Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kameralaukun kalamiesketju

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Keni, 31 Tammikuu 2014.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Tästä täytyy mainita että minullahan on myös se kultainen hyrräkela, ABU Ambassadeur 5000CDL. Yksi parhaimpia ostoksia ikinä! Sain sen sopivaan hintaan, kela kasattiin minulle maahantuojalla varaosista (olin silloin alalla). Hinta oli minulle hieman kalliimpi kuin ei-kullattu vastaava kela, mutta ei merkittävästi.

16 vuotiaana nuorena poikana tiesin että tulen aina kalastamaan mökillä ja halusin kelan joka kestäisi koko elinikäni. Samalla kelalla olen nyt kalastanut noin 36 vuotta. Kultakelalla on elinikäinen takuu, se on se kultainen juttu. Tämän takuun hyödynsin viime vuonna kun kelan sisäosat olivat kuluneita ja vapautusmekanismi alkoi tökkimään: suurin osa sisäosista vaihdettiin – kustannuksitta! Kela ei siis ole vitriinissä, kuten ei myöskään kamerani, vaan käytössä vuosi toisensa jälkeen.

Tällaiset ominaisuudet minua viehättää laadukkaissa käyttötavaroissa, ei se, että merkki pitäisi olla jokin tietty. Jonkin verran joutuu tietysti näistä laittamaan rahaa tiskiin, mutta kustannus pitää laskea käyttövuosille. Sekä Leica että kultakela ovat loppujen lopuksi hyvin edullisia mikäli niitä käytetään eikä myydä pois vuoden tai kahden kuluttua.

2. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36
    Vs: Leicakuva-lörpöttelyketju: erilaiset kuvaketjut ja niiden mielekkyys

Dööritkin tehdään nykyään Kiinassa, ei ole nuorisolla enää kuolattavaa Nyt Nappaa -lehdissä. :-/

3. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

No meillä on eräällä sukulaisella noita kultaisia 80-luvun ambassadeureja ja olen kyllä mieluumin valinnut saaressa jonkun nykykelan, tekninenkehitys menee vaan eteen päin muutamassa kymmenessä vuodessa.
    Lentää pidempään ja toimii paremmin.

Filmi leikojen ylivoimaisuus hävisi 80-luvun puolivälissä, minulla oli sattumalta suomen ensimäisiä eos kanuunoita, olin tuolloin jälleen myyjä.

Jos tuntee olevansa parempaa kansaa omistamalla filmileikan, niin halvalla menee.
    Mutta todellisesta status symboolista eli digi M leikasta 6500€ joutuu maksaman status symboolin verran ja se on yhtä perusteltu ostos kuin kultainen hammasharjateline.

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Niitä keloja pitää myös osata käyttää, Ambassadeur ei ole se helpoin. Ja vapa täytyy olla oikean tyyppinen, tasaista voimaa antava. Moni valitsee vääräntyyppisen vavan ja silloin menee heti metsään. Minulla englantilainen Hardy Bros. 10' Spinning Graphite, yhtä vanha kuin kelanikin.

Mistä aina tuon paremmuuden tai parempaa kansaa jaksat vetää? Ei sillä ole mitään asian kanssa tekemistä, usko jo.

Digileicoista olen samaa mieltä, liian kalliita. Mielummin ostaisin esim. Nikonin digijärkkärin jos digiä haluasin. Tyttärelle ostin käytetyn Nikon D3, hieno kamera, ja se on ollut jo todella hyödyllinen hänelle.

5. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Kyllähän sun Keni pitäsi tietää että 24karaatin kulta ei ole materiaali josta olisi hyötyä kelan tominoille, voisin kuvitella että titanium voisi olla.
    Kyllähän nyt siis on niin että tuossa vedotaan turhamaisuuteen ja varsinkin nousukaisiin jotka pyrkivät luomaan uutta identiteetiään.

No vilkaisin netistä että kultaisia keloja saa nykyisin lähtien 300€ käyttynä ja niillä voi varmaan kalastus foorumeilla perustaa SKAA kerhoja, luoden identiteetiään irti perus honkkari kalastajasta.

Kaikki on niin suhteelista, mulla on talvipyöräilykengät jotka vois vaihtaa päittäin priimaan m6 runkoon, eikä kukaan takuulla stiikaa kadulla että luonn jotain imagoa kengilläni?

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jos vaivautuisit lukemaan kunnolla huomaisit että kirjoitin: ”Kultakelalla on elinikäinen takuu, se on se kultainen juttu”. Kultapinnoite ei tietenkään ole olellista, vaan se elinkikäinen takuu ja se on se mikä näissä maksaa. Mun kelan kultapinnoite on jo melko rapistuneen näköinen, kromi sieltä alta loistaa mukavasti.

Kerhoja ja kerhoja... LSF on Flickrin ryhmä, ei sen kummempi juttu. Ihan sinua varten laskin että kuulun tällä hetkellä 62 ryhmään Flickrissä.

Hieman ajattelematta nyt heität näitä juttujasi. Jos sen sijaan vähitellen edes yrittäisit päästä eroon noista ennakkoluuloistasi. Leica on hyvä kamera ei siinä mitään muuta magiaa ole. Jotkut tykkää, jotkut ei.

7. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Jos muistan oikein niin kultainenkela maksoi 1-2 duunarin kk palkkaa 80-luvulla. Eli jotain 5000€ nyky rahassa, normi hyvin laadukas kela maksanee jotain 100-200kpl joten jos jaetaan tuo 5000€ 200€, niin seuraavat 50 vuotta voi uusia joka toinen vuosi huipukelan.

8. markku55

markku55 Active Member

Mulla on olut muutama ABU:n rullakela, en vaan oppinut niitä käyttämään, nykyään Shimanon kiintokeloja ja hyvin pelittää, RST ja keraamisia laakereita on monia, en tiedä miksi, mutta kuulosti kivalta ostaessa ;)
    Koskaan en ole oikeastaan huoltanut kelojani vaikka merivedessä huilutetaan siimoja, Shimanon kelat tuntuu tehdyn sellaisiksi, että ei tarvitsekaan.

9. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Näin monet tekevätkin ja se heille suotakoon. Mutta 25 kelaa kaatopaikalle ei ehkä kuitenkaan ole kovin fiksua tai kestävää kehitysajattelua. Lisäksi olen tasavarma että mun kelalla joku kalastelee vielä minunkin jälkeen, ehkä lapsenlapsi...

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jostain syystä en ole kovin hämmästynyt. [hymiö]

11. markku55

markku55 Active Member

Olen VAIN harrastekalastaja jonka eka kela kokemus tuli joskus 1958 paikkeilla, faija oli ostanut upouuden ABU Recordin, vavan ja siimaksi jonkun vihreän punotun siiman. Eka heitolla meni siima kelalla helvetinmoiseen sotkuun ja sitä selvitellessä meni myös faijalta pinna (äkkipikainen kuten minäkin ja kaikki vastoinkäymiset vitutta enemmän kuin olisi tarvis;).
    Tuona viikonloppuna ei enää kalasteltu, mutta jostain ihme syystä innostuin kalastamisesta kuitenkin.
    Olimme kerran faijan kymmenmetrisellä fiskari tyyppisellä Roxane nimisellä matkaveneellä Matgruvanissa (Tammisaaren saaristossa, nimikin kertoo, että siellä oli ollut ja oli kalaa ihan helvetisti), Mulla käytössä ABU:n paras umpikela, ABU 80 ja siinä jo hieman paksu 0,25 millinen siima, koska kelan siimaohjainrengas oli jo jonkun verran kulunut ja katkoi helposti ohuemman siiman.
    Olin valittanut faijalle, että kela alkaa olla sökö, ja pitäis saada parempi. No, pistin uistimeksi jonkun tosi painavan lusikan, luokkaa 30g, ja eka heiton tein veneen viereltä kun juuri oli tultu Matgruvanin lahden pohjaan. Panostin hyvään ja pitkään heittoon, viehe lensi ihan helvetin pitkälle, pieni frrrr ääni vain säesti vieheen lentoa - voisin väittää, että vähintään 200m päässä nähtiin loiskahdus kun viehe tapasi meren pinnan. faija siihen, että "Hyvinhän tuo lentää" ja minä taas, että "Joo, mutta ei tule takaisin".
    Matgruvanista olisi montakin helkkarin hienoa kalajuttua, mutta ei sopine tälle aiheelle, sorry mirrored ;)

12. markku55

markku55 Active Member

Kunhan muistelin, oisko ollut 0,30mm, mutta paksu kuitenkin.
    Mikä oli huomautuksesi perimmäinen tarkoitus?
    Ei kai onkisiimaa myydä keloihin sopivilla määrillä, siihen riittää alle kymmenen metriä, ja nuo kela söi sentään 100-200m riippuen siiman paksuudesta.
    Taisi olla ihan ABUn suosittelemia siimoja, minähän en lapsena paskaa ostanut ;)))

13. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Voihan elämän kevät...
    Kyllä kai sitä "onkisiimaa" voi ostaa vaikka 1000m paalissa, mutta harvemmin 10m puolalla.

14. Herra iso herra

7 709
    10
    38

No mutta jos JNL tietämys kalastuksesta on samaa tasoa kuin valokuvauksesta, niin..... jäkööt sanomatta.

15. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Kapa,
    Sagella saa

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Hehhehhee.

Meillä on vanha abun kela, niin pienenä kuin muistan, se on meillä ollut ja olen nyt 43.
    Se toimii täydellisesti, myös vapa on iskussaan. Sillä on mukavinta kalastaa.
    Pitää vain osata.

17. markku55

markku55 Active Member

Kerro nyt elämän kevät mitä tällä "hieromisellasi" haluat kertoa ja mikä on tavoite, niin päästän muut kärsimästä tämän turhanpäiväisen jutun seuraamiselta.

18. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Menee normi kukkisen sanomisiin=ohi/evvk.

19. markku55

markku55 Active Member

Mikä on sinusta avokela?
    Kiintokela on sama kuin kansan suussa haspeli, eli kela ei pyöri, avokela on minusta sama kuin hyrräkela, eli kela on avoin ja pyörii, umpikela on taas vehje jossa kela pyörii kotelon sisällä, vaikkapa juurikin se omistamani vanha ABU 80 tai melkein kaikki nykypäivän halpis setit.

20. markku55

markku55 Active Member

Wikin mukaan, jota katsoin vasta äsken, olet ilmeisesti oikeassa, mutta toisiakin mielipiteitä on:
    "Avokela on huono nimitys haspelille, onhan hyrräkelakin useimmiten "avoin". Vanha kiintokela-nimitys on parempi, mikäli vierastaa haspeli-nimitystä."
    Tuota mieltä minä olen, mutta sulatan myös Wikin mielipiteen ;)