Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana 4x5, 10 Huhtikuu 2007.

    Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

    Näin uutena foorumin käyttäjänä voisin hieman valaista tätä asiaa, tästä kun palkkatyöni vuoksi satun jotain tietämäänkin.

    Nesteet max 100ml erissä niin paljon kuin saat yhteen 1l vetoiseen läpinäkyvään muovipussiin mahtumaan. Tämä tarkoittaa siis kaikkia nesteitä kuten hammastahnaa, shampoota, partavettä, hyytelöitä, juomia jne. Muistakaa että tarkastuksessa tarkastetaan aina pakkauksen koko, ei pakkauksessa olevan nesteen määrää.

    Kameran jalustat saa viedä käsimatkatavarassa, ainakin Helsinki-Vantaalta eteenpäin. Käsimatkatavarana saa kuljettaa särkyviä esineitä joita ei halua ruumaan laittaa. Lentoyhtiö ovat vastuussa ruumassa olevista matkatavaroista ja he antavat matkustajien kuljettaa särkyvät arvotavaransa mielellään käsimatkatavarana, jolloin vastuu tavaroista säilyy matkustajalla. Sanokaa matkatavaroiden tsekkauksessa että teillä on arvokasta, särkyvää kameralaitteistoa repussanne jos kysyvät "ylimääräisestä" laukusta, ei pitäisi tulla ongelmia. Käsimatkatavaroiden määrää ei ole rajoitettu, aika näyttää tullaanko sitä rajoittamaankaan. Lithium vara-akut tuottavat ongelmia; niitä saa kuljettaa käsimatkatavarassa vain yhden (akun navat suojattuina) ja laitteessa yhden kiinni. Ruumassa Lithium vara-akkuja ei saa kuljettaa ollenkaan.

    http://www.finavia.fi/pakkaaoikein/
    Tämä domain on varattu asiakkaallemme | www.ilmailuhallinto.fi
     
  1. Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

    Tuo akkujen lukumääräinen rajoitus kiinnostaisi tietää tarkemmin. Tämä kysymys ei liity digikameroihin vaan on muu akkukäyttöinen laiteisto joka tarvitse (ulkomuistista) 12V-5AH Li-ion akun ... Itseasiassa niitä pitäisi laitteiden määrän vuoksi olla useampi (ainakin kymmenen?) mukana käsimatkatavaroissa ja valmiiksi ladattuna käyttöä varten.

    Eli keneltä pitäisi kysyä ja varmistaa, ja onko tämä niitä asioita joiden kohdalta jokainen lentoyhtiö vetää omat rajansa vai onko tuo jonkin yleissitovan sopimuksen alla?
     
  2. Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

    Rajoitus perustuu kansainvälisiin säädöksiin sekä Suomen lakiin.

    Lithium on luokiteltu vaaralliseksi aineeksi ICAO:n (International Civil Aviation Organization) julkaisemassa vaarallisten aineiden luettelossa ICAO-TI:ssä, johon lentoyhtiöiden turvasäädökset perustuvat (sellaisenaan tai tiukennettuina) - ja joka vahvistetaan ilmailulailla. Lentoyhtiöt voivat tiukentaa näitä määräyksiä, mutta eivät löysentää niitä. Myöskin turvatarkastukset kentillä ovat irrallaan lentoyhtiöistä; lentoyhtiöiden edustajat eivät tee turvatarkastuksia. Asian vahvistavat mielellään sekä Finavia että Ilmailuhallinto.

    Ilmailuhallinto:
    Käyntiosoite: Ilmailutie 9A, Vantaa
    Postiosoite: PL 186, 01531 Vantaa
    Puhelinvaihde: (09) 4250 11
    Faksi: (09) 4250 2898

    [sub][edit][/sub]
    Jos akkujen olemassaolo on perusteltu erittäin hyvällä syyllä, kuten esimerkiksi lääkinnällinen tarkoitus lentomatkan aikana laitteella joka vaatii akkuja jne, on akkujen tuonti ilma-alukseen tapauskohtaisesti sallittua. Tämä vaatii kirjallisen dokumentin esimerkiksi lääkäriltä tai vastaavalta viranomaiselta. Luonnollisesti muut vastaavat poikkeustapaukset otetaan huomioon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että normaali matkustaja saisi viedä akkuja koneeseen minkä hyvänsä tekosyyn / selityksen varjolla.
     
  3. Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

    Ok.. Kiitos vinkistä.
     
  4. PePe

    PePe Member

    178
    2
    18
    Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

    Tämä on hyvä uutinen !
    Olen lähdössä parin viikon safarille Afrikkaan. Vaikka krouvimmat kamat , jalustan yms. pakkaisi ruumassa kuljetettavaksi, jää käsitavarana kuljetettavaksi pari runkoa, linssejä laajakantista pitkään teleobjektiiviin ja muuta arempaa tavaraa. Teleobjektiivi vielä ihan omassa laukussaan. Kaksi laukullista noista tulee väkisin, ja laskeskelin että painoakin kertyy kymmenisen kiloa. No, painon osalta homma ratkeaa turvautumalla noihin jo mainittuihin takintaskuihin ja vaimon käsilaukkuun.   
    Täytyy toivoa että tätä järkilinjaa noudatetaan vielä kuun lopussakin! Ja myös jatkolennolla Amsterdamista eteenpäin.
     
  5. Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007

    Päivitys tietoihin, tässä ajankohtaista lakitietoa:
    [sub](Huomaa, ettei määrärajoituksesta (1 vara-akku per laite) puhuta enää mitään.)[/sub]


    Henkilön omaan käyttöön tarkoitettuja kulutuselektroniikkatarvikkeita (kello,
    laskin, kamera, matkapuhelin, kannettava tietokone ym.), joissa on litium- tai
    litiumioniparistoja tai –akkuja. Jokainen vara-akku on suojattava oikosuluilta ja sen
    saa kuljettaa vain käsimatkatavarassa. Vara-akun sisältö ei saa ylittää seuraavia
    rajoituksia:
    a) litiummetalli- tai litiumseosakut: litiumsisältö enintään 2 g;
    b) litiumioniakut: ekvivalentti kokonaislitiumsisältö enintään 8 g.
    Vain käsimatkatavarassa saa kuljettaa enintään kaksi sellaista litiumioniakkua,
    jonka ekvivalentti kokonaislitiumsisältö on yli 8 g mutta enintään 25 g. Akkujen on
    oltava suojattuna oikosuluilta.

    Oheisesta linkistä näkee aika hyvin mitä saa kuljettaa ja missä:
    http://www.finlex.fi/data/normit/5503-opm1_18_l1.pdf

    Suosittelen tulostamaan ko dokumentin matkaa varten, käytäntö on muuttunut hiljan.