Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kameroiden kielivalikot ?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 28 Joulukuu 2012.

    Mietin tässä miksi kameroiden käyttövalikon kielet on niin hankala saada selville joissain kameroissa ? Myynti-ilmoituksissa eikä maahantuojan sivuilla ole tietoa valikon kielistä. Joillekin on tärkeää suomen kieli käyttövalikossa, kameroiden monipuoliset ominaisuudet olisi helpompi ymmärtää omalla kielellä. Joissain tapauksissa valikon kielien selvittäminen jälleenmyyjiltä ei tuota mitään tulosta... :(
     
  1. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Kameroiden kielivalikot ?

    Ei ole itselleni tullut enää vastaan pariin vuoteen yhtään oikean kameravalmistajan uutta kameraa, jossa ei olisi ollut suomenkielisiä valikoita (oikeastaan sen jälkeen kun ne Fujiinkin tulivat).

    Tosin yleensä tulee vaihdettua mahdollisimman nopeasti englantiin, jotta olisi helpompi ymmärtää kameroiden monipuolisia ominaisuuksia. Käännös on joskus varsin kamalaa.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kameroiden kielivalikot ?

    Se on kyllä totta että englannin säännönmukaisesti valitsemalla niin tietokoneen ohjelmiin kuin kameroihin homma helpottuu vähintään ennen pitkää.  Oman lisänsä kokonaisuuteen tuo se kirjallisuus jota on parhaiten tarjolla. Toinen maailmankieli valokuvauksessa on toki saksa.

    Vaan kuinkahan eri puolille maailmaa alunperin maahantuotuihin kameroihin on laitettu eri kieliä valittaviksi?  Eroa saattaa olla ja käytetyt liikkuvat nykyään helpommin pitkiäkin matkoja.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kameroiden kielivalikot ?

    Hyvä aihe, Suomessa on varmasti melkoinen määrä varsinkin aikuisia jotka eivät osaa englantia. Itse osaan oman ammattini englantia, mutta en tunne erityisalojen sanoja ja merkityksiä, kuten vaikkapa juurikin kameroihin liittyvää termistöä.
    Olen etsinyt mm Sonyn A700 mallin kielivaihtoehtoja, mutta eipä taida löytyä Suomea edes netistä ohjelmoitavaksi - vai löytyykö?
    Onko edes mahdollista, että jälkikäteen eri maailman kolkasta ostettuun kameraan saisi jälkikäteen lisättyä jonkun kielen mitä siinä ei alunperin ole ollut?
     
  4. Vs: Kameroiden kielivalikot ?

    On mahdollista.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kameroiden kielivalikot ?

    Jatkoa edelliseen viestiini.

    Päinvastoin kun olen joskus hyväksi todennut, on minulla kuitenkin suomeksi valittuna kameran valikot ja PSE:ssä on englanniksi.  Eihän sillä kuitenkaan ole mitään merkitystä sen jälkeen kun on oppinut termit kahdella kielellä.  Kameran kielen valintaan vaikutti tällä kertaa se, että käyttöohjekirja on vain suomeksi.

    Mitenhän on suomenkielen laita sitten erilaisissa kuvankäsittelyohjelmissa ja niiden plugineissa?  Onko järkeäkään yrittää olla oppimatta erikoissanastoa englanniksi (tai saksaksi)? 

    Kirjallisuuden mainitsin ja lisäksi on hyvä ottaa huomioon vielä nettiohjeitten yleiset kielet.
     
  6. iikkoo

    iikkoo Member

    215
    18
    18
    Vs: Kameroiden kielivalikot ?

    Kyllähän oma kieli on hyvä kameroissa, ainakin mun mielestä. Pokkareita ja pari pikkuvideoo olen ostanut aikoinaan maailmalta, aika opetteluahan sitten oli eka kerta, ohjevihkoset olivat ilman suomen- tai ruotsinkielistä. Oppiihan niitä aikaa myöten.
    Järkkärit olen ostanut Suomesta, suurin syy oli hyvät ohjekirjat.

    PsE ja Lr:n kanssa pärjään paremmin lontoonkin kanssa kuin (huonosti) käännetyn suomenkielisen opuksen.