Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kameran säädöt vanhan objektiivin kanssa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana tatupe, 3 Heinäkuu 2012.

  1. tatupe

    tatupe Member

    47
    0
    6
    Olen jonkun aikaa käyttänyt Olympus OM-sarjan 50mm 1.8 linssiä Oly EP-3:n nokalla. Mukava yhdistelmä kuvata, mutta kuvat kyllä vaativat jonkun verran säätämistä jälkikäsittelyssä.

    Millaiset säädöt kameraan kannattaisi laittaa, jotta jälkityö vähenisi? Tarkoitan siis lähinnä kontrastin, terävyyden ym. säätöä.

    Kokeiluja on tehty, mutta vielä en ole sopivaa yhdistelmää löytänyt. Muitakin esim. valotusvinkkejä vanhan linssin ja m4/3 yhdistelmän käytöstä otetaan vastaan.

      -tatu-

    --- Ahkera foorumin lukija, ensikertalainen kysyjä
     
  2. Vs: Kameran säädöt vanhan objektiivin kanssa

    Hyvä vastavalosuoja ja aukko 8. Ja kuvauspaikaksi Helsinki, siellä on teräviä kuvattavia ;-)
     
  3. Vs: Kameran säädöt vanhan objektiivin kanssa

    Mulla on 50/1.4 muistaakseni, on ollu kohta vuoden päivät lainassa köhköh joka tuntee piston sydämessään voi ottaa yhteyttä ;)

    Ei vais, tietty manuaaliasetuksilla hakemaan jotain näppituntumaa hommaan. Mulla on yhteen nappiin ohjelmoitu m/s-af joten saan tarkennuksen sieltä nopeesti vanhoille laseille. Ja yhteen AEL ja kolmanteen tarkennusavustus tms.

    Mun mielestä toi tekee aika nättiä jälkeä ilman kummempaa jälkisäätöäkin mutta mä yritänkin elää mahdollisimman vähällä tietsikkarassaamisella.

    Ehkä vois lähtee liikkeelle jollain sunny-16 säännöllä ja hiukan siitä kokeilla molempiin suuntiin. Eli jos kuvaat aurinkoisena päivänä, herkkyys 100, valotusaika 100 ja aukko 16.

    v-ms
     
  4. tatupe

    tatupe Member

    47
    0
    6
    Vs: Kameran säädöt vanhan objektiivin kanssa

    Ihan hävettää, etten tuota vastavalosuojaa ole tajunnut. Kuitenkin ihan perusjuttuja. Kiitos vaan muistutuksesta. Epäilen, että tarkoittamani parannus tulee pelkästään sillä.
     
      -tatu-