Täältä kanssa pisteet Uni-Loc:n suuntaan kun macrojalustasta puhutaan. Reilu 10v sitten Salama-Selänteeltä ostettu Major system 1600 käytössä. Vähän painava se on ja käyttö tosiaan vaatii totuttelua, varsinkin jos painava kamera/linssi. Oli myös se ihan matala mallikin joskus mutta tuli myytyä pois...
Tuli vastaan eBay:ssa Hinta US $46.05 (Free Shipping) Kiinanpojan tuoteseloste: Tää on vissiin Manfrotton Accessory Arm for Four Heads kopio. Paino vaikuttaa aika jyhkeältä, mutta toimiskohan tuollainen mun Manfrotton kanssa (jonka kantokyvyksi on speksattu 6kg). Pyrkimys olis saada kameralle hieman enemmän liikkuvuutta kolmijalan suhteen makrokuvauksessa (varsinkin kun kamera on jalkojen alla), mutta saattaishan siitä olla hyötyä muussakin kuvauksessa. Onko kellään ollut käytössä tällaisia puomeja? Kaatako sillä koko höskän vaan. PS. Joku oli kirjottanut arvostelun tästä kiinankopiosta eBay:n ilmoitukseen:
Jotta makrokuvauksessa vois käyttää kätevästi kahta salamaa antamassa kohteelle hieman muotoa, niin pistin tilaukseen tällaiset (2 kpl): Näiden kanssa tuo edellisen viestin Manfrotto Accessory Arm antais kummasti lisätilaa kiinnitykseen. Taitaa mennä italialaistuote tilaukseen.
No perhana, sehän lähti tilaukseen tällainen: Saksan eBay:stä, 130€ kuljetuksineen. No on nyt ainakin vipstaakkelia mistä vääntää, ettei tule aika pitkäksi!
Mulla noita samoja niveliä useampia käytössä. Monitoreille,microfoneille, ulkoisilletallentimelle ja vaikka GoPro:lle riittää. Ei kyllä yhtään painavammille vaikka mitä mainostaavat...
"The Macro Focusing Rail" tuli postissa ... voiko oikein edes asian kanssa kierrellä - se on aivan susi. Se lähinnä näyttää makrokiskolta, mutta ei siitä muuhun ole. Ruuvit, kiskot ja niiden päätylevyt ovat metallia, muut osat muovia joka antaa periksi ja jonka mitoitus on vain sinne päin. Osat lonksuu toisiinsa nähden (eikä välyksiä voi säätää) ja lukitus aiheuttaa sen, että muovit taipuu millikaupalla. Toisen kiskon hammastuksesta on hampaita hajonnut - laaduntarkkailu ei taida toimia, niin ja kiskojen päätylevyt (stopparit) on kiinitetty irvistelevästi. Mä olen yrittänyt keksiä jotain, mitä tällä vois tehdä, mutta kovin hyviä ajatuksia ei ole vielä tullut. Vesilintujakaan en viitsi sillä heitellä. No onhan se kevyt. Ja halpa. En voi suositella kenellekään mihinkään.
Toivottavasti kestää yhden käsisalaman painon. Onhan mun Yongnuo:ssa painoa tuomassa 4 AA-kokoista akkua.
No varmasti sellaisen, kyllä mullakin tuon varassa välillä 4K tallennin akkuineen keikkuu . Kyllähän toi kuvassa oleva 7" monitorikin akkuineen 600g painaa. Säätö ei vaan kovin sujuvaa ole ja pitää kyllä toi lukitus melko tiukkaan vääntää.
Niin mä olen ajatellutkin, että laatuvalmistajien versiot on kunnollisia. Ilmeisesti osa kiinalaisista yrittää tehdä vaan rahaa välittämättä maineesta. Olen mä sieltä kuitenkin ihan kelvollistakin saanut. Tää malli näyttää suositulta ja sitä on tehty aivan saman näköistä eri tuotenimillä. Nytkin löytynee eBaystä kymmenkunta erinimistä. Mullahan tuossa ei edes ole mitään tuotenimeä. Onko sulla muuten vastaavat osat muovia siinä japsivehkeessä? PS. Tuo sun tuote löytyi netistäja on näköjään kutakuinkin kokonaan metallia. http://thetripodaccessoriesmalls.blogspot.fi/2011/05/vintec-2-way-two-way-macro-micro.html Vintec:nMacro Rail:ssä näkyy olevan selvästi enemmän painoa (yli puoli kiloa).
Täytyy yrittää katsella testejä ja YouTube videoita noista kalliimman ryhmän makrokiskoista. Mä etsin vain 2-suunnan matalaa kiskoa, jolla säädetään kameraa sivusuunnassa. Eteen taakse suuntiin meinaan käyttää aiemmassa kuvassakin ollutta Asahi Pentax:ia (se on hyvä). Tällaisia on tullut vastaan: Tutkinnan alla ja hylättyjä: 1. Manfrotto 454 Micrometric Positioning Sliding Plate - Oikean muotoinen ja matala - Hinta vain 75€ - Klappia, eikä voi säätää välystä! 2. Sunwayfoto - Vain ARCA kiinnitys (en vaihda kiinnitystä) 3. Velbon focusing rail - The internal gears are plastic and are prone to stripping/breakage - Väärän mallinen mun tarkoituksiin Tutkimatta: 4. Novaflex 5. Really Right Stuff 6. Kirk Enterprise 7. Hejnar Photo (Micrometer rails) Onko muita hyviä? Pitäs olla matala, kameran kiinnitys keskelle poikittain (ohjaa sivusuuntaa) ja pitäs kestää painoa DSLR + 100mm makro-objektiivin verran (ainakin). Onks mun koneessa vikaa kun tää foorumin editori kukkoilee.
Mulla on käynyt tuuri tai sitten en ole käyttänyt tuota 3D-headia riittävästi. Ei isommin klonksu ja välyksetvaikuttavat olevan tyydyttävän tarkkoja, joskin nuo lukitushelat ovat luku sinänsä.
Nonnii, käänsin takin ja palasin X/Y ratkaisuun. Velbon Super Mag Slider - makrokisko (UK Amazon EUR 106,59 toimituskuluineen) Tässä on hyvää se, että välyksen voi säätää ja se näyttää muutenkin tukevalta. Eikä hinta ole harrastajalle älytön. Speksejä: - Leveys 120mm - Pituus 210mm - Korkeus 70mm - Liike eteen/taakse 60mm (nupilla mitaten: 3.98 mm/kierros -> 15 kierrosta) - Liike vesemmalle/oikealle 30mm (nupilla mitaten: 3.98 mm/kierros -> 7,5 kierrosta) - Kelkat siirtyy vain nuppeja kiertämällä, ei siis mitään vapaata liukua pikaiseen asetukseen. - Paino 470g - Materiaali Magnesium (kevyttä materiaalia, mutta ei kestä pudotusta kuten alumiini) - Mount Thread 1/4 inch and 3/8 inch female - There is no need for a locking knob, because this mechanism does not allow creeping of the platform under load. (Matoruuvin takia) Laitteen tarkkuus riittänee vielä hyvin 1:1 makron kanssa. Nupeissa on 6-tahoinen "mutteri", jonka avulla on helppo kääntää nuppia joko kulman tai tahon kohdalle, 1/12 kierrosta, siis 3.98 mm/12 = 0,33mm. Kärpäsen silmästä ei tuolla saa juuri pinottua kuvaa, mutta itse kärpäsestä jo monta (Hedelmäkärpäsen silmän koko luokkaa 0,5mm). Valmistaja: VELBON CORPORATION Nakano-Ku Tokyo Japan http://www.velbon.com
Löysin vinkin ja kuvan netistä kolmijalan vakauttamiseen. Kuvassa on keskisalon alpään 3/8" ruuviin kierretty koukku, johon ripustettu painoksi reppu . Tuossa on käytetty "kytkentämutteria" (coupler), J-koukkua ja tavallista mutteria lukittamiseen. Aika monimutkaista ja teknisen näköistä. Koukku, jossa kiinnitys 3/8" ruuville suoraan ja vielä siisti pinta, olis täydellinen. Mistähän vois katsella (lähempää kuin USA, josta kyllä löytyi)?
Koukku löytyi lopulta Kiinasta eBay tuote: END HOOK PRO Velbon End Hook With 3/8" TO 1/4"screw For ANY BRAND TRIPOD Hinta: 12.16 EUR (toimituskuluineen)
Vaihtoehto tuolle repulle on mustekala. Toinen pää jalustaan kii ja toinen jalan alle. Omastani olen leikannut toisesta päästä koukun pois. Ei saa aikaan tuhoa jos ja kun karkaa jalan alta.
Mulle tuli mieleen tällainen: Kohteen korkeus yli 80cm ja hieman tuulta: Kuvataan kolmijalan yläpuolelta kenties Manfrotto 131DDB lisätangon avulla (kun muuten ei pääse lähelle). (No, lisätanko olis ehkä paras tasapainottaa itse tangosta.) Käytännön esimerkkinä vaikka ötökkä talon seinällä 1,2m korkeudella ja vielä (hieman vaihteleva) tuuli ohjautuu seinää pitkin. Kuvausetäisyys objektiivistä muutama sentti. Valotusaika yli puoli sekuntia ja tarkoitus olis ottaa pinoa varten 20 kuvaa. Niin siis edellisessä tilanteessa kaikki kolmijalkaa vakauttava tulee tarpeeseen, joten koukkun vaan painoa mikä ei herkästi heilu tuulessa. Tuli muuten vastaan jossain pussukka, joka on tarkoitettu kivien roikottamiseksi tuossa keskijalan koukussa. Pussukka ei paljoa paina ja kiviä saa aina luonnosta. Asiasta toiseen: Toi lisätanko ( Manfrotto 131DDB ) ei ole kovin kätevä jos/kun se pitää asentaa luonnossa. Tripodin keskitangon ja lisätangon liitos kun vaatii ruuvarin käyttöä.
Näistä tuotteista voi sitten kysyä miten ne kuuluu makrokuvaukseen. Harvoin käyn liiterissä, mutta nyt sattui sisäänheittopöydässä olemaan halvalla polvisuojia. No pitihän tulevan luontomakrokuvaajan ottaa yhdet kokeeksi. Tässä iässä polvillaantyöskentely kun ei ole kaikkein luontevin asento.
Niinku tuolleen: Tuuli on luontomakroilijan vihollinen numero 1. Esimerkissäsi tuuli heiluttelee ötökkää ennen kuin jalustaa?