Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kameraa hankkimassa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jjampe, 17 Toukokuu 2008.

  1. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Ensimmäinen viesti ja topic tällä foorumilla, toivottavasti oikeassa paikassa.

    Niin. Oisin nyt hommaamassa ensimmäistä järkkäriäni. Löysin (minun mielestä) hyvän myynti-ilmoituksen. Pakettiin kuuluu seuraavat romppeet:

    - Nikon D50
    - Nikkor AF-S 18-55 F3.5-5.6G DX ED
    - Nikkor AF-S 55-200 F4-5.6G DX ED
    - Laukku
    - 2 akkua
    - Kingston 1 GB muistikortti
    - kaapelit ja ohjelmisto (PictureProject)
    - käyttöohjeet yms.

    Eli pääseekö tuolla paketilla hyvin alkuun? Sen takia sopiva minulle, koska: hinta ei ole päätä huimaava ja kamera on noutomatkan päässä. Eniten mietityttää nuo objektiivit, kun olen lukenut, että valovoimaisuudet sun muut eivät riittäisi. Kertokaa myös joitain vinkkejä ja valokuvaukseen liittyviä asioita. Tiedän, että kameroita kannattaa käydä hipelöimässä kaupoissa..
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Joo. Oikein hyvin.
    Se riippuu tietysti käytöstä. Mutta yleisesti ottaen:
    Kaikki kameravalmistajat ovat vuosikausien menestyksekkäällä vuosia kestäneellä liiketoiminnalla todistaneet, että juuri tuollaiset objektiivit ovat useimmille paras kompromissi. Usko mieluummin niitä, kuin jostain epämääräisestä paikasta lukeneistasi ajatuksia.

    1) Järvimaisemissa pitää etualalla olla kivi tai kolme; ei koskaan kahta.
    2) "Vinkkejä ja valokuvaukseen liittyviä asioita" on kirjastossasi tuhansia sivuja. Miksi ihmeessä niitä pitäisi kirjoittaa tänne sinulle uudestaan?
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Kannattaa muutenkin katsella vinkkejä esim. niistä oppaista ja selvittää miten minkäkinlaiset objektiivit toimivat, eikä välttämättä valkata heti kaikkia mahdollisia ostoslistalle. Jos kuitenkin just tuommoinen setti hyvään hintaan on tarjolla niin varmasti alkuun pääsee ihan hyvin.

    On totta, että nuo objektiivit eivät ehkä ole aivan valovoimaisimpia, eikä niillä silloin pysty kuvaamaan kuten valovoimaisella objektiivilla, mutta se riittävyys on sitten kuvaajasta kii. Toisaalta Nikonin 50/1.8 on kovin kehuttu objektiivi eikä maksa maltaita, jos sitäkin puolta haluaa kokeilla...
     
  4. Vs: Kameraa hankkimassa

    Pääse hyvin alkuun. Jos kuvaat jävimaisemaa kolmella tai yhdellä kivellä ja pitkällä valotuksella, niin käytä jalustaa ja lankalaukaisijaa tai vitkalaukaisijaa, ettei kuva tärähdä.
     
  5. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Kiitos kaikille vinkeistä, mutta mieli muuttuu kun selailee vaihtoehtoja.. Olisiko parempi vaihtoehto sittenkin, että ostaisin pelkästään Canon EOS 350D rungon, ja jättäisin kittilinssin kokonaan pois. Sitten siihen kaveriksi joko Sigma 28-70mm F/2.8-4.0 DG, tai Canon EF 50mm F/1.8 II. Löytyi nimittäin vielä lähempää ilmoitus. ''Hyväkuntoinen Canon EOS 350D runko + kaukolaukaisin + toinen akku + muut tilpehöörit mitä mukana tuli'' , hintaa 275e. Runko + Canonin objektiivi + muistikortti ja laukku = n. 450e. Eli se olisi jopa halvempi kuin tuo toinen setti. Ja onkos noilla objektiiveilla paljonkin eroa? Että kumpi olisi kannattavampi ostos?
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Pelkkä kiinteä 50mm croppidigissä voi käydä tylsäks. Kummallakaan jälkimmäisistä (siis Canon) vaihtoehdoista et saa laajakulmaa ollenkaan, tosin ei se mitenkään välttämätöntä olekaan.
     
  7. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Hmm.. Voisitko sitten linkittää jonkun hyvän objektiivin? Semmonen joka kävis melkein kaikenlaiseen kuvaukseen, eli n. 20-80mm. Ja semmonen mihin saa tuon laajakulman, mitäs tuo laajakulma muutenkaan hyödyttää?
     
  8. Vs: Kameraa hankkimassa

    Mites mulla on hivenen sellainen kutka, että 99.9% aloittelevista valokuvaajista ei ensimmäiseen vuoteen, tai pariin edes ajattele todellista laajiksen käyttöä ?
    Tai jos ajattelee, niin monella se jää käyttämättä sen kuvauksellisen vaikeuden takia.
     
  9. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Mitä se laajakulma itseasiassa ''auttaa''. Eli on tuo kiinteä 50mm sopiva esim. maisema-, henkilö- ja yleiskuvaukseen. Katoin tosta Sigman putkesta arvosteluja niin aika heikosti menesty. En itse ainakaa löytänyt muuta valovoimaista putkea sopivaan hintaan noitten kahen lisäksi.
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Mulla on semmonen kuva että aika moni käyttää sitä kittizoomin laajaa päätä, jos esimerkiksi sattuu kuvaamaan sen verta ahtaassa tai muuten läheltä, että vaikkapa 28mm tai varsinkaan 50mm ei riitä.

    Mä en tiedä mitään siitä mikä on hyvä objektiivi jollekin aloittelijalle, koska se riippuu ihan tarpeista. Itse alotin ihan vain 50-millisellä filmikameralla (vastaava croppidigissä olisi 28mm-30mm) ja sen jälkeen 28mm lisäksi (n. 18mm croppidigissä). Kannattaa tosiaan lukea jotain valokuvausopasta, niin selviää vaikka alkuun se, mikä on laajakulma. Sitten voi miettiä, mitä kaikkea haluaa alkuun kokeilla ja mihin riittää budjetti. Kannattaa myös selata kuvia, mahdollisesti niin että mukana on tiedot siitä, millä polttoväleillä ja aukoilla ne on kuvattu, niin ehkä ymmärtää, mitä tarvitsee minkäkinlaiseen kuvaukseen.

    Jos et tiedä, minkälaista kuvaa haluat, on kenenkään muun vaikea vastata, mitä pitäisi ostaa. Toiselle se on ehdottomasti 500mm lintukuviin ja toiselle vaikkapa 20mm laajakulma.
     
  11. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Laajakulma on objektiivi, jolla on laaja kuvakulma. Sillä siis saa esim. koko ihmisen kuvaa lähempää kuin 50-millisellä.

    En suosittele päätöksiä tekemään nettitestien "menestyksen" perusteella, vaan sen perusteella, minkälaisia kuvia haluaa kamerastaan saada.
     
  12. Vs: Kameraa hankkimassa

    Laajakulma tässä tapauksessa lienee tuo ensinmainittu Nikonin kittiputki 18-55mm eli siis tuo 18mm mikä vastaa kuvakulmalta 27mm linssiä kinofilmille kuvatessa. Se on minusta niin tärkeä, että tytön ostaessa itselleen digikameraa minä maksoin erotuksen ja vähän päälle, että saatiin kamera mistä löytyy 28mm vastaava laajakulma. Se on paljon laajempi mitä 35mm mikä löytyy liki kaikista pokkareista. Canonissa 28mm vastaa noin 45mm kinokokoisena. Kyllä sillä henkilöitä kuvaa ja paljon muutakin, mutta en ottaisi laajimmaksi lasiksi. Rajoittaa liikaa, mutta jokainen kuvaa mitä tykkää millä tykkää.
     
  13. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kameraa hankkimassa

    www.flickr.com on yksi sivusto, josta voi etsiä tietyillä välineillä kuvattuja kuvia. Ehkä sitten voi hahmottaa, minkälaista kalustoa itselleen haluaa.
     
  14. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Aivan loistava linkki! Kiitos paljon. Niin, ite kuvaisin ihmisiä, maisemia, sekä lähikuvia. Sivustolla oli kaikkia näitä, ja hienojakin vielä, otettuna tolla Canonin linssillä! Ja kyllä tuo aina kittilinssin vie, vai?

    Niin, ja on tuossa yhditelmässä sitten automaattitarkennus varmasti? :)

    E: Huh, meinasin siis kuvanvakaajaa.. Noh toimiiko molemmat?
     
  15. Vs: Kameraa hankkimassa

    Automaattitarkennus liene toimii, mutta kuvanvakaajaa ei ole missään tässä treadissä mainitussa rungossa eikä linssissä.
     
  16. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Vs: Kameraa hankkimassa

    No voihan.. Onko kovinkin tärkeä ominaisuus? Meinaan tää ois ainut objektiivi ainakin kesän yli. Voihan sitä sitten hankalissa tilanteissa käyttää jotain halppis jalustaa.
     
  17. Petu

    Petu

    109
    0
    0
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Nyt alkaa vaikuttaa, että nettihypetys valovoimasta, kittilinsseistä, vakaajista ja testimenestyksistä on saanut tukevan otteen.
    Turha pohtia liikaa, mitä muut puuhaavat ja millä. Eiköhän ne oikeat tarpeet ja näkemys tule ajan kanssa esille. P**se edellä ei kannata mennä puuhun, eikä imuroida netistä valmiita asenteita liian hartaasti.
     
  18. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Kattele siitä historiankirjasta että kuinka pitkään niitä valokuvia on otettu ilman kuvanvakaajaa ja ihan kivasti on pärjätty.

    Toki se kätevä on, mutta tärkeä ominaisuus? Ei kovin mun mielestä.
     
  19. Vs: Kameraa hankkimassa

    Onhan kävelypelilläkin kuljettu huomattavasti pidempään, kuin moottoriajoneuvolla, muttei se em. laitteen terpeellisuutta poista. IS/VR on mielestäni erinomainen kapistus ja jos sellainen on valittavissa, niin suosittelen. Noista kennohölskyttäjistä ei ole kokemusta, joten niitä on vaikea suositella.. kaippa nekin toimii ihan OK.

    Ainakin minun käytössä en vaihtaisi vakaajaa mihinkään, itseasiassa vaihdoin valovoimaisemmasta vakaajalliseen ihan tuon vakaajan ja hivenen pidemmän polttoväliskaalan takia. Eikä ole kaduttanut pätkääkään, koska tuo 24-105 4L IS on erinomainen lasi (vaihdettu siis 24-70 2.8L) juuri minun käytössä ja minun kohteille.

    Onhan tosi asia, että vakaajan tarpeellisuus tulee vasta telellä paremmin esille, vaikkakin jotkut ottaa kuvia kuulemma 200mm 1/15s ilman vakaajaakin ja kuvat onnistuvat aina tärähtämättä... tosin yleensä kyseessä on juuri ne hekilöt, joilla ei sattumoisin ole koskaan ollut vakaajallista optiikkaa  ;D
     
  20. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Kameraa hankkimassa

    Gigantissa on uusi D40 ja siihen kittioptiikka (18-55mm) niin hintaan 349e. Aloittelijalle varmasti ihan hyva aloituskamera, hinta ei ainakaan ole paha seka uusi viela. Sulkimen vaihtohan maksaa sitten 300-400e joka on kanssa hyva tiedostaaa, yleensa sulkimien kestavyydeksi luvataan noin 50 000 laakia. Mutta tassa vaikuttaa osaksi kameran ika myoskin joka on pieni muuttuja.

    Ps. Af pohjaiset nikkorit ovat tassa kamerassa manuaalisesti tarkenteiset.