Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Sama täällä, tavallaan, kun edustan sitä toista puolta, ei niinkään tuota median, vaan sitä kaupallista puolta, joka näki ja koki tuon digitaalin tulon, ja jolta tuo digitalisointi vei ison osan duuneista. Osittain homma oli tietty myös koko kaupan alan murroksesta 90-luvun puolivälistä lähtien, kun internet ja 'iso raha' keskittivät vähittäiskaupan muutamien isojen ketjujen käsiin, ja osa tukkuportaastakin suli pois. Osa porukasta sopeutui, osa ei. Osa vaihtoi alaa, osa yritti pärjätä jotenkin muuten. Varmaan alan lehtien kannattavuus ja siten mielekkyyskin muuttui rajusti viimeisen vuosikymmenen aikana. Mene ja tiedä. Mutta nämä lienee jo jonkun toisen ketjun tarinoita.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Ilman digitalisoitumista minun paikkani tässä maailmassa olisi ollut kuvavalmistuksessa. Pimeässä huoneessa kemikaalihuuruissa - mikäs hullulle sen sopivampaa.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Olen käynyt kameraliikkeissä 70-luvulta lähtien, enkä tunnista tuosta omia kokemuksiani, sain kokeilla ja tutkia, jos siihen oli tarvetta. Olet ollut aikaisin liikkeellä, harvempi taisi ainakaan 90-luvun alkupuoliskolla ulkomaisista nettikaupoista tilailla.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Jep, minullakin herää vähän ihmetys, että missähän ihme luukussa sitä sitten on asioitu. Minulla on omakohtaista kokemusta lukemattomista alan paikoista ympäri maata, enkä kyllä moista touhua tunnista. Minusta digi- ja nettiaika ei demokratisoinut oikeastaan mitään, se vaan pisti kaupan jakeluketjut uusiksi. Kehityksessä on ollut niin hyvät kuin huonot puolensa, mutta mitään pyhiinvaellusta siihen ei ole liittynyt, ainakaan minusta.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Juu, kyllä valokuvaus houkuttelisi nuoria, on media mikä tahansa. Se että kameraseuroissa on tunkkaista, se kertoo vain seuroista, ei valokuvauksesta, Kaikkien harrastealojen seuratoiminnassa on ihan samaa, se touhu kiinnostaa enemmän seuratoiminnasta kiinnostuneita, siis seuratoiminnan harrastajia, kuin harrasteen harrastajia. Edith; korjattiin raastava vihre.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Se mille vuosikymmenelle kauppiaan väheksyvä suhtautuminen (epäluulo) asiakasta kohtaan sijoittuu, riippuu usein asiakkaan iästä. Minä sain osani 80-90 luvulla, nyt se on poikani kohtalo. Paksuilla ukoilla on paksu lompsa, ja laihoilla klopeilla ei, lienee uskomus tämän ilmiön taustalla Ikärasismi ei varmasti mitenkään erityisesti ole keskittynyt kameraliikkeisiin, liian usein pääsee sanomaan, että pojat oli jonossa ensin. Ja autokaupoissa kai edelleen esiintyy haluttomuutta myydä autoja naisille, ikään katsomatta. Kameralehden luen joka kerta, joskus petyn, toisinaan en, aina on mukava yllätys kun sen postista löytää. T: insinööri
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta ehkä ikäni tuolloin (vähän alta parinkympin) vaikutti myös myyjien ynseyteen. netti alkoi yleistyä -90-luvun jälkipuoliskolla ja siirryin suoraan siihen, ilman että myöhemmin koitinkaan tosissani asioida kivijalkaliikkeissä. edit: pensseli laittoi juuri saman pointin.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Aivan, aika monia esim. kameralaukku.com -seuratoiminta kiinostaa enemmän kuin valokuva.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Mä olin alle kahdenkymmenen 70-luvulla, enkä todellakaan paksulompsaisen näköinen, en ole vieläkään tosin ei ole kyllä paksua lompsaakaan Vaimo meillä on autot ostanut ja ainoa paikka missä on ollut nihkeätä, oli Bilia. Olen saanut aina asiallista ja ystävällistä palvelua niissä liikkeissä joissa olen asioinut, baareissa on ollut joskus hankalampaa
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Pitäisikö tehdä saman tyylinen testi uudelleen ja hoitaa se skannaus kunnolla? Mielellään tekisin jos olis esim. uusi täyskennonen ja kunnon skanneri. Vaikka perus hasseli/mamiya + flextight vs. Canon5dmkIII/Nikon800.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Onko kuva tarkoittu lähtökohtaisesti digitaaliseen muotoon - mielestäni ei. Kun tehdään vertailu, niin kuvataan keskarilla, vedostetaan se ja verrataan kinarikoon digin printtiin, sopivalla tulostimella.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Kinokoon digiä pitää tietenkin verrata keskikoon digiin. Eikö niin?
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta En kauheen mielelläni osallistu hiusten(pikselien/rakeiden)halkomiseen koska en ole vielä itse ymmärtänyt miten se vaikuttaisi siihen onko kuva itsessään (siis kuvan sisältö, sanoma, viesti) hyvä tai mielenkiintoinen. Jos kuva sinällään herättää jotain on mulle melkoisen yhdentekeväää millä se on kuvattu. Siksi en tunne mitään tarvetta kertoa millä milloinkin olen itse kuvannnut. Ihan samoin olen syönyt/valmistanut hyvää ruokaa teflon- ja valurautapannulla. Mulla on sulassa sovussa vinyylisoitin ja cd: itse musiikki on joskus hyvää/paskaa(kin), jos jalka väpättää en tule edes ajatelleeksi kumpi pyörii. Kummastakaan en luopuisi kuitenkaan: tässä vaiheessa olis suorastaan kornia heittää menemään kymmenien vuosien osaaminen ja tietotaito olipa se sitten vinyylin kaiverrus tai mv-filmin kehitys. Mutta ihan huippuvehje on myös Brennan-kovalevytallennin Tai niin että jos jotain kertakaikkiaan nastaa on saatavilla vain toisessa formaatissa se ei tee sisällöstä parempaa/paskempaa vrt paras kamera on se joka on käsillä eli tulee ne kuvat otettua. Jaah ottaisko seuraavaksi viskiä vai olutta V-MS
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Voin skannaa Eversmart Supremella jos se kelpaa. Sitten se uusi täysikennoinen vain uupuisi.
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Koska asiasisältö muuttuu täysin päinvastaiseksi mikäli tuo alleviivattu sana on eli tai ei kysynkin, että kai tarkoitit sittenkin ei?
Vs: Kameralehden, öh, asiantuntemusta Toivottavasti tällä kuvani ilmeellä ei ole pysyvä merkitys, koska asiasisällöt vaihtuvat kuitenkin melkoisesti. Eipä silti, perusasenteeni pyrin pitämään positiivisena ja joskus siihen jopa onnistun pääsemäänkin ;-)