Tulipa mieleen, että onko täällä muut tehneet kauppaa jäsenen D300 kanssa? Mies katosi kuin tuhka tuuleen (eikä vastaa sähköposteihin, kännykkään tai tekstareihin) ja paketti on ollut nyt pari viikkoa lunastamatta postista. Kuitenkin tätäkin kautta olen hänelle viestiä laittanut ja viimeksi kaveri ollut online tänään. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen paketti jonka lähetän postiennakolla. Kivahan se on lähetellä särkyvänä painavaa pakettia omakustannehintaan ja sen jälkeen koittaa taas saada tavaraa myytyä uudelleen. Ehkä tälle kaikelle on joku järkevä selitys, ja jos sellainen on, odotan kyllä mielenkiinnolla. Olisi kyllä ensimmäinen kerta kun joku koittaa shanghaiata laukun kautta. Update: Käyttäjä lunasti paketin ja antoi hyväksyttävän selityksen vastaamattomuudelleen. Kiitoksia hänelle.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Ei ole kokemuksia kyseisestä jäsenestä mutta on tuota mullekin sattunut postiennakkopakettien kanssa. Siksi en enää tuolla toimitustavalla myy, ainakaan ilman jonkinlaista ennakkoa suoraan tilille maksettuna.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Joo, kyllä tämä on ollut munkin periaate, mutta ensimmäistä kertaa ajattelin, että no menkööt tällä kertaa kun en jaksanut vääntää aiheesta. Olisi vaan pitänyt pitää periaatteesta kiinni.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Itse olen lopettanut kaikenlaisen postiennakkotoiminnan just ton takia. Ei sattunut tällä foorumilla, tosin.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Itse en ole kyllä postiennakkokauppaa käynyt ostavana enkä myyvänä osapuolena vaan laittanut rahat tilille ennen kuin tuotetta olen saanut. Jos kuitenkin kävisin kauppaa jostain huomattavasti kalliimmasta tavarasta käyttäisin ehkä mieluummin postiennakkoa, mutta toki niin että maksan kaksinkertaisen postiennakkosumman tilille ennen lähetystä. Tällainen järjestely luulisi olevan kaikille ok?
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Minulle ei ole käynyt noin, vaikka jokusen kerran olen postiennakolla laittanut. Yritin etsiä D300 nimimerkkiä yksityisviesteistäni, kun en muista olenko ollut tekemisissä, mutta eihän haku toimi niin, vaan herjaa vaan: unohditko laittaa jotain etsittävää? Sama juttu foorumin haussa. Löysin sentään nimimerkin. Eiköhän asia jo parhaillaan teillä selviä, koska hän on juuri nyt paikalla: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?action=profile;u=4893
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Niin että ostaja suostuttelee myyjää postiennakkoon siirtäen myyjän tilille postimaksun kaksinkertaisena (lähetys ja palautus) ja postiennakkomaksun. Sitten myyjä asettaa lunastussummaksi pelkästään kauppahinnan vähennettynä yhdellä postimaksulla. Mitäpä tuohon nyt sanoisi. Jonkin verran surullista. Tai no, en minä tiedä. Riippuu tapauksesta. Mutta se etukäteen siirretty summa voisi olla oikeastaan mikä summa tahansa. Ne kerrat kun minulle myyjänä on ehdotettu postiennakkoa maksutavaksi, olen käsittänyt sellaisiksi että ostajalla on tiedossa tilipäivä ja hän haluaisi tavaran sitten heti. Silloin olisi myös luontevaa sopia että maksaa kaupasta käsirahan etukäteen. Ja yleensäkin, käsiraha on toimiva vanha systeemi, jolle on selkeät pelisäännöt valmiina. Toisaalta on myös sovittava siitä, mitä tapahtuu jos tavara ei ostajan mielstä vastaa kuvausta.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Vain ennakkomaksu tai nouto, valitettavasti ei postiennakkoa tai bussirahtia. btw. postissakin sais olla sellanen toiminto kuin matkahuollossa - rasti kohtaan vastaanottaja maksaa postikulut.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Juu, vastaanottaja maksaa jos noutaa, muuten menee lähettäjän piikkiin.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Voisihan tänne perustaa viestiketjun jossa annetaan plussaa hyville kauppakumppaneille. Samanlainen on käytössä muusikoiden.netissä ja se näkyy vain sisäänkirjautuneille. Jos jollakin on kertynyt paljon kiitosta niin eiköhän sellaiselle uskalla postiennakolla lähettääkin tai maksaa rahat etukäteen tilille. Jos on ihan uusi käyttäjä niin kummassakin on omat riskinsä.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Hyvä idea. Jottei kukaan tunne itseään väärinkohdelluksi voitaisiin siis ko. ketjussa antamaan vain positiivista palautetta.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Tietyllä tavalla ymmärrän, jos postiennakkopaketti jää rahapulassa lopulta hakematta. Sitä kun ei ole pakko hakea. Samaisesta syystä en itsekään ole enää vuosiin lähettänyt mitään postiennakolla. Enkä ostanut, koska jos en luota kaveriin, en edes tee kauppaa. Joku täällä veti herneen nenään, kun viimeksi en suostunut lähettämään reilun sadan euron lasia postiennakolla (ilman "käsirahaa"), kuukauden päästä sainkin sitten toisaalta paremman hinnan, luonnollisesti ilman postiennakkoa.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Ostettaessa yritykseltä se ei ole pakollista, vaan on laillinen kaupan peruutus. Mutta ostettaessa yksityishenkilöltä mikään laki ei anna sellaista sopimuksen purkumenettelyä, joten se on kyllä "pakko".
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Näin se on. Tosin monet ostajat ja jotkut myyjätkään eivät tunnu ymmärtävän sitä että kun ostaja ja myyjä ovat sopineet, vaikka suullisestikin, että "minä myyn tämän ja sinä maksat tuon verran ja toimitus tapahtuu tällä tavalla" on syntynyt molempia osapuolia sitova sopimus.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Ei noita kukaan mikään käräjäoikeus setvi. Eikä kukaan lähde oikeuteen postiennakon takia. Yksityishenkilökin voi perua kaupan, ei sen kummempaa.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Kauppalaki 355/1987 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Olen iloinen voidessani todeta, että tällä tarinalla oli onnellinen loppu ja inhimillinen selitys. Sain ostajan aamulla puhelimitse kiinni ja hän kävi lunastamassa paketin myöhemmin iltapäivällä. Ei sillä, että jatkossa lähettäisin enää yhtään ennakkopakettia tästä kaupasta huolimatta. Hyvä näin, ja hyvää viikonloppua tasapuolisest jokaiselle säädylle.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Hyvä! Pyyhin sitten samantien nimen pois mustalta listaltani.
Vs: Katoavat ostajat - huonoja kokemuksia? Ei kai moni tällaisesta lähdekään oikeuteen, mutta näin se asia vaan on olit sitten itse mitä mieltä vaan. Kauppaa ei voi yksityishenkilökään ilman perusteita ja yksipuolisesti perua, ellei siitä sopimusta tehtäessä ole toisin sovittu.