Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kameramuotoilusta

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana rurikw, 23 Marraskuu 2009.

1. rurikw

rurikw Member

41
    7
    8
    Ei niin että asialla olisi mitään käytännön merkitystä mutta silti jurppii digikameroiden yltiökonservatiivinen muotoilu. Joku Fiskars muotoilee ajatuksen kanssa tuhansia vuosia vanhoja tarvekaluja. Kun on tarjolla uutta seksikästä keihäänkärkiteknologiaa niin ei uskalleta tehdä mitään ettei vaan kukaan sanois ettei näytä kameralta. Eritoten ajattelen tietysti niitä peilidinosauruksia. No, eihän siinä auta muu kuin yrittää itse. Pääpaino olis ergonomiassa. Ainoa sidottu juttuhan on objektiivi ja sen perässä kenno. Kaikki muu voidaan muotoilla ihan miten vaan. Itse olen koukussa kääntyviin näyttöihin, koska niillä voi mukavasti kuvata lähes mistä vinkkelistä hyvänsä. Sellainen siis pitää olla mutta menin vähän pitemmälle ja irrotin sen narun päähän tai vielä paremmin aallon päähän. Se varsinainen mötikkä pyrkii mukautumaan eri pitelyasentoihin. Tähän hätään siitä tuli kaksi sylinteriä, joista paksumpi on se opiskajutska ja ohuempi voi sisältää vaikka patterit ja kääntyy kahvaksi. Kasaanlaitettuna sitä voi pidellä hihnan kaa videokameratyylisesti, kahvan kaa voi sitten huitoo monella viissii. En varsinaisesti paneudu sisuksiin kun en niistä mitään ymmärrä. Kumminkin vaadin että kenno on pyöreä ja kattaa koko piirtoympyrän. Itse saan sitten valita rajauksen miten haluan joko kamerassa tai jälkeenpäin. Pikselit on nimittäin halpoja mutta lasi kallista, joten mitään ei kannata etukäteen leikata pois. Siitä tuli sitten vähän kiikaria, vähän super 8 leffakameraa, vähän hiustenkuivaajaa. Ei ny välttämättä mitenkään radikaali. Oikeesti haluaisin kauko-ohjattavan pienoishelikopterin josta vois ottaa ilmakuvia turvallisesti maasta käsin...

2. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Vs: Kameramuotoilusta

Minä oon varmaan vanhanaikainen, kun mulle sopii perinteinen muotoilu kuin nenä päähän. Kenno teitysti vois olla neliskanttinen, pikselit voi olla halpaa, mutta kennon koko ei sitä ole. Jos kenno olis neliö niin pystykuvauskahvaa ei tarvittaisi. Mulle kelpais hyvin pystyasennossa oleva kenno johon sais ostaa vaakakuvauskahvan, tosin se sais olla kiinteä.

Etsin pitää olla hyvä ja näytöltä en kuvaa pokkareillakaan jos ei ole ihan pakko. Näyttö kantsii olla kiinteä, nivelet tekee rakenteen ihan liian monimutkaiseksi.

3. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Muistutan, että ihmisenkin muotoilu on melko vanha. Yleensä "uudet muodot" tarve-esineissä ovatkin jo kymmeniä kertoja menneisyydessä kömmähtäneitä epäonnistumia, pienin variaatioin, jota juuri kukaan ei muista. Ne vain välillä pulpahtavat esille ja unohtuvat taas - kun huonoiksi ovat jälleen todetut.
    Hieman eri asia on esim se, kuinka vaikkapa oma ukkini ei suostunut ostamaan esim. valmiita kirveenvarsia vaan teki ne aina itse, koska ne olivat hänelle paremmat.
    Jokainen tuskin viitsii tehdä kameraansa itse, tai edes tarvitsee itsetehtyä, mittatilauskameraa. Olettaen että ei ole fyysisesti erityisen poikkeava yksilö anatomialtaan.
    Ainahan näissä puutteitta ja ärsyttävyyksiä toki on; Yhtään kameraa en ole käyttänyt, missä ei joku ominaisuus tai sen puute jonkin verran ärsyttäisi.

Kameran ulkomuodon uusi vallankumous on framilla oikeasti vasta sitten kun kameroista luovutaan ja teknisen evoluution seuraava aste syrjättää kömpelöt nykylaitteet täysin. Silloin suurin osa kameroista uusiokäytetään vessapaperitelineiksi ja muiksi tarpeellisiksi tarvekaluiksi, osan säilyessä innokkaimpien tulevaisuuden digifanaatikkojen romanttisluonteisina ja nostalgisina keräily ja hiplausvälineinä.

Puukkoa ei tarvitse keksiä uudestaan.
    Eikä zyggeliä.
    - Eero

Edit: Pari virhettä korjattu ja lisäänpä vielä lisäyksenkin:
    Mutta sympaatista Pelle Peloton/ Spede Pasanen meininkiä silti. Ei ole tarkoitus lannistaa riemuasi. Jatka samaan malliin - voithan olla hyvinkin oikeilla jäljillä ...

4. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ja tämä on täysin väärällä osastolla.

- Eero

5. rurikw

rurikw Member

41
    7
    8

Pahoittelen, lipsahti vahingossa väärälle osastolle, ei taida itse pystyä siirtämään. Tosiaankin sitten kun näköaistimuksia pystyy siirtämään suoraan aivoista toisiin... ehkä sittenkin joitakuita kiinnostaa miten ihanan hankalasti tehtiin ennen. Mutta oikeesti siis tahtoisin ripustaa kameran ilmapalloon jossa olis pieni radio-ohjattu sähköropelli jolla sitä vois ohjata maisemien päälle. Ei vaan riitä pellepelottomuuteni moiseen värkkäilyyn, liekö kukaan kokeillut.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Tässä yhden pellepelottoman ketju: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,18050.0.html

Näköjään tästäkin ketjusta paljon kuvia hävinnyt, ainakin alusta...?

7. Vs: Kameramuotoilusta

Juupa juu, no comments (tsekkaa silti mun hasselimoddaukset)

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Quiquernin ketjun linkillä viittasin tietenkin rurikw:n haaveeseen viedä kamera yläilmoille. Sääli vaan että suuri osa kuvista on hävinnyt ketjusta.

9. Vs: Kameramuotoilusta

Mä sensijaan oon piirrelly uusia kameramoddauksia ja jopa lähetellyt niitä eteenpäin. Nokialla vastattiin sentään: Please order our formular for idea inputs and remember to sign the agreement and return to our Texas technology center. ( kaikki neuvottelu sitten käydään texasisssa... no joo...)