Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kannattaako Canon 7D (enää)?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana milenas, 16 Marraskuu 2012.

  1. milenas

    milenas

    3
    0
    0
    Eli, tällä hetkellä kamerani on Canon 500D ja vaihto on edessä. Olen nyt tutkiskellut vaihtoehtoja Canonin valikoimasta ja 7D vaikuttaa siltä "the kameraltani". Minua nyt kuitenkin vähän mietityttää tämä rungon "vanhuus", sehän on ollut markkinoilla jo muutamia vuosia. Onko tällä käytännössä mitään väliä?

    Ensin pohdin siirtymistä 60D, mutta tutkittuani näitä kamera-asioita enemmän, näen järkevämmäksi hankkia 7D:n.

    Täyskennoista en vielä hanki, ihan kaluston uusimisen takia ja no, ne rahasyytkin vaikuttavat.

    Kuvailen tosi paljon erilaista ja haluan, että voin luottaa kameraani tilanteessa kuin tilanteessa (500D:n kanssa olen pettynyt vaatimimmissa olosuhteissa). Yhtenä päivänä kuvaan hämyisiä rock- keikkoja, toisena tuotekuvia, ja toisena mitä mieleni tekee (arkkitehtuuria, ihmisiä, eläimiä, sisätiloja jne jne). Joten, luuletteko että 7D voisi olla se seuraava kamerani?


    Mahtavaa, jos vastailette!
     
  2. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    5DMKII, käytettynä voi löytää kohtuuhintaan...

    Higg
     
  3. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
  4. Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    7D:stä en muuta hyvää löytänyt kuin tarkennussysteemin, joka oli riittävän sähäkkä. Kuvanlaatu hämärässä oli pettymys.

    Neuvoisin vielä kuvaamaan sillä 500D:llä jos se toimii ja säästämään esim. käytettyyn 1Dmk4 tai uuteen 5Dmk3 runkoon.
     
  5. Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    Riippuu ihan siitä, mihin tarkoitukseen olet sitä seiskadeetä hommaamassa. Jos olet hommaamassa sitä lähinnä valokuvaukseen, ei asialla juuri ole väliä.

    Jos taas olet hommaamassa sitä lähinnä kameranörttileluksi "katu-uskottavuus" ja pikselipiiperrys etusijalla, on kyseinen kamera tietysti jo täysin out, jo pelkkänä ajatuksena. Kukaan itseään kunnioittava vekotinnörtti ei moista wanhaa pashaa ostaisi. Eihän sillä nyt saa enää minkäänlaisia kuvia edes pilvipoutaisella, saati että sen kuvia viitsisi katsella 200% suurennoksina, kuten niitä kuvia yleensä katsellaan. Sitäpaitsi, eihän koskaan kannata ostaa tänä päivänä hyllystä löytyvää kameraa, koska huhujen mukaan aina on tulossa uudempi malli.
    Paitsi jos "joudut" käyttämään kameraa kuvaamiseen, ja vieläpä säännöllisesti.

    Vastaus on tahallisen kärjistetty, mutta vanhan sanonnan mukaan "ne on eri miehet kun ruumiita tekee ja niitä pesee".
    Olen tuossa jo reilun vuoden päivät seurannut yhden tyypin edesottamuksia valokuvauksen saralla, ja tyyppi kuvaa kadehdittavan hienoja kuvia muistaakseni Canonin 500D:llä tmv, sekä kamerakännykällä. Puhuu kuvista ja kuvaustilanteista, ei narise tarkennuksen tai herkkyyden puutteista, eikä piiperrä pikselien kimpussa. Selvää ruumiintekijäainesta siis.
    Nettifoorumit ja muu sosiaalinen media taas suorastaan kuhisee nykyään niitä ruumiinpesijöitä, jotka hillittömistä megapixeli-, ISO- yms. spekseistä huolimatta keskittyy enimmäkseen siihen pilkku- ja pikselipiiperrykseen sekä lajitoveriensa kanssa kinasteluun. Kuvat, jos niitä ylipäätään näkee, ovat usein, noh, hiukan toisenlaisia.

    TS. se kameran ikä tai muut speksit eivät ilmeisesti aina olekaan se olennaisin tekijä hyvän lopputuloksen kannalta, ja makuasioista voi kinastella vaikka valomerkkiin asti.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Mitenpäs sen kukaan muu voisi tietää? Tai miksi muiden ylipäätään pitäisi pystyä valitsemaan kamera sinulle, ja sinun puolestasi? ;-)

    Jos kerran olet päättänyt, että tarvitset/haluat uuden kameran, valitse vaan rohkeasti ihan itse, ja niiden omien mieltymysten mukaan. Jos et niin tee, menee se 'huutoäänestyksen' perusteella valittu kamera kuitenkin vaihtoon suht nopeasti, tai sitten se jää vähälle käytölle.

    Olet tuossa ylempänä jo esittänyt perusteluja kameramallin valinnallesi, mm. puhumalla "the kamerasta" (eli olet varmaan jo lukenut netistä esittelyjä, testejä yms.), et halua siirtyä täyskennoiseen, saati varusteiden vaihtorumbaan, ja hinnallakin on merkitystä.
    Eli siitä vaan, hommaa se mikä itseä tuntuu miellyttävän. Jos 7D miellyttää, ei sen "ikää" kannata murehtia, porukka kuvaa vanhemmillakin kameroilla tosi hienoja kuvia. Kokonaisuus ratkaisee.

    Niin ja vaikka näitä asioita kuinka itselleen tai muille järkeilisi, se kameran ja muidenkin vekottimien ostopäätös tapahtuu yleensä 98-prosenttisesti tunteella. Riippumatta siitä, myöntääkö sitä itselleen ääneen vai ei. Niin miehillä kuin naisilla, niin ihmisillä kuin insinörteilläkin. ;-)

    Siitä vaan shoppailemaan, jos mieli kerran tekee uutta kameraa.
     
  6. milenas

    milenas

    3
    0
    0
    Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    Kiitos kommenteista!

    Olen itsekin kuvannut 500D:llä oikein hienoja kuvia, mutta valitettavasti kamera ei oikein kykene yhteistyöhön juuri noissa vähän vaatimimmissa keikkaolosuhteissa. Kun kuvaa nopeasti liikkuvaa kohdetta varsin pimeässä, 500D ei pysy ihan perässä.

    Itse olenkin 7D:n valinnut ja sitä kaupassa katsomassa käynyt. Mutta tottakai, jos haluaa lisätietoa, on tutkittava netistä ja kyseltävä itseäni viisaammilta (esim. niiltä joilla kyseinen kamera on). Huutoäänestyksellä tosiaankaan ei kannata kameraa ostaa, täytyyhän siitä olla jotain "konkreettista", eli juuri niitä tuntumia ja testailuja taustalla, varsinkin kun kyseessä on hiukan isompi ostos.

    Katsotaan katsotaan! Mikäli 500D:llä kuvaisin vain niitä tuotekuvia, voisi se ollakin edelleen hyvä kamera minulle. :)

    "the kameralla" meinaan sellaista kamerakumppania, jota en tule ihan vuoden sisään vaihtamaan ja jonka kanssa voin työskennellä täysillä.

    Hmm! :)
     
  7. Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    Vielä, vai enää? Kamerahan on jo markkinoilla.
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    Kannattaa
     
  9. milenas

    milenas

    3
    0
    0
    Vs: Kannattaako Canon 7D (enää)?

    Joo, otsikko olikin harhaanjohtava. Enää siis!
     
  10. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Kannattaako Canon 7D (enää)?

    Mulla oli kahden vaiheilla, että otanko 7D:n vai 5DMKII:sen. Jos urheilua tai muuta nopeata kuvaisin, niin silloin 7D. Mutta mun maisemiin on hyvä tuo MKII. Nythän tuota 7D:tä saa käytettynä ja halvemmalla ihan kivasti. Obiskoissa itse keskityin jo aiemmin täyskennoisiin sopiviin.
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kannattaako Canon 7D (vielä)?

    (Sanat ovat kyllä tässá käytössä synonyymit.)