Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kameran valinta, apuja kaivataan.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana brottor, 7 Tammikuu 2016.

  1. reijokoo

    reijokoo Member

    111
    5
    18
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Reissukameraksi riittää vaikka Nikonin V1, joita saa käytettynä kittioptiikallla parilla sadalla. Sellainen oli reissussa mukana ja hyvin pärjäsin Etelä-Ranskan valossa. Mutta jos olet näyttelyä matkakuvistasi tekemässä ja tarvitset isoja vedoksia, niin sitten vaan A7r mukaan, kuten Matti Sulanto reissaa...
     
  2. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    En osaa neuvo kuin kannattaa myös katsoa järjestelmän objektiivi valikoima ja niiden hinnat uutena/käyettynä.
     
  3. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Olen kyllä ihan rauhallinen ihminen, mutta kyllähän tästä kamera maailmasta saa olla innoissaan. On tässä useampana vuotena ollut hurja tahti. Ei se ole ihan sama mitä hankin, kyllä kuvan laatu on toisissa kameroissa huomattavasti parempi kuin nykyisessä pokkarissani. En ymmärrä miksi arvostelet minun kuviana (eivät parempia tai huonompia). Tuntuu kummalta tälläisellä foorumilla tulla lannistamaan toisen uutta innostusta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin sittenhän voi vaikka jättää kommentoimatta.
    Tällä kommentillahan sinä tarkoitat sitä ettei minun kuvat tule paranemaan (joskin sinä et tiedä mihin verrata). Rohkenen olla eri mieltä. Se että ostan paremman kameran, innostun kuvaamaan enemmän ja mahdollisesti jopa kehityn siinä on paljon todennäköisempään kun olen tyytyväinen kuvan laatuun, näin ollen varmasti kuvaan enemmän ja opiskelen alaa. Painotan edelleen että olen aloittelija joka haluaa vaihtaa pokkarin järjestelmäkameraan koska kuvan LAATU ei tyydytä!
     
  4. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Kiinnostavaa kuulla parin vuoden jälkeen, miltä ajatukset asiasta sitten kuulostavat.
     
  5. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Se oli mahtava fiilis kun ensimmäisen kerran sai järjestelmäkameran ja sitten kun niitä kuvia katseli tietokoneelta. Tietysti kuvanlaatu ei ollut silloin niin hyvä mitä nykyään, mutta silloin se tuntui uskomattomalta. Toivottavasti löydät sen sopivan kameran ja ainakaan tarjonnasta ei ole pula.
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Näillä foorumeilla kommunikoidaan tekstiviestein, jolloin erehtymisen mahdollisuus puolin ja toisin on melkoisen suuri. Onhan se suuri ihan nenäkkäinkin. Kuka osaa tulla ymmärretyksi ja ymmärtää toisen kantoja parisuhteessa erehtymättömästi.
    Ihmiset myös kirjoittavat eri mielentiloissa, jolloin jälki on mitä on. Ei kannata kovasti hötkyillä, siitä saa vaan närästystä. Hyviäkin kommentteja ja hyvääkin keskustelua on matkassa.

    Ymmärtääkseni sinua yritettiin vain hieman rauhoitella innostuksessasi. Minusta isällinen huomio itse kullekin on silloin tällöin paikallaan. Multakin olis jäänyt muutama auto ostamatta, jos olisin ollut järkevä aikanaan.

    Toivottavasti maltat käydä tarjonnan läpi ajan kanssa ja osaat erottaa oleellisen kaiken maailman hypestä. Niin ja huomioit innostuksesi vaikutuksen ostopäätökseen. Se ei aina ole ihan positiivinen.
     
  7. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    En takoittanut etteivätkö kuvasi olisi hyviä tai voisi parantua. Yksinkertaisesti siksi että en ole nähnyt kuviasi.

    Mutta tuo erilaisten kamermallien viidakko, joita pohdit oli jo sen verran laaja, ettei sillä tavoin valmista vain tule. Tai jos tuleekin, niin se meneekin sitten hyvän tuurin piikkiin.

    Toki voit toimia kuten monet meistä on tenyt vuosikymmenien varrella, eli kuvannut melkoisella määrällä erilaisia ja -hintaisia kameroita. Ei sekään paras mahdollinen tie ole. Onneksi tänä päivänä on tarjolla huiman hyviä laitteita aivan kohtuuhinnalla.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Mutta seuraavat omistajat olivat tyytyväisempiä hankintoihinsa, luulisin.  Siksi täälläkin kannattaa kannustaa siihen että kukin ostaisi niin kallista ja varsinkin hyvää kuin on rahkeita! Se tietää hyvää käytettyjen markkinoille.

    Jos sille joka sanoo Canon M järjestelmää halvaksi ja miettii jopa uutta Sony A7II kameraa ekaksi järkkäriksi pitäisi varoitella taloudellisista menetyksistä?  Kyllä käytetyn ja halvemman kanssa myös menettää. Kukin kukkaronsa mukaan! Artisti maksaa niinkuin aina. ;)
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 455
    1 394
    113
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Vuosien varrella olen ostanut kymmeniä kameroita, filmi ja digi. Kalliimpi ja "varustellumpi" ei aina ole ollut omaan käyttöön parempi kuin halvempi ja yksinkertaisempi. Joskus toki on. Nykyään netti on pullollaan käyttökokemuksia ja testeja ainakin vähänkään uudemmista laitteista. Ehkä niitä kannattaisi katsoa.
    Mitä paremmin ja tarkemmin osaat oman käyttösi ja tarpeesi haarukoida, sitä todennäköisemmin vältät suuret virheet.
    Luultavasti omat tarpeet tosin muuttuvat vuosien varrella, mutta samalla opit ne tunnistamaan ja soveltamaan niitä hankintoihisi.
    En tiedä miten pitkään sitä (edes itselle) täydellista kameraa kannattaa etsiä ja haikalla. Varmaan sinullekin kuitenkin kuvaaminen on se pääasia. Hyviä kuvia tulee, jos on tullakseen, myös epätäydellisellä kameralla:)
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Back to the basics on joskus ihan hyvä valinta. Esimerkiksi filmipalkilla kallistelu ja kuvien tekeminen itse tuntuvat joskus siirtävän paremmin kuvaajan "sielua" perinteisiin kuviin. Tosin aika kivasti nämä sielunsa myyneetkin sitten Photoshopissa loihtivat jotain persoonallisuudestaan niihin kuviin :D
     
  11. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Canonin peilijärkkäreistä Olympuksen OM-D sarjaan siirtyneenä ostaisin perustelusi lukeneena juurikin tuon harkitsemasi Olympus OM-D E-M10 Mark II -mallin. Se on kompakti ja kevyt ja aina helppo ottaa mukaan. Ja kompaktius ja keveys ei todellakaan tarkoita muovisuutta tai muutoin huonoa laatua.

    Olympuksen M.Zuiko ojektiivit ovat pieniä ja kevyitä ja verrattain edullisia, ja ominaisuuksia on kamerassa riittämiin. Kuvanlaatu on erinomainen ja ennen kaikkea tärähtäneille kuville saa aika pitkälti heittää hyvästit. Vakaaja on mykistävän hyvä. Joskus suorastaan uskomaton.

    Canonien jälkeen minulla on ollut käytössäni OM-D E-M5 ja kaksi OM-D E-M10-mallia, jotka sittemmin päivitin Black Friday tarjouksista kahteen E-M1 runkoon, kun akkukahvat tulivat vielä kaupan päälle. Akkukahvoja käytän, jos nokalla on Pro-sarjan objektiivi. Tällä hetkellä metsästän vielä kolmatta runkoa, ja juurikin tuo E-M10 Mark II on seurannassa, kunhan hyvä runkotarjous siitä tulee.

    Tuo Olympuksen pannukakku-kittilinssi on minulle vieras, mutta ihan hyvännäköisiä otoksia sillä olen netissä nähnyt. Se voisi olla hyvä valinta tuohon runkoon ainakin aluksi ja toimisi matkalla erinomaisesti kokonsa ansioista.

    Muista objektiiveista voisin suositella M.Zuiko 25mm f/1.8 -objektiivia, joka on mielestäni hinta-/laatusuhteeltaan paras linssi, jonka olen koskaan omistanut. Se on todella hyvä kiinteän polttovälin yleislinssi, eikä maksa paljoa. Henkilökuvaukseen myös M.Zuiko 45mm f/1.8 voisi olla hyvä. Edullisimmillaan olen nähnyt sen tarjouksessa alle 200 €.

    Olympuksen testikuvia voi katsella esim. amatööri-Olympus-kuvaaja Robin Wongin blogista. Robin on töissä Olympuksella, joten hän tietenkin kehuu oman firmansa tuotteita blogiteksteissään, mutta esimerkkikuvien laatua se ei kyseenalaista mitenkään. Robin on dokumentoinnut jälkikäsittelynsä vaiheet ja tehnyt siitä myös esimerkkivideon, joten jos kuvien taustat kiinnostavat, niin ne löytyvät hänen blogeistaan.

    Tuossa Robinin E-M10 Mark II -mallilla otetut esimerkkikuvat

    http://robinwong.blogspot.fi/2015/08/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-review.html

    ja pannukakku-kittilinssiä hän on aiemmin testaillut E-M10 ensimmäisen rungon kanssa:
    http://robinwong.blogspot.ca/2014/01/olympus-om-d-e-m10-review-part-1.html

    Oma suosikkilinssini M.Zuiko 25mm f/1.8 on myös ollut Robinin testissä, esimerkkikuvat tässä:
    http://robinwong.blogspot.fi/2014/02/olympus-mzuiko-25mm-f18-review-part-1.html
    ja
    http://robinwong.blogspot.fi/2014/02/olympus-mzuiko-25mm-f18-lens-review.html

    Toivottavasti näistä oli jotakin apua.

    EDIT:
    Lisään vielä oman suosikki-zoomilinssini M.Zuiko 12-40mm f/2.8 Robinin esimerkkikuvat:
    http://robinwong.blogspot.fi/2014/07/olympus-mzuiko-12-40mm-f28-pro-lens_6.html
     
  12. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Jos käytössäsi on EOS 5D, niin sen pariksi "reissukameraksi" sopii mainiosti EOS 700D tai EOS M, M2 tai M3. 700D kykynee käyttämään kaikkia 5D objektiiveja suoraan. EOS M nokalle 5D ja 700D objektiivit käyvät välirenkaan avulla.

    EOS M on todellinen matkakamera 22mm objektiivin kanssa.

    Jos on ostamassa käytettyä EOS M konetta, kannattaaa tarkastaa että koneessa on päivitetty firmware. Se vaikuttaa tarkennusnopeuteen. Jotkin valikosta tehtävät valinnat voivat myös hidastaa tai nopeuttaa tarkennusta.

    EOS koneisiin voi asentaa myös kolmannen osapuolen tuottaman firmwaren lajennuksen. Laajennuksen nimi on Magic Lantern.
     
  13. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Tämä kuuluisi varmaan eri ketjuun, mutta huomasinkin vielä, että kirjoitit, että pieni kameralaukku olisi myös kätevä.

    Itselläni on ulkomaan reissuilla käytössä Lowepro Sling Passport II, jonne menee juuri sopivasti OM-D E-M1 ja pari kolme objektiivia. Sling Passportista tuli juuri uudistettu versio, yllättäen numeroltaan III. Uudessa versiossa ei käsittääkseni ole muuta eroa vanhaan kuin sisäinen pehmustettu kotelo iPadin kokoiselle tabletille.

    http://store.lowepro.com/passport-sling-ii

    https://www.ephotozine.com/article/lowepro-passport-sling-iii-review-25656

    http://www.imore.com/lowepro-passport-sling-iii-review-great-travel-gear-bag-great-price

    Laukku on melko huomaamaton perinteisiin kamerareppuihin verrattuna, eikä sitä välttämättä edes havaitse kameralaukuksi, jollei nyt Lowepron nimestä sitä tunnista. Se myös muotoutuu kantaessa aika mukavasti, eikä paina juurikaan niskaa tai hartiaa.

    Avoimeen takataskuun saa juomapullon ja sisällä on muutama pienempi tasku muistikorttikoteloille tms. ja tietysti muokattavissa oleva pehmustettu tila parille objektiiville tms. Takaosan halkion saa avattua vetoketjulla, jolloin tilavuus lisääntyy 30%, jolloin laukkuun saa tungettua paidan tai mitä nyt haluaakaan.

    Millekään järkäleille tuo ei varmasti ole hyvä laukku, koska siinä ei ole minkäänlaisia kovikkeita, vaan se tosiaankin muotoutuu ns. kylkeen kiinni.

    Hintaa laukulla on ulkomailta tilattuna huikeat n. 20 € tai sitten paikallisesta kameraliikkeestä näköjään 64 euroa.
     
  14. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Suosittelen ostamaan kameran jota voi päivittää muutenkin kun uuden rungon ostolla.
    Itse ostin kameran reilu 2v. sitten. Sitä on päivitetty usein, viimeisin 4.0 päivitys marraskuun lopulla. Aina on parannettu entistä ja lisätty uusia ominaisuuksia, viimeksi niitä tuli lähes 20 kpl. Useimmilla merkeillä tämä merkitsisi uuden rungon ostoa.
    Kamerani on  Olympus OMD-E-M1
     
  15. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Tuo kertoo enemmän siitä, että on kamera laitettu myyntiin sen verran aikaisin, etteivät firmiksentekijät ole pysyneet perässä ;)
     
  16. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Komppaan JiiPeetä. On hienoa, että uusia ominaisuuksia tulee lisää, eikä vaan vauhdilla hypätä seuraavaan malliin ja jätetä edellisiä heitteille.

    Viimeisimmässä 4.0 päivityksessä tulleita uusia ominaisuuksia oli tosiaan n. 20. Makroilussa tuo tarkennuksen haarukointi ja terävyystasojen pinonta ovat aikas mahtavia uusia juttuja, mutta mielestäni paras, suorastaan loistava uusi ominaisuus on tuo hiljainen kuvaus. Ensin piti tosin katsoa ja varmistaa, että ottiko kamera todellakin kuvan, kun mitään ääntä ei kuulunut. Ja ottihan se, tottakai. Todella hieno ominaisuus häissä, hautajaisissa, konserteissa, puheiden pidossa ym., missä suljinääni voisi olla häiritsevä.

    Tosin tuossa E-M10 Mark II mallissa nämä samat ominaisuudet ovat suurin piirtein ja olivat jo ennen M1:n päivitystä, joten jos et välttämättä tarvitse pakkasen- ja sateenkestävyyttä ym. ominaisuuksia ja vielä pienempi koko on tärkeää, niin M-10 Mark II on oiva valinta ja muutaman satasen halvempi.

    Olympuksella päivitysketju näyttää menevän siten, että uusin tulokas saa tuotekehityksessä kehitettyjä uusia ominaisuuksia julkistusvaiheessa, jotka sitten jaetaan vanhemmille malleille firmware-päivityksin.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Juu, munkin mielestäni kamera, joka on jo markkinoilleen tullessaan toimiva ja sisältää luvatut toiminnot, on kyllä vakuuttavampi. Jos se kuitenkin kuuluu kyseisen firman tapaan toimia, on myös hämmästeltävä markkinointia ja myynnin touhuilua. Ei siinä mitään, että bugit fiksataan ja julkaistaan uusi firmis pian julkaisun jäljiltä, mutta isolta yritykseltä uusien ominaisuuksien ymppääminen vanhaan laitekantaan on aika erikoinen strategia. En siis kiistä, etteikö se olisi lisäarvo kameran käyttäjälle, mutta ihmettelen, koska se vaikuttaa liiketoiminnallisesti sekavalta puuhastelulta...
     
  18. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Magic Lantern on päivitysten tapaan toimiva firmwarelisäys, joka lisää Canoneihin sellaisia ominaisuuksia, joita käyttäjät ovat huomanneet tarvitsevansa eikä ominaisuuksia ole ollut perus firmwaressa.

    Magic Lantern on ilmainen niin kuin useimmat päivityksetkin.

    Jos 5d tuntuu suurelta, kannattaa tutustua myös EOS 100d koneeseen. Se on samaa kokoluokkaa kuin peilittömät vastineensa.

    http://camerasize.com/compare/#448,482
     
  19. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Mielestäni jokainen joka suosittelee Canonia, niin tulisi asettaa syytteeseen rikoksesta ihmisyyttä vastaan.
     
  20. Vs: Kameran valinta, apuja kaivataan.

    Nyt on tullut kyllä mahtavasti vastauksia ja mielipiteitä.

    Kiitos RamsesII kattavasta vastauksesta, tutustun mielenkiinnolla RobinWongin blogiin, siinä meneekin tämä ilta :) Tähän liittyen näppäilin kaiken mitä halusin kameraan tuonne -> http://www.dpreview.com/products/search/cameras#!
    - Kennokooksi valitsin FourThrids - APS-C - FF
    - Image stabilization sensor-shift / optical (tämä kyllä rajaa hurjasti), mutta niinkuin olen maininnut että olen kyllästynyt tärähtäneisiin kuviin ;)
    - Tiltin screen /  fully articulated (tätä olen miettinyt että tuo live viewin kääntely voisi olla monessa paikassa kätevä. Toki nyt kun olen kuvannut etsimen kautta niin huomaan että asento on paljon tukevampi)
    - Monesta jutusta voi luopua hyvän kuvanlaadun takia.
    - Mutta näillä valinnoilla omd e-m10 mark II oli ehdokkaiden joukossa. Kova polte olisi päästä testaamaan tuota kameraa, olen sitä kaupassa hypistellyt ja hyvältä se tuntui kädessä. Muttei siellä oikein pääse kuvaamaan, on niin kirkkaat valot ja ei ole korttia kamerassa niin ei kuvat tallennu. Lähinnä minua jännittää tässä että toimiiko se tarpeeksi hyvin hämärässä esim. tuolla kehumallasi M.Zuiko 25mm f/1.8 linssillä.

    Tässä näitä vastauksia lukiessa ja paljon arvosteluita läpi lukeneena olen kallistumassa siihen että tärkein ominaisuus tälle hetkellä on hämärä kuvaus ja potretit. Tulen varmasti seuraavat vuodet kuvaaman muksua kotosalla. Kun lähdemme reissuun otan paljon kuvia ihmisistä, katu kuvauksessa keskityn monesti yksityiskohtiin esim. kaunis vanha valurautainen ranskalainen parveke ja siinä joku koriste. Maisema kuvia tulee otettua ulkomailla ja Lapissa. Valoa reissussa riittää usein hyvin.
    Olen tässä pähkäillytkin että ottaisin 5d:llä kuvia kotosalla ja reissuun sitten esim tuo e-m10 - Tämä on yksi vahva vaihtoehto.

    Juurikin hämärä kuvaus syistä olen myös katsellut FF kameroita, Sony A7 + Sony FE 28mm f/2 olisi melko liki budjettiani (vähän menee yli). Sitten tutustuin myös Nikon D610 (dpreviewissä todella hyvä arvostelu) hinta kyllä pompsahtaa jo rungolla 1400€, objektiivit tosin halvempia kuin Sonyllä. Canon eos 6d samaa hinta luokkaa ja tähän olisi jonkin verran niitä vanhoja linssejä 5D:stä - Jos johonkin näistä päädyn niin se tulee sitten kulkemaan reissussa mukana.

    Luulen että pelkään liikaa esim APS-C tai FourThirds kennokoon hämärä kuvaus laatua. Luultavasti hyvällä valovoimaisella obtiikalla saa todella hyviä hämärä kuvia.

    J.A.K Pitää tutustua tuohon Magic Lantern Firmware päivitykseen. 5d:n saan tuossa parin viikon päästä käyttöön. Tosin tällä välillä olen päässyt kokeilemaan eos D450 200mm macro linssillä f/2,8. Tämä linssi ei ehkä ollut paras muksun kuvaukseen, mutta onnistuneita kuvia tuli joitain. En kokenut kameran kokoa häiritseväksi, mutta tosin olinkin vain kotosalla. Oli siinä myös kitti linssi, mutta se on tippunut lattialle joskus, niin en mene takuuseen sen toimivuudesta.

    emerik - Kiitos kannustuksesta! :)

    keegan - Juu, kyllä minä arvosteluita kovasti olen tässä lueskellut. Nykyään vaan tuntuu että kaikille kameroille annetaan hyvät pisteet. Arvostelut eivät ole kovin kriittisiä. Eroavaisuuksia toki tuodaan esiin. Voihan tietysti olla että kaikki kamerat ovat todella hyviä nykyään (tämän taisi joku jo mainita)

    mlphotic - Pitkä on ketju ja olen siitä kiitollinen, toivottavasti muutkin saavat tästä apua niinkuin mainitsit.

    Kevennys: Eilen oli rajalassa -10% tarjoukset nettiostoksissa, oli siinä pitelemistä! :D

    p.s. Pahoittelen että spektri on edelleen niin laaja, tuossa omissa tarpeissani pyrin vähän rajaamaan edellisiä vaatimuksia ja kerroin tärkeimpänä pitämäni ominaisuuden.