Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Tapiola2006, 4 Joulukuu 2011.

Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Toi keegan on parempi ,)

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Siksipä sitä yleensä käytänkin:)

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Minun nimisiä on valitettavasti mailmassa toinenkin... Googlella helppo löytää eikä ole ihan yksi kerta kuin olen saanut puhelimesta kuulla huutoa joka on tarkoitettu täyskaimalleni :S
    Ei edes oikea nimi takaa mitään, varsinkin jos nimi on yleinen.

Nimimerkin takaa huutelun ongelma tulee juuri tuossa mainitsemassasi liiastakin rohkeudesta. Sieltä on helppo kirjoittaa mitä vain kun ei ole oma maine pelissä.Toisaalta, kuten jo joku mainitsikin...
    Pienellä paikkakunnalla omalla nimellä julkistettu mielipide voi olla jopa vaarallinen teko.
    Sama koskee ulkomaalaisperäisiä, jotka voivat kuulua pieneenkin vähemmistöön.

3. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

On myös heitä jotka ammattinsa takia haluavat pitää (tai joutuvat pitämään!) suojaamaan yksityisyyttään tarkemmin.

Jos haluaa ihan tarkkaan tietää kuka on kuka, niin kenties Facebook tai (valokuvaajalle) Google+ on oikea areena?

4. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

koulussa on toinen juha kokko ja täällä viialan emäjunttilassakin on toinen juha kokko, noita pikkuteemuja on huomattavasti vähemmän. että kun sen takaa vittuilen niin jää se paremmin mieliin, ja mitä rohkeuteen tulee niin kun on profiilinapin takaa suora puhelinnumero johon voi soittaa että "mitä tuli sanottua" niin ei kyllä löydy noille teidän kasariperusteluille oikein pontta.

5. ∞

Member

458
    0
    16

Mitähän lisäarvoa se nimen käyttäminen tällaisella foorumilla toisi? Ovatko jonkun Pertti Möttösen mielipiteet parempia kuin vaikkapa pm6789:n? Mikäli halutaan jollakin tavalla varmistaa henkilöllisyys esimerkiksi kaupankäyntiä varten, niin siihen löytynee muitakin konsteja. Itselläni ei mahda olla yhtä ainutta kaimaa koko maailmassa, joten jokainen kommenttini, mielipiteeni ja vitsini voidaan sitten linkittää henkilööni hamaan maailmanloppuun. Omat henkilötietoni ovat vuotaneet hetua myöten verkkoon siinä 16000 henkilön listassa ja täytyy sanoa, että viimeistään tämän kokemuksen jälkeen vältän kyllä rekisteröitymistä erilaisille foorumeille (vaikka tietoni vuosivatkin ehkä eräästä verkkokaupasta) enkä tulisi kirjoittamaan lainkaan foorumille, joka vaatii oikean nimen käyttämistä. Jos nimi ei ole joku Matti Virtanen, niin tuollainen mahdollistaisi melko kiusallisen tarkan profiloinnin erilaisiin tarkoituksiin. Saa sanoa paranoidiksi, mutta miettikääpä kuinka monesta täälläkin löytyy foorumilta aika tarkka listaus arvokkaasta laitekannasta ja jos nimellä löytyy se osoitekin, niin joku voi tuntea houkutusta huomattaviin käteisalennuksiin.

6. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

en mä kyllä keksi muuta mahdollista mielenkiintoista nimimerkkien taakse kuin ehkä ikä ja sukupuoli. Ja ainakin sukupuoli tulee nopeasti esiin, jos se on jotenkin korostuu ihmisessä. Hyvää nimimerkeissä on myös että kaikki on toisaalta samalla viivalla, että jos joku on tunnettu henkilö muuten, niin saa olla rauhassa. Ja myös vastauksita vähenee mahdollisesti nuoleskelu tjsp. Mukavinta toisaalta - kun tämä ei ole treffipalsta - on että toisaalta ikä tai onko rikas vai ruma tai kaunis ei sillain pääse asettamaan ennakkokäsityksiä. Kaiken määrittelee mitä itse antaa itsestään ilmi; mitä kirjoittaa, miten kirjoittaa ja miten vastailee. Nimi tulee ilmi sitten jotenkin foorumiin liittyvässä hyvässä, kuten vaikka näyttelyilmoituksissa tai mahdollisissa tapaamisissa :)

7. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Tämä on sikäli hassua, että aloite nimimerkkien poistamisesta tuli foorumin jäseneltä, joka esiintyy nimimerkillään. Hyvä veto olisi ollut kirjoittaa oma nimi alle.

8. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Olisko hyvä kompromissi laittaa nimi profiiliin, mutta kirjoitukset vois kuitenkin kirjoittaa nimimerkillä.

Eikös silloin nämä foorumikirjoitukset jäisi vähemmälle huomiolle turhanpäiväisiltä Googlettajita?

9. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Tuokin oli hyvä pointti nimimerkkien hyvyydestä. Siis normikäyttäjällä. Nimimerkkihän muuten yleensä pysyy samana joten nimimerkkipersoonia on sitten helppo kartoittaa interneetistä.

10. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Tässä taitaa olla kyse aloittajalla, nimimerkki fisheye/kalansilmä/laajalasi mikä vit..lie käy potkimassa ostaa/myydään palstalla renkaita?

11. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Jukka Vuokko, tunnen ihan oikeasti henkilön jolla on sinun kanssa kokonaan sama nimi, hän on lääkäri ammatiltaan ja saa paljon "paskapostia" asiakkailta, jotka eivät saaneet tahtoaan läpi diagnoosin suhteen :D

Minusta nimi ei tilannetta muuta, vaikka uniikki olisikin, itse hämmästyin, että meitä Jari Purasia on useampia ihan pääkaupunkiseudullakin.. vaikka uniikiksi luulin.

Osoitteesta ja nimestä sen sijaan en voi kuin hämmästyä, että ihmiset edelleen ovat 99% niin naiveja, että jakavat sen aivan vapaasti, itse en tee niin, enkä ymmärä miksi kukaan muukaan.. Postiosoite minullakin on julkinen ja voin kertoa sen missä vaan, mutta on aivan eri asia kuin kotini osoite.. Sanomisieni takana olen ja en nimeäni ole millään foorumilla salannut, mutta en silti tahdo yhtään hullua kotioveni taakse riehumaan ja siltä olen päättänyt suojautua.

12. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38

Onneksi tosin ihmiset ovat huomanneet että ei se nimimerkki mitään syytesuojaa tai oikeutta anna kirjoittaa mitä tahansa. Sen verran on lehdissäkin ollut noista kunnianloukkaus keskusteluista missä kaiken maailman whitePower88:t ym. kirjoitelleet nettiin, sitten raavitaan päätä kun poliisi tulee ovelle seuraavana päivänä. Eli moni normi käyttäjä tietää jo että ip-osoite= BUSTED.

Eihän se munkaan nimi tosin mikään salaisuus ole, selviää kyllä helposti jos sen selville haluaa.

T:Jukka Pinonummi

13. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

nimimerkkikin voi olla hyvin tärkeä. esim. huuto.netissä mulla on 2 negatiivista palautetta tullut vuosien työn saatossa ja kyllä ne vituttaa : pikkuteemu - Palautteet ja oma kuvaus - Huuto.net
    .. tuo oikea nimi onkin mennyt jo aikaa sitten ,D
    hei ettekö te ole katsoneet matrixia lainkaan?
    kuka muistaa neon oikean nimen? ,)

14. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Mulle tulee nimmerkistä "neon" heti mureakuha-foorumin nimimerkki "neon" (vai oliko se Neon).

15. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

...ja meinaatkos siis Keanu Reevesiä?  ::)

16. ∞

Member

458
    0
    16

No fiksu ostajaehdokas hallitsee lähdekritiikin. Eli jos 98,74% yli sadasta kaupasta on positiivisia, niin ne kaksi negaa kertovat joko palautteen antajasta tai onnettomasta sattumusten summasta.

17. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Eikös sulla ollu ongelmia paypallin suhteenkin?

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulla on sitten kaksi kaimaa, toinen lääkärismies ja toinen.. noh, vaikuttaa jonkin sortin shamaanilta ;)

Jpu otti tärkeän asian esille. Itsekin ihmettelen kuinka monet (varsinkin eräällä naapurifoorumilla) levittelevät listausta kalustostaan. Samoin lomasuunnitelmat ja muut kerrotaan julkisilla foorumeilla, joista tieto on vielä helpommin saatavilla kuin Facebookeista sun muista.
    Mulla nyt ei ole varsinaisesti arvokalustoa ja sekin vähä millä olisi jotain arvoa, on markkinoilla erittäin huonosti kauppaa tekevää.. Jotakin 8x10 palkkiakin saa myydä kuukauden jos toisenkin ennen kuin löytää ostajan. Yleisistä 4x5-kameroista puhumattakaan =)
    Silti en listaa kalustoani missään 'tämän hetken kamerasi' -ketjuissa.

ps. siinä vaiheessa jos suomessa kiellettäisiin nimimerkillä kirjoittelu, siirtyisin täysin ulkomaalaisten foorumien käyttäjäksi.

pps. Japanissa on mielenkiintoinen meno kun kaikki pelkäävät oman nimensä julkituloa (vaikka siellä lienee pelkästään Suzukia jo enemmän kuin stadissa asukkaita). Joten heikäläisten vastike Facebookeille jne, mixi.jp toimii siten, että kaikilla on nick vaikka tuntevat toisensa IRL. Ja paranoidisuuden nimissä voi toki katsoa ketkä kaikki ovat käyneet vilkuilemassa omia päivityksiä ja vielä vastaparanoidisuuden nimissä voi vilkaistuaan jonkun ei niin tutun juttuja valita menusta jälkien poiston, ettei tarvitse murehtia että siellä se nyt ihmettelee että miksi olen kiinnostunut hänen kirjoittamisistaan...
    Samanlaista anonyymiyden harhaa en kyllä haluaisi suomeen.

19. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Lue uudestaan.