Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kamerasi koko.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 21 Maaliskuu 2013.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Täällä keskustellaan kameroiden koosta ja sopivuudesta omaan käyttötarkoitukseensa.

    Mulla on 2 eri kokoa, eikä juuri muuta.

    Tärkein on työkalu, joka sopii käteen mutta sitä jotenkuten jaksaa kantaa, otetaan yleensä mukaan kun lähdetään kuvaamaan. Kahvallinen Canon 6D saattais olla sopivan kokoinen.

    Toisen kameran pitää mahtua kännykän sisään, hyvä kun lompsan ja kännykän saa mukanaan kuljetettua, kaikensorttiset digipokkarit jäävät kotiin, ei mahru.

    Kuvaan pääsääntöisesti muille, enkä lomaile kovin usein. Lomakuville en juurikaan anna arvoa, kunhan jotain tulee räpsyteltyä. Harrastekuvat järkkärillä on ollut tämän vuoden vähissä, ja kun kohdille sattuu niin käteensopivuus on paljon kokoa ja painoa tärkeämpi.

    Kuinkas teillä muilla?
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  3. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Kamerasi koko.

    Nikon D200 + Akkukahva + Nissin 4800GT + salamakisko on mun jättiräpylään sopiva :)
    Paidantaskussa Canon G10....
     
  4. post-pop

    post-pop Member

    106
    0
    16
    Vs: Kamerasi koko.

    Mie olen tullut enemmän ja enemmän allergisiksi kaikenmaailman remmeille, eikä niitä enää oikeastaan löydy omista vehkeistäni, lukuunottamatta pienempiä mittaetsimiä joihin on pakko saada joku rannelenksu. Isompi ei viihdy kaulassa, ei kertakaikkiaan, joten ne useimmiten kulkee jonkilaisessa kassissa, joten koolla ei varsinaisesti ole mitään merkitystä, pienempäänkin kassiin mahtuu aika hyvin isokin murkale. Ja nuorena ei vielä painokaan oikeastaan merkkaa mitään.

    Semmoista olen kyllä miettinyt että jos saisi jonkun kivan filmipokkarin mikä mahtuu povariin/rintataskuun muttei kuitenkaan ole ihan puhdas automaattivekotin (tai jos on, niin sitten semmoinen joka toimii helvetin hyvin).
     
  5. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Kamerasi koko.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    No se on sitten Olympus XA ilman numeroita.

    jk
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Kamerasi koko.

    Itsekkin tykkään kymppisarjalaisista, justiin sopivan kokoisia ja nappulat kohdillaan. Todella mahtava kun sai kakskymppi-D:n käteen D-satkun jälkeen.

    Vitoset liian suuria, mutta kutonen saattais kooltaan olla hyvä.....mutta nappuloissa otettu takapakkia, ei hyvä.
     
  7. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 460
    1 397
    113
    Vs: Kamerasi koko.

    Isoin on RB67, pienin on Olympuksen XA. Siltä väliltä on sitten aivan liian paljon kaikenlaista. No, oikeasti ei tietenkään liian paljon, eihän kameroita ja laseja voi olla liikaa.
     
  8. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Kamerasi koko.

    [/QUOTE]Contax T
     
  9. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 711
    59
    48
    Vs: Kamerasi koko.

    Mulla isoin Nikon D200 ja pienin Canon S95
     
  10. Vs: Kamerasi koko.

    Itse olen tottunut pitämään kameraa aina mukana, aikaisemmin paino ei ollut ongelma mutta nykyään ei niska kestä. Päivittäin pidän mukana Fuji X-100:aa, ja
    sitten kun oikein kuvaamaan lähdetään niin 5dmk2 ja/tai 7D tai jos filmiä kuvataan niin Rolleflex tai Canon F1N.

    Ergonimialtaan parhaiten käteen istuu tuo F1n, mutta aika harvoin tulee nykyään käytettyä.
     
  11. post-pop

    post-pop Member

    106
    0
    16
    Vs: Kamerasi koko.

    [/QUOTE]

    On kyllä ehdokas, ei edes maksaisi paljon. Ricohin GR sarja ja Contaxin pokkarit on kanssa kiinnostanut, vaikka maksavat aika kipiästi. Myöskin Yashican  T4 kiinnostaa hivenen.
     
  12. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 899
    190
    63
    Vs: Kamerasi koko.

    Kaikenlaisilla on tullut kuvailtua ja huomattua, että joku istuu paremmin käteen kun toinen. Canonin ykkös-sarjalainen istuu kamerana ehkä parhaiten minun käteen, jos sitä kädessä pitää roikotella. Toinen asia on, jos kamera nököttää jalustalla, niin silloinhan koolla eikä ergonomialla ole mitään merkitystä. Viikko pari sitten ihan kokeilemalla vertailin Nikonin D4 ja Canon 1DX ergonomiaa ja totesin Canonin paremmaksi itselleni. Minkään "merkkiuskollisuuden" en antanut häiritä vertailua.

    Ps. Se jalustalla nököttävä kamera on nykyisin Pentax 645D ja ehkä joskus.......... (Wista 4x5", filmiä on.)
     
  13. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kamerasi koko.

    Tosi työhön on Nikonin D700 ja D800. Molemmat sopivat käteeni ja ovat tuhteja vehkeitä. Pidän niistä, sopivat lyhyille nakkisormilleni. m43 lähti liiallisen keveyden vuoksi. Vaihtui Fujin X-E1:een. Enemmän painoa ja tukevuutta.
    Saa käsivaralla kuvattua paremmin. Ei kuitenkaan mikään kahvakuula.

    kapa

    p.s.

    Tulossa RRS:n jalustakisko ja lisäkahva Fujiin. Joten painoa taas lisää, mutta järkevää. Modulirakenne. Jalustakisko on esim. panoraamakuvauksessa ehdoton, sillä jalustakierre tuossa Fujissa ei ole keskellä.
     
  14. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Kamerasi koko.

    D4 on passeli mulle, kuten oli jo D3:kin
     
  15. issis

    issis Member

    198
    0
    16
    Vs: Kamerasi koko.

    D800 ja RRS-kisko tai Ricoh GXR M-modulilla. Joskus mukaan lähtee Zeiss Ikon tai Nikon EM, riippuen kumpi digi on laukussa. Yhä vähenemässä määrin kylläkin.
     
  16. Vs: Kamerasi koko.

    Erikokoisia ovat kaikki. Isosta pieneen. OM-D jotain siltä väliltä, semmoinen semi-pieni tai melkein keskikokoinen.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kamerasi koko.

    Mamiya 6 on tällä hetkellä käteen sopivin kamera. Muotoilu sopii mun kädelle.
    T Jukka
     
  18. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Kamerasi koko.

    Minusta kameraall ei ole niin suurta väliä, vaan kuvaustarpeella ja sillä mihin kuvat ovat menossa. Työkuvat, ne jotka joku ostaa, ovat itselle luonnollisinta kuvata FF-kennoisella Canonilla, kun sellaiseen tuli aikanaan objektiiveja aika monta hommattua. Mukana kulkeva kamera on ollut croppirunkoinen Canon sekin varsin laajalla 28-135 polttovälillä huolettomuutensa ja siroutensa takia (vaikka ei objektiivi olekaan siroimmasta päästä). Sitä olen kuljettanut koiran kusetuksissa ja aina ulkoillessa (ellei sitten isompi ole mukana).

    Joskus kameraa ei tule otettua ollenkaan ja hätätapauksessa pakolliset kuvat saa kännykällä, ihan yhtälailla kuin olisi saanut kertakäyttöpokkarillakin, joita filmiaikana oli aina 1 autossa varalla ja toinen taskussa mukana.

    Filmiä en vierasta, mutta kätevyytensä takia en enää ole kuvannut ollenkaan filmille ja muutama vuosi sitten annoin kaikki filmivehkeet pois. Loppujen lopuksi parempaa jälkeä tuntuu tulevan digillä.

    Iso koko on jäänyt haaveiluun ja toteutumatta, kun ei jaksa niin suuria investointeja tehdä, mitä laakakuvien kehittäminen ja suurentelu toisi tullessaan ja koska pimiöön ei takaisin kaipaa. Silti välillä miettii, että olishan tuo ehkä kivaa harrastaa tarkkoja kuvia huippusuuressa koossa.
     
  19. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Kamerasi koko.

    808 Noksulla tulee otettua lärvikirjaan roiskuja. Hyvin harvoin on aikaa enää lähteä oikeasti kuvaamaan, mutta silloin kun se tapahtuu niin talvisaikaan se tarkoittaa Olympuksia E-420 tai E-630 ja kesäaikaan myös toisinaan Olympuksia OM-1 tai Pen FT. Joskus kerran pari kahteen vuoteen tulee ulkoilutettua myös Ricoh 500G:tä ettei sen suljin jämähtäisi.

    Kait nämä kaikki ovat pieniä nykymittakaavassa.

    EDIT: viimeisiä viedään, pistin Teemulle lomapyynnön. josko hyllyttämällä itsensä täältä saisi vähän lisää sitä kuvausaikaa.
     
  20. Vs: Kamerasi koko.

    Manuskassa seisoo:
    1.65 kg (without battery, lens, or PC Card)