Menen kesällä kuvaamaan kolmannet häät ,mitä olen näin harrastajana saanut eteeni.Kaverit/puolitutut lähinnä kyseessä.Olen pyytänyt hyvinkin nimellistä korvausta tapahtumasta.Koskaan en ole ollut tietoinen ,mitä maksaa ammattikuvaajan kuvaus häissä ja kuvankäsittelyt päälle,sanotaan pari tuntia kuvankäsittelyä ja häät päälle kakkutilaisuuksiineen ?
Vs: Hääkuvaus? Hyvää kuvausta, toivottavasti on hyvä ilma. Sateella on kurjaa kun pitää kaikkien sulloutua sisätiloihin, ei tahdo istumapaikat aina riittää kaikille.
Vs: Hääkuvaus? Hinnoittelussa minusta käytetään ja on fiksua käyttää jaottelua - Kirkko - Muotokuvat - Juhlat Nykydikipölvästit ovat polkeneet hintoja jonkinverran uskoisin (.. jatkot Puusalle sitten) että jostain 600 eukasta ylöspäin lähdetään, nettisivujen ja oman tuntuman mukaan.
Vs: Hääkuvaus? Muotokuvia ei nyt perinteisesti tehdä studiossa(ei kyllä sellaista olekkaan) vaan kauniissa ympäristössä jossakin hääympäristössä.Täytyy kai ottaa "kovemmat" otteet hinnoissa,en kuitenkaan ole yli puolet huonompi
Vs: Hääkuvaus? Ei muuta kuin studio pystyyn hääjuhlaan ja annat toisten kuvata juhlahumut. Juhlatunnelmissa ihmiset tulevat kuvattavaksesi ja voit keskittyä omaan juttuusi. Myyntiä tulet saamaan ja palkkaa, jos osaat ottaa yhteystiedot ja tehdä MV-printtejä. Sanot vaan jo tässä vaiheessa, että kaikillahan siellä kameroita on. Jos kirkkokuvaus ei kiinnosta, puhut vähän jonkun toisen puolesta, niin pääset keskittymään omaan juttuusi ilman stressiä ja sähläystä. (Siis noin minä tekisin, koska kissanristiäisiä ja häitä kyllä riittää - ja niille kuvaajia. Sulleko digi kouraan ja pari tuntiako meinasit kuvankäsittelyä riittävän? Ei mulle ainakaan.)
Vs: Hääkuvaus? ^ Siis tietenkin vain ideaksi. Enhän tiedä sinusta tarpeeksi antaakseni mitään henkilökohtaisia neuvoja. Sinulla on minua enemmän kokemusta hääkuvauksista - minulla vain kahdet. Kolmansiin meinasin noin.
Vs: Hääkuvaus? saman verranhan meillä on,menen kesällä kolmansiin Asiaa puhut tuossa käsittely jutussa,aikaa menee niin perskutusti vaikka ei tekisi kuin levelit ,rajaukset ,terävöitykset.Digillähän nämä on tehty,vaikka mielellään ottaisin kuvan parista vaikka keskarilla/palkilla,mutta ei taida olla kiinnostusta/maksajaa käsityölle nykyään??
Vs: Hääkuvaus? ^ Ai joo, olemme tasan yhtä kokeneita hääkuvaajia. Maksajia on jos kuvat on hyviä. Kuvaus itsessään voi olla jopa ilmainen, tai kolehtipohjainen? Voi lähettää pikkukuvia hinnaston kanssa ja tilauksesta tehdä isoja. Pitää toki markkinoida tuomalla näytille printtejä kuvauspaikalle. Järjestää sopivasti muusta erotettu kuvauspaikka johon kyllä ihmiset tulevat. Kun kaikki on kohdillaan, ei tarvitse edes houkutella. Helppo homma jos on silmää sille, mitä ihmiset "elämää suuremmista" juhlista oikeasti toivovat.
Vs: Hääkuvaus? Jaa no, jos hinnasta puhutaan, niin mä olen yleensä kavereille ja sukulaisille kuvannut noi juhlat ilmaiseksi. Ratkeaa häälahjapulma ja on kivasti tekemistä juhlissa, niin ei tarvi seurustella rasittavien ihmisten kanssa. Vielä kun saa itse päättää, mitä kuvataan, niin ei ole kovin rasittavaakaan hommaa. Tosiasiahan on, että jos tuollaiselle kokopäivän hääkuvaukselle alkaa laskemaan hintaa, niin ei kyllä alle tonnin kannata paljoa liikahtaa. Kyllä ne huoraamalla tehtynä on sen verran raskaita.
Vs: Hääkuvaus? Kyllä se siellä vähintään 1000.- euron pinnassa alkaa olemaan alvin kera. Tohon satsiin sitten kuuluu 10x15 vedoksia 200+ ja muutama isompi vedos. Fiksu kuvaaja tarjoo lisäksi komiaa kirjaa ja kangastaulua, ja näyttää näistä etukäteen ihan esimerkinkin. Miljöössä (kirkon vieressä tms.) jos poseerauskuvat kuvaa, niin 4-5 tuntia tuohon kaikkinensa uppoaa, mukaan lukien kirkkoseremonia ja juhlasta alkutunnit. Kiitoskortit ym. kantsii laskuttaa erikseen ja tietty täytyy kuvien olla suht laadukkaita. Kaikki alle ton on hinnan on kaveriduuneja...
Vs: Hääkuvaus? Ammattikuvaajien hintoja selviää, kun katsot ammattikuvaajien sivustoja, joissa on hinnasto. T Jukka
Vs: Hääkuvaus? Joo, no näissä on se musta hieman outo piirre, ettei ns. albumikuvia kuvia edes teetetä asiakkaalle (kustannus joitain kymppejä) vaan annetaan vaan cd tai dvd, jonka kanssa asiakas sitten teettää haluamansa kuvat missä lystää. Kuvanlaatu on siis loppujen lopuksi melko paljon herran hallussa, ihan peruskymppikuvissakin. Miettikää nyt sitäkin istumista, kun hääpari tsekkaa tuhansia kuvia joltain dvd:ltä, niin siihen kuluu suunnilleen viikko pelkkään katseluunkin. Ei tietenkään kaikki noita valokuva-albumeja enää edes halua, mutta kyllä näissä on digikuvaaminen saatu todella kätevään laskutusmuotoon...
Vs: Hääkuvaus? Heh. Mä jo aikanaan mallikuvauksitten puolella naureskelin noille Tolvasen virityksille, näyttää sama jatkuvan hääkuvauksissakin. 2000-2400 kuvaa... Voinee vain kuvitella kuvien laatua tai ei tarvi kun on noissa mallikuvissa sen jo nähnyt. 15 tuntia kuvaamista, niin se on parhaimmillaan 2,6 kuvaa minuutissa. Toki kolmella kuvaajalla ei tarvi kuvata edes kerran minuutissa.
Vs: Hääkuvaus? Täällä on tullut jo esille se totuus että kavereille kuvaa mielellään vaikka ilmaiseksi.Häissä on paljon tuttuja ja mukavaa muutenkin,ja olen aikaisemmilla kerroilla viihtynyt mainiosti.
Vs: Hääkuvaus? Minä laskutan sukulaisilta ihan saman kaavan mukaan kuin ventovierailtakin, laskuttaavat ne esim. tuvan ja muun remontista, niin miksen itse sitä tekisi? Ei ainakaan tule rajanveto vaikeaksi sukulaisten ja "sukulaisten" välillä. Parin oman tyttären häät oon kuvannut, niiden ei toki tarvinnut maksaa ;D. Isän ja kuvaajan rooli ei ole kovin hääppönen, mutta eivät kuulemma halunneet vierasta kuvaajaa (vaikka toisen vihkitoimituksen kirkossa eräs tuttu olikin kuvaamassa). Hinnoittelu onkin mielenkiintoista....senverran pitää pyytää ettei kaikki halvimman kuvauksen perässä ravaavat ota kuvaajaksi.
Vs: Hääkuvaus? Viidet häät olen kuvannut: - Lottovoittajan häät MeNaisiin (vai olikohan se Jaana, en muista) - Entisen akan veljen häät - Velipojan koruton maistaraattitilaisuus - Velipojan entisen akan tytön häät - Erään julkkiksen koko repertuaarin kirkosta puoleen yöhön Osa häälahjana, ensimmäinen oikeasti laskutettuna. Julkkiksen häistä tein kymmenen kirjaa, joista laskutin. Kuvauksista vain 400 euroa, koska kyseessä oli tavallaan häälahja. Inhoan hääkuvauksia. kapa
Vs: Hääkuvaus? Broidilla ens kesänä häät, toivottavasti ei tule kysymään kuvaajaksi. Hääpotretit voin ottaa laakalle, mutta muuten, ei kiitos, maksan vaikka jollekin mieluummin. Kuten Kapa tuossa jo sanoi, vihaan hääkuvauksia. Nimimerkillä kahdet häät kuvannut, joista toiset kokonaan ja toiset osaksi, kolmatta ei tule.
Vs: Hääkuvaus? Tässä on samoja ajatuksia mitä minullakin on taustalla edellä. Pyrkimyksenä myös tehdä häistä itselleen mukavat, ja saada nuo tutut kysyjät tajuamaan, ettei saa kiusata toista vaan antaa tehdä sitä mitä haluaa, niin kaikilla on kivempaa ja kaikki saa enemmän parempaa. - Meillä on juhlat. Olemme kaavailleet että voisit tulla sinne stressaamaan ja hikoilemaan. Suostuthan, ystäväni?