Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kameran valinta, apuja kaivataan.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana brottor, 7 Tammikuu 2016.

  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Liekö jo aloittaja kameransa ostanut, vastaan silti. :)

    Mä lähtisin liikkeelle toisesta päästä, eli että mikä on kuvien todellinen tarve? Jos pääkäyttö on HD-tasoisesta töllöstä katsominen, niin laadukas pokkarikin tuottaa siihen varsin kelvollisia otoksia. Jos kuitenkin halu on järjestelmäkameraan, niin oikeastaan mikä vaan nykyisistä riitää laadullisesti.

    Mä kuvasin monta vuotta Olympuksen PEN:llä ja pidän sitä yhä erinomaisena kamerana. Etuja ovat nimenomaan pienuus ja keveys. Mielstäni olennainen raja menee siinä, tarvitseeko kamera erillisen laukun. Jos tarvitsee, kamera on aika usein kotona. Sen sijaan pieni kamera roikkuu näppärästi vaikka rinkan viilleekkeessä.

    Nykyään kuvaan Fujilla (X-Pro1). Syynä se, että kaipaan perinteisiä aika/aukko-säätöjä, joita juuri muissa kameroissa ei ole. Käytössä myös monta manuaalitarkentaista OM Zuikoa, jotka toimivat ihan niin kuin toimivat jo 80-luvulla. :)

    Vaikka tekniikkahypetys on kivaa, niin kannattaa uhrata ajatus sille, mitä oikeasti tarvitsee. Jos pärjää m43 laadulla ja ominaisuuksilla, niin ostaisin sellaisen. Hyvä valokuva on kuitenkin varsin harvoin kiinni muutamasta pixelistä. 
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Vedät sä jotain kokkelia vai miten onnistuu 50 päivitystä puuta heinää 10 minuutissa?
     
  3. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Joku botti runoilee.
     
  4. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Olisi seuraavanlaatuinen kysymys. Löytyykö n. 600e hintaluokassa (käytettynä) Canonilta sääsuojattua runkoa? Mitään ylimääräisiä kuten videokuvaus ym. ei tarvitse löytyä. Runko saa olla vanha, lähinnä kestävyydellä on merkitystä.
     
  5. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Eikös 7D ole juurikin sopiva tuohon tai jokin vanha 1D -sarjan kamera, joka menee tuohon hintaan.
     
  6. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Kiitos. Mie kun en digipuolesta mitään tiedä, eilen ostin vasta ensimmäisen digijärkkärin. Jos tuosta innostuu samalla tavalla kuin filmistä niin pitää päivittää parempaan kun ei tuo halpis herätä kummoista luottamusta viedä sitä huonossa kelissä mehtään.
     
  7. Re: Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Morjesta

    Jostain syystä tänään mieleeni juolahti tämä keskustelu. Ei ihan kahta vuotta ole kulunut mutta puolitoista kuitenkin. Olen kuvannut 5D mark II:lla aika paljon. Olen kantanut sen joka reissulle mukaan. En kadu sitä että tutustuin kuvauksen ihmeelliseen maailmaan. Ostin valokuvauskirjoja lopulta neljä. Paljon olen oppinut mutta paljon on vielä opeteltavaa. Olen kuvannut paljon meidän perheen elämää. Olen päässyt kuvaamaan 1- ja 2-vuotiskuvat naapurin muksusta. Olen kuvannut -70 luvun bileissä, 30-vuotis kemuissa ja rippijuhlassa. Kroatiassa vuoristoa, merta ja vesiputouksia. Inarin Kaamasessa tähtitaivasta, revontulia, Tenoa ja erämaata. Suhteellisen paljon olen päässyt kuvaamaan kiireisen työvuoden välillä hidastaen tahtia. Kuvien käsittelyä varten ostin lightroomin ja tulostamista varten Epson SureColor P-400. Tällä olen tulostanut ottamani kuvat itselle, naapureille ja perheelle. Tulostimen tasoon olen tyytyväinen, ostin sen hyvästä alennuksesta muistaakseni TopShotista.

    Eniten tulee käytettyä Canon lens EF 50mm 1:1.8 II - linssiä (nifty fifty), varsinkin potreteissa, lapsikuvissa ja bileissä. Pitkälti johtuu tuosta hyvästä valovoimasta ja tykkään sen luomasta bokehsta .Valovoima auttaa hämärässä, ei tarvitse tinkiä niin paljoa suljin nopeudesta, lapset eivät pysy paikallaan ja bileissä ei aikuisetkaan. Pitemmille matkoille en ota koko arsenaalia matkaan, vaan tämän 50mm:sen ja Canon zoom lens EF 24-105mm 1:4 L IS USM - linssin. Mielestäni zoomi linssi on hyvä lomamatkalla kuvaamiseen. Ensimmäisiä hankintoja oli kevyt kolmijalka reissuille mukaan. Ennen Kroatian matkaa ostin tuohon zoomi linssiin circular polarizing - filtterin ja ND 8 filtterin. Näin ollen pääsin kuvaamaan vesiputouksia pitemmällä valotus ajalla. Canon zoom lens EF 17-40mm 1:4 L USM tämä linssi oli Kroatiassa ensimmäisellä reissulla mukana ja olin tyytyväinen pariin ottamaani maisema kuvaan. Yksi niistä on tarkoitus printata panoraamaksi. Canon zoom lens EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM - Tätä olen käyttänyt hyvin vähän, kuvasin tällä testimielessä lintuja meidän lintulaudalla. Positiivista oli pitkä zoomi, istuin ja odotin lintuja, tuolta etäisyydeltä (15m) sai linnuista lähikuvia. Sigma 70mm 1:2.8 DG MACRO tämä on jäänyt vähälle käytölle. Kuvasin tuolla vesipisaroita salamavalon avustuksella. Salamaa olen opetellut käyttämään, pari kertaa hyvälläkin menestyksellä, mutta siinä on vielä opeteltavaa. Kerran salama tuli tarpeeseen kun juhlissa muistimme että piti ottaa ryhmäkuva. Asettelin siinä jalan paikalleen ja pyysin vaimoa koekuviin. Huomasin että alkaa olla jo melko pimeä. Lisäksi tarvitsin laajakulmaobjektiivin koska meitä oli paljon ja tilaa ei. Nappasin salaman paikoilleen ja se tulikin tarpeeseen, koska vähän maistissa ollut porukka ei meinannut pysyä paikallaan <EMOJI seq="1f605"]</EMOJI>

    5D mark II on todella hyvä pitää kiinni. Pidän etsimestä, todella. Miinuksena on tieten paino. Esimerkiksi Finnairin käsimatkatavarat saa olla 8kg. Kamera + kaksi linssiä + kolmijalka = 8kg. Toki kameran voi laittaa roikkumaan kaulaan kun saapastelee kentälle. Autolla reissatessa paino ei tuota ongelmaa. Innostuttiin vaeltamaan, lähinnä päiväretkiä vielä. Poika kantorinkkaan ja patikoimaan. Pieni kameralaukku roikkuu toisella puolella ja itse kamera toisella. Päiväretkillä tuo vielä menee, mutta pitemmillä vaelluksilla neljästä seitsemään päivään paino tulee ongelmaksi. Voi olla että ostan jonkun hyvän pokkarin noille reissuille, katsotaan jos tulee sopiva vastaan.

    Mitä tästä puolestatoista vuodesta sanoisi. Opettelemista, lukemista, kokeilua, turhautumista, opettelemista, riemua, toivoa ja myös pari onnistumista
    <EMOJI seq="1f609"]</EMOJI>
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Hienoa että 5D mkII pääsi hyvään kotiin

    Finskin kabiinitavaroista sen verran, että se määrämittainen on "pääpakaasi" on laskettu sijoitettavaksi lokerikkoon penkkien päälle. Siitä ne mitat ja paino. Tämän lisäksi voit ottaa kabiiniin "pienen laukun", joka siis voi olla vaikka kamerakassi. Käytännössä eivät ole tuon koon kanssa kovin tarkkoja, kunhan pikkupakaasi tarvittaessa mahtuu edessä olevan penkin alle. Pieni tai keskisuuri olkalaukku lienee takuuvarmasti ok.

    Käytännössä olen kulkenut aika suurin kabiinitavaroin, eikä noista ole koskaan huomautettu. Jalustaa en ole kabiiniin tuonut sillä minulla on Benron tukeva matkajalusta jonka saa taitettua suurehkoon matkalaukkuun.