Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Piraattiohjelmat

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana mohikaani, 13 Huhtikuu 2011.

1. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38
    Lienee monille tuttu ihmettelyn aihe, kun foorumeilla pyörii silloin tällöin kavereita, jotka toisessa puussa ilmoittavat ostaneensa juuri ensimäiseksi digijärkkärikseen canonin 100d:n ja toisessa kyselevät minkälainen alle 300€ budjetin tsuumitötterö siihen kannattaisi ostaa. Ei siinä mitään, mutta siinä vaiheessa kun sama kaveri kyselee neuvoa uusimman täyden photoshopin käyttöön, nousee ainakin mulla karvat pystöön. Muutenkin uusin versio täydestä photoshopista tuntuu olevan ihan joka pojan työkalu. En jotenkin jaksa uskoa, että muutaman satasen kuvauskalustoon sitoneet harrastelijat ostavat reippaan tonnin hintaisia ammattilaisille tarkoitettuja kuvankäsittelyohjelmia.
    Tein eilen pienen googlaus harjoituksen ja mulla meni 10min löytääkseni linkin, josta uskoakseni olisi todella saanut ladattua photoshop CS5:n ja sen asennukseen tarvittavan serial coden. Vertaisverkoista (tai mitä ne piraattiohjelmien, musiikin yms. jakokanavat ovatkaan) tuo löytyisi luullakseni vieläkin helpommin. Ymmärrän kyllä, että monillakaan harrastelijoilla ei ole varaa ostella tonnin ohjelmia, mutta eikö tässä päde sama juttu, että se mihin ei ole varaa jää kaupan hyllyyn? Jotenkin minusta tuntuu, että piraattiohjelmien osalta osa ei edes tunnista niiden käyttöä varastamiseksi ja millään muullakaan tapaa laittomaksi.

2. Vs: Piraattiohjelmat

Olen samaa mieltä. Olen aikoinaan hyvinä rahan päivinä saanut hommattua PhotoShop 5.sen, johon ostin sitten myöhemmin 7 päivityksen, sen jälkeen ei ole ollut varaa päivittää niitä. Nyt kuitenkin on tiedossa, että flikan koulunkäynnin avulla on koneelle mahdollista saada Adopben koululaislisenssillä n. 80% alennuksella ja ihan laillisesti ohjelmia

3. Vs: Piraattiohjelmat

Näin on.
    Asia on tunnustettu esim Adoben puolelta tarjoamalla noita koululaislisenssejä.
    Harrastelijoiden piraatismi ei tässä tee juurikaan lovea valmistajan kukkaroon. Ellei peräti päinvastoin.. käyttö on laajaa ja sitten kun siirrytään ammattimaiseen toimintaan, niin ostetaan oikea lisenssi.

4. Vs: Piraattiohjelmat

Esimerkillistä päättelykykyä aloittajalta. Pitää oikein kysyä, että: Mitä sitten?

Ei kadullekaan saa kusta ja kaikki sen tietää ja silti sitä tehdään. Kynnys tekoon on pieni, helppous ja kiinnijäämisen riski olematon. Sama pätee tähänkin.

"Lataanko ilmaiseksi Gimp:n vai kräkätyn CS5:n, siinäpä pulma" -näinhän se ajatusketju menee, jos omantunnontuskat unohdetaan.
    Lataaminen ja asentaminen ei juuri poikkea, sen kun seuraa vain ohjeita.

5. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38
    Vs: Piraattiohjelmat

Niin sinälläänhän tuo on mulle aivan yksi lysti mitä muut tekee, kunhan vaan ihmettelin tätä yleisen oloista käytäntöä. Ja ehkäpä tuo sen verran itseäkin koskee, että jos nyt joskus alkais tuntumaan, että tuon ohjelman tarvitsen niin tympäsishän se maksaa myös naapurin jullin lataamasta piraatista. Jos jokainen photoshopin käytössä oleva kopio olisi laillinen, olisi tuon ohjelman hintakin aika eri luokkaa kuin mitä se nyt on.

6. Vs: Piraattiohjelmat

Höpön höpöh höpön höpön, HÖPÖN löpö!

7. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Silloin kun myy kuvia, niin on hyvä olla lisenssit kunossa.

Olen kuullut sellaista, että photoshopista jää joku jälki kuviin, mistä voi katsoa lisenssin, varmuudella en tuota tiedä.

8. Vs: Piraattiohjelmat

Minulla on nytkin tuossa valmiiksi kräkätty PhotoShopin uusin paketti, jonka asentamista, vain joku asia pidättelee?  Mieluimmin ostan koululaisversion, kun se on mahdollista, kuin laitan ilmaisen kräkätyn version, taidan olla tyhmä, vai mitä?

9. Vs: Piraattiohjelmat

Minulla kun ei ole edes tarkoitus myydä yhtään kuvaan, silti ostan mieluimmin "laillisen" version, kun opiskelevan tyttäreni sen saisi!

10. Vs: Piraattiohjelmat

Onhan tuo toki väärin käyttää kräkättyä softaa, mutta uskonpa, että Adobekin tiedostaa tämän ongelman ja on oikeastaan enemmänkin tosiaan Adoben etu, kun harrastajat ja miksei koululaisetkin käyttävät photaria, oli se miten hankittu. Sehän tarkoittaa taas sitä, että ne tulevat käyttämään sitä työssäänkin ja siinä käytössä ollaankin jo hurjasti tarkempia lisenssien olemassaolosta.

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Aikanaan oli mm. toimisto-ohjelmia (Lotus 1-2-3 jne), joita oli vaikea kopioida.  Niinpä niitä oli vaikea opetella käyttämään, ja niinpä niitä ei kukaan käyttänytkään.

Ja niinpä niitä ei enää markkinoilla olekaan.

12. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Hassua piraattihuumorin ja tietämättömyyden sekoitusta.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Olen sitä mieltä, että jokainen koneessa oleva ohjelma on oltava oikealla lisenssillä.T
    Jukka

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No tuntuu olevan aika ihmeellistä sellaset lisenssi jutut nykyään. Mulla on tietsikka johon jollakin lisenssilä on laitettu käyttis valmiiksi tehtaalla. Nyt kun pitäis etsiä se käyttis niin sitä ei enään olekkaan. Joten tää lisenssi homma on itsensä valmistajienkin sekoittamaa roskaa kaikki.

JOTEN SANON. Kaikkea mitä netistä saa ilmatteeksi kannattaa käyttää. Se on sitten eri juttu jos niillä alkaa tienamaan.

15. Vs: Piraattiohjelmat

Varkaus kannattaa aina. Jotkut nipottavat kuvistaankin, mutta ymmärtävät sentään käyttää muiden kuvia.

16. Vs: Piraattiohjelmat

Eipäs kannata. Ainoastaan jos ei ole pelkoa sanktiosta ja jos hyötyy siitä itse, eikä siitä ole haittaa muille eikä sille jolta varastetaan.
    Yksinkertaista ja helppoa!

17. Vs: Piraattiohjelmat

Kannattaa se myös silloin, jos sanktio on pienempi kuin saavutettu etu.

18. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Pystyt varmaan antamaan esimerkin tuollaisesta varastamisesta?

19. Vs: Piraattiohjelmat

Sori, en pysty.

t peksilli

20. Vs: Piraattiohjelmat

Raiskaus? ;-}