Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Brotherhalfmoon, 1 Tammikuu 2008.

    Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Juu

    Hyvä huomio toi VR, enpä olis tota varmaankaan älynyt kun en ole objektiivien kanssa vielä tuttu muutenkaan. Tuossa mainitsemassani linkissähän ei tuota vakaimella varustettua objektiivia taida ollakaan, kun ei näy ainakaan ilmoituksessa.

    Pointti mulla on esim, tuon kameran ja varsinkin pitkän objektiivin suhteen se että kun tässä olen lähdössä epygtiin kuvailemaan nähtävyyksiä, niin olisi kiva saada kamera matkaan jolla saa yksityiskohtaisia kuvia niistä nähtävyyksisä tarvittaessa pidemmaltäkin jos ei pääse kunnolla kohteen luo.

    Eikä se tietty pelkästään tuota matkaa varten ole ajateltu, kuten aiemmin olen jo kirjoittanut, halu oppia käyttämään yleisestikin järkkäriä kun en ole moista ennen omistanut. Pokkarillakin pärjää kyllä, ihan hyvää jälkeä olen silläkin saanut aikaan.....ainakin omasta mielestäni :)
     
  1. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Järkkäristä on hyötyä ainakin seuraavissa tapauksissa:
    - On halua ja intoa opetella ainakin kuvauksen perusteet ja kameran perusominaisuudet
    - On budjettia hankkia muutakin, kuin kittipaketti
    - Haluaa ottaa kuvia pienellä syväterävyydellä
    - Aikoo jatkaa kuvaamista tulevaisuudessakin ja hankkia lisää mahdollisia lisävarusteita

    PS. Etkö ole miettinyt ollenkaan Canonin järkkäreitä. Saa hyvin sekä runkoja, että putkia ja salamoita myös käytettynä. Saa myös paljon sellaisia mahdollisuuksia, mitä muilta merkeiltä ei saa.
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Niin tai voisihan tässä ehdotella vielä muitakin merkkejä tai vaikka täysin erityyppisiä kameroita.

    Onko se nyt sitten niin suuri etu, että voi hankkia lisää tavaraa? Toisaalta voisi olla hyvä alottaa vieläkin simppelimmästä..
     
  3. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Itse ottaisin retkelle mukaan pikkukameran, en mark3 + L xoomia. Tarvii ottaa niille sitten joku rinkka mukaan missä kantaa.

    Ja egyptin retkelle ottaisin mukaan superlaajakulman.
     
  4. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    No juu, miksei sitä muitakin merkkejä/ malleja voi ajatella kunhan olis kamera johon voi lykätä SD korttej kun on tuon ioxuksen kanssa tullut semmosia hankittua muutamia, niin ei viitsis alkaa hankkimaan lisää esim. flasheja kun on jo ennestään sd kortteja joita voi käyttää.
    Ja toisaalta, tuo nikonin malli vaan on alkanut kiinnostaa, näin järkkäri mielessä...
     
  5. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Pitäisi varmaan tässäkin D40-ketjussa mainita, että D40(x) ei automaattitarkenna muilla kuin AF-S tyypin objektiiveilla. Kun Svitantti ja Tapiola2006 tuossa jo hehkuttivat kiinteäpolttovälisiä, niin Nikonilla ne tuppaa toistaiseksi olemaan vanhoja ruuvitarkenteisia malleja. Itsekin olen vähän ihastunut d40:een, mutta kun mikään mun objektiiveista ei AF:ää sen kanssa. (egyptikuvauksessa manuaalitarkennuskaan ei muodostune ongelmaksi tosin.) D50 syö muistaakseni SD:itä ja on ihan ok.
     
  6. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    erittäin hienosti sanottu,luova kaveri saa hyvää jälkeä vaikka zenitillä,vaikka olis paras markku kourassa ja kuvaaja on tumpelo,ei siinä pikselit ja ällät auta.
     
  7. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Tuskin ne kortit nyt niin kalliita ja lopun ikää käytössä olevia on, että ratkaisu ainakaan niiden pohjalta kannattaa tehdä. Korttien hinnat tulee alas hurjaa vauhtia ja nopeudet lisääntyy, mutta on vanhoillakin myyntiarvoa.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Mutta kaikkein eniten siitä järkkäristä on kuitenkin hyötyä silloin kun kuvaushetken ajoitus on kriittistä. Pokkarissa on kuitenkin aina se käynnistyksen surina, zoomailun sirinä ja epämäräinen puolen sekunnin tarkennusviive. Lapset ja koirat karkaavat tuona aikana ulottuvilta ja katukuvissa tilanne muuttuu. Pokkarin kuvanlaatu voi olla suht hyvä, mutta hitaus on turhattavaa :-(

    Vai Egyptiin? Matkakuvissa laajis on kuitenkin pitkää telettä tärkeämpi. Minun mielestäni. Joku 17/18-50 f/2.8 zoomi on ihan ok ainoaksi objektiiviksi. Sigma tai Tamron ehkä. Minulla ei sellaista ole. Viimeisimmällä reissulla otin enimmät kuvat 20mm ja 50mm kiinteillä obiskoilla. Jokun verran käytin 17-35 millistä, mutta en kovin paljon kun se on aika painava.

    Telepuolella Nikonin 55-200 millinen on aika mainio. Matkoilla tulee vastaan tilanteita joissa ei vo mennä aivan viereen kuvaamaan. Valovoimaa 55-200 millisessä ei ole mutta VR korvaa sen osittain. Piirtää hyvin ja optiset ominaisuudet vakuttavat muutenkin hyviltä. Obiska on myös kevyt ja pieni joten sitä kuljettelee mukanaan mielellään. Tällä hetkellä en kaipaa valovoimaista 1.5kg zoominmöhköä, niin hyvä kuin sellainen olisikin.

    Sitten vielä pikku salama (SB-400), niin matkasetti onkin koossa.

    Muistona pokkariajoista olen kuljetellut kamerakamoja enimmäkseen irtonaisena kassinpohjalla. Kameralaukut näyttävät hölmöiltä ja kutsuvat taskuvarkaita.

    PS1 En muuten ostaisi D40 äxää. Eikös tavallinen D40 ole ihan yhtä hyvä ja kohinan suhteen parempikin? Ja lisäksi halvempi. Jos enemmän raaskii sijoittaa, niin sitten D80.

    PS2 18-200mm superzoomejakin on olemassa.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 323
    1 222
    113
    Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Mulla on G7 & järkkäreitä.

    Oikeastansa tympii kuvata tolla pokkarilla. Lcd-näytöllä en suostu kuvaamaan ja pikku-G:llä on käytännössä pakko kuvata P-asennolla jos reiän kautta tihrustaa.
     
  10. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Jepulis,

    Pitää ottaa vakavaan harkintaa tuon laajiksen hankkiminen myös / zoomin tilalle, tai sit ostaa molemmat, niin onpahan tavaraa mitä kanniskella :)

    Tuosta nikonin 40 / 40X kohinan vertailusta en tiedä mitään, onko näin että X:ssä olisi enempi kohinaa?
    Toisin sanoen huonompi 40:sistä? Kyllähän sitä haluais rahoilleen vastinetta.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Kyllähän noi on kohinan suhteen aika hyviä kummatkin, se 6mpx malli periaatteessa kai vähän parempi. Sanottaisiinko siis niin, että lisäpikseleistä saa harvoin rahoilleen vastinetta ;-)
     
  12. Vs: Kameranvalinta Canon G9 vai Nikon D40X

    Nonniin,

    nyt on 40X hankittu, ja eikun opettelemaan sen mahdollisuuksia :)