Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kameraja ja rillit (ikänäkö prkl!)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 15 Huhtikuu 2016.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48
    Joku vuosi sitten taisin kysyä vinkkejä rillien suhteen, kun ikänäkö alkoi oireilla ja palkkikameroiden tähyslasia oli vaikea katsoa tavallisten silmälasien läpi. Ilman laseja kyllä onnistui (ja onnistuu), tuossa puuhassahan ei kuitenkaan tarkennellessa ja sommitellessa tarvitse katsoa kuin lähelle.

Nyt kiusa on pahempi, kun olen aktivoitunut myös digillä kuvaamisessa ja pitkän tauon jälkeen ottanut kohteeksi maisemien lisäksi elukoita.
    Jälkimmäisten kanssa tulee usein eteen tilanne jossa: Väijytään jotakin metsän elävää pusikossa, kamera jalustalla. Pitää nähdä kauas ja samalla pitäisi nähdä lähelle, jotta voi lukea nestekidenäytön ja mahdollisesti katsoa mitä nappia sormeilee.
    Takatelkkarin kuvaakin joskus pitäisi katsoa. Ja menuja.

Tuossa ei voi oikein ottaa laseja pois päästä kun silloin ei näe kohteita... joten olen hätätilassa kuikuillut lasien ylitse.

Milläs itse kukin keski-ikäistyvä tai vanhempi on näitä ongelmia ratkaissut? Kaksiteholasit, sellaiset joissa on pehmeä raja, voisivat toimia. Vailla kokemusta kuitenkin mietityttää, etteikö se lähelle tarkentuva alaosa haittaa normaalissa elämässä ja eikö siinä joudu sitten "lähiosan" läpi katsoessa kääntämään hankalasti päätä takakenoon?

Vai pitääkö tehdä jotkut custom-rillit, joissa on vasen linssi heikompi (näkee lähellekin) ja oikea kunnollinen jolla katsotaan kauas. Voi kyllä mennä silmät ristiin...

2. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Vs: Kameraja ja rillit (ikänäkö prkl!)

Kaksiteholasit on ihan ehdottomat käytössä, en vaihtaisi, useamman vuoden käyttänyt. Digeissä kuitenkin säädän etsimen silmälle sopivaksi, vielä riittää juuri säätövara ja näytön katsomiseen pudotan lasit otsalta. Filmivehkeissä kaksitehot siten koko ajan päässä. Tuolla meiningillä minä pärjään, yksiteholaseja en huolisi.

3. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 439
    6 310
    113

Tähän mennessä ei vielä ole laseja tarvinnut muuhun kuin pienen tekstin lukemiseen, mutta eiköhän se jossain vaiheessa eteen tule, että jotkut täytyy hankkia.

4. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

Moniteholasit, joissa yläosa on 0-voimakkuudella ja liukuen muuttuu alareunaan lukulaseiksi.
    Tuommosia menin optikolta hakemaan, mutta piti laittaa yläreunaan tehoja.
    On hyvä juttu kun iänkaikkinen lukulasien kanssa värkkääminen loppui.

Kaksiteholasit on 70-lukulaiset jossa eri voimakkuuden raja on terävä.

Ja tietsikkatöihin syväterävät lukulasit, yläosalla näkee puoleen metriin ja alareunalla oikein lähelle. Niillä ei tuu niska kipiäksi kun ei tarvitte tiirailla näyttöä lasien alareunalla.

5. Vs: Kameraja ja rillit (ikänäkö prkl!)

Monitehoilla menty nyt pari vuotta,ihan hyvin ainakin minulla toiminut sekä digillä että (kino)filmillä kuvatessa.

Tämä lähiosan läpi katsominen on ainakin minulla se suurin ongelma,lähinnä duunissa. Kun kuitenkin lähin tarkennusetäisyys nykyisillä laseilla on n.30cm mikä välillä ei oikein meinaa riittää.(pitäisi nähdä tarkasti lähemmäksi -->katse lasien yli)

Juttelin aiheesta entisen naapurin kanssa joka sattumoisin on töissä eräällä linssinvalmistajalla,hän sanoi ettei missään nimessä kannata ottaa/ostaa kaikkein halvimpia linssejä vaan suositteli että jos vaan lompakko kestää niin mielummin 2-3 malliston yläpään vaihtoehtoa olisi järkevimmät valinnat.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Hankalaa on.

Mulla välillä rillit silmien edessä, välillä nostettuna otsalle. Lisäksi käytän myös samanaikasesti tuplarillejä, eli normaalit lasit ja +1 lukulasit. Tällä kombinaatiolla näen esim. tietokoneen näyttöä kohtalaisen hyvin.

Digillä en voi ajatellakaan käyttää piilareita, takaikkunasta en näe silloin kuin suttua. Kinofilmikameroilla piilarit käyvät hyvin, mutta Hasselin tai Rolleiflexin kuilulla täytyy tarkentaessa käyttää +1 lukulasit nostaa rillit otsalle. Isomman formaatin mattalasista on helpointa sommitella normallirilleillä ja tarkentaa ilman rillejä sekä luupilla.

Ikänäkö on perseestä.

7. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

No monitehoja mäkin tarkoitin vaikka kaksitehoista puhuin...

8. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Uusiin rilleihin toivoin mahdollisimman terävän näön koska harrastan valokuvausta. Pirkule, nyt ei näe sitten lähelle. Ja lähellehän mun pitäis nähdä tarkentaakseni.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mknä kysyin optikolta tällä viikolla juuri ko. asiasta. Hänen mukaansa pitäisi nähdä kauas, jos kohde on siellä, vaikka tähyslasi onkin lähellä. Näin kyllä oman kokemukseni mukaan onkin.

10. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 305
    393
    83

Ei ne täysin ole sinne 70-luvulle jäänyt ja korvautunut moniteholaseilla. Kuulemma jos taittovirhettä on paljon, saattaa moniteholasit olla huono vaihtoehto.

11. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

Joo, kyllä niitä vielä tehdään.
    Erikoislaseja johonkin hankalempaan vikaan, ja niille jotka eivät tahdo totutella monitehoihin.

Itse en kauheen vaikeana lasien pitämistä koe, varmaan siitäkin johtuen että lasien ei tarvitse olla kovin voimakkaat. Lähinnä häiritsee kun ne huurtuu kertakäyttöhengityssuojaimen käytön yhteydessä ja vastaavissa tilanteissa.

12. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Suosittelen vaihtamaan optikkoa.

Jos on likinäköinen kuten minä, homma menee näin, tarkistin juuri Rolleiflexilla:
    - Minuslasit päässä voi sommitella muttei tarkentaa.
    - Rillit pois ja kasvot lähemmäksi kameraa niin sekä kuva että leikkokuva muuttuu teräväksi (muistin väärin aikaisemmassa kirjoituksessa, rilleillä sekä +1 lukulaseilla tarkentaminen helpottuu hieman, muttei ole läheskään yhtä skarppia kuin kokonaan ilman silmälaseja)
    - Jos käyttää kameran omaa suurennuslasia pitää jälleen laittaa tavalliset rillit päähän, muuten on sumeata. Varmasti jotkut fysiikan lait todistavat tämän, itse pidän tätä outona ilmiönä.

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48

Monitehoja optikkokin minulle suositteli. Vielä tässä vaiheessa kun ikänäkö on lievää, pitäisi tottumisenkin mennä helposti.
    Nykyään piilareitakin saisi monitehona, mutta tarkkuus on vähän heikompi. Sellainenkin vaihtoehto piilolaseilla onnistuu, että toinen silmä on kaukovoimakkuudella ja toinen lievemmällä mahdollistaen lähelle näkemisen.

Arvokkaita nuo monitehot, joissa on vähän laajempi näkökenttä.

14. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

On.
    Kun siihen otetaan heijastamattomuus ja kova naarmuuntumaton pinta...niin maksaa.

Näkö on kuitenkin 1 perusjuttuja monessa asiassa, itse ainakin panostan siihen.

15. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113

Noita sivunkokoisia mainoksia ei kannata uskoa. Kerrotaan vähintään neljällä, niin ollaan oikeissa lukemissa.

Kapa

16. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Välillä tuntuu, että kerrotaan sosiaaliturvatunnuksen loppuosalla...  :D

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mun tartteis saada jotkut ihme lasit just pääte työskentelyä varten, kaks näyttöä ja läppäri, näytöiltä näkee laseilla (välillä tuntuu että näkis ilman laseja paremmin, mutta silmät väsyy), mutta läppärin näytöltä ei näe mitään lasien kanssa. Rolleiflexin kanssa täytyy aina käyttää sitä suurennuslasia, muuten ei tule mitään. Ison koon tähyslasitlta olen vielä saanut ihan hyvin tarkennettua, luupilla tai ilman

18. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Aaa, nyt mä ymmärrän isompiin formaatteihin siirtymisen :)

19. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Justiin näin

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63