Ihan mielenkiinnosta aiheeseen tiedustelen kokemuksia hyvistä linsseistä??? Toiseksi kiinostaa vietävästi monella linssillä kukin pärjäilee noin yleisesti???? Onko kokemuksia uusimmista, nykyään myytävistä optiikoista nimenomaan filmi kuvauksesssa???? Olis kiva, kun joku listaisi kokemusperäisesti todella sopivat linssit mitkä kannattaa hankkia. Itselläni on liuta linssejä, mutta kai parempiakin löytyy. Kiitos etukäteen !!!
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Luulen, että asiaa voisi auttaa, jos listaisit ensiksi omia kokemuksiasi - tai jopa linssejä mitä omistat? Voisi ehkä sitten helpommin heijastella niitä fiiliksiä linssien suhteen. Myös käyttötarkoitus olisi hyvä mainita; puhutaanko maisemakuvauksesta, henkilökuvauksesta... jne. Itse olen lueskellut käyttökokemuksia ja hakenut vinkkejä largeformatphotographyn boardilta. Parhautta en ole niinkään hakenut - lähinnä kompromissia hinnan ja laadun suhteen. Esimerkiksi Fujinon-W 90mm / f8 on toiminut minulla vallan mainiosti maisemakuvauksessa. Se on tarkka, piirtää hyvin ja on suhteellisen huokea. Ainoa asia, jota joskus olen jäänyt kaipaamaan, on valovoima sommittelun aikana. F8 kun voi joskus (mutta harvoin) olla vähän liian pimeä. Kovaan hintaan saa sitten Super Anguloneita ja Grandagoneita, mutta ainakin toistaiseksi olen ollut tuohon tyytyväinen. Ehkä jotain laajempaa voisi vielä koittaa tällä saralla jossain vaiheessa. Potrettipuolella minulla on Schneiderin 210mm Symmar-S / f5.6. Ei sekään mikään kovin kallis, mutta piirtää tarkasti (kyllä, olen hakenut linssiä erottaa jokaisen ihohuokosen ja huutaa kuvattavan kasvojen rujoutta) ja on muutenkin tarpeeksi valovoimainen melkeinpä mihin tahansa. Olen kyllä miettinyt hankkia 240-260 -millisen lasin tuon seuraksi. Olen myös kikkaillut erilaisilla halvoilla neukkulaseilla (mm. Industar 37; 300/4.5) sekä nyt pitäisi vihdoin päästä ottamaan kuvia Kodakin Aero Ektarilla (178/2.5) - joka sekään ei ollut mikään pahanhintainen kapistus. Tuon Aero Ektarin kanssa säätämistä odotan melkoisesti, tällä hetkellä projekti laahaa lähinnä sen takia, että en ole saanut väsättyä Toyooni ja Ektariini sopivaa suljinta. Ehkäpä jo ensi viikolla! No, kyseiset horinani eivät suoranaisesti vastanneet kysymykseesi parhaudesta, joten pahoittelen hieman offtopiciksi mennyttä löpinää. Näin tällä kertaa. Ps. omasta pakista löytyy tällä hetkellä (vaikka suurin osa tulikin jo mainittua) -Fujinon-W 90mm / f8 -Wollensak Raptar 135mm / f4.5 -Kodak Aero Ektar 178mm / f2.5 -Schneider Symmar-S 210mm /f5.6 -Industar-37 300mm / f4.5
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Maisemia ja yksityiskohtia tulee pelkästään kuvailtua. Kaksi korkeintaan kolme linssiä tulisi riittää. Tällä hetkellä repussa tai kaapissa. Caltar II 75mm/5,6 (Rodenstock)......Pressi suljin ei oikein toimi vajotetussa laudassa. Schneider super angulon 90mm/8 (vanha sotaratsu, ei kalvopäällystetty. Nikkor W 135mm/5,6 (suht hyvä, mutta ei ehkä riittävästi.) Schneider Symmar-S 210mm/5,6 (ihan kelpo, mutta ehkä liian pitkä minun käyttöön.)
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Super symmareista 120 & 150mm kiinnostaisi sekä Super Angulon XL 72 & 90mm. Käytettynä noita kuitenkin liikkuu maailmalla, joskus myös suomessa ja saahan noita myös uutena jos ei muuten.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Onkos teidän 210/5.6 symmarinne muuten kanssa noita konvertoitavia? Jos on, niin mitä mieltä olette kuvanlaadusta 370mm -asennossa? Itse käytän joskus tuossa asennossa ihan, jotta säästyn raskaan 450mm nikkorin kantamiselta. Kyllähän kuva kärsii konvertoituna (toisaalta tulee sitä muissakin formaateissa käytettyä telejatkeita) ja lisäksi tulee melkoisesti tarkennussiirtymää himmennettynä - ja vielä on keksimättä sopiva viritys suodinten kiinnittämiseksi... Muuten settinä on - 90/8 super-angulon (yksikerros-pinnoite ) - 150/5.6 symmar, hyvä linssi mielestäni yleiskuvaukseen - 210/5.6 / 370/11 symmar convertible. Konvertoimattomana loistava - 450/9 nikkor-q raskas ja suuri, muuten on vielä riittänyt. Laajennettavana olisi: - 75 mm tarvetta löytyy - 120mm luokkaan sijoittuva linssi Itsellä maisemissa on paljon käyttöä telepäällekin, siksi suosin tuota konvertoitavaa sekä pitkää nikkoriakin. Mutta laajis on se toinen paljon käyttämäni. Fieldin kanssa 90mm on laajin mitä voi käyttää, siinäkin on pelko aina siitä että pohjalauta tulisi kuvaan. Samoin iso nikkor on vähän turhan raskas ko. kameralle. Siksi tyypillinen setti tällä hetkellä on 90mm, 150mm, 210/370mm. Kokemus keskaripuolella on kuitenkin osoittanut että maisemakuvauksessa tarvitsen polttovälejä (eniten käytetyt korostettu punaisella). Reissusta riippuen tulee pakattua vähän eri satsi mukaan, mutta 4x5 -vastaavuuksina ne menisivät kutakuinkin seuraavasti: - <COLOR color="red"]90mm</COLOR> (40mm 6x6, sovitettuna 4x5-muotoon. Lävistäjän mukainen kuvakulma vastaisi toki jotakin 65mm laajista 4x5:lle. Mutta oikeasti ei kuvata lävistäjillä vaan vaaka tai pystysuuntaan mahtuvalla kuva-alalla.) - <COLOR color="red"]115mm</COLOR> (50mm 6x6) - <COLOR color="red"]150mm</COLOR> (65mm 6x6) - 185mm (80mm 6x6) - 255mm (110mm 6x6) - <COLOR color="red"]350mm</COLOR> (150mm 6x6) - <COLOR color="red"]460mm</COLOR> (200mm 6x6) - <COLOR color="red"]690mm</COLOR> (300mm 6x6) - 900mm (400mm 6x6) Lista osoittaa aika hyvin, että omassa käytössäni normaali-opiska ja sitä laajemmat ovat ahkerassa käytössä, samoin sitten yli 300mm puoli. Usein pidemmän matkan setiksi otan joko (taas 4x5-vastaavuuksina): - 90mm (40mm 66) + 150mm( 65mm 66) + 255mm (110mm 66) + 460mm (200mm 66) Tai: - 115mm (50mm 66) + 185mm (80mm 66) + 350mm (150mm 66) + 690mm (300mm 66) Lyhyemmille matkoille (kotimaa) voi optimoida paremmin, esim. ottaa useita laajakantteja ja vain yhden telen tai toisin päin. Vaikka 6x6:n 40mm noin periaatteessa vastaa vaaka tai pystysuunnassa 4x5:n 90mm -linssiä niin koen tuon 90 millisen vähän ahtaaksi, joten 75mm on varmasti seuraava hankinta. Vastasinko nyt kysymykseesi linssien vähentämisestä suosittelemalla lisää linssejä
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Kyllä kait Super Angulon on aina ollut päällystetty.... sitten myöhemmin monikalvopäällystetty (MC). Vanha Angulon ilman Superia on sitten eri juttu.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Juu taitaa siinä joku päällyste olla, mutta herkkä se on heijastumille. Kasin valovoima on hankala hämärissä kuvatessa vaikka muutenhan se toimii ihan hyvin. Tossa se on kuvassa.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Eikö pedin pudottaminen onnistu? Siis perusasetukseen taka- ja etulautaa kallistetaan saman verran taaksepäin ja etulautaa nostetaan ylös keskelle. Mulla on tällä hetkellä Pressikamera 4x5:na. Siinä ei ole kallistettaavaa takalautaa. Pudotettava peti on, mutta superlaajakulma vaatii erikoisvirityksiä, että on käytettävissa peti alhaalla. Opiskoja mulla on: - 6x12 formaattiin 65mm f:8 SA - 90mm f:5,6 SA - 127mm ja 135mm f:4,7 Optarit (näihin on tarkennusveitset käsivaranäppäilyyn) - 150mm f:4,5 Xenar - 210 f:6,9 mm Jena Tessar - 240 f:5,6 mm Symmar - 270mm 5,6 Rotelar Eniten käytössä ovat 65mm, 90mm ja 135mm opiskat. Potretteja olen joskus kokeillut tuolla 270mm Rotelarilla. Tarkennusveitsen rakentaminen siihen on työn (tai useamman) alla. 210 Tessar on alunperin "Repro" opiska. Sillä olen ottanut lähikuvia ja asetelmia. Vanhoja, halpoja opiskoja siis, mutta on noillakin saanut fotoneja kaapattua.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Sarjanumeron mukaan tuo on vuodelta 1964 (tai tammikuulta 1965), eli menee siihen yksinkeritaiseen päällysteeseen. Omanikin on yksikerrospäällystetty, tosin vuodelta 75. (kuvassa). Vaikka kuvassa onkin upotettu lauta, niin itse en tuota tykkää käyttää. Palkissa on muutenkin pussipalkeen kanssa tarpeeksi tilaa että viitsisi taistella ahtaan upotetun etulaudan kanssa. Toisessa kuvassa fieldiin istutettuna tuo 90mm ja tarkennettuna sillai että tuo lattia tulee mukavasti terävyystasoksi. Ei vielä tule pohjalauta kuvaan, mutta ei siihen oikein varaakaan jää.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Kuvan perusteella "Drop Bed" on mahdollinen. Kallista takalauta taakse niin pitkälle kuin menee. Jos sulla on takaosan yläreunassa vesivaaka niin kallista kameraa eteenpäin jalustan kuulasta niin paljon, että takalauta on vaaterissa. Sitten etulautaa ylöspäin niin, että on keskellä paljetta ja kallistus halutun syväterävyyden mukaan. Tuolla systeemillä 75:llä ei tule peti kuva-alalle, tuskin 65:lläkään. Liitteenä havaintokuva, mutta tuossa ei ole etulautaa nostettu.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Joo, noinhan se tosiaan onnistuu kun vähän viitsii ajatella Nostoa tuossa etulaudassa riittää kuitenkin 4 senttiä joten sillähän se ratkesi! Kiitos kun potkit vähän älynystyröihin vauhtia.
Vs: Parhaat "suuren koon" linssit Kiitoksia myös minunkin puolesta vastauksista. Kiinnostaisi vieläkin kokemukset esim, Super Symmar ja Super Angulon XL käyttäjiltä. t. Timo Löfgren