Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kamerataivas, ja mitä se toi mieleen.

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RB, 30 Heinäkuu 2020.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    Käväisin eileen Kamerataivaassa katsastamassa mitä tarjolla oli.

    Itsellä kuvausinnostus on laantunut huomattavasti huippuvuosista kun lähipiiri on niin puhkikuvattu enkä käy juuri missään eikä ne reissut yleensä ole mun kuvausintoa nostavia. Jotenkin ei innosta jonkin vieraan paikan kuvaaminen, kun ne paikat on mulle aika merkityksettömiä.
    Henkilökuvaaminen on mun juttu, periaatteessa iällä ja sukupuolella ei oo väliä, mutta vähäinen hupikuvaaminen vaan on jotakin muuta.

    Ihan kiva nähdä vanhaa kuvauskalustoa, mutta täytyy myöntää että ei ole mitään intohimoja niitä omistaa. Jotenkin vanhat kemialle haisevat kehityspöntöt ja kameran virkaa hoitavat rotanloukut ei oo mun juttu.
    Mulle kuvauksessa se lopputulos on kuitenkin tärkeämpi kuin välineet. Voisin kuvitella tekeväni vielä mustavalkokuvia jos kamera olis moitteettomasti toimiva ja pimiö olis viimeisenpäälle hyvin varustettu ja helposti puhtaana pidettävä. Omat takavuosien tilat parhaimmillaan vois nippanappa riittää, vaikka toivomista niissäkin oli.

    Kehitin talvella yhden mustavalkofilmin....pilalle meni. 5 vuotta säilytystä filmikehitteelle oli liikaa. Sitten yritin tehdä MV-kuvia tilapäispimiössä..... pilalle meni, paperi oli vanhentunutta. Nykyään menee 5 vuotta helekutin nopiaa ja se on noille valokuvajutuille liikaa, näköjään. Eipä enää sitä tarvitse yrittää.

    En kovin innokkaasti oo testaillut vanhoja objektiiveja digirungoissa. Jokin aika sitten tilasin sovitteen millä saa Nikkorit kiinni Canoniin. Ajatuksena oli kokeilla R:ssä omia vähäisiä Nikonilaisia. Homma ei toiminut, 5 D Mk3:ssa olis toiminut. Palautin lelun ja unohdan lopullisesti vanhat filmikakkulat.

    Tässäpä tämä turhanpäiväinen avautuminen.
     
    Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu 2020
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 988
    629
    113
    Saako kysyä, miksi ei toiminut?

    Täällä on hyvällä menestyksellä käytetty vanhoja Canon FD-sarjan objektiiveja Canon M-sarjan rungoissa…
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    Ehkä olis voinut perehtyä asetuksiin enempi, mutta yksinkertaisesti ei ottanut kuvaa, kameran suljin ei lauennut.
    Mutta mun kantilta toinen juttu oli ettei sähköiset tarkennuksen apuvälineet käsin tarkennettaessa toimineet niinkuin ne Canonin EF ja RF objektiiveilla toimivat.
    Lisäksi mun Nikkorit on ihan perus-halpiskamaa ja muutenkin palautin koko tilauksen niin se oli sitten siinä.
     
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 988
    629
    113
    Jaha. Tuossa Canon M-sarjan rungossa on asetus: ”Ota kuva ilman objektiivia”, jolloin kameran suljin laukeaa kun laukaisinta painaa, oli sitten objektiivia tai ei. Tällöin myös sähköiset tarkennuksen apuvälineet toimivat hienosti.

    Jotenkin voisi kuvitella, että R-sarjalaisessa olisi samat systeemit – mutta ei ehkä sitten olekaan…
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    Nojoo, olis sieltä se löytynyt, kaikkea oppii kun vielä vanhemmaksi elää.
    Eipä noissa mun Nikkoreissa olisi ollut mitään ihmeellistä, ihan sama vaikka sovitteen palautinkin.
    Pääostos mulla oli Elinkan radiolähetin millä pystyy ohjaamaan studiosalamoita. Kallis vemputin joka ei kuitenkaan toiminut tarpeeksi monipuolisesti mun Style RX salamoiden kanssa, senkin lähetin takaisin.
     
  6. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 761
    661
    113
    Kävin kanssa Kamerataivaassa tänä kesänä. Kivoja katseltaviahan nuo vanhat vehkeet ovat. Studio ja elokuvateatterikin oli kyhätty.
    Minusta huisimpi nähtävyys löytyy Ahvenanmaalta. Ålands Fotografiska Museet. Siellä paikallinen valokuvaaja on kerännyt hirmuisen kokoelman eri vuosikymmeniltä- alkaen auringonvalolla toimivasta suurennuskoneesta... nykypäivään. Olle esittelee myös mielellään kokoelmansa vauhdikkaaseen tyyliinsä. Kansakoulullinen museotavaraa!
     
  7. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Saatan uskoa tuon. Raumalla on myös laadukas kokoelma, jota ylläpitää valokuvaaja Kalevi Laakso. Kokoelma on yleisölle avoinna. En ole päässyt käymään Kamerataivaassa, mutta kuulemani perusteella siellä on paljon myös arvotonta roinaa.