Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Mittarihan toimii kahdella sarjaankytketyllä paristolla, joten elohopea- ja hopeaoksidiparistojen jännite-ero on 2 * 1,55V - 2 * 1,35V = 0,4V. Elohopeaparistojen yhteisjännite oli 2 * 1,35V = 2,7V, jonka kutakuinkin saisi aikaiseksi 2,6V:n vakiojännitettä antavalla regulaattorilla. Vakiojänniteregut tarvitsevat kaverikseen vain kondensaattorit. Reguja on myös sippoisessa TO-92 -kotelossa, joka todennäköisesti mahtuisi hyvin mittarin sisään. Erään regulaattorin speksi kaipaa syöttöjännitteeksi vähintään 2,7V, joten pitäisi toimia ihan hyvin hopeaoksidiparistoilla. Mulla on myös itellä Gossen Lunasix, jonka ajattelin modata. En mäkään tuohon regulaattoritouhuun taida viitsiä lähteä. Onhan se diodilla paljon helpompaa. Suosittelen kuitenkin ostamaan useita erilaisia diodeja ja mittaamaan jännitepudotuksen kolvauksen jälkeen. Mittarin virrankulutuksesta kun ei ole mitään tietoa, niin diodien valonmittauksen aikainen kynnysjännitekin on arvailujen varassa. Tuo virrankulutus lepotilassa onkin mielenkiintoinen kysymys. Regulaattorihan tulee pariston kylkeen plus- ja miinusnapojen välille. Jos katkaisijaa ei rakenna tai paristoa poista, saattaa tosiaan olla, että virtaa kuluu koko ajan.
Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Kelpaisko tällainen valmis adapteri kellekään? http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mr9_adapter.htm
Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Lunasixin tapauksessa regulointi onnistuukin helpommin kun se käyttää kahta paristoa. Minä suunnittelin tuota ensisijaisesti toiseen mittariin joka käyttää yhtä. Olen kalibroinut yhden Lunasix 3:n (ja asentanut diodin) nykyparistoille ja hyvin se tuntuu toimivan, on tarkka ja pitää kutinsa. Pitkän aikavälin tarkkuudesta en osaa vielä sanoa mitään koska vasta tein muutostyön, aika näyttää. Noita jännitettä pudottavia adaptereita on kyllä olemassa, mutta olen melko varma siitä että siellä on sisällä ainoastaan yksi schottky-diodi, ja samaan lopputulokseen pääsee lisäämällä sen mittarin elektroniikkaan ja tekemällä jonkun adapterin paristokoteloon, vaikka vanhasta elohopeaparistosta. Jos on peukalo niin keskellä kämmentä että ei sitä saa aikaiseksi niin sitten kannattaa unohtaa koko juttu. 30-40 euroa tuollaisesta on myöskin mielestäni liikaa.
Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Saahan noita adaptereita ilman jännitteen alennustakin, muistaakseni jotain 5€ luokkaa kpl. mutta kuten sanoit, siihen hommaanhan kelpaa simppelimpikin ratkaisu kuin hieno sorvattu messinkikuppi.
Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Järjetön hinta! Gossen vaatii vieläpä kaksi paristoa. Diodi maksaa luokkaa 50 senttiä ja paristojen ympärille saa ilmaista tilkettä, esim. maalarinteippiä.
Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Muistatko, mitä diodia käytit? Miten kalibroit? Kohdistitko valoa tasaiselle pinnalle, jota sitten mittailit, vai? Mikä sulla oli referenssimittarina? Olen havainnut, että oma Lunasixini pitää kutinsa järkkärin mittariin nähden muuten ok, mutta ala-asteikon yläpää ja yläasteikon alapää parin EV:n alueella heittää jopa pari aukkoa.
Vs: Kannattaako ostaa Zeiss IKON IKOPHOT Diodiksi laitoin muistaakseni 1N4148. Jännitteen pudotus riippuu tosiaan kyllä virrasta, mutta en usko että se on merkittävä tekijä tässä, mittari on joka tapauksessa kalibroitava uudestaan. Jos mittailee useampaa diodia niin mittaus kannattaa tehdä kytkemällä diodi valotusmittarin piiriin ja mittaamalla sitten jännite sen jälkeen, yleismittarin resistanssi on sikäli suuri että pelkästään sillä ei välttämättä saa luotettavaa lukemaa. Kalibroin noiden ohjeiden mukaan mihin on linkki tuossa aiemmin. Ohjetta voi myös soveltaa jos tietää mitä tekee. Käytin referenssinä ihan järjestelmäkameran mittaria ja valonlähteenä olivat säädettävä led-paneeli kalvotettuna softikalvolla ja muistaakseni kuvaputkinäyttö koska paneelia ei saanut tarpeeksi himmeäksi. Kalibrointi on aika tarkkaa hommaa ja valonlähteiden järjestäminen on hankalaa jos ei ole käytössä tuollaista säädettävää lähdettä. Olen kyllä aikaisemmin improvisoinut mm. tasaisesti valaistun seinän, tietokoneen ruudun ja "plafondi" -tyyppisen kattovalaisimen kanssa.