niihin tyyvyväinen. Olin hurahtaa (tai tulossa järkiini). Lainasin rolleiflexin ja kiikarissa oli 40*50 rajaaja. Tarkoitus oli palata takaisin pimiöön. Nyt on kuitenkin digin myötä käynyt niin, että olen tottunut parissa vuodessa digin jälkeen. Ennen kavahdin, ei se näyttänyt valokuvalta ensinkään. Nykyään olen sitä mieltä, että digillä saa riittävän laadukkaita kuvia. Jää monta kuvanlaatua heikentävää asiaa pois. Suurennukoneeseen, kehityksiin ja lämpötiloihin liittyvät ongelmat poistuvat. Kuvankäsittely on nopeampaa tietokoneella. Musteita saa, kun tilaa kerralla paljon.Niitä, jotka kuluvat eniten pitää tilata kolminkertainen määrä. Tulostaminen on kyllä kallista, toisaalta kun saa näytön ja tulosteen kohdalleen, ei tule koepaloja kuten mv- tai ilfochrome kuvauksessa. Lisäksi täytyy kehua epsonin huoltoa suomessa. Tein vikailmoituksen, auto haki ovelta tulostimen ja soittivat vielä huollosta lisäkysymyksiä. Laite tuotiin parin viikon kuluttua ovelle (tapahui takuuaikana). T Jukka