Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kameran puhdistus itse

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Kimo, 19 Helmikuu 2017.

  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Kuinka voisi yrittää tälläistä kameran " ruoste" ongelmaa vai onko mahdoton tehtävä. Aikaa saa mennä jos tulos on kohtuullinen. En ole kyseistä kameraa ostamassa mutta tätä esiintyy aika paljon vanhemmissa kameroissa.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • RUOSTE.jpg
      RUOSTE.jpg
      Tiedostokoko:
      585,3 KB
      Katsottu:
      5 918
  2. BenKaila

    BenKaila Well-Known Member

    796
    372
    63
    • Riippuu siitä missä ruoste sijaitsee. Mikäli se liittyy kameran mekaaniseen toimintaan, en suosittele.
    Tehdassuositukset öljyjen ja rasvojen suhteen ovat todella tarkkoja: Mitä ainetta sopii laittaa minnekin.
    (Ruosteen putsauksen seurauksena minulla on pari filmikameraa korjauskelvottomina.)
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Ruostumattomat kamerat on pop! >:)

    Mutta muuten tuli mieleen hammastahna. https://www.kameralaukku.com/filmikuvaus-f38/rollein-varaosaa-ja-neuvoatarvittaisiin-t119550

    Hammastahna haulla pompahti myös nämä esiin:, mitkä liittyy myös Benin sanomaan:
    https://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?f=38&t=15123&p=258305&hilit=hammastahna%2A#p258305
    https://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?f=38&t=28219&p=220484&hilit=hammastahna%2A#p220484
     
  4. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Lähestyisin tuollaista kevyttä pintaruostetta ihan pumpulipuikon ja WD-40:n tai vastaavan tuotteen kanssa noin alkuun.
     
  5. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Samaa mietin...
     
  6. Mä suosittelen kiinteetä autovahaa. Siihen pumpulipuikon kärkeen, ja kiilottaa sitten, kun kuivunut.
     
  7. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Meinaatko että se poistaa myös pintaruosteen. Sitruunahaposta cokikseen ym on netissä ohjeita. Folipaperiakin on ehdotettu....
     
  8. Pintaruosteet nimenomaan lähti silloinkin, kun puskurista löytyi vielä aitoa kromiakin.
     
  9. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Eli sitä jäykkää kunnon autovahaa...
     
  10. Mielellään, mielellään siinä saisi hiovia aineitakin olla jonkun verran ja yleensä niissä on, kun on kiilotukseen tarkoitettu.
     
  11. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Etikka vois olla siinä mielessä parempi aine ettei siitä jää juurikaan mömmöä pintoihin/rakoihin. Meinaan jos kameraa purkamatta alkaa putsailemaan.
     
  12. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Olen vanhojen moottoripyörien kromeissa monesti huomannut, että se mikä näyttää ruosteelta, on itse asiassa vain värjäytymää, joka on levinnyt pistemäisestä ruosteesta, näin minusta näyttäisi tuossa olevan. Jos värjäytymän saa pois, ei itse ruosteelle välttämättä tarvitse tehdä mitään, kunhan varaa kostuttamasta kameraa uudelleen.