Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Negojen kehittäminen, aloittelija.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ahlforz, 6 Toukokuu 2015.

1. Ahlforz

Ahlforz

4
    0
    0
    Hyvää päivää!

Löysin tämän mahtavan foorumin ja löytyy tuhat ja yksi kysymystä. Elikkäs pari vuotta sitten sain ensimmäisen "filmikamerani" ( Zenit TTL ) jolla harjoittelin lähinnä filmikuvaamisen perusteita ja kameroiden rakenteita. Pari viikkoa sitten ostin OM2n kameran ja filmikuvaaminen heräsi taas itselläni henkiin. Nyt olen suuren ongelman edessä ja se on filmikuvaamisen järjetön hinta jos ei itse pysty negojaan kehittämään, ~18-20€/kinofilmirulla on aika kova loppuhinta.

Nyt olen suuren kysymyksen edessä, ostanko ainakin oman laadukkaan skannerin jolla voin skannata negat ja ostanko myös omat filmin kehitys vermeet. Skanneri on siis lähtökohtaisesti jo hankintalistalla, mutta nyt tarvitsisin apua teiltä arvon foorumilaiset seuraaviin kysymyksiin:

- Onko mulla mitään järkeä lähteä ostamaan filmin kehitys vermeitä?
    - Kuvaan molempia väri ja mv filmejä, voiko molemmat kehittää kotioloissa (kuullut, että värifilmin kehitys kannattaisi jättää ammattilaisille?)
    - Tavaraluettelo mitä tarvitsen todella hyviin kuviin, tietty se riippuu varmasti siitäkin, osaanko edes kehittää negoja. Tarkoituksena siis ainoastaan kehittää negatiivit ja sen jälkeen skannata ne digikuviksi. (Mahdollisimman yksinkertaisella kalustolla kuitenkin yritän päästä alkuun)
    - Ohjeita kehittämiseen, eli kun olen hankkinut kalustoni niin mitäs sitten.

Saatan kuulostaa aivan helvetin tyhmältä ja tiedän, että kysymykseni saattaa olla todella hyökkääviä, mutta olen googletellut ja hakenut ohjeita foorumiltakin, mutta todennäköisesti olen hakenut vain väärillä hakusanoilla koska en ole noihin kysymyksiin löytänyt vielä vastauksia.

Arvostan todella kovasti jos joku viitsii tähän auttavasti vastata! Taustalla on myös kova kilpailu vaimon kanssa joka kuvaa digikalustolla eikä halua uskoa filmin laatuun.

Ps. Olen myös näin sivuheitolla kiinnostunut ostamaan <a href="www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,106218.0.html"]Olympus OM4Ti</a> kameran, jos joltain löytyy ja haluaa luopua niin kuuntelen mielelläni hintoja.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Negojen kehittäminen, aloittelija.

Hakusana värinegan kehittämiseen on prosessin nimi eli C-41.  Kyllä se on ihan järkevää ja  helppoa tehdä itse, kuten mv-filmienkin kehittäminen!

Vaimon kanssa en lähtisi soitellen sotaan ainakaan kinarin kanssa.  :D  Mutta oma miellyttävä jälkensä 35mm filmilläkin parhaimmillaan on.

Ja hyvää päivää vaan!  Kyllä täältä Laukusta tietämystä varmasti löytyy näissä aiheissa.

Jos tuota välinelistaa alkaisi kehityspurkista. Mielestäni kolmen kinofilmin Paterson (Super System 4) on järkevä. Kahden kinofilminkin purkki OK, jos edullisesti tyrkyllä on.  Jos sattuu 120-filmikoko alkaa kiinnostaa myöhemmin, kolmen filmin purkkiin sopii kaksi spiraalia sitäkin kerralla.  Silti sillä kehittelee vielä ihan mielellään vaikka vain yhdenkin kinofilmin kerralla.

3. Vs: Negojen kehittäminen, aloittelija.

Vuosi sitten olin samassa tilanteessa, joten kerron mitä olen itse tehnyt ja ostanut - tämä ei ole välttämättä suositus. Vanhat parrat osaavat kertoa, mitä oikeasti kannattaa tehdä.

Itse olen kehitellyt mv-filmejä keittiön tiskipöydällä ja skannannut vanhalla (ilmaisella) Epson V350 -skannerilla. Skanneri vetää negat sisään erityisen filmiportin kautta ja ongelmia on tullut käyrien negojan kanssa. Olettaisin, että skanneri, jossa on kunnon filminpidin auttaisi asiaa, eli panosta tarpeeksi siihen skanneriin.

Tilasin kehittämiseen vehkeet macodirect.de-kaupasta, mutta myös suomalaisesta telefoto.fi:stä saa.

Ostin Kaiserin aloituspakkauksen kehittämistä varten. Erilaiset pullot, purnukat, lämpömittarit jne. saa kyllä varmaan tavaratalostakin, joten jos haluat päästä halvemmalla, niin riittää, kun hommaat kehitystankin jostain alan kaupasta.
    Kaiserin setti Saksan maalla: http://www.macodirect.de/darkroom-negative-kaiser-fototechnik-kaiser-negative-p-2979.html
    Vastaava setti telefotossa: http://www.telefoto.fi/tuote/578/6154/filminkehityskit

Sen lisäksi tarvitset pimiöpussin (tai pimiön?), jossa filmi otetaan kasetista ulos ja rullataan kehitystankin spiraalille. Ostin itse halvimman mahdollisen macodirectistä. Joku sauma siinä on jo ratkennut, joten mieti, haluatko säästää tässä. http://www.macodirect.de/changing-c-567_281.html

Filmipurkin avaan tongeilla, tähänkin lienee jotain oikeita työkaluja olemassa?

Ja lopuksi tarvitset kemiat. Vähimmäisvaatimus on kehite ja kiinnite. Itse aloitin Ilfordin helpoilla valmiilla Ilfosol 3:lla ja Rapid Fixer. Filmistä ja halutusta lopputuloksesta riippuen muut aineet voivat olla parempia. Näillä olen itse mennyt. Huom: ilfosol ei säily kovin pitkään, puoli vuotta taisi olla kesto tuossa. Eli jos harrastuksessa tulee taukoja, niin liemet voi olla pilalla. Tämän huomasin, kun syksyllä avatun pullon sisältö olikin muuttunut mustaksi kevääseen mennessä.

Lisäksi keskeyte voi olla hyvä olla, mutta löydät kyllä satoja keskusteluja siitä, riittääkö pelkkä vedellä tai esimerkiksi etikalla keskeyttäminen. Itse en ole ostanut erillistä keskeytettä, pihi kun olen. Myös huuhteluaineita jne. on. Itse olen käyttänyt tippaa pesuainetta. Tämäkin on luultavasti hyvin kereettiläistä.

Onko järkeä? En osaa sanoa. Hauskaahan tuo on ollut, mutta ei se kovin edullista ole. Jos haluaa säästää pennosia, niin katso mitä nuo valmiit setit sisältävät ja mieti, saisiko vehkeet halvemmalla tai löytyykö niitä jo valmiiksi.

Itse olen ajatellut suurennuskoneen hommaamista, että saisi kuvan valmiiksi asti analogisesti tehtyä. Pimiölle ei vaan ole oikein kunnon paikkaa. Toisaalta reilu satanen ei ole suuri raha, vaikka ei jaksaisikaan kehitellä kuin esimerkiksi sen ensimmäisen kemiasatsin verran, eli 10-15 rullaa. Silloin filmirullalle on vain tullut hintaa hieman enemmän kuin ulkopuolisen kehittämänä.

Tekemisen oppii kyllä nopeasti, sitä on turha pelätä. Itse menin tämän ohjeen neuvoilla: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf

Suosittelen puhelimeen massive dev -ohjelmaa, se laskee tarvittaessa seossuhteet, kertoo filmi-kehite -yhdisteelle sopivat ajat ja muistuttaa kehityspurkin kääntelyt jne. Kehitysajat jne. löytää kyllä myös tuolta www-sivulta. Täällä lisäinfoa: http://www.digitaltruth.com/apps/mdc/

Värikehityksestä minulla ei ole kokemusta, joten en sano siitä mitään.

Juho Pahajoki

4. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Ehdottomasti onnistuu kotona. Ja tekstisi perusteella vaikutat juuri sopivan jääräpäiseltä, että saat sen takuulla onnistumaankin. Jos ei ekalla kerralla, niin viimeistään toisella - Ihan vaan vaikka siksi, ettei vaimo pääse näpäyttään. =)

Yksikertainen ja täydellinen setti jolla molempien kehittäminen onnistuu:
    1. filminkehitys purkki. Näitä löytyy käytettynäkin esim. tän foorumin myydään palstalta tai uutena vaikka tällainen
    2. lämpömittari. Marketeista löytyy nesteen lämpötilan mittaamiseen tarkoittuja parilla kympillä.
    3. pari mitta-astiaa. N. litran vetoinen ja pari pienempää. Apteekista muutama eri kokoinen ruisku pienempien määrien mittaamiseen.
    4. pari pyykkipoikaa, joilla saat kehitetyn filkan kuivumaan. Toisella kiinni esim. suihkuverhon tankoon ja toinen painoksi.
    5. pimeä tila. Vessan oven rakojen tilkitseminen yksi vaihtoehto tai sitten pimiöpussi, joita saa parilla kympillä. esim. tällainen

Sitten päälle kehitesetti värille ja kehite, stoppi ja kiinnite mv:lle ja eikun kehittämään. Joskus olen laskenut, että mv rullan kehittäminen maksaa itse tehtynä litkujen osalta n. 0,5€/rulla, joten aika äkkiä tuossa plussalle pääsee, joten jos vähänkään enemmän kuvaat niin kannattaa ehdottomasti.

5. Mugn

Mugn Member

366
    0
    16

Eipä tohon kummempia tarvita, kannattaa toki aloitella mustavalkoisella ja siihen totuttua siirtyä väriin.
    Niinkuin edellä mainittiin simppelit kamat riittää hyvin alkuun. Itse käytän Paterson tankkeja, ne vaativat tilkan vähemmän kemiaa ja isompia tankkeja löytyy helposti. Noi setit voi olla ihan käteviä mutta monesti itsekasaamalla pääsee halvemmalla, Etolasta suppilo ja mittakannut, pulloiksi jotain tyhjiä limupulloja ja digitaalinen lämpömittari voi olla kätevämpi.
    Ripustimimi kannattaa kysellä vaatekaupoista ton näköisiä henkareita http://www.hangerworld.co.uk/images/upl ... nt-620.jpg"]http://www.hangerworld.co.uk/images/uploads/main_hangers/Plastic/ph-40-clip-black-front-620.jpg käteviä ripustimia varsinkin jos kehittää pari filkkaa kerrallaan, ja monesti ilmaisia.
    Macolta saa hyvin tankit, kemiat ja filmeihinki täydennystä.

6. Ahlforz

Ahlforz

4
    0
    0

Noniin, kiitos kaikille todella hyvistä ja nopeista vastauksista! Onko tuolla kehite aineella suurtakin merkitystä mitä ottaa? Mitä eroa esim. http://www.telefoto.fi/tuote/572/4072/ilford-ilfotec-hc-1-litra ja http://www.telefoto.fi/tuote/572/4079/ilford-id-11-jauhe kehitteillä on ja kumpi sopii paremmin sekalaiselle skaalalle filmilajeja?

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Eli ymmärsinko tuon oikein, että värifilmille ei tarvitse muutakuin kehitteen ja mv:lle kehitteen lisäksi pysäyttimen ja kiinnitteen?

Taitaa kylppäri saada pian uuden tarkoituksen...

7. Mugn

Mugn Member

366
    0
    16

Mustavalkokehitteitä löytyy tosi paljon erilaisia, niiden erot ovat paljolti makuasioita. Kannattaa alkuun valita joku yleiskehite, noi ID-11 ja Ilfotec Hc on just semmosia.
    Itse tykkäilen enemmän tiiviste-muotoisista kehitteistä(esim Ilfotec HC ja Rodinal), ne tuppaa säilymään paremmin ja niitä voi sekoittaa kerralla itselleen sopivan määrän. Jauhekehitettä tulee useampi litra kerralla eivätkä ne säily kovin pitkään. Kannattaa vähän googlailla millaista jälkeä milläkin kehite ja filkka yhdistelmällä tulee ja vähän sen mukaan valita. http://filmdev.org/ on hyvä tietokanta siihen.

Värikehitykseen tarvii kyllä useamman kemian, niitä myydään erikokoisina setteinä.

8. Kumpunen

Kumpunen Member

121
    3
    18

Ensiksi haluan onnitella. Olet oikealla tiellä!

Ainakin toistaiseksi MV-prosessi on tuonut riittävästi jännitystä elämään. Yrityksiä ja erehdyksiä on siinäkin tullut, mutta jälki on parantunut tekemisen myötä. Puhun tässä noin vuoden kokemuksen tuomalla syvällä rintaäänellä. Teen mv-negat itse, kehitän ne kylppärissä hyvin samaan tapaa kuin mitä jupahajo ja muut kirjoittajat jo kuvailivat. Keskeytys ja huuhtelu tapahtuu kotitaloustunnilta tutuilla aineilla (desi etikkaa ja tippa fairyä).

En käytä pussia, koska kylppärin sijainti mahdollistaa lähes täydellisen pimeyden. Mun Patersoniin mahtuu kaksi kinoa tai yksi isompi filmi kerrallaan. En ole osannut kaivata isompaa, kuin ehkä lomareissun jälkeen, kun toin kotiin 12 rullaa kerralla. Koko setti (ml. litkut) mahtuu kaappiin yhdessä muovilaatikossa, ja rouvakin pysyy tyytyväisenä.

Heikoin lenkki taitaa olla (kuvaajan ohella) skanneri. 'Epson Perfection V600 Photo' ei ihan suoriudu sillä tasolla kuin haluaisin.

9. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

MV-filmille tarvitset vähintään kehitteen ja kiinnitteen. Stopiksi, tai välihuuhteluksi käy myös pelkkä vesi mutta stopilla on hyvä pysäyttää kehittyminen ja se vähentää myös kehitteen kulkeutumista kiinnitteen joukkoon ja näin pidentää sen käyttöikää. Yksinkertaisimmillaan keskeytteeksi sopii laimeahko etikka- tai sitruunahappoliuos.

Värifilmille tarvitset taas ihan oman liuossetin. Siihen suosittelen ehdottoasti Tetenalin C41 sarjaa. Siinä on myös kehitteet ja eräänlaiset kiinniteaineet ym. Tetenal on mulla osoittautunut erittäin hyvin säilyväksi (varauksin ja omalla vastuulla vanhan setin käyttö).
    C41-kehitys jonkinverran tarkempi prosessi kuin MV-kehitys. Siinä liuosten lämpötila on korkeampi ja myös varsinkin kehitevaiheen lämpötilan toleranssi pitäisi olla n. +- 0,5asteen sisällä. Siihen tarvitset jonkinlaisen vesihauteen. Esim styroksilaukku käy hyvin. Siinä vesihauteessa kehitystankkia voi sitten pyörittää kyljellään sen muutaman minuutin  nesteiden vaihdon välillä.

10. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Ensimmäisenä suosittelisin poikkeamista kirjastoon lainaamaan jonkin filmikuvausta käsittelevä kirjan. Niitä on varmaan jokseenkin joka kirjastossa, kirjoja, joissa käsitellään kokonaisuudessaan ja riittävän seikkaperäisesti paitsi kuvaaminen, myös filmin kehittäminen kaikkine vaiheeíneen kuin myös vedostaminen. Foorumeilta kyseleminen harvoin tuottaa selkeää kokonaiskuvaa prosessista ja neuvot ovat usein ristiriitaisia. Eri asia on kun haetaan vastausta spesifisiin tekniikoihin tai ongelmiin, silloin kavereista voi olla apua, mutta ei ehkä kannata toivoa,että joku kirjoittaisi tänne monisivuisen oppaan.

Oikeastaan vielä parempi olisi, jos joku konkreettisesti näyttäisi miten filmin kehitys tapahtuu. Kameraseuroista voisi ehkä löytää jonkun, joka suostuisi näyttämään, elleivät kaikki ole jo digin viemiä. Tai kysele täältä löytyisikö lähiseudultasi joku joka voisi perehdyttää. Näin varmaan voisi välttyä moniltakin mahdollisilta ongelmilta.

Olli

11. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Erittäin tärkeä vinkki Ollilta, siis kirjastoon.  Tekniikka, filmit ja kemiat ovat vanhoja ja parhaiten selostettu kirjoissa.  Sillä lailla saa perusteet selviksi eikäsilloin sekoitu heti alkuun syventävät jutut kuvan synnyttäviin perustekijöihin. Tarkoitan sitä, kuinka helposti yksinkertaisimmilla kehitysohjeilla saa kyllä kuvaa aikaiseksi, mutta kun siihen sekoittaa nettijuttuja esimerkiksi erilaisista kehitteistä, usein soppa on valmis.  Menee primaarit ja sekundaariset keinot sekaisin esimerkiksi kontrastin hallinnassa tai arkistokelpoisuuden saavuttamisessa.  Hyvä opas ja opettaja auttaa.  Vanhakin konkari voi olla tottunut tekemään perusteettomia mutuasioita tai ei aina ole paras opettaja.  Mielestäni kirjoja ei korvaa mikään.

Aiheessa ei ole kovin monimutkaisia asioita lainkaan, mutta niitä on kaikkinensa hirmuinen määrä.  Kirjoissa on yleensä jäsennelty asiat hyvin, jolloin edetään tyvestä puuhun ja voi halujensa tai omaksumiskykynsä mukaan edetä.  Kuvaa kyllä syntyy jo ensiaskelilla, eikä siihen tarvita paljoa.

12. Ahlforz

Ahlforz

4
    0
    0

Kirjastoon siis. Löysin itseasiassa omasta hyllystäni jonkun vanhan filmikuvaus opuksen, siinä oli pieni aukeaman kokoinen selostus negojen kehityksestä.

Vähän menee ohi aiheen, mutta ekaan postaukseen viitaten kysyisin skannerista. Onko skannereilla suuriakin eroja, kannattaako ostaa tasoskanneri vai pelkkä filmiskanneri?

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/24199/dkvgt/Canon-CanoScan-9000F-Mark-II-tasoskanneri tollaista olen katsellut nyt päivän ajan kun lupaa aika korkean dpi lukeman, onko sillä mitään merkitystä?
    Mitä kannattaa vertailla skannereissa? Itsellä on kipuraja hinnassa 500-600€, tuo canon vaan tuntu hinta-laatusuhteeltaan hyvältä.
    Jos jollain on ehdottaa skanneria kinolle mitä ei laadun takia tarvi vaihtaa tulevaisuudessa niin kuulen mielelläni.

13. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Eiköhän jokainen varsinainen filmiskanneri ole parempi vaihtoehto, Keegan ja C ovat noita testailleet ja tuloksetkin ovat luettavissa tässä osiossa.

14. Kumpunen

Kumpunen Member

121
    3
    18

Aioin itse selvitä tasoskannerilla, mutta vuoden käytön jälkeen raja tuli vastaan. Tässä ketjussa tarkemmin:
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,106233.0.html

15. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Värikehitys on hiukan kalliimpaa ja hiukan hankalampaa jos haluaa 'suositellun' lämpötilan. Minä en, käytän litkut huoneenlämpöisinä ja pidennän kehitysajan kaavan mukaan (18-20min).

Tästä lähdin kokeilemaan:
    http://www.lomography.com/magazine/2366 ... evelopment"]http://www.lomography.com/magazine/236651-tutorial-rollei-c41-digibase-color-film-development

Kannattaa MV-kehitykseen valita joku STABIILI kehite, muuten joutuu sekoittamaan kehitteen uudestaan vähintään kerran/ 3kk ja näin joutuu AINA tekemään Rollei Digibase C-41 kehityslitkun kanssa. MV jauhekehite säilyy hyvin kaapissa avamattomana mutta sekoitettuna voi pilaantua parissa kuukaudessa jos on herkkää sorttia.

16. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Reaxon:ilta saa ostettua Plustek filmiskannereita kinokoolle. Näiden tuottama kuvanlaatu on ollut minulle riittävä (parempi kuin tasoskannerin). Miinuksena niissä on hidas skannaus jos haluaa koko rullan digikuviksi. Silloin on skannattava joka ruutu yksitellen. Tällöin tasoskanneri on paljon nopeampi ja sitä nopeampi mitä suurempi läpivalaisupintaala skanerissa on. Itse suosin Plustek:in filmiskannereita ja Epsonin tasoskannereita. Jos haluaisin nopein mahdollinen skanni nykyvehjeillä niin hankkisin Epson V800 skannerein.

17. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Filmi on NIIN erilainen kuin digi eikä kipailuun oikein voi ryhtyä. Silloin voi miettiä isompaa formaattia. OM 4Ti on unelmakinari mutta miksei samalla katsoisi keskaria. Saa isompaa ja laadukkaampaa negatiiviä. Mielestäni suurin salakamera on Mamiya RZ. Iso kuin piru mutta ÄLYTTÖMÄN halpa nykyaikana. Ja toimii ja toimii vaikka toisin voisi uskoa.

18. Vs: Negojen kehittäminen, aloittelija.

Filmikuvaaminen on hienoa ja tuloksetkin loistavia, mutta jos aikoo sitten skannailla ne kuvat, silloin se olekaan enää analogista, vaan vain käytetään kummankin tekniikan huonoja puolia. Vähän kuin teetättäisi itselleen mittapuvun ja sitten repisi siitä itselleen liivit ja shortsit.

19. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Miksei noinkin. Toisaalta sitten taas digitaalisuus mahdollistaa niiden perinteisten pimiötemppujen toteuttamisen paljon joustavammin ja nopeammin. Ei pimiössä esimerkiksi se lisävalottaminen ja -varjostaminen aina niin herkkua ollut eikä ensimmäisellä kerralla mennyt nappiin. Ihan perusvalotuksen ja -jyrkkyyden hakeminenkin vei aikaa ja paperia ja ainakin minua nuo kuviot kyllä ajoittain turhauttivat niin, ettei sitä aivan viimeisen päälle tehtyä vedosta sitten enää jaksanutkaan...
    Jos skannaus on omiin tarkoituksiin _riittävän hyvä_ niin kyllä minä mieluummin hieron sitä Photoshopissa kuin fyysistä negaa pimiössä.
    Miksi sitten yleensä kuvata filmille? Filmikamerat on mukavampia ja niillä kuvaaminen on mukavampaa.

20. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

+1
    (Olen iloinen 'hybriidikuvaaja') Aina.