Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kameralaukun Omakuvia alk. 2007

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana TuhtiPeura, 22 Heinäkuu 2007.

  1. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Mistä muistui mieleen, kun joskus 1980-luvulla olin moottoripyörällä Itä-Saksassa liikkeellä, niin pysäköityäni pyörän lounaspaikan pihalle, hetken päästä oli melkoinen määrä porukkaa ympärillä ja kuiskailivat mm. ”Ooh, vier Zylinder!”

    Tokihan valokuvauksen harrastajat ja ammattilaiset tunnistavat kamerat ja ovat niistä kiinnostuneita.
     
  2. Kona

    Kona Well-Known Member

    979
    926
    93
    Se on totta. Ja alan miehet tietävät kyllä.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 099
    1 082
    113
    Samaan lopputulokseen, mutta halvemmalla pääsee vaikka missä ihmisten ilmoilla kun kameran salaman päähän laittaa Lightspere (en muista kuinka kirjoitetaan) valonhajotustötterön. Sen merkitystä tulee kysymään vanhat mummatkin…nuoremmista puhumattakaan.
     
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    No juu, kaikenlaiset tavanomaisesta poikkeavat viritykset varmaan herättävät huomiota.

    Joskus riittää, että käyttää tukevaa kamerajalustaa ja pitkää teleobjektiivia jossain ihmisten ilmoilla.
    Minultakin on joskus tultu kysymään em. tilanteessa esim: ”Mihin lehteen kuvaat?” tms.

    Jotkut valokuvauksen harrastajat ovat huomattuaan jalustassa tekstin ”Gitzo”, tulleet kyselemään: ”Onko hyvä jalusta?” tms.

    Uskon kuitenkin, että suurin osa ihmisistä ei tiedä mikä tuotemerkki on esim. Leica.

    Kuten eräs naisihminen minulle kerran sanoi, että ei tunne ulkonäöltä yhtäkään henkilöautomerkkiä. Ovat kuulemma kaikki autot niin samannäköisiä.

    Kuitenkin samainen henkilö osaa esim. eri aikakausien vaatteista helposti määrittää, milloin ko. vaate on ollut muodissa.

    Ihmiset tietävät yleensä sellaisista asioista jotka heitä kiinnostavat.
     
  5. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 377
    1 730
    113
    Ei Leica niin paljon huomiota herätä, lähinnä valokuvausta harrastavat saattavat katsoa joko hyväksyttävästi tai inhoavasti. Rolleiflex sen sijaan kääntää lähes kaikkien päät.

    Yhden herrasmiehen iloinen huudahdus Skotlannin Aberdeenissa on jäänyt mieleeni kun tyttäreni kuvasi Rolleiflexillä: ”Oh my God, I could not believe my eyes – a Rolleiflex!” Minulla oli Leica kaulassa, mutta se ei herättänyt mitään kiinnostusta. Rollikasta ja vanhoista ajoista juteltiin sitten tovi.
     
    Viimeksi muokattu: 8 Maaliskuu 2023
  6. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    Päätin jokin aika sitten lähteä ottamaan pari kuvaräpsyä eräästä tapahtumasta.
    Paikalla oli jo useita nikoni ja canonimiehiä paksujen putkien kanssa. Otin kameralaukustani Minox 35 ML pokkarin ja ryhdyin räpsimään kuvia läppä taivasta kohti. Syrjäsilmällä huomasin, että jengi ympärillä katseli minua hiukan oudoksuen ja siirtyi vähitellen kauemmaksi. Jostain syystä.
    Tilaa tuli ja sen jälkeen jatkoin räpsimistä Olympus M vitosen kanssa.
    Ehkä niitä kameroita seurataan, :)
     
  7. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 428
    1 458
    113
    Minuakin on lähestytty vain, kun oli rolleiflex kaulalla
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Minulle on jäänyt mieleen erään missin (Kätlin jotain) ilme, kun hän näki isohkon rengassalaman kameran nokalla :) Oli sekin sen verran huomiota herättävä laite, että porukka poseerasi ihan mielellään.

    45713_1394702424426_6059316_n.jpg
     
  9. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Jänniähän ne semmoset kaikenlaiset vempeleet on ja kivahan niitä on pikkusen äimistellä.
    "Alan" ihmiset aina tienneet tämän...
     
  10. jussident_fluor

    jussident_fluor Well-Known Member

    673
    330
    63
    J(S)a(u)ri puhuu asiaa, tuotemerkkien voimauttamia omakuvia?

    Juu, ehkäpä ihmiset vaan haluu luonnostaan keskenään tutustua toisiinsa, ei siinä kädessä pidettävien tuotemerkkien kiilloilla tai kiillottumuudella (siis tuotemerkkeihin jumittuneiden piirien sattumilla) taida olla kuitenkaan kovinkaan suurta tunteellista merkitystä, ellei jopa pikemminkin päinvastoin? Vähän niin kuin rannekelloista on totuttu puhumaan? Aseman tornin kello, rippikello, neiti aika, ranta-rolex, digitaalinen näyttö, aina mukana kännykässä?, ettei jo yltäkylläisyyksissään edes hetkeksi irti ajasta, taivas näyttäköön edes hetkeksi aikoja irti auringon kierroista.

    Tämänkin ketjun "Omakuvia, alk. 2007" mainioista sivuotsikoista mainitsisin: "Olen komea mies", "Olen komea nainen", olen olemassa.
    .
    .
    .
    "Ajattelen, siis olen"
    Suoritan, siis olelen
    Populisoin, siis oletan
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Muistelen, että pari kertaa olen onnistunut kävelemään jäähalliin moikkaamalla ovimiehiä, kun olen kantanut jalustalla olevaa pitkäputkista kameraa. ;)
     
    Est tykkää tästä.
  12. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Sama mutta myös Stadikalle, futisareenalle ja bändien keikoille ( mm. yökerhoon) ;)

    ... Nykyisin enimmäkseen mun käytössä olevalla "kalustolla" ei taitais enää onnistua.
    Maailmakin nykyään niin nipo...
     
    SakkeM tykkää tästä.
  13. Kona

    Kona Well-Known Member

    979
    926
    93
    Kommenttien perusteella näyttää kyllä siltä, että kun kuvaaja on hyvin varustettu ja tilanteeseen sopivalla kalustolla, se lisää kyllä ripauksen hänen uskottavuttaan.

    Jopa lähestymisiäkin on ollut, kun on uskottava varustus. .
     
  14. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Mut ei "pitkät putket" ym. mööbelivarustus & ulkoinen rekvisiitta ainoita syitä... Ollut eikä ole.
    Merkeistä puhumattakaan...

    Ihminen on tunneolento.
    Harvoin - jos koskaan- tyystin rationaalinen.
    Illuusioita rakastava pakkaus...
     
  15. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    En kyllä oikein keksi, minkä asian suhteen ”uskottavuus” kasvaa jollain tietynlaisilla varusteilla.

    Sen kyllä olen usein huomannut erilaisilla valokuvauskursseilla, että se yleensä nuorehko mieshenkilö, jolla on se kurssin hienoin kamera, ottaa usein myös kurssin tylsimmät kuvat.

    Keski-ikäiset perheenäidit yleensä vievät kuvien kiinnostavuudessa voiton halvoilla muovisen oloisilla supermarketista ruokaostosten yhteydessä ostetuilla kameroillaan.

    Jostain käsittämättömästä syystä ”miesten maailmassa” on erilaisilla tuotemerkeillä hyvin monille jokin erityinen merkitys, oli sitten kyseessä kulkuvälineet, työkalut, tai mitkä tahansa harrastusvälineet jne.
     
    Viimeksi muokattu: 8 Maaliskuu 2023
  16. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Poikkeuksellisen ansiokasta pohdintaa
    :)
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Aika paljon työpajoja ja kursseja aikoinaan järjestäneenä voin olla täysin samaa mieltä.... :)

    Oli joskus kuvausretki Pihlajasaareen. Mukana oli mainittujen järjestelmäkameroita ulkoiluttavien miesten lisäksi kuusikymppinen mummo, joka Pihlajasaareen veneellä mentyämme istahti venelaiturin vieressä olevalle penkille ja kaivoi pienen pokkarin anorakkinsa taskusta. Ei hän siitä penkiltä poistunut, mutta sitten kuvien katselutilaisuudessa hänen kuvansa olivat ihan ylivoimaisia. Hän oli kuvannut siitä penkiltä veden heijastuksia siinä laiturin viereiseltä lahdelmalta.
     
    Jari_S ja paraneva tykkäävät tästä.
  18. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Nykyään tuon ikäinen naisoletettu ei "mummo" vaan ehkä "puuma" tjms... (?)

    Mut jutut senkun paranee.
    Suorastaan ihanaa teräväaistikkuutta & realistista kokemusperäistä kerrontaa.

    Maailma on ihmeellinen ja osaksi jopa kaunis!
     
  19. Kona

    Kona Well-Known Member

    979
    926
    93
    No eikös tossa ketjussa just ollut aika monta esimerkkiä: Rolleiflex, Nikon F4s…, ja oli jopa niin uskottava vaikutus pitkäputkisella kameralla ja jalustalla, että pääsi jäähalliin moikkaamalla etc, etc. Välineillä on väliä?

    Aivan toinea asia on se, että hyvä valokuvaaja ottaa laitteella kuin laitteella kiinnostavan ja laadukkaan kuvan; osaamaton välinefriikki ei sitä välttämättä ota sillä uusimmalla ja kalleimmalla laitteella.
     
  20. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    Nykyään se, että joku ottaa valokuvia kameralla, saattaa kiinnittää jonkun huomiota. Useimmat kun taitavat nykyään käyttää kuvaamiseen puhelinta. Kännyköiden kamerat saattavat toki olla ihan hyviäkin, mutta itse en oikein pidä kännykällä kuvaamisesta.