Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kamerajalusta makrokuvaukseen

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Jaava, 5 Toukokuu 2017.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    ​Kuvan asetelma on hienon näköinen:) Saas nähdä kuinka tuo mun tuleva ​Mafrotton 055 + ​ 131DDB taipuu vastaavaan kuvaukseen.
    Mä olen harrastanut tähtien kuvailua joskus ja siinä tuuleksi riittää melkoisen mitätönkin hönkäys vaikka kyseessä on kaukoputkille tehty jalusta. Tää Mafrotton 055:hän on aika rimpula niihin verrattuna. Mutta ei niitä tähtikaukoputkien jalustoja sitten viitsi juuri kannellakaan.

    AnselA: Onko tuo kuvassa oleva jalusta se ​Uni-Loc jota tarjosit mulle aiemmin? Sehän vaikuttaa siltä mallilta, jossa putkien paksuus on 35mm (siis se tukevampi).
    • ​UNI-LOC 1600 ​Outer LEG = 30mm, ​Inner LEG = 25mm, ​Max load = 2,3kg
    • ​UNI-LOC MA 1600 ​Outer LEG = 35​, ​Inner LEG = 28​, ​Max load = 9​kg
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Kuvassa oleva ei ole ihan sama kuin 1600:

    - kaikki putket on eloksoitu mustaksi
    - keskiputken päässä on vielä yksi nivel
    - alempien jalkaputkien ulkohalkaisija on 30 mm
     
  3. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    (ehdin jo korjailla edelliseen viestiini 30mm -> 35mm tarkistettuani asian.)
    Vaikuttaa kovasti tältä: ​UNI-LOC MA 1600 ​Outer LEG = 35​, ​Inner LEG = 28​, ​Max load = 9​kg
    Pahus, mä olisin tarttunut siihen:))
    Ei kun noi alemmat on outer ja ylemmät on ohuemmat.
     
  4. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Manfrotton 131DDB "vaakavarsi" saapui ja piti heti testata sen kätevyyttä. Latasin kaksi kameraa ja mikäs siinä, kätevästihän se käy. Kamerat saisi lisäksi kumpaankin päähän vartta.
    Mutta sitten huomasin ongelman: Jos vartta pitäisi kääntää horisontaalitasossa (vertikaalistihan se ei käännyt tietystikään), niin eihän tuo Manfrotton keskisalko ole kiertyvää (kolmijalkaan nähden) sorttia. Ja Manfrotton liitoksessa on kolme ruuvia, jotka estävät (ilman ruuvien avaamista) vaakavarren kiertämisen jalustaan nähden.
    Jos salkoa siis pitää kääntää, niin pitää kääntää koko jalustaa. No eihän sen näin pitänyt mennä! (Jalallehan saattaa olla vain yksi mahdollinen asento kuvauspaikassa maahan nähden ... esim. kolmella rantakivellä)
    Se on voi, voi. Mä olen jotenkin onnistunut ignooraamaan koko seikan.
    Jos tuohon liitokseen lisää jonkin "liukulaakerisydeemin" rotaatiolle, niin menetetäänkö silloin stabiilisuutta (joka on jo muutenkin kriittinen). Ja onko tuollaisia edes olemassa ... tuskin.
    Kun saan mun Fujica GW-690:n (pellekameran) kuvauskuntoon, niin se saattaa olla vaikuttavan näkönen tossa orrella Canonin rinnalla:))
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vaikka tuo ​Manfrotton kolmijalka 055 ja ​"vaakavarsi" 131DDB tuntuu ihan tukevalta yhdistelmältä, niin ulkona kuvatessa tuuli saattaa vaikuttaa oleellisesti tulokseen.
    Kun kiinasta saa lähipostiin puoli-ilmaiseksi vastapainopussukoita, joihin voi ladata kiviä, santaa tai mitä nyt sattuu löytymään ja ripustaa jalustaan, niin miksikäs ei. Tyhjä pussukka ei kamoissa paljon paina, eikä vie tilaakaan. Tuollaisen saa myös helposti kippaavan jalan päälle.
    Pistin tilaukseen kaksi kappaletta kokonaishintaan ​8.59 EUR. EBay haku: ​Counter Balance Sandbags Sand Bag for Photo Studio Light Stand Boom Arm Bags.
     

    Liitetyt tiedostot:

  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Velbon Super Mag Slider:kin sitten saapui Suomeen. Toisen vaakakiskon pää pääsee heilumaan - oliskohan kiristys löysällä. Ainakin kamera pääsee heilumaan ja kiskon pää liikkuu. Muuten tuntuu hyvältä ja tukevalta. Viimeistelykin on asianmukainen.

    Kuvassa on tytöt (die Kamera) päässeet orrelle:))

    PS. Olisin kuvannut Canon EOS 30D:llä, mutta kumpikin akku on päässyt sippaamaan. Piti sitten kaivaa vanha Canon Powershot S10 esiin (sen saa suoraan verkkovirtaan kiinni.)Jokohan tuo 30D pitäs päästää eläkkeelle. Tosin katselin eBay:stä jo teholähteen ja adapterin (​Power Supply 2A + Adapter BP-511) tilausaikeissa (alkuperäisosa englannissa ​EUR 19.54) :))
    PS2. En raaskinut luopua vielä, tilaukseen meni ​24.04 EUR toimituskuluineen.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Tytöt.jpg
      Tytöt.jpg
      Tiedostokoko:
      477,7 KB
      Katsottu:
      4 982
  7. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Löytyi ​"liukulaakerisydeemi" ​rotaatiolle: Manfrotto 438 leveling head. Tai ainakin käsittääkseni tuosta saa irti sekä y-akselin käännön kohti maan vetovoimaa, että kierron (pan) haluttuun suuntaan (edit - kumpikin toimii, ostin Malmilta tuollaisen ja pääsin kokeilemaan). Laite kykenee kantamaan 15kg, joten sen voi hyvin kiinnittää kolmijalan keskisalon päähän. Siis kantamaan ​​​Manfrotton 131DDB "vaakavarsi", Manfrotto:n kamerapää 460MG, Velbon Super Mag Slider ja kamera objektiiveineen (kaikki yhteensä 4kg).


    Käyttävät tätä yleensä videokuvauksessa ja still-touhussa kun yhdistetään useita kuvia horisontaalisesti, mutta meneehän se tällaiseenkin orren reorientoimiseen:)
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    https://www.edelkrone.com/p/512/sliderone
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Nuo Edelkronen sirvilät ovat ihan huippuja, mutta hinta saa useimmiten Edelweissit vilistämään silmissä...
     
  10. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Ei ollut akslin pää löysällä, vaan taitaa olla jotain muuta ... aivan kuin sieltä puuttuisi jotain ton pyöreän akselin ja rungon välistä. Myös toisessa akselinpäässä on lievää liikettä.
    Noiden akseleiden pitäisi olla aivan kiinteästi rungossa kiinni (niiden toinen pää onkin, eikä ne heilu siellä) ja ilmeisesti kiristetty tolla päätyliittimellä (missä kaksi reikää työkalua varten).
    Otin Velboniin yhtetyttä sähköpostilla, kun en halunnut suoraan pistää palautuksena Amazonille. Nakittivat hommat Suomeen Focus Nodic:lle, jonka toimisto on Vantaalla. Vein laitteen sinne ja kaveri oli samaa mieltä mun kanssa heilumisesta. Hän arvioi sen olevan toista milliä.
    No nyt odotellaan mitä tekevät vai onko klappi vaan ominaisuus:))
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Lähettivät mulle uuden ​Velbon Super Mag Slider:n. Tässä yksilössä ei ole löysää, eikä pääse akselien päät heilumaan.

    Asiallista palvelua! Olen tyytyväinen asiakas, vaikka mulle maanantaikappale pääsikin tulemaan.
    Siis kiitokset sekä Velbon:lle, että ​Focus Nordic:lle.
     
  12. Varjo

    Varjo Member

    97
    15
    8
    Näin kun kaikki aina toimisivatkin ..... oltuani pitkän uran fotoalalla, en kauhean montaa samoin toimivaa maahantuojaa muista, mutta kyllä usealla oli silloinkin yritystä. Hieno homma, että sait kuntoon....
     
  13. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Voi pahus kun olis sattunut​ Velbon V4-unit silmiin aiemmin. Minusta tämä olis ollut selkeästi kätevämpi makrokuvaukseen verrattuna ​mun hankkimaan Manfrotton 131DDB-lisäosaan. Tosin saahan Manfrotto:n kiinni ​4 kameraa yht'aikaa:)
    Erityisesti tuo kampi vaikuttais hyvältä, sillä sais vaikka kameran korkeuden justeerattua tarkasti. Horisontaalisestihan kamera siirtyy makrokiskolla.


    Hintaa tällä on Amazon:ssa 120 dollaria.
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. Varjo

    Varjo Member

    97
    15
    8
    Saman asian ajaa Manfroton Super Clamp kiinni keskiputkessa (tai vaikka puussa) ja siinä kuulapolvi .... tätä itse käytän yleensä jos tarvin tuon tapaista kameran kiinnitystä.
     
  15. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Kaivoin mun makroiluun sopivat objektiivit esiin ja eikun kokeilemaan ​Velbon Super Mag Slider ominaisuuksia hieman suuremmilla suurennoksilla.
    Kohteena on muutama kahvinpapu (Presidenttiä, tummaa jauhatusta) ja parkkipaikalla ollut kotilo/etana.
    Kamerana Canon EOS 6D, kun halusin nähdä riittääkö Nikon reunoille asti.
    Suurennossuhteet mittasin (otin kuvat mitasta).

    1) Canon 100mm makrolla niin lähelle, kuin objektiivi vielä tarkentui:

    2) Seuraavaksi ASAHI Pentax palje niin pitkäksi kuin menee (n. 18 cm) ja päähän EL Nikkor 50mm objektiivi:​

    3) Lopuksi ​ASAHI Pentax palje niin pitkäksi kuin menee (n. 18cm) ja päähän kartiosovite (n. 7cm), johon Nikon:n Mikroskooppi-objektiivi:

    Tämä olis vaatinut jo syväterävyysalueen kasvattamista pinoamalla.


    - ​Velbon Super Mag Slider on kätevä ja helpottaa hommaa kun suurennos on reilusti yli 1:1. Canon:n 1:1 makrolla ei ole niin tarkkaa. Mutta XY-makrokisko antaa vain 2-suuntaa säädettäviksi. Yläs/alas olisi myös hyvä, nyt kun joutuu rukkamaan jalustaa tai sitten kuulapäätä.
    - ​Nikon:n Mikroskooppi-objektiivi jättää pienet kaistaleet piirtämättä kulmissa FF-kennossa. APSC-kennoisessa piirtää tietysti koko kuva-alalle.

    PS. Muutamia vielä ehkä käyttökelpoisia suurennossuhteita:
    • ​​Suurennossuhde 5:1 -> ASAHI Pentax palje pitkänä, kaikki jatkokappaleet ja EL-Nikkor 50mm




    • ​Suurennossuhde 7:1 -> ​Nikon 10X mikroskooppi-objektiivi kartiosovitteella suoraan kameraan




    • ​Suurennossuhde 9:1 -> ​ASAHI Pentax palje lyhyenä ja Nikon 10X mikroskooppi-objektiivi kartiosovitteella
     

    Liitetyt tiedostot:

  16. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Innostuin kokeilemaan vielä tällaisella supermakrolla: mikroskooppi-objektiivi on 36cm päässä kennosta.

    Suurennos on jo 22X, mutta tuleehan siinä samalla ongelmiakin. Erityisesti koko virityksen vakaus alkaa olla aivan rajoilla ja ​​Velbon Super Mag Slider säätöjä on käsiteltävä hyvin pienin liikkein. Kun sormi koskettaa kuvauslaitteita vain aavistuksenomaisesti, niin kuva heiluu etsimessä tosi paljon. Tosin kyllä värinä sitten sammuukin muutamassa sekunnissa.

    Yritin ottaa 13 kuvan fokuspinon, mutta ei se oikein onnistunut ja Affinity jättikin useita kuvia käyttämättä. Ois pitänyt ottaa useampia ... ilmeisesti, jos kahden kuvan väliltä ei löydy fokuksessa olevia pisteitä, niin kuvien sijoituksen/perspektiivin korjaus ei onnistu.

    Mitä tästä opin: On selvästi parempi siirtyä jo mikroskooppiin näillä suurennoksilla.
     

    Liitetyt tiedostot:

  17. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Tässä on mun viimeinen sana makrokuvaukseen:

    Horisontin tasaaja on mukana vain, koska en viitsinyt/jaksanut ottaa sitä poiskaan:)
    Vaihteistolliset säädöt jotka puuttuu tässä kokoonpanossa:
    1. Horisontin tasossa pyöritys (pan)
    2. Paikka ylös alas suunnassa
    Olen testaillut tämän 100mm makron kanssa ja liikunnat on mukavia ja stressaamattomia (mm. Manfrotton 460MG ei pysy siinä mihin sen lukitsee, vaan maan vetovoima pitää huomioida). Ainakin kotioloissa säädöt pitää kohteen paikallaan juuri siinä mihin sen on laittanut.
    Tuon "geared head:n" (SUNWAYFOTO GH-PRO) säätörullat vois olla vieläkin suuremmalla välityksellä (vähemmän kulman muutosta per säätörullan pyöräytys), vaikka testeissä sanovat tässä olevan hienojakoisemmat kuin mm. Manfrotton Juniorissa. Hyvin tällä kuitenkin selviää 100mm 1:1 makron kanssa.

    Tuolla mun jytymmällä makro-objektiivilla (edellisessä viestissä kuva, Suurennossuhde on jopa 22:1) en ole tätä kokoonpanoa kokeillut.
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Pistetään vielä testikuvaus suuruusluokasta, jolla tuo edellisen kuvan kalusto toimii jouheasti (100mm makro ja raha niin lähellä kuin tarkennus riittää, kamerassa ff-kenno).
    Kuva on vanhasta 50 pennin rahasta, ollee aika lähellä nykyistä euron kolikkoa. Hankaloitin tarkoituksella kuvausolosuhteita, jotta jouduin käyttämään aukkoa f/1.4, mikä taas johti kapeaan terävyysalueeseen ja koko kolikko tuli terävänä kuvaan vasta 21-valotuksella. Terävyysaluetta siirsin (Velbon:n) makrokiskolla. Fokus stäkkäys Affinity Photo:ssa.

    Valotuksia olisi pitänyt ottaa jopa 30, jotta kuvassa ei näkyisi vaakasuoria epäterävyysalueiden juovia (alkuperäisessä kuvakoossa näkyvät hyvin selkeästi, alla kroppi kuvasta). Tällä kuvauslaitteistolla sekään ei olisi ongelma.
     

    Liitetyt tiedostot:

  19. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Kokeilin vielä miltä tuntuu säätää vahvempaa makroa (1:10) tällaisella kalustolla.



    Kuvan säätö oikealle kohdalle ja kulmaan menee varsin helposti - ei nouse hiki pintaan. Pienikin kameran heiluminen näkyy jo helposti etsimestä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Eikös tuo ollut EOS 6D. Olethan huomioinut, että voit siirtää etsinkuvan kännykkään tai iPadiin wlanilla ja tarkentaa sormella eri kohtiin kännykän etsinkuvassa haluamasi pinon peili katossa. Silloin ei synny tärähtämisvaaraa.