Ajattelin pistää roinaa myyntiin eBayhin kun Suomi on minun suurille vehkeilleni liian pieni maa. Katselin Postin hinnastoa ja repesin täysin; ei tunnu onnistuvan pienenkään paketin lähetys esim. Saksaan alle 27 euron mitenkään, vaikka sieltä tänne onnistuu 17 eurolla sikäläisen postin kautta tai jopa 9,50 eurolla Hermes-lähetyksenä. Toisena esimerkkinä EMS-lähetykset; halvin EMS-lähetys Saksaan mitä sain tuolta katsottua oli 58 euroa, kun taas isompikin kamera on tullut minulle Japanista EMSsinä 35 eurolla. Millä siis saisi lähetettyä maksimissaan kilon paketin, johon mahtuu vaikkapa esimerkin vuoksi yksi obiska tai kameran filmiperä, järkihintaan lähetettyä Saksaan tms. Keski-Eurooppaan?
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? maksikirjeenä menee tosihalvalla mutta ostaja reklamoi välittömästi paketin haettuaan ettei ole saanut maksamaansa tuotetta ja koska sulla ei ole näyttää seurantakoodia rahat palautetaan paypal tililtäsi. ostaessa pitäkään em. vinkki mielessä, esim. italian kanssa käytävässä kahdenkeskisessä kaupassa tase on suomella alijäämäinen.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Hyvä huomio, kiitos! En ole ennen mitään eBayssä myynyt, ostanut vain, joten olen toistaiseksi ummikko sen suhtee miten voi myyjänä tulla kusetetuksi.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Itse olen tarjonnut Ebayssa maksikirjettä lähetystavaksi härpäkkeille, joiden olen arvellut jäävän hinnaltaan melko vähäisiksi. Olen siis ottanut pienen riskin aivan tietoisesti. Kalliimmille vehkeille olen käyttänyt lähetystapana pakettia ja ilmoittanut, että Suomen Potsi on sitten kallis, näin ja näin paljon. Tietävät sitten jo tarjotessaan, että lähetyskulut lisäävät hintaa. Ja muuten, postin seurantakoodi ei sitten toimi Italiaan, vaikka esimerkiksi Kiinaan menevän paketin seuranta toimii vallan hyvin. Tähän mennessä Ebay-myynnit ovat menneet vielä hyvin, myös maksikirjeet ja Italian paketit. Vaikka välillä on hirvittänyt. Olen muuten myös ilmoittanut, että Euroopassa en sitten hyväksy PayPalia. Yhden PayPal-maksun olen tuolla perusteella palauttanut; jamppa laittoi sitten rahnat tilisiirtona (ja esineen saatuaan jopa positiivisen palautteen, mitä hieman ihmettelen).
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Olisko hyvä keino välttää kusettaja-ostajia se, että sallii vain EU-tilisiirron maksutapana? Vai karsiiko se liikaa ostajia?
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Ei karsi Euroopassa. Se on lisäksi halvin tapa siirtää rahaa. Paypal ottaa melko suolaiset komissiot välistä.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Itse ainakin tutkin myyjän aina mahdollisimman tarkkaan: Millaisia kauppoja hän on tehnyt, millaista palautetta saanut. Minkälainen on kuvaus, tunteeko tuotteensa vai myykö yleensä jotain aivan muuta, vaikuttaako tavalliselta harrastajalta vai kenties pikkudiileriltä, miten vastaa kysymyksiini. Kaikki vaikuttaa siihen viitsinkö huutaa. Joskus saattaa olla tilanne jossa PayPal maksumahdollisuus on vaa'ankielen asemassa, joten kyllä sen puuttuminen vähän karsii. Harrastaja on useimmin plussaa verraten pikkudiileriin, ehdottomasti, mutta kuva jonka saa myyjästä ja tuotteesta, ratkaisee. Alkuperäistä kysymystäsi olen itsekin miettinyt. Nämä ovat ilmeisesti ne hinnat jotka olet löytänyt: http://www.posti.fi/paketit/ulkomaanpaketit/economy.html http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/Palvelu_010109_FI.pdf#page=29 Muistaisin että myös kirjelähetyksen voi kirjata, joten siinä voisi olla toinen tapa lähettää. Maksikirjeessä on tietenkin omat koko-, muoto- ja painorajansa. lisäys: Saantitodistus kenties? http://www.posti.fi/kortitjakirjeet/lisapalvelut/saantitodistus.html Kirjattu kirje: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/Palvelu_010109_FI.pdf#page=21
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Viittaan tuolla "ei karsi" siihen, että Euroopassa käytetään nykyään todella paljon suoraa tilisiirtoa. Esim. Saksassa suurin osa ei edes tarjoa Paypalia, ainoastaan "Überweisung".
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Kyllä Paypalin puute varmasti karsii huutajia. Eiköhän ostajia silti löydy, mutta hinta luultavasti hieman alempi lopulta . Tietysti tuuristakin riippuu. Ostajallehan se on kuitenkin kiva ja kyllä itsekin katselee että josko se kävisi maksuksi niin olisi kätevin (koska se on selkeästi nopein tapa maksaa). Saisivat vähän viilata noita EU-maksujen viiveitä ja ehkä muutenkin sitä maksutoimintaa...
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Jos Virossa poikkeaa, voi samalla lähettää vaikka kirjatun maksikirjeen aika edullisesti. ERA » Omniva ERA » Omniva
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Suomestakin saa maksikirjeen lähetettyä myös kirjattuna. Se saattaa toki edellyttää ihan Itellan omassa putiikissa käyntiä, lähi-ABC:lla tms. saattaa myyjällä mennä käsi päähän moista palvelua pyytäessä. Lisämaksu muistaakseni 1,5€. Siitäpä tulikin mieleen taannoinen käynti Neste -huoltsikalla sijainneessa "postissa". Olin lähettämässä pientä pakettia Yhdysvaltoihin. Myyjä mutisi naputellessaan koneelle että EU -paketti. Minä siihen että eikun Yhdysvaltoihinhan se on menossa. Myyjän seuraavasta kommentista en hetkeen tiennyt vitsaileeko hän, ei vitsaillut, silloin en enää tiennyt itkeäkö vai nauraa. Se näet kuului: Ai niin, se on siis "muu-Eurooppa"... !! Niko
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Kun vertaa ihan kotimaisten laskujen maksamiseen, niin eroahan tuossa ei ole juuri lainkaan, ei ainakaan Nordealla. Tietyt tiedot on käytännössä pakko antaa, jotta maksu menee oikeaan osoitteeseen. Ja jos oikein tarkkaan katson, niin en huomaa mitään eroa... no, valuutta pitää valita listalta, mutta euro on oletuksena, muitakaan oletuksia ei tarvitse/pidä mennä muuttamaan.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Joo, ei mitään eroa, viivettäkin pari päivää niinkuin Nordean kotimaankin rahaliikenteessä
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Oman kokemukseni mukaan Saksaan vaihtelee rahan liike 2-5 pankkipäivää. Riippuu siitä mitkä pankit kohtaavat.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Plus että tarvii yleensä (ainakin ohjeitten mukaan) osotteita ja muita kysellä. Ei riitä pelkät tilinumerot ja nimi... Ja tosiaan käytännössä usein menee vähintään se 3-5 päivää odotellessa että myyjä on ehtinyt tarkastaa rahojen saapumisen. Kyllähän nuo Suomen sisällä yleensä yhden päivän viiveellä eri pankkiinkin kai menee...
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Joo tämä on totta joissain nettipankeissa. Ei onnistu tilisiirto muuten ja keksittyjä osoitteita ei ihan viitsi laittaa. Tilinomistajan osoite ja vieläpä pankin nimi ja osoitekin. (viimeisen löytää usein nettihaulla BIC koodilla) Ja syntyy aina vaivaa: Usein saa pyytää kaksikin kertaa näitä tietoja myyjältä, kun eivät tahdo uskoa ettei IBAN ja BIC riitä. Tässä sitten kuluu pahimmillaan useita päiviä ylimääräistä vielä, kun myyjä on harvoin netissä. :-\ Uskoisin että kaksi päivää. Mutta varmaan jälleen vaihtee mitkä pankit ovat kyseessä.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Nimi pitää olla, mutta osoitteeksi riittää pelkkä kaupunki, kokeiltu on. Ja senkin saa yleensä sen pankin nimestä: Dresdner Hauptkasse = Dresden Pankin nimeä ja osoitetta ei tarvita kunhan muistaa pyytää maksun saajalta molemmat, sekä IBAN että SWIFT koodit. SWIFT on yksinkertaisesti saajan tilinumero kansainvälisessä muodossa ja IBAN pankin kansainvälinen koodi. Nordean omilta sivuiltanne nuo löytyvät itsellennen kysymättäkin jos oletta maksun vastaanottaja. Eli oikesati maksun perillesaamiseen ei tarvita kuin: saajan nimi SWIFT BIC
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Jep, äärimmäisen rasittavaa. Olen jotenkin ymmärtänyt, että vastaanottavan pankin pitää olla jossain swift-järjestelmässä mukana, että pelkkä iban ja bic riittäisi. Viime ostoksen yhteydessä (16e) myyjä pisti vieläpä virheellisen bicin ja rahat liitelee nyt ties missä, eivät ole kuulemma tulleet perille. Myyjällä palautepisteitä päälle tuhannen, joten on tää nyt. Kyselin asiaa pankista ja selvittäminen maksaisi 25e.
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? No ei tarvittaisi, mutta kun tarvitaan. Kokeile tuota. Ei saa muuten asetettua maksua edes lähtemään. Saattaapa siihen riittää puutteelliset tiedotkin, mutta kyllä se aiemmin ainakin herjasi pelkästä kaupungista. Pari riviä piti kirjoittaa, niin alkoi kelvata. Sitten vielä se tilinomistajan katuosoite.. Myyjät antavat IBANin ja BIC/SWIFT koodin, ja ns. EU-maksu ei ole mahdollinen ilman niitä, vaan muuten tulee kuluja maksettavaksi. (FRANK: rasti ruutuun 'maksan vain oman pankin kulut', niin ylimääräiset lankeaa toiselle! No joo, siis aina rasti siihen ja siis EU-maksu IBANin ja BIC/SWIFTin kera, niin ei tule kuluja.)
Vs: Miten lähettää tavaraa Eurooppaan kannattavasti? Jos oon oikein käsittäny niin jotain siirtomaksuja saattaa (vastaanottajalle tai maksajalle?) tulla jos ei tarvittavia tietoja ole. Käytäntö saattaa tietysti erota ohjeista ja pankkien välillä on varmaan eroja, mutta ei viitsis kokeilla. Tää on just sitä miks sitä käytäntöä voisi selkeyttää - ei tarvis arvailla ja kokeilla (joskus ihan tuntuvillakin summilla).